Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Loconet over TCP/IP door Falkenberg
Vandaag om 12:19:04
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 12:16:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Harryku
Vandaag om 12:07:18
Verschil leveranciers DCC decoders? door Ronald Halma
Vandaag om 11:55:05
Zee. Land. door Huup
Vandaag om 11:51:05
FS UIC-X wagens en hun varianten door 1200blauw
Vandaag om 11:38:41
Handmatige bediening van wissels d.m.v. stangen door spoorijzer
Vandaag om 11:21:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:20:00
NS/32 door FritsT
Vandaag om 11:08:41
Perronhoogte TP3 door Pauldg
Vandaag om 10:59:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door Pauldg
Vandaag om 10:50:12
zelfbouw diesel vijf (DE-5) door FritsT
Vandaag om 10:22:10
De Hondsrugbaan door Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag om 10:22:09
Kranenberg, een exercitie in code 70 door meino
Vandaag om 10:18:27
US diorama in H0 door ES44C4
Vandaag om 10:09:14
Schneidersein door W.Broere
Vandaag om 10:04:53
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MOVisser
Vandaag om 09:56:58
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 09:52:10
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 09:36:22
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
Vandaag om 09:22:33
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door henk
Vandaag om 09:02:16
Modelbaan Beltheim. door Hans GJ
Vandaag om 08:39:25
De spoorhaven van Zuidbarge. door mass am see
Vandaag om 08:25:21
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Basilicum
Vandaag om 08:12:20
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door NS264
Vandaag om 07:49:38
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
  

Auteur Topic: The Intercontinental Railroad Company  (gelezen 41248 keer)

clickmaniac

  • Offline Offline
  • Berichten: 1095
  • The perfect is the enemy of the good
Re: The Intercontinental Railroad Company
« Reactie #135 Gepost op: 26 mei 2021, 22:43:14 »
Zo...hoogste tijd voor een update. Het afgelopen half jaar flinke vorderingen gemaakt op de Inter-Continental, met dank aan Michaël de B, Erik H en Jeroen B. De klimspiraal is als een paddestoel omhoog geschoten. De delen waren eerder al in '20 gezaagd dus het meeste werk ging nog zitten in de bovenleiding, die is om met panto omhoog door het krappe omgrenzingsprofiel (7,5cm hoog) te kunnen rijden. Maar al doende vind je links en rechts allerlei wielen uit, waardoor het steeds sneller gaat - als er interesse is kan ik daar wel een tutorial over maken.


De klimspiraal in aanbouw, begin dit jaar. De balletjes zijn zodat je niet met je oogkas aan zo'n tapeinde hoeft te hangen.


Klimspiraal klaar, de plaat links is het begin van het "model" gedeelte van de Inter-Continental, de rest  (rode pijl) moet nog getimmerd worden. Eigenlijk de laatste grote klus. Rechts de twee afneembare bruggen die naar de treinsamensteltafel (5x woordwaarde) gaan.


Een van die bruggen ligt in een bocht. Al het timmerwerk doe ik zelf, maar het fijne soldeerwerk besteed ik liever uit. Jeroen heeft hier met deze spoor-overgang een meesterwerkje geleverd. Erg blij mee!


De Oostlus, met daarboven niveau -1. In rood weer het toekomstige tracé van de ICRR.
Het zwarte spul is nu mijn favoriete geluidsdemper, kurkrubber (of rubberkurk??) 3mm dik.





Klimspiraal nu met de Westlus die daar omheen slingert.

De komende tijd ga ik nog de wisselaandrijvingen mechanisch en elektrisch aansluiten, Jeroen gaat de blokken bedraden en in iTrain zetten en dan komt het grote timmerproject, eerst aan zowel de Oostlus als de klimspiraal een soort "bruggehoofden", dan daartussen een uitneembaar middendeel van ongeveer 4 meter. Maar goed, zover zijn we nog niet. Eerst zien dan geloven.
« Laatst bewerkt op: 27 mei 2021, 18:17:38 door clickmaniac »

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 3816
Re: The Intercontinental Railroad Company
« Reactie #136 Gepost op: 27 mei 2021, 06:55:46 »
Tutorial spiraal maken altijd welkom.

Wat ik mij afvraag, worden de  ogen met de hand gezaagd? Het ziet er altijd zo clean uit. Als ik het zou doen zou de boog erin herkend kunnen worden, maar nooit zo strak zoals ik hier bijvoorbeeld zie
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

clickmaniac

  • Offline Offline
  • Berichten: 1095
  • The perfect is the enemy of the good
Re: The Intercontinental Railroad Company
« Reactie #137 Gepost op: 27 mei 2021, 11:40:29 »
Erik's truuk was een passer op maat te maken: een latje met, op de juiste afstand van het draaipunt, gaten waar je een potlood / ballpoint doorheen kunt steken. Ik heb even een schetsje gemaakt:



Voor de verschillende sporen ook gaatjes, als daar al een lijntje ligt gaat het rails leggen een stuk makkelijker.

Onderste plaat dezelfde dikte als de plaat waar je op gaat tekenen. Waar je het draaipunt precies vastschroeft is even zoeken, je wil natuurlijk een zo groot mogelijke boog uit je plaat halen. Ik had een centimeter marge genomen aan beide kanten, voor het zwabberen, maar met een beetje oefenen (en daar heb je alle gelegenheid voor!!) is 0,5cm meer dan genoeg.
Ook handig, of onmisbaar eigenlijk, zijn een decoupeerzaag, en dunne, fijne, zaagjes.

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 3816
Re: The Intercontinental Railroad Company
« Reactie #138 Gepost op: 27 mei 2021, 12:38:43 »
Vaste hand hoor
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

clickmaniac

  • Offline Offline
  • Berichten: 1095
  • The perfect is the enemy of the good
Re: The Intercontinental Railroad Company
« Reactie #139 Gepost op: 27 mei 2021, 13:30:02 »
Wacht even, kijk je naar die brug naar de samensteltafel? Die is gelaserd! 5mm berken triplex, ooit voor een eerder klimspiraal-project laten laser-snijden. Nu hergebruikt, 3x op elkaar geplakt.   
Ik zal volgende keer dat ik er ben, wat detailfoto's maken. Zo strak is het niet allemaal. Maar van een afstandje zie je dat niet, en sowieso is het niet belangrijk.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15264
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: The Intercontinental Railroad Company
« Reactie #140 Gepost op: 27 mei 2021, 16:11:29 »
Ik zal wat foto's maken als ik er weer ben, aanstaand weekend. Ja de veertjes haal ik eruit. In die witte buisjes zit verenstaal, het kost wat probeersels voordat je dat op de juiste manier gebogen hebt. Erik heeft (alweer, geniaal) gekozen voor een flinke knik in het verenstaal, vlak bij de motor, om de grote uitslag van de cobalt te vertalen naar de veel kleinere uitslag van de wisseltong + de nodige druk voor de elektrische geleiding van de wisseltongen. Je ziet het duidelijk aan het begin van de video. 
Ik kan het alleen maar aanbevelen, in ieder geval voor wissels die niet in het zicht liggen scheelt het je een heleboel gekruip onder de tafel en kramp in je nek.  Maar ook wissels die wel in het zicht liggen trouwens - je zou makkeliljk een kapje over de motoren kunnen leggen.

@Modellbahnwagen: niet alle treinen die daar staan, zijn van mij hoor... toevallig was een Belgische jaren '90 kolentrein op bezoek.

Zou je daar nog eens wat foto's van kunnen maken zoals je destijds aan Peter beloofd hebt?  ;D ;) Ben ook wel geinteresseerd hoe je dit gedaan hebt.

Mooie progressie! Toch alweer 3 jaar bouwen ....... maar het wordt wat!

clickmaniac

  • Offline Offline
  • Berichten: 1095
  • The perfect is the enemy of the good
Re: The Intercontinental Railroad Company
« Reactie #141 Gepost op: 27 mei 2021, 18:14:17 »
O.k ik zal eraan denken - hopelijk.
Ja het wordt idd wel wat, ik zal allang blij zijn als het weer een rondje kan rijden. Het landschap om de baan heen bouwen komt later. 

clickmaniac

  • Offline Offline
  • Berichten: 1095
  • The perfect is the enemy of the good
Re: The Intercontinental Railroad Company
« Reactie #142 Gepost op: 29 mei 2021, 16:01:04 »
De wisselaandrijving: van de Kobalt gaat een stukje verenstaal door een buisje naar de wissel. Verenstaal maakt bij de motor een of meerdere hoeken om de grote uitslag van de Kobalt om te zetten in de kleine uitslag van het wissel. Het is wel heftig spul, ik snij het het liefst met de dremel want een gewoon tangetje is er niet tegen opgewassen. Of nou ja, knipt het wel door maar dan zit er wel een deuk in het tangetje.



 

En over het tracé, en hoe dat te tekenen: blijkt dat Anyrail gewoon een functie "overgangsboog" heeft. Kind kan de was doen! ;-) 

clickmaniac

  • Offline Offline
  • Berichten: 1095
  • The perfect is the enemy of the good
Re: The Intercontinental Railroad Company
« Reactie #143 Gepost op: 15 juli 2021, 23:06:13 »
Het begint warempel ergens op te lijken, langzamerhand. Treinsamenstel-tafel is gereed en alvast door de nieuwe Hondekop ingewijd. (met dank aan Artitec voor het monteren van een nieuwe pantograaf!)





De wisselstraten naar de West -lus en -kopsporen zijn ook klaar voor gebruik (hier met 2x EAD).

Ik had ooit een 6-pack Cobalt wisselmotoren gekocht, eerste lichting, en daarvan waren er op gegeven moment 5 kapot. Geen probleem, levenslange garantie! Bijna een jaar later krijg ik mijn nieuwe motortjes retour, ze hebben allemaal een officiële  "gecontroleerd" sticker maar zijn verder wel van precies hetzelfde oude, eerste type. In de gaten houden dus. En inderdaad, ook deze gingen in rap tempo naar de knoppen. Een half jaar later en ik ze alle 6 vervangen voor Cobalts uit recentere producties. Gelukkig is dat een karweitje van niks, zoals de motortjes aan de baan hangen.

Maar toen waren mijn klassieke Cobalts wel op. De Westlus-wisselstraat verder voorzien van surface mount Cobalts waar ik een verdacht goedkope 12-pack van kon kopen. Interessante machientjes maar vooralsnog onduidelijk hoe betrouwbaar ze zijn. Foto volgt.




Wachten op een van de kopsporen West.



De pootjes staan! Het dal waar de spoorlijn straks doorheen slingert, is al in ruwvorm te herkennen. 

« Laatst bewerkt op: 15 juli 2021, 23:08:52 door clickmaniac »

Overet

  • Offline Offline
  • Berichten: 699
Re: The Intercontinental Railroad Company
« Reactie #144 Gepost op: 16 juli 2021, 10:34:01 »
Prachtig project (y) Dat wordt genieten als straks de fraaie lange treinen door het landschap slingeren. 'Minder is meer' zal zich ook hier weer gaan bewijzen.

Tom
Plannen voor baan tijdperk III naar DB-voorbeeld. Roco Multi-maus/Maus2/MausR3, Z21, Mardec, Koploper of Rocrail?

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8132
Re: The Intercontinental Railroad Company
« Reactie #145 Gepost op: 16 juli 2021, 12:12:35 »
Mooi hoor, die lengtes  :)  Zal zeker mooi zijn om de treinen daar doorheen te zien zoeven.

clickmaniac

  • Offline Offline
  • Berichten: 1095
  • The perfect is the enemy of the good
Re: The Intercontinental Railroad Company
« Reactie #146 Gepost op: 24 juli 2021, 17:32:59 »
Less is more inderdaad maar voordat je daar bent...
En weer een stapje verder. Tracé in Anyrail getekend, geprint, op 12mm FSC hardhout multiplex geplakt en uitgezaagd. 3 laagjes van deze multiplex op elkaar geplakt voor stijfheid. radius van 600 cm leek me wel realistisch. Of op z'n minst, het idee te geven van een hoofdlijn. .


Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 1400
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: The Intercontinental Railroad Company
« Reactie #147 Gepost op: 24 juli 2021, 18:39:37 »
Wat is de hartafstand tussen de sporen op die mooie slinger?

Die zou naar mijn bescheiden mening een aardig stukje kleiner kunnen wat het geheel nog mooier zou maken.
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 19 & 20 Oktober 2024

Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR / BNLS Forumbaan
  • BNLS trambaan-deelnemer
  • Offline Offline
  • Berichten: 8379
  • Nooit uitgeklust....
Re: The Intercontinental Railroad Company
« Reactie #148 Gepost op: 24 juli 2021, 19:59:39 »
Ben het met Frans eens eerlijk gezegd...

clickmaniac

  • Offline Offline
  • Berichten: 1095
  • The perfect is the enemy of the good
Re: The Intercontinental Railroad Company
« Reactie #149 Gepost op: 24 juli 2021, 21:38:51 »
Hart op hart 6cm, uit m'n hoofd. Misschien geeft het perspectief een andere indruk. Op elk geprinte spoor komt nog een 4 (of5?) mm kurkbedding onder de rails,  zoals op de laatste foto helemaal rechtsonder. Maar voorhet zover is ga ik zeker nog even kijken hoe eea smoelt.
(De meeste opstelsporen liggen verder uit elkaar, voor het gemak.)
« Laatst bewerkt op: 24 juli 2021, 21:40:48 door clickmaniac »