Doel:€250.00
Donaties:€72.50

Per saldo:€-177.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 21-09-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Update: baan in de tropen door NS264
Vandaag om 13:39:23
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Bert van Gelder
Vandaag om 13:33:15
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 13:10:36
Vraag een machinist het hemd van zijn lijf door Joop_L
Vandaag om 13:02:32
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door dh3201
Vandaag om 12:38:43
Toon hier je eigengemaakte (model)spoorvideo's door tijgernootje
Vandaag om 12:29:58
Doehler & Haass sounddecoder, instellen geluidssterkte? door VvKan
Vandaag om 12:23:35
N-rijder in spe. 2,80 mtr x 60 cm. door NS264
Vandaag om 12:21:03
Isolatie rails op sectiescheiding, hoe breed moet de snede zijn? door VvKan
Vandaag om 12:13:19
Nederlandse Modelspoordagen, Rijswijk, 24-26 sept. 2021. Voor- en nabeschouwing. door tijgernootje
Vandaag om 12:12:34
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door tijgernootje
Vandaag om 12:07:11
Klein Hertogdom Moresnet in H0 door tijgernootje
Vandaag om 11:59:55
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0) door tijgernootje
Vandaag om 11:43:59
Dinamo systeem, ervaringen gevraagd. door denobis
Vandaag om 10:32:12
Een schakelkast (om)bouwen voor digitale apparatuur. door denobis
Vandaag om 10:23:16
Piko NS 2000, materieelbespreking. door Hans Gvz
Vandaag om 10:11:31
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 09:54:03
Raadplaatje door spoorzeven
Vandaag om 09:51:21
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:05:27
Oneindige Overslag 0e RC door EricZmS
24 september 2021, 22:34:31
(BNLS Modulebaan) bij de NMD in Rijswijk 24 - 26 september 2021 door Edsko Hekman
24 september 2021, 21:04:52
Paul's model train stuff door Paul's model train stuff
24 september 2021, 20:20:55
Overweg in overweg door RikM
24 september 2021, 20:06:35
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door FritsT
24 september 2021, 18:55:42
Haven modelbaantje door olaf99
24 september 2021, 18:07:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Eric B
24 september 2021, 16:29:40
Bouw van NS (HSM) AB8c en C10c coupé rijtuigen door MathynK
24 september 2021, 15:25:40
Nederlandse baan in voorbereiding genaamd Anninkshoeve door valkyrienineball
24 september 2021, 15:04:03
Lingeburg - een klein eindstation in het rivierenland door Martin Hornis
24 september 2021, 14:54:51
Nahmertaler Kleinbahn door MacArthur
24 september 2021, 14:31:12
  

Auteur Topic: The Intercontinental Railroad Company  (gelezen 27508 keer)

Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR
  • BNLS trambaan-deelnemer
  • Offline Offline
  • Berichten: 7681
  • Nieuw huis... eerst klussen. De baan komt later.
Re: The Intercontinental Railroad Company
« Reactie #150 Gepost op: 24 juli 2021, 22:46:53 »
Volgens mij is hoh 46mm de gangbare maat. Ik heb op Grasland 58mm aangehouden en heb daar eigenlijk wel spijt van, het is echt breed. Persoonlijk zou ik niet meer boven de 50mm uit willen komen. Het is echt een wereld van verschil.
Je bent nu nog in een positie om eventuele veranderingen eenvoudig aan te brengen.
DEUVM. (y)

Gr.

Edsko

Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 1251
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: The Intercontinental Railroad Company
« Reactie #151 Gepost op: 24 juli 2021, 22:54:56 »
Op Vaerwegh Dok hebben we 48mm aangehouden en dat geeft een mooi resultaat.

20140704_002259 by Frans Peeters, on Flickr
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
lid MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR 2021 - Hangar 27, Edegem (B) op 23 & 24 Oktober 2021

Ferdinand Bogman

  • Offline Offline
  • Berichten: 73
Re: The Intercontinental Railroad Company
« Reactie #152 Gepost op: 24 juli 2021, 23:17:42 »
Volgens de encyclopedie komt 46mm overeen met het grootbedrijf. (Zoals het er staat lijkt dat de maat voor stations maar het is voor de vrije baan. Voor stations kom je in HO op afgerond 52mm.)

De meeste railgeometrieën zitten ook rond of boven de 60mm, terwijl daar toch krappere boogstralen gangbaar zijn. Bij een boog van 6m zul je niet snel problemen krijgen, maar als het krapper wordt moeten je sporen misschien wel weer wat uit elkaar dan 46mm.

Maar omdat je zo (jaloersmakend) veel ruimte hebt, zal het optisch misschien niet direct storen.
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: een soort modules onder de bank

clickmaniac

  • Offline Offline
  • Berichten: 997
  • The perfect is the enemy of the good
Re: The Intercontinental Railroad Company
« Reactie #153 Gepost op: 24 juli 2021, 23:27:48 »
46mm zelfs, vraag me af of mijn dikke Amerikanen daar ook bij mee zijn, even testen, anders ziet 48mm er ook schitterend uit, ik ben helemaal overtuigd. Heren mijn dank is groot!
Ja die ruimte, dat is echt des modelspoorders natte droom, I know ... Uurtje rijden van mijn huis overigens, dus niet in alle opzichten jaloersmakend.
« Laatst bewerkt op: 24 juli 2021, 23:33:36 door clickmaniac »
gr, Diederik

Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 1251
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: The Intercontinental Railroad Company
« Reactie #154 Gepost op: 25 juli 2021, 12:44:39 »
Zet dan 2 dikke amerikanen naast elkaar op een parallel spoor en hou er een dunne vinger tussen. Je wil in geval van calamiteiten er toch nog op een iets eenvoudigere manier iets aan kunnen doen.
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
lid MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR 2021 - Hangar 27, Edegem (B) op 23 & 24 Oktober 2021

clickmaniac

  • Offline Offline
  • Berichten: 997
  • The perfect is the enemy of the good
Re: The Intercontinental Railroad Company
« Reactie #155 Gepost op: 13 augustus 2021, 13:04:08 »
6 meter radius, ik twijfel of ik te zijner tijd niet opnieuw ga zagen, maar dan 10m radius. Er zit nu toch een lullig knikje in de trein. Eerst een spoor leggen en even aankijken.


gr, Diederik

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 538
  • Vinnie the who?
Re: The Intercontinental Railroad Company
« Reactie #156 Gepost op: 13 augustus 2021, 23:33:39 »
Radius van 6m is geen lullig knikje.. ;D
Hartsikke mooi! Niets meer aan doen; denk namelijk dat 't er met verkanting nog beter uit ziet  :)

PS waar zie je dat knikje?
De groeten! Vincent

Hans van de Burgt

  • BMB & EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 5105
    • Medway Valley Line
Re: The Intercontinental Railroad Company
« Reactie #157 Gepost op: 13 augustus 2021, 23:44:16 »
Volgens mij is hoh 46mm de gangbare maat. Ik heb op Grasland 58mm aangehouden en heb daar eigenlijk wel spijt van, het is echt breed. Persoonlijk zou ik niet meer boven de 50mm uit willen komen. Het is echt een wereld van verschil.
Je bent nu nog in een positie om eventuele veranderingen eenvoudig aan te brengen.

@Edkso,

Daarom rijden we bij de BMB Modulebaan met een railafstand van (ongeveer) 50mm.
Dat is immers de standaard railafstand van PECO.



Gr, Hans

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 538
  • Vinnie the who?
Re: The Intercontinental Railroad Company
« Reactie #158 Gepost op: 13 augustus 2021, 23:50:53 »
Hartsikke mooi! Niets meer aan doen; denk namelijk dat 't er met verkanting nog beter uit ziet  :)

Waar ik zei niets meer aan doen; lees net dat de rails op 60mm hoh ligt. Ben het eens met de anderen; zou ik verkleinen tot max 50mm..
Zie ook de baan van onze vriend djayrailway (de 'opvolger' van "depot de poinzeraut" dan); duidelijk dichter op elkaar.
De groeten! Vincent

clickmaniac

  • Offline Offline
  • Berichten: 997
  • The perfect is the enemy of the good
Re: The Intercontinental Railroad Company
« Reactie #159 Gepost op: 14 augustus 2021, 10:03:41 »
Ja ze gaan op 5 cm liggen, inderdaad de Peco HOH afstand. Dat is een leuk malletje Hans! (Dolletjes!)
Ik zie de "onnatuurlijke" knik tussen het tweede en derde, en tussen het vierde en vijfde rijtuig, terwijl ik alles heel precies op de lijn had gezet. Iets om in de gaten te houden straks. Bovendien, bij deze radius geldt een Vmax van 110km/u, beetje langzaam naar mijn smaak. Op zich niet zo heel veel werk om een nieuw laagje hout te zagen (neem ik wel iets dunners dan 12mm!!) en er bovenop te plakken.
« Laatst bewerkt op: 14 augustus 2021, 10:07:08 door clickmaniac »
gr, Diederik

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 538
  • Vinnie the who?
Re: The Intercontinental Railroad Company
« Reactie #160 Gepost op: 14 augustus 2021, 10:25:35 »
Wellicht kan je die Vmax nog wat opkrikken door iets meer verkanting..? Welke Vmax wil je dan; 160?

En vermoedde inderdaad bij 2e, 3e en 4e wat geks te zien, maar dacht dat rijtuig wellicht beetje uit lijn stond. Leg er anders tijdelijk wat flex op voor een betere indruk?
De groeten! Vincent

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 538
  • Vinnie the who?
Re: The Intercontinental Railroad Company
« Reactie #161 Gepost op: 14 augustus 2021, 10:33:09 »
Wat in mijn ervaring ook lastiger wordt met zeer ruime bochten: rails strak leggen. Zie  Vaerwegh Dok en mijn bocht 6.5m hieronder; toch een paar kleine knikjes. Kan je wel wel met mallen gaan werken, maar bij 10m zie je dat denk ik eerder dan bij 6m.

De groeten! Vincent

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 538
  • Vinnie the who?
Re: The Intercontinental Railroad Company
« Reactie #162 Gepost op: 14 augustus 2021, 11:17:56 »
Op zich niet zo heel veel werk om een nieuw laagje hout te zagen (neem ik wel iets dunners dan 12mm!!) en er bovenop te plakken.

Als je de rails iets naar binnen legt hoef je toch niet opnieuw te zagen..? Maar net ff gerekend; met een max verkanting van 150mm 1:1 ben je met radius 6m beperkt tot 110~120 km/u. Aan u de keus.. :angel:
De groeten! Vincent

Hans van de Burgt

  • BMB & EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 5105
    • Medway Valley Line
Re: The Intercontinental Railroad Company
« Reactie #163 Gepost op: 14 augustus 2021, 11:29:58 »
Ja ze gaan op 5 cm liggen, inderdaad de Peco HOH afstand. Dat is een leuk malletje Hans!

@Clickmaniac,

Bedenk wel dat je de rails in bogen ruimer moet leggen bij het gebruik van lange rijtuigen. Je kunt daarvoor een proefstukken maken om te zien welke tolerantie jouw materieel heeft.

Gr, Hans

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 21425
    • Pagina van klaas
Re: The Intercontinental Railroad Company
« Reactie #164 Gepost op: 14 augustus 2021, 11:39:55 »
Verkanting in model is technisch nergens voor nodig, het is alleen cosmetisch. Voor een boogstraal van 6 meter en een schaalsnelheid van 120km/h kom ik op een verkanting van 0,04 mm. Dat is verwaarloosbaar.
Voor het mooi kun je verkanting toepassen, maar ik zou bij zo'n boogstraal niet verder gaan dan 0,5 mm. Voor het zicht is dat overtuigend genoeg.