Google+
Doel:€250.00
Donaties:€105.75

Per saldo:€-144.25

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 21-10-2017
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Combe Halt, Brits smalspoor door Sven
Vandaag om 13:10:34
Line-up foto's van modellen door clickmaniac
Vandaag om 13:09:48
Mehano thalys en fabriek door jean2020
Vandaag om 12:53:04
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Henk Hooijmans
Vandaag om 12:51:09
Piko 2018/2019 Zwitserland door Rob van Kooy
Vandaag om 12:40:56
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door svdwal
Vandaag om 12:35:31
Fleischmann trein rijdt schokkerig. Loc probleem of rail probleem? door Stuurman Wil
Vandaag om 12:24:20
Crowdfunding gestart voor ex-ZHESM 9952 door janw
Vandaag om 12:17:29
BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338 door 44
Vandaag om 11:54:52
EMV - Stationskwartier Eindhoven 1920-1950 door Pinkelpa
Vandaag om 11:45:32
Piko h0 NS 2200 door Thowra
Vandaag om 11:38:01
BMB-Module: "Blackwater Goods Yard" door St00mboy
Vandaag om 10:59:46
FRIE NMBS/NS Benelux panto's voor op de Piko Benelux-Hondekop oa. door Met een sik
Vandaag om 10:40:21
Ric & Rev. gegevens door Arnold van Heyst
Vandaag om 10:36:50
Anlage 2.0 door a.moonen
Vandaag om 09:44:50
Treinenbeurs in de Koggenhal de Goorn door ca.gorter
Vandaag om 09:27:24
Kap sluit niet goed op onderstel - roco wagon door spoorfan
Vandaag om 09:21:10
Ervaringen met veilingsites (marktplaats, ebay, catawiki, etc) door VAM65
Vandaag om 08:43:44
(TTAS) Lungo la parete door Edsko Hekman
Vandaag om 08:23:09
Chinese en Indiase treinen op schaal ho 1:87 kant en klaar waar te koop? door roco
Vandaag om 08:18:51
Raadplaatje door wimk
Vandaag om 07:41:39
NVM/VMF Workshops en cursussen Onshape door NS2408
Vandaag om 07:38:58
Westlandbaan door Tulpendaal
Vandaag om 06:38:31
Weert, maar anders door Tulpendaal
Vandaag om 06:28:09
Ovaalramer in messing. Schaal 0 door Tulpendaal
Vandaag om 06:15:52
Bemo wissels of PECO wissels door Martin Hornis
Vandaag om 00:39:48
Roßnitz door Modellbahnwagen
Vandaag om 00:34:15
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door gsoonius
23 oktober 2017, 23:43:51
Uhlenbrock 73100 inbouwen door EricZmS
23 oktober 2017, 23:43:39
(TTAS) "Keep Calm And Put The Kettle On" door Reinout van Rees
23 oktober 2017, 23:42:47
  

Auteur Topic: Werkbaan, de modelspoorbaan als werkbank  (gelezen 4008 keer)

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 741
Re: Werkbaan, de modelspoorbaan als werkbank, flexrails
« Reactie #15 Gepost op: 01 juli 2017, 21:19:55 »
De railspanners van Conrad zijn binnen.



In één woord: perfect! Als je flexrails gaat verwerken is dit echt een must. Het probleem dat ik ondervond bij het fixeren van de eerste stukken flexrails is met deze railspanners geheel verholpen. Door de spanners op de rails te klemmen behoud deze zijn vorm, zowel van het begin tot aan het einde. Ik doe het nu als volgt.



Als eerste zaag ik de kunststof onder de rails door met de dremel/proxon zodat ik 4 bielzen overhoud. Met een sleutelvijltje vijl ik de kunststof achter de eerste biels weg zodat er voldoende ruimte komt voor de raillas.



Vervolgens haal ik met een klein slijpschijfje een stukje van de railsklemmen weg zodat er voldoende ruimte ontstaat voor de raillas.





Even met een stukje rails met raillas passen. Als alles goed is kan het stukje met 4 bielzen terug geplaatst worden op de rails.





Nu monteer ik de railspanners op de rails. Aan de buitenzijde schroef ik ze vast, helemaal aan het einde van de reils.



De malletjes met de juiste radius helpen met het bepalen van de juiste boog. Als de boog juist is ingesteld zet ik ook de binnenste railstaaf vast in de railspanner. Eventueel kan je nu de binnenste railstaaf, die veel te lang is geworden afknippen of slijpen.



Door de railspanners blijft de rails in de juiste boog staan en kan de lijm aangebracht worden.



De rails kan nu eenvoudig met de reeds aangebrachte rails verbonden worden.



En dit is het uiteindelijke eindresultaat. De houten mallen helpen om de boog op precies de juiste afstand te leggen, zowel van elkaar als van de rand.

Wordt vervolgd.

Gr. Frits
 
« Laatst bewerkt op: 02 juli 2017, 08:17:47 door Fritsprt »

NS264

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 4365
  • Koen Frijlink
    • Midland
Re: Werkbaan, de modelspoorbaan als werkbank
« Reactie #16 Gepost op: 01 juli 2017, 23:02:04 »
Hoi Frits,

Dat ziet er vakkundig uit.
Benieuwd naar de volgende update.

Gr Koen.
WillieNelson: OnTheRoadAgain.

Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR
  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5112
  • Nieuw huis... eerst klussen. De baan komt later.
Re: Werkbaan, de modelspoorbaan als werkbank
« Reactie #17 Gepost op: 01 juli 2017, 23:12:04 »
Ben je niet bang voor knikken in je rails? Je kunt beter zorgen dat je de rails losjes niet naast elkaar legt in een bocht als je flexrail gebruikt. Die kun je beter zo'n 20 cm uit elkaar leggen. Geen knikken, lage kans op ontsporing omdat de wielen niet in een knik geforceerd worden. Ervaring bij de bnls keerlusbakken....

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk


Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 741
Re: Werkbaan, de modelspoorbaan als werkbank
« Reactie #18 Gepost op: 01 juli 2017, 23:19:43 »
Koen, dank je. Ja het gaat lekker.
Edsko, ik begrijp niet helemaal wat je zegt maar ik denk dat je bedoelt om de verbinding van de buitenste railstaaf 20 cm verschoven te leggen t.o.v. de binnenste staaf. Toen ik de railspanners niet had heb ik een verbinding zo'n 7 cm verschoven gemaakt. Ik vond het echter gedoe en was maar matig tevreden over het eindresultaat. Juist door nu de railspanners te gebruiken is de boog constant en ook bij de verbinding van de rails is er geen knik.

Gr. Frits

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk


72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 600
    • [i]El Carrilet[/i]
Re: Werkbaan, de modelspoorbaan als werkbank, flexrails
« Reactie #19 Gepost op: 03 juli 2017, 17:00:31 »
Citaat
... zodat ik 4 bielzen overhoud. Met een sleutelvijltje vijl ik de kunststof achter de eerste biels weg zodat er voldoende ruimte komt voor de raillas. Vervolgens haal ik met een klein slijpschijfje een stukje van de railsklemmen weg zodat er voldoende ruimte ontstaat voor de raillas....
Je kunt ook 8 bielzen nemen en ruimte maken in het midden en ook ipv flexrail bielzen van starre rail gebruiken, dan krijg je wat meer stijfheid bij de las.
El Carrilet

Verzonden vanaf een PC met toetsenbord.

MH

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 741
Re: Werkbaan, de modelspoorbaan als werkbank
« Reactie #20 Gepost op: 12 juli 2017, 20:35:51 »
Hoi Sonett,

Wat is het voordeel om 8 bielzen te nemen en ruimte maken in het midden? Ik begrijp niet hoe ik dan de raillas op de rails schuif. En starre bielzen gebruiken is volgens mij ook geen optie want ik zit juist in een doorlopende bocht. Als ik je verkeerd begrepen heb hoor ik het graag.

Groet Frits

Deetrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 904
Re: Werkbaan, de modelspoorbaan als werkbank
« Reactie #21 Gepost op: 12 juli 2017, 20:58:02 »
Sonett bedoelt waarschijnlijk dat je nu zowel je rails als je dwarsliggerbed onderbroken hebt op dezelfde plaats. Door te schuiven zit de onderbreking van je dwarsliggers 4 dwarsliggers opgeschoven.
Je railverbinding kan dan de dwarsliggers niet naar buiten 'duwen'.

mvg, Erich
Geen beter weer dan de brandweer

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 2923
Re: Werkbaan, de modelspoorbaan als werkbank
« Reactie #22 Gepost op: 12 juli 2017, 21:58:03 »
Hoi Frits,

Zo te zien ben je goed bezig, je rails ligt erg netjes, en daar gaat het om.
Ik denk dat jou werkwijze uiteindelijk beter is dan hier aangedragen alternatieven. Het belangrijkste is netjes werken, zorgen dat je maatvoering klopt. Door alle bielzen vast te leggen komt hier verder ook geen beweging meer in.

Groet,
Tjalling
**

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 741
Re: Werkbaan, Klimspiraal, de tweede laag
« Reactie #23 Gepost op: 11 augustus 2017, 22:03:13 »
Door de warmte in juni en de drukte op het werk helaas weinig tijd gehad maar de afgelopen tijd weer een stukje gebouwd.


Het rode gedeelte is klaar en nu was het de bedoeling om de gele (hele) cirkel te plaatsen. Al doende kwam ik er echter achter dat dat niet gaat omdat bij de overgang van rood naar geel er nog rails gelegd moet worden en bij een hele cirkel zou dat gedeelte afgedekt zijn. Om die reden heb ik de gele cirkel doorgezaagd.

Daarnaast is de afstand tussen de bovenzijde railstaaf en onderkant klimspiraal 85mm. Volgens mij kan een locomotief met de pantograven omhoog daar niet onderdoor zonder de pantograaf te beschadigen. Om die reden heb ik onder de (gele) klimspriraal een koperdraad bevestigd die de pantograaf opvangt en naar beneden duwt.



De koperdraad soldeer ik aan punaises die ik in het hout heb gedrukt.



Close up van de panto vanger.



En zo ziet het er uit als dit deel ook op zijn plaats ligt



Om de afstand op eenvoudige manier constant te houden en gelijk de draadeinden netjes af te werken heb ik over de draadeinden ABS buisjes van 10mm geschoven.





en nog even de blik van boven:



Wordt vast wel weer vervolgd.

Gr. Frits

Jan-Peter

  • Offline Offline
  • Berichten: 1491
  • Bnlx treinendokter.
Re: Werkbaan, de modelspoorbaan als werkbank
« Reactie #24 Gepost op: 11 augustus 2017, 22:29:50 »
Hoi Frits,

Dat ziet er netjes uit. Moet ik 'even' onthouden.

Jan-Peter
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 872
    • MIL MOD
Re: Werkbaan, de modelspoorbaan als werkbank
« Reactie #25 Gepost op: 12 augustus 2017, 13:08:31 »
Mooi stukje werk Frits !

mvg
Wim

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 2923
Re: Werkbaan, de modelspoorbaan als werkbank
« Reactie #26 Gepost op: 12 augustus 2017, 16:44:06 »
Slim idee met die abs-buisjes  (y)
Waar heb je die vandaan?

Verder goed bezig!

Groet,
Tjalling
**

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 741
Re: Werkbaan, Klimspiraal, de tweede laag
« Reactie #27 Gepost op: 13 augustus 2017, 13:50:40 »
Heren, dank voor de positieve reacties. Leuk om te weten dat jullie meelezen.

@Tjalling. Die ABS buis heb ik hier op Ebay gekocht. Verkrijgbaar in diverse diameters.

Het voordeel van de buisjes is naast de fraaie afwerking dat, nadat de onderste laag goed op hoogte is ingesteld, de andere lagen automatisch op de juiste hoogte staan.

Ik wil de rails gaan voeden via de draadeinden (elders gezien). Ik wil daarvoor op de plaatsen waar voeding noodzakelijk is (elke flexrail zijn eigen voedingsdraden) gebruik maken van deze kabeloogjes.



Hiervoor moeten alle moertjes weer los (maar daar had ik bij het begin al een beetje op gerekend) en het bovenste deel er weer af. Nu ben ik er alleen nog niet uit of ik de kabeloogjes en de draadjes aan de bovenzijde of aan de onderzijde zal doen. In eerste instantie dacht ik aan de bovenzijde omdat ik bang ben dat de draadjes in de pantograven blijven hangen. Maar aan de onderzijde is natuurlijk wel mooier. Ben benieuwd hoe jullie het hebben opgelost.

Groet Frits

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1177
  • NS tijdperk IIIc
Re: Werkbaan, de modelspoorbaan als werkbank
« Reactie #28 Gepost op: 13 augustus 2017, 16:40:04 »
Je zou de oogjes ook open kunnen knippen, zodat een vork ontstaat, hoef je niet alles te demonteren.
Klem tussen twee ringen mag dat verder geen problemen geven.

Voor wat betreft de ABS buis, er is ook PVC buis van 12mm, 10mm inwendig.
Niet alle installateurs hebben dit op voorraad, maar beveiligingsinstallateurs vaak wel.
Oriënterende herintreder ;)
Fotodijk(je)
Obdam

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 741
Re: Werkbaan, Klimspiraal, de tweede laag
« Reactie #29 Gepost op: 13 augustus 2017, 22:11:10 »
Je zou de oogjes ook open kunnen knippen, zodat een vork ontstaat, hoef je niet alles te demonteren.

Eric, dat is een goed idee. Dank.

Citaat
Voor wat betreft de ABS buis, er is ook PVC buis van 12mm, 10mm inwendig.

De door mij gebruikte ABS buis is 8mm inwendig en 10mm uitwendig.

gr. Frits