Google+
Doel:€250.00
Donaties:€19.65

Per saldo:€-230.35

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 13-05-2018
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 23:21:49
Bouw spoor nul module baan bahnhof Königshofen tijdperk III door bernhard67
Vandaag om 23:14:07
Oersik in schaal 1 door Ferry As
Vandaag om 23:06:03
Roco RAm/DE-IV: vragen m.b.t. seinverlichting en motor. door Met een sik
Vandaag om 22:59:18
Rangeerbaan Molenhoek door Juroen
Vandaag om 22:53:11
Een NS 2000 voor de SGB! door Eric B
Vandaag om 22:49:01
Welk lettertype op seinnummerborden ? door Dirk J
Vandaag om 22:44:47
Op weg naar Apeldoorn door Sebastiaan1201
Vandaag om 22:24:09
H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland) door Remco_Nzo
Vandaag om 22:15:11
Update: baan in de tropen door tuurtje
Vandaag om 22:00:29
Van G20 naar CHOK. Gesloten goederenwagen in spoor 1 door becasse
Vandaag om 21:43:32
Toon hier je nieuwe (model) spooraanwinst(en)... door RutgerSHM
Vandaag om 21:42:17
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door Geert Kraai
Vandaag om 21:24:04
Rhb (H0m) - Station “Versam-Safien” (Swiss-Almere) door RhB-Mikey
Vandaag om 21:07:16
Wie weet iets over deze trein? door Kees (NS Blokpost 54 Bruntendijk, Friesland)
Vandaag om 20:48:14
AVT SRV-wagen voor DC-Car/Faller Car door Stootjuk
Vandaag om 20:40:51
Peco sl-90 polarisatie? door Dirk
Vandaag om 20:37:22
3D/RM IG: Onshape - Wateringbury Railway Station door Hans van de Burgt
Vandaag om 20:36:06
Everskerke, een fictief station aan de Zeeuwse lijn in de jaren '70 in H0. door Leen Kievit
Vandaag om 20:16:21
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Petertrein81
Vandaag om 19:37:36
Artitec Mat '54, aanpassen en verbeteren door Ben
Vandaag om 18:50:05
Stamlijn Oosterhout de Vijf Eiken in N door Hoontje
Vandaag om 18:22:37
Stoomtram Backer & Rueb in 1:87 door Sven
Vandaag om 18:01:02
RSU Stapje 2 een NS goederenwagen van MK: de 18 Luiker door Tulpendaal
Vandaag om 17:39:03
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 17:36:57
Puttense treinkelder door phdirk
Vandaag om 17:31:44
  

Auteur Topic: Analoge DC-treinen aangestuurd met Dinamo en Itrain. Ervaringen.  (gelezen 4951 keer)

Martin Domburg

  • Domburg Train Support
  • Offline Offline
  • Berichten: 647
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: Analoge DC-treinen aangestuurd met Dinamo en Itrain. Ervaringen.
« Reactie #30 Gepost op: 07 november 2017, 07:34:20 »
Hé Martin,

Kom zaterdag kijken in Houten. Ik heb zoiets vergelijkbaars met Dinamo maar dan kleiner in de schaal N. En met analoge kleine locjes.

Groetjes
Er bestaan geen domme vragen, alleen domme antwoorden.

Marco EB

  • Offline Offline
  • Berichten: 282
  • spelen met Dinamo iTrain Digikeijs en treintjes
    • Het ontstaan van Trammenlandt. Hoe een test baantje uit de hand loopt.
Re: Analoge DC-treinen aangestuurd met Dinamo en Itrain. Ervaringen.
« Reactie #31 Gepost op: 07 november 2017, 08:58:31 »
Ik zag dat ik mijn V60 serie nog niet geplaats had.
Allemaal Fleischmann V60 of V261 voorzien van rondmotor
4225 serie en een 4227 technisch allemaal gelijk.



Deze lopen allemaal zeer acceptabel, echter is 10 km/u weer het laagste.
En ja de temperatuur geeft wel schommelend rij gedrag, houd rekening met een verloop van 5 cm.

de V260-108-6


de V261-199-4


Deze stopte ook meer abrupt omdat de laagste stap waar nog leven zat rond de 10 km/u is.

V261-199-3


V60-1109


Allemaal redelijk goed rijdend maar geen echte kruipers.
mvg
Marco

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 647
Re: Analoge DC-treinen aangestuurd met Dinamo en Itrain. Ervaringen.
« Reactie #32 Gepost op: 07 november 2017, 18:55:03 »
Hé Martin, Kom zaterdag kijken in Houten.
Helaas, op zaterdagen ga ik nooit naar treinenbeurzen.
Märklin K-rails; analoge besturing via Pascalprogramma's, PLC-methodes, I2C-bus en digitaal

Marco EB

  • Offline Offline
  • Berichten: 282
  • spelen met Dinamo iTrain Digikeijs en treintjes
    • Het ontstaan van Trammenlandt. Hoe een test baantje uit de hand loopt.
Re: Analoge DC-treinen aangestuurd met Dinamo en Itrain. Ervaringen.
« Reactie #33 Gepost op: 18 februari 2018, 00:14:09 »
Door andere projecten heeft het pendelbaantje even een tijdje stilgestaan.
Voor de modelspoordagen in Rijswijk is deze even uit de mottenballen gehaald.
Daar heb ik ontdekt dat frequent de blok aan en uit schakeling van de sporen, niet echt gewaardeerd werd door de digitale soundloks.

Wel afgelopen dagen bezig geweest met verder ijken van diverse loks.
Er is inmiddels een simpel Piko lokje bijgekomen.
Een zo genaamde Kö



Rijdt prima op Dinamo analoog, maar geen super kruiper.

Beetje teleur stellend resultaat gehad met een Fleischmann BR64

Voor Rail mag de de bak weer mee. En ben ik bezig geweest met een aantal analoge oude loks
De Fleischmann 1306, de dertien in een dozijn lok.



Wonder boven wonder rijden deze loks ook op dit baantje.

1 exemplaar deed het wel heel bijzonder goed.



Daarnaast ben ik op deze baan gaan positie rijden, het is even een beetje puzzelen met de instellingen, maar dan zou iTrain gaan rekenen met het afremmen.
En dat is gelukt, het principe werkt goed, houdt rekening met wagonlengte.

Met digitale loks werkt het uiteraard erg goed, echter is het hier de uitdaging om analoog lekker te kunnen rijden.



Keurig stoppen op de ingestelde lengte, zelfs met wagon.

Helaas hebben analoog loks veel last van stemming wisseling, koud rijden te langzaam en naarmate ze warmer worden gaan ze steeds harder rijden.
Ja er zijn allerlei ijk theorieën en heb ook meerdere manieren geprobeerd.
En leuk dat er een losse wagon geijkt wordt maar zodra er een paar wagons aan gaan hangen dan wijkt het rijgedrag compleet af van de ijking

Maar dit komt later.
mvg
Marco

Marco EB

  • Offline Offline
  • Berichten: 282
  • spelen met Dinamo iTrain Digikeijs en treintjes
    • Het ontstaan van Trammenlandt. Hoe een test baantje uit de hand loopt.
Re: Analoge DC-treinen aangestuurd met Dinamo en Itrain. Ervaringen.
« Reactie #34 Gepost op: 24 maart 2018, 12:07:52 »
Helaas heeft nog niemand zijn geheime instelling kunnen geven, om analoge locs net zo mooi als digitale locs te laten rijden.
En volgens mijn ervaring is dat eigenlijk ook niet haalbaar.
Een decoder zorgt voor een veel mooier rijgedrag.
Zeker als er ook last regeling in zit.
Daarnaast hebben analoge locs enorme last van stemmingswisselingen.
Als het ze koud zijn willen sommige niet vertrekken, ondanks de korte kickstart puls.
En hang je er wagons achter dan is de ijking niet goed meer.

Teleur gesteld?
Ja een beetje wel.

Keuze voor 100% DCC?
Nee.

Wat is mijn conclusie.
Wil je rangeren, stoomdepot of een ander langzaam rijdend spoor emplacement hebben, dan moet je waarschijnlijk echt wel digitaal ombouwen, er zullen echt wel locs zijn waar dat niet hoeft, maar houdt daar gewoon rekening mee.

Heb je een parade spoor en doorgaande sporen en treinstellen die lekker mogen doorrijden en op een station wel +5 en -5 cm variabel kunnen en mogen stoppen? dan voldoet Dinamo prima.

Uiteraard is de bepalende factor ook hoe goed is de gebruikte locomotief.

Wat ik wel erg storend vind, is dat koude locs niet lekker weg rijden of helemaal niet weg rijden en als ze warm zijn weer te hard rijden of te laat stoppen.
Met koploper zijn we een dagje aan het stoeien geweest, en daar kan je koude locs wel beter helpen als in Itrain.
Ook het leren remmen is een compleet andere benadering in koploper als iTrain met zijn snelheid stappen.

Voor mij zou het een hele uitkomst zijn als er in iTrain een correctie factor zou zitten.
Daar mee bedoel ik, dat je in je loc overzicht je ijking stap naar boven of benden zou kunnen bijstellen
Dan zou stap 20 +2 stap 22 worden. de koude trein rijdt makkelijker weg, en je corrigeert dan ook een eventuele sleep wagons, want analoog zit er geen last regeling op de motor.
Gaat de warme lok te hard rijden dan zet je de snelheid stappen naar -1 dan wordt stap 20 dan 19 en 19 wordt 18 enz.

Het is een "handmatig" proces maar een je mag toch nog wel iets met je treintjes spelen.



Het lijkt mij sterk dat ik de enige gebruiker ben die hier last van heeft. En daarom heb ik dit op het itrain forum voorgesteld als verbeteringsvoorstel.
https://berros.eu/itrain/forum/viewtopic.php?f=51&t=10238
Mochten er meer gebruikers dit een oplossing vinden dan is het handig om dit ook te melden in het topic zodat er gekeken kan worden of dit een ontwikkeling waard is.

Je kan ook zeggen lengte blok is X cm ijking is V km/u dus de tijd is T sec over die sectie. zo niet pas de stappen aan naar boven en beneden, dat had ik een paar jaar gelden wel verwacht dat iTrain zo zou werken, maar helaas.

De correctie of trim factor lijkt mij wel redelijk eenvoudige doch doeltreffende oplossing.
De schuifbalk doet ongeveer hetzelfde, maar gaat weer naar de originele snelheid zodra de trein een nieuwe sectie inrijdt.

Verder ga ik gewoon vrolijk tussen door verder met ijkingen, als de tijd het toelaat.

« Laatst bewerkt op: 24 maart 2018, 12:11:52 door Marco EB »
mvg
Marco

Marco EB

  • Offline Offline
  • Berichten: 282
  • spelen met Dinamo iTrain Digikeijs en treintjes
    • Het ontstaan van Trammenlandt. Hoe een test baantje uit de hand loopt.
Re: Analoge DC-treinen aangestuurd met Dinamo en Itrain. Ervaringen.
« Reactie #35 Gepost op: 26 maart 2018, 21:46:31 »
Een opmerking was dat de oude locs minder zouden presteren dan een moderner stuk speelgoed.

Goed mijn allernieuwste loc op de testbaan
Een Liliput L133030
DRG Diesel Gepäcktriebwagen VT 10 001



En het ijk resultaat



Het verloop begint mooi, maar zodra de snelheid onder de 25 km/u komt gaat het snel berg afwaarts.

Dan maar weer wat oude troep er bij gepakt

Roco E44 106 / 43410



met de ijking



En een Roco E9120  / 43427



en de Ijking



Dit oude ding loopt fantastisch analoog.

Roco en Dinamo is een prima optie.

Binnenkort maar weer eens wat Fleischmann tender stomers uitproberen.
mvg
Marco

Marco EB

  • Offline Offline
  • Berichten: 282
  • spelen met Dinamo iTrain Digikeijs en treintjes
    • Het ontstaan van Trammenlandt. Hoe een test baantje uit de hand loopt.
Re: Analoge DC-treinen aangestuurd met Dinamo en Itrain. Ervaringen.
« Reactie #36 Gepost op: 29 maart 2018, 20:34:42 »
Toch eerst maar even mijn nieuwe aanwinsten voor Trammenlandt getest.

Roco loopt goed dus eerst een nieuwe oude Roco er op gegooid.



En het ijk resultaat



Acceptabel, op het pendelbaantje rijdt deze met Dinamo plug en play, ben benieuwd hoe die het straks doet op de trambaan met Dinamo Classic.

Dus de volgende Roco er op.



en wat blijkt:



Niet echt geweldig

Dan de Lima,
Ja ik durfde Lima te kopen omdat mijn Javaanse Jongens tram super loopt.



De Lima Party tram, wat een lelijk ding.

En de ijking



Op zich te doen, Maar het ding klink als een diesel en heeft standaard geen antislipbandjes rij eigenschappen, zijn bedroevend.






mvg
Marco

Marco EB

  • Offline Offline
  • Berichten: 282
  • spelen met Dinamo iTrain Digikeijs en treintjes
    • Het ontstaan van Trammenlandt. Hoe een test baantje uit de hand loopt.
Re: Analoge DC-treinen aangestuurd met Dinamo en Itrain. Ervaringen.
« Reactie #37 Gepost op: 31 maart 2018, 13:33:10 »
Zoals beloof nog even sleeptenderlocs geprobeerd.

Een Fleischmann BR 50 (4174)



En de Ijking



Gek genoeg vooruit wel leven onder de 13 km/u maar een enorme stap naar beneden en blijft dan weer kruipen. Achteruit was het klaar.



Dan een Fleischmann G10 5307 loc was ongebruikt.





Deze loopt heel mooi

Maar heeft wel last van temperatuur opbouw in de motor.
Rijdt super warm, wil ook wel koud rijden maar dan ligt het aantal stappen een stuk uit elkaar.



de ijking van stap 63 naar beneden geeft dat en nog veel leven in de motor zit bij lage stappen
als je dan een koude start maakt dan rijdt het ding voor geen meter.
Met opnieuw ijken blijkt dat stap 27 maar 7.9 km/u is en was warm 26,9 km/u

Op het pendelbaantje waar op positie wordt gereden is ook met de reactie vertraging niet goed het rij gedrag in te regelen, koud stop hij te vroeg en naar mate deze warmer wordt gaat die steeds verder door rijden.
mvg
Marco

Marco EB

  • Offline Offline
  • Berichten: 282
  • spelen met Dinamo iTrain Digikeijs en treintjes
    • Het ontstaan van Trammenlandt. Hoe een test baantje uit de hand loopt.
Re: Analoge DC-treinen aangestuurd met Dinamo en Itrain. Ervaringen.
« Reactie #38 Gepost op: 22 april 2018, 12:34:39 »
Inmiddels heb ik mijn ijk / test lat (spoor) een beetje aangepast, zo kan ik ook N, maar in mijn geval H0e op Dinamo uitproberen



Als eerste test heb ik een Jouef mijnbouw ding gepakt. geen idee hoe het heet, maar goed het is oud en is van Jouef, dus zal wel niet zo bijzonder rijden.



En hoe rijdt dit op Dinamo:



Het is een echte racer, boven in bij de hoge stappen even warm draaien.
Dan daalt de snelheid met grote stappen.
Maar bijzonder genoeg rijd dit ding wel weer erg langzaam, een soort alles of niets.

Zo denk ik meteen weer aan een stukje verbetering in de Dinamo iTrain combi.
In de trant van dat je de ijking kan aanpassen, per lok.
Zeg in dit geval, de maximum stap is 30 die wordt dan 63 en de PWM per stap wordt dan weer anders verdeeld?
Geen idee of dat kan, maar daar ga ik eens over nadenken hoed dat op het iTrain forum te verwoorden, als idee.

Op zich reed dit gekke ding best aardig.
Maar een koude start bij stap 20 (als contra ijking) geeft een start snelheid van 50 km/u.

Typisch weer het analoge warmte probleem.
Gelukkig heeft Xander (iTrain) gezegd dat hij gaat kijken naar een mogelijke oplossing.
mvg
Marco

Marco EB

  • Offline Offline
  • Berichten: 282
  • spelen met Dinamo iTrain Digikeijs en treintjes
    • Het ontstaan van Trammenlandt. Hoe een test baantje uit de hand loopt.
Re: Analoge DC-treinen aangestuurd met Dinamo en Itrain. Ervaringen.
« Reactie #39 Gepost op: 22 april 2018, 21:43:03 »
Omdat ik mijn nieuwsgierigheid niet in bedwang kon houden ook even mijn nieuwste H0e exemplaar getest.

een Liliput D16



En wat rijdt dat ding mooi.



Die kan hel mooi decoder loos rijden

Ook even een Roco H0e Susi er op gezet:



Dat viel even tegen:



Geheel niet wat ik van Roco gewend was, lage snelheden waren niet mogelijk.

Ook een oude Liliput WB 5 er op gezet.



niet een al te verfijnd technisch exmplaar, maar zie het test resultaat:



die rijdt gewoon heel netjes.
mvg
Marco

Marco EB

  • Offline Offline
  • Berichten: 282
  • spelen met Dinamo iTrain Digikeijs en treintjes
    • Het ontstaan van Trammenlandt. Hoe een test baantje uit de hand loopt.
Re: Analoge DC-treinen aangestuurd met Dinamo en Itrain. Ervaringen.
« Reactie #40 Gepost op: 23 april 2018, 21:27:54 »
De best wel goed rijdende WB 5 kon ik op de ijklat net voorzien van zijn 3 wagons, die in de set zitten.



En als ik hen dan ga ijken met wagons



Prima rijden hoor niets mis mee, maar zet je de twee grafieken naast elkaar.



Dan zie duidelijk de verschuiving. In dit geval maar 2 stappen.
losse lok leeft nog bij stap 10 maar met 3 wagons is stap 12 de minimale stap.

Begin me toch af te vragen of niet meer mensen dit is opgevallen.
mvg
Marco

borotof

  • Offline Offline
  • Berichten: 130
Re: Analoge DC-treinen aangestuurd met Dinamo en Itrain. Ervaringen.
« Reactie #41 Gepost op: 23 april 2018, 22:29:46 »
Dat is de reden dat decoders lastregeling hebben...