Google+
Doel:€250.00
Donaties:€105.75

Per saldo:€-144.25

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 21-10-2017
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 03:48:33
Chinese en Indiase treinen op schaal ho 1:87 kant en klaar waar te koop? door Dion
Vandaag om 02:51:12
Ervaringen met veilingsites (marktplaats, ebay, catawiki, etc) door NS 1607
Vandaag om 02:12:41
NVM/VMF Workshops en cursussen Onshape door Ren 4312
Vandaag om 01:15:36
Piko h0 NS 2200 door Thowra
Vandaag om 00:57:01
FRIE NMBS/NS Benelux panto's voor op de Piko Benelux-Hondekop oa. door Thowra
Vandaag om 00:40:56
Bemo wissels of PECO wissels door Martin Hornis
Vandaag om 00:39:48
Ronitz door Modellbahnwagen
Vandaag om 00:34:15
Fleischmann trein rijdt schokkerig. Loc probleem of rail probleem? door santerdam
Vandaag om 00:30:17
(TTAS) Lungo la parete door T.Spat
23 oktober 2017, 23:47:45
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door gsoonius
23 oktober 2017, 23:43:51
Uhlenbrock 73100 inbouwen door EricZmS
23 oktober 2017, 23:43:39
(TTAS) "Keep Calm And Put The Kettle On" door Reinout van Rees
23 oktober 2017, 23:42:47
BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338 door Reinout van Rees
23 oktober 2017, 23:39:48
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
23 oktober 2017, 23:38:19
Kap sluit niet goed op onderstel - roco wagon door klusser
23 oktober 2017, 23:02:10
Weert, maar anders door Modellbahnwagen
23 oktober 2017, 22:53:10
BMB-Module: "Blackwater Goods Yard" door St00mboy
23 oktober 2017, 22:39:16
Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969 door NS8714
23 oktober 2017, 22:27:02
Het ontstaan van Trammenlandt door Marco EB
23 oktober 2017, 22:26:45
Ht spoor 1 en 0 treffen, 10 & 11 februari! door HJ
23 oktober 2017, 22:24:05
Raadplaatje door wimk
23 oktober 2017, 22:21:07
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
23 oktober 2017, 22:11:54
Brw Kraanwagen door ddv
23 oktober 2017, 22:00:35
(TTAS) "Basdahl" door g-j
23 oktober 2017, 21:58:20
Anlage 2.0 door svries1
23 oktober 2017, 21:41:54
Ric & Rev. gegevens door Arnold van Heyst
23 oktober 2017, 21:34:05
Toon hier je nieuwe (model) spooraanwinst(en)... door 44
23 oktober 2017, 21:27:30
Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0 door waldberg
23 oktober 2017, 21:27:18
Without automatisch door Nijboer
23 oktober 2017, 21:05:02
  

Auteur Topic: Werkbaan, de modelspoorbaan als werkbank  (gelezen 4006 keer)

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 741
Werkbaan, de modelspoorbaan als werkbank
« Gepost op: 12 juni 2017, 21:53:05 »
Op dit moment heb ik geen baan en mijn laatste baan bouwde ik als 12 jarige zon  44 jaar geleden. Op dit moment digitaliseer ik af en toe een locomotief, doe kleine aanpassingen en speel een beetje met elektronica. Echt ruimte voor een baan heb ik (nog) niet en daarnaast heb ik geen ervaring met (moderne) baanbouw. Hierover denkende kwam ik op het idee om een baantje te bouwen waarmee ik lekker kan experimenteren en ervaring kan op doen maar die ik ook gewoon als werkbank kan gebruiken zodat ik dit treinstel verder kan gaan afbouwen.  De baan gaat uit twee gedeeltes bestaan. Een klimspiraal en een klein baantje om een rondje te rijden. Onder dit baantje komt een schaduwstation.



Een eerste impressie van de werkbaan. Het schaduwstation wordt waarschijnlijk aangepast omdat ik vermoedelijk een beetje beenruimte wil maken in geval ik aan de werkbaan wil zitten hobbyen.



Hierboven het vooraanzicht van de tafel. Boven de tafel komt een plank met daarop computers, meetapparauur en dergelijke. Het spoor aan de voorzijde ligt zon 4 cm lager dan het spoor aan de achterzijde. Dat is niet alleen gedaan om te kijken of de Koploper met een kleine Mashima motor een helling van 2,5 a 3% kan oprijden maar ook om d.m.v. een plaat, die onder het achterste spoor geschoven en over het voorste spoor geschoven kan worden. Zodat als ik het werkblad nodig heb geen last heb van het spoor aan de voorzijde.
Vroeg me af er meer mensen zijn met een dergelijke combi baan. Eventuele tips enz zijn altijd welkom. Ik heb me voorgenomen om te beginnen met de klimspiraal. Ten eerste bepaalt deze de hoogte van het schaduwstation en van het bovenblad, de eigenlijke modelbaan annex werkbank. Ten tweede is dat een mooie oefening om flexrails te  verwerken en alles wat daar bij komt kijken.

Groet, Frits

jandcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 668
Re: Werkbaan, de modelspoorbaan als werkbank
« Reactie #1 Gepost op: 12 juni 2017, 22:47:09 »
Hallo Frits,

leuk dat je (weer) aan een project begint.
Maar waarom een doelloze berg rails zonder functie, kop of staart.
En waarom er ook nog een schaduwstation erbij gebracht?
Misschien een idee om een ovaalachtig iets met wat raccordementsporen.
Waarbij sporen en functie hebben en de spoorbaan een soort functie heeft in het geheel.

succes jandcargo

nighttrain1

  • Powered bij Oltronix;2x300VA & plaatser moeilijkste raadplaat 2013
  • Offline Offline
  • Berichten: 2968
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: Werkbaan, de modelspoorbaan als werkbank
« Reactie #2 Gepost op: 12 juni 2017, 23:04:43 »
Leuk en vooral appart idee, susses met de bouw. (y)
Groeten Richard, nighttrain.

DCC,NS,H0,Tijdperk 3B t/m 5 met vleugje nu,Koploper,Intellibox.

2011-2016 ***** + 22x X
(X=extra plaatje geplaatst voor een ander :) )

Bouw: Zwederbaan met Ringvaartspoorbrug nabij Buitenkaag, deelnemer BNLS modulebaan

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 600
    • [i]El Carrilet[/i]
Re: Werkbaan, de modelspoorbaan als werkbank
« Reactie #3 Gepost op: 12 juni 2017, 23:55:42 »
Het lijkt er op dat als je eenmaal via de spiraal naar boven bent gereden, je er alleen achteruitrijdend weer af komt...
El Carrilet

Verzonden vanaf een PC met toetsenbord.

MH

Tom Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 151
Re: Werkbaan, de modelspoorbaan als werkbank
« Reactie #4 Gepost op: 13 juni 2017, 11:58:09 »
Schokkend idee, vooral bij timmerwerkjes  ;D

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 741
Re: Werkbaan, de modelspoorbaan als werkbank
« Reactie #5 Gepost op: 13 juni 2017, 23:20:23 »
Hallo Frits,

leuk dat je (weer) aan een project begint.
Maar waarom een doelloze berg rails zonder functie, kop of staart.
En waarom er ook nog een schaduwstation erbij gebracht?
Misschien een idee om een ovaalachtig iets met wat raccordementsporen.
Waarbij sporen en functie hebben en de spoorbaan een soort functie heeft in het geheel.

succes jandcargo

Hallo Jan, ik heb ondertussen niet stil gezeten maar heb de verbouwing van mijn huis afgerond en de kamer die nu mijn hobbykamer wordt stond vol met dozen vol met treintjes. Hiervoor heb ik eerst op zolder plaats gemaakt.



Grappig dat je het een doelloze berg noemt. Voor mij heeft het wel een functie. Meerdere zelfs. De klimspiraal wil ik gewoon bouwen omdat ik het een fascinerend bouwsel vind. Ik kan met grote interesse de draadjes van anderen lezen en heb inmiddels mijn eigen ideen hoe ik het wil gaan bouwen. En dat wil ik gewoon proberen. Een andere functie van de spiraal is dat ik mijn aangepaste koploper en dergelijke  wil kunnen testen of hij de klim kan maken.

Het schaduwstation heeft ook meerdere doelen. Aan de ene kant lijkt het mij handig om mijn bouwsels daar op te stellen en degene dieik nodig heb laat ik naar boven rijden. Daarnaast wil ik de baan gaan automatiseren en dan is het wel handig om ook een stukje baan te hebben dat geautomatiseerd kan worden. In plaats van stroomdetectie wil ik met IR-reflexdetectie gaan werken. Ik heb daar zowel analoge als digitale (Arduino) oplossingen voor. Die wil ik testen.

Je idee van raccordementsporen is zo gek nog niet. Ga ik over na denken.

Het lijkt er op dat als je eenmaal via de spiraal naar boven bent gereden, je er alleen achteruitrijdend weer af komt...

Ja, dat klopt. Ik had in eerste instantie onderstaande baan getekend:



Probleem hiervan is echter dat ik mijn idee om het voorste spoor te kunnen afdekken met een schuifbaar werkblad dan niet kan verwezenlijken. Het werkblad zou dan nl vastlopen op het schuine spoor. Omdat in dit ontwerp vooral de testbaan en het verkrijgen van bouwervaring voor mij belangrijk is neem ik voor lief dat treinen alleen achteruit terug kunnen.

Schokkend idee, vooral bij timmerwerkjes  ;D

Gelukkig heb ik een garage waar ik timmerwerkjes kan doen. Deze werktafel is alleen om treinen om te bouwen, aan te passen en voor andere elektronica en Arduino projecten.

Ik ga eerst beginnen met de klimspiraal. Op basis van info van andere bouwers heb ik een idee hoe ik het wil gaan doen (beter goed gestolen dan slecht bedacht) Het onderstel staat al klaar!



Allen bedankt voor de input, wordt vervolgd.

Gr. Frits

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 376
  • Metrop-Mrklin
Re: Werkbaan, de modelspoorbaan als werkbank
« Reactie #6 Gepost op: 14 juni 2017, 00:11:08 »
Er bestaan ook dubbelsporige helixen die tegen elkaar indraaien. Daarmee zou je het probleem dat 72sonett aankaart, kunnen voorkomen. Iets lastiger te maken, veel lastiger te tekenen met b.v. WinTrack, want het zijn dan eigenlijk twee losse spiralen in elkaar. Ik heb er ooit wel eens ergens een foto van gezien, van een beurs demobaan, of zo.

Ik geef het maar mee, als idee.
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 741
Re: Werkbaan, de modelspoorbaan als werkbank
« Reactie #7 Gepost op: 14 juni 2017, 10:09:40 »
Bedankt voor de tip. Heb ik inderdaad gezien op een beurs een paar jaar geleden. Geweldig fascinerend. Voor mij nu te hoog gegrepen. Een gewone helix bouwen is voor nu voldoende uitdaging. Wellicht in een later stadium.

Gr. Frits

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk


jandcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 668
Re: Werkbaan, de modelspoorbaan als werkbank
« Reactie #8 Gepost op: 14 juni 2017, 23:49:51 »
hallo Frits,

Duidelijke uitleg over je ideeen.
Het is inderdaad net wat je met je baan wil doen.
belangrijkste is dat jij er plezier aan beleeft.
Succes met je plannen en uitwerkingen

groeten jandcargo

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 741
Re: Werkbaan, de klimspiraal
« Reactie #9 Gepost op: 18 juni 2017, 22:03:45 »
Zoals op de laatste foto is te zien staat het onderstel voor de klimspiraal al klaar. Om in een omwenteling niet meer dan zo'n 2,5% te stijgen ben ik uitgegaan van Roco-line bochten R4 en R5, met een boogstraal van respectievelijk 481,2mm en 542,8mm. Om het meeste profijt te hebben van de langste boog rijdt de trein via de buitenste boog naar boven. Deze boog heeft een lengte van 2 * 3,14 * 542,8 = 3,4m. Bij een stijging van 2,5% komt dat uit op een stijging van 85mm. Volgens andere draadjes zou dat voldoende moeten zijn. Als ik ga bouwen zal ik kijken of ik dit verhoog met 5mm omdat ik met omhoogstaande pantografen wil rijden.



Omdat ik als bodemplaat een standaard plaat van 122 x 120cm gebruik bleek tijdens het tekenen dat het net iets mooier uitkomt als ik de buitenste boog 1 mm groter maak. Aangezien ik flexrails ga gebruiken is dat geen enkel probleem.   





Hierboven het zijaanzicht van de klimspiraal. Omdat er een radiator aan de rechterkant staat (zwarte vlak) moest ik de pootjes aan de rechterzijde naar binnen laten vallen en door de hoogte van de radiator begint de grondplaat automatisch op 49cm hoogte.  De helix gaat uit 3,5 volledige cirkels bestaan en de uiteindelijke hoogte komt daarmee op zo'n 30cm.



De onderste (rood) en de bovenste (blauw) bestaan uit 3/4 cirkels. De andere twee zijn hele cirkels. Omdat de bovenste cirkel (blauw)aan de onderzijde 2cm breder is i.v.m. het gebogen wissel dat daar komt te liggen komt het draadeind daar ook 2cm meer naar buiten. Om die reden krijgen alle andere cirkels een lipje van 2cm.

Nu de ideen uitgewerkt zijn en ik op tekening heb gezet hoe het zou moeten worden wordt het tijd voor de praktijk. Allereerst in de bouwmarkt platen multiplex laten zagen van 122 x 120cm.



ik zie in verschillende draadjes dat men verschillende diktes hout gebruikt en ook verschillende soorten hout. Mijn keuze is gevallen op 6mm dik multiplex. Voor mijn gevoel is dit stevig genoeg maar de praktijk zal straks uitwijzen of dat ook echt zo is.De reden daarvan is dat er ook nog isolatiemateriaal opkomt. Ik zie dat veel mensen de blauwe ondervloeren gebruiken. Ik zag bij Kwantum echter grijze platen liggen. Deze zijn 5mm dik en de kleur spreekt mij meer aan omdat ik de sporen in de helix verder niet ga afwerken.



Om de bogen en overige afmetingen af te tekenen op de plaat gebruik ik een malletje waarin precies een marker gestoken kan worden. De bogen laten zich op deze wijze eenvoudig aftekenen.



En na het zagen ziet dat er dan zo uit:



Voor de draadeinden heb ik gekozen voor M8. Alvast e.e.a. op de grondplaat gemonteerd voor het idee.



De cirkel hierboven is dus n van de gele of groene. De onderste (rode) met de op- en afrit moet ik nog zagen.

Wordt vervolgd.
Gr. Frits

jandcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 668
Re: Werkbaan, de modelspoorbaan als werkbank
« Reactie #10 Gepost op: 18 juni 2017, 22:16:56 »
Hallo Frits,

Dat ziet er mooi strak uit met die draadeinden.
Probeer de rails  zo ruim mogelijke  te leggen om te voorkomen dat lange rijtuigen in de binnenbocht de draadeinden raken.
Komt vast goed.

groeten jandcargo

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 872
    • MIL MOD
Re: Werkbaan, de modelspoorbaan als werkbank
« Reactie #11 Gepost op: 20 juni 2017, 10:17:10 »
Hoi Frits.
Heel gave spiraal. Als de rest ook zo wordt dan wordt het nog smullen  (y)

mvg
Wim

Arbhin

  • Digitale Modelbouw
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 566
  • Sleeper
    • Digitaal rijden:
Re: Werkbaan, de modelspoorbaan als werkbank
« Reactie #12 Gepost op: 20 juni 2017, 11:37:37 »
Ik zie dat je gaat als een speer.
Ziet er gelijk indrukwekkend uit zo'n spiraal.

Toch is zo'n dubbele spiraal nog te overdenken: Je deelt je huidige spiraal in tween en laat een van de twee tegengesteld omhoog lopen.
Voordeel is dat je boven beter uitkomt (je zult later niet denken 'had ik maar') en je hebt niet eens die schuinlopend spoor nodig, eigenlijk wordt het dan gewoon een rondje met aan 1 kant een spiraal.

Maar goed. Het ziet er fantastisch uit al. En ik ben zeker benieuwd naar de rest.
Wist je dat modelbouw tegenwoordig ook op de PC kan?
http://www.rail3d.info/default.aspx.

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 741
Re: Werkbaan, de modelspoorbaan als werkbank
« Reactie #13 Gepost op: 20 juni 2017, 19:51:28 »
Heren dank voor de tips en reacties.

Probeer de rails  zo ruim mogelijke  te leggen om te voorkomen dat lange rijtuigen in de binnenbocht de draadeinden raken.

Hallo Jan, dank voor de tip. De sporen komen zo'n 62mm uit elkaar te liggen en volgens mij moeten met de R4 en R5 (481,2mm en 542,8mm) bogen lange rijtuigen elkaar kunnen passeren. Zodra er wat rails ligt zal ik met een paar rijtuigen van 30cm testen of mijn theorie klopt.

Heel gave spiraal. Als de rest ook zo wordt dan wordt het nog smullen  (y)

Wim, dank voor het compliment. En dan te bedenken dat de laatste foto alleen gemaakt is omdat ik zelf nieuwsgierig was hoe het er uit gaat zien. De spiraal die er nu op ligt, ligt gewoon los en hoort daar eigenlijk niet. Het was echter de eerste die ik uitgezaagd heb.

Ik zie dat je gaat als een speer.
Ziet er gelijk indrukwekkend uit zo'n spiraal.

Toch is zo'n dubbele spiraal nog te overdenken

Ik teken eerst alles en denk er 10x over na, teken alles weer opnieuw en daarna is het voordeel dat je in een keer kan gaan zagen en monteren. Hopelijk klopt mijn theorie straks met de praktijk. Nu met de warmte is de snelheid er wel even uit.

Ik kreeg al eerder de tip om een dubbele, tegen elkaar in draaiende spiraal te maken. Echter omdat dit mijn eerste baanbouwproject is wil ik het eerst hier maar eens bij houden en gewoon ervaring op doen met de verwerking van flexrails, pantograafvangers enz.

groet Frits
 

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 741
Re: Werkbaan, de klimspiraal
« Reactie #14 Gepost op: 24 juni 2017, 21:46:01 »
Inmiddels de onderste spiraal gezaagd. Dit is de rode spiraal in onderstaande tekening.



en in het echt ziet dat er dan zo uit:



Vervolgens alle moeren (ongeveer) op de juiste afstand gezet en daarna het grijze isolatiemateriaal van Kwantum op maat gesneden en geplaatst. Om dit op maat te snijden leg ik het uitgezaagde deel van de spiraal op de platen en snij vervolgens de platen uit. Hierna plak ik die op de uitgezaagde spiraal met gewone houtlijm.



Ik heb voor mijn spiraal flex rails gekocht bij GT Flexrails. Omdat ik het niet echt belangrijk vind hoe de rails er uit ziet in de spiraal en de prijsstelling van deze rails zeer interesantis heb ik hier voor gekozen.Ik moet echter zeggen dat de rails er best goed uitziet. Voor mijn spiraal gebruik ik code 100. In het schaduwstation komt vermoedelijk ook deze rails te liggen met oude Rocoline wissels (code 100).

En dan begint het leggen van de rails. Om de rails de juiste radius te geven heb ik twee malletjes gezaagd.



Daarnaast gebruik ik t.h.v. de draadeinden deze mallen om de afstand te bepalen



Het in de juiste vorm buigen lukt vrij aardig. Een uitdaging is het om de laatste 5 cm ook in de juiste boog te buigen. Bij mij eerste verbinding heb ik gewoon twee bielsen weggehaald en de rails, toen ze in de juiste stand stonden,in de raillassen aan de buitenzijde gesoldeerd.



Omdat ik dit geen super goede oplossing vind ben ik gaan zoeken en in andere draadjes zag ik dat mensen messing blokjes gebruiken waarmee je de rails kunt spannen. Deze heb ik nu besteld.

Wordt vervolgd.

gr. Frits