Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door JeroenM.
Vandaag om 10:24:06
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 10:18:14
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:02:44
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:43:30
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Frans
Vandaag om 09:27:24
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 09:03:18
Baan in Los Angeles door Jelmer
Vandaag om 08:56:38
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:55:03
Aachenau West door Jelmer
Vandaag om 08:49:14
Bouw van materieel 40 treinstellen door Jelmer
Vandaag om 08:48:06
"Nederlandse" modellen door Besselspoor
Vandaag om 08:14:36
LS Models 2024 door Martijn193
Vandaag om 08:02:33
Stationsplein Baden Baden door frits959
Vandaag om 03:21:41
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Modellbahnwagen
Vandaag om 00:35:59
NS 8400 van Werps door Huup
18 april 2024, 23:17:50
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 april 2024, 23:17:45
Bisonkit verdunner door Deetrein
18 april 2024, 23:16:25
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
18 april 2024, 23:02:30
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Rob Ellerman
18 april 2024, 22:37:44
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Thom
18 april 2024, 21:24:49
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
18 april 2024, 21:09:01
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door Noordernet
18 april 2024, 20:44:22
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MichielB
18 april 2024, 20:24:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
18 april 2024, 20:05:30
20 en 21 april MobExpo door renenstimpie
18 april 2024, 18:53:42
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door roco
18 april 2024, 17:54:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
18 april 2024, 17:48:50
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
18 april 2024, 17:09:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
18 april 2024, 17:02:09
Frans/Belgisch H0e baantje door Jack Black (NS1220)
18 april 2024, 16:49:52
  

Auteur Topic: Station Barneveld-Dorp -> wanneer vonden de grote wijzigingen plaats en waarom?  (gelezen 2383 keer)

Geert 84

  • Offline Offline
  • Berichten: 299
    • De Vallei
Hallo forumleden,

Momenteel ben ik me weer wat gaan verdiepen in de achtergrond van de Kippenlijn (Nijkerk - B'veld - Ede) en in het bijzonder station Barneveld Dorp. Ik woon zelf in Barneveld en toen ik een maand of wat bij een kennis was, die me foto's en ansichtkaarten liet zien van het oude Barneveld en station werd ik enthousiast.

Nu heb ik inmiddels wat foto's en tekeningen opgeduikeld uit de archieven en ontstaat een aardig beeld van de groei en krimp van het station. Maar er zijn ook open vragen. Dus bij deze op het forum: wie heeft er nog meer informatie over station Barneveld en de Kippenlijn?

Er is overigens een aardige (maar kleine) tentoonstelling van Gerjan Crebolder over de geschiedenis van de spoorlijn te zien in het Pluimveemuseum in Barneveld. Zie ook: http://www.ad.nl/amersfoort/kippenlijn-was-van-groot-belang~a166b078/

De oudste tekening van het emplacement dateert van 1905:



Op de foto's kan ik dit spoorverloop echter niet terug vinden. Ik denk dat dit, óf uiteindelijk niet zo gerealiseerd is, óf dat men vrij snel veranderingen heeft aangebracht. Echter de volgende tekening is meteen een forse uitbreiding.

Ik heb een situatieschets gevonden in de kanttekening van de timmerloods die in 1918 gebouwd zou moeten zijn, die laat dit zien:



Wat opvalt:
  • Een extra spoor (4) is toegevoegd aan de overzijde van de losweg
  • Sporen 3 en 4 zijn niet meer direct bereikbaar via het hoofdspoor vanaf Lunteren, er is een uithaalspoor aangelegd
  • Naast de locloods is een extra spoor aangelegd (met welke functie?)

Vragen:
- Weet iemand wanneer het spoor naar de Fa. Knottenbelt van de molen "De Twee Gebroeders" is aangelegd? Op de tekening die ik daar van heb, ligt het uithaalspoor nog niet namelijk. Ik ben dus o.a. benieuwd of er een moment is geweest zonder uithaalspoor, maar mét spoor 4.
- Wat kan de functie van spoor 1a (het doodlopende spoor tegen het stationsgebouw, vanaf Lunteren) geweest kunnen zijn? Het lijkt me dat passagiers vooral op de sporen 1 en 2 bediend werden. Diende dit wellicht voor algemene goederen?
- Wat kan de functie van het spoor aan de verhoogde losweg (net boven de locloods) geweest zijn? Er is immers ook een losweg? (aan de losweg werden vooral kippen en eieren verladen en wellicht meel/veevoer voor zover ik kan afleiden uit foto's en verhalen.

zie sfeerplaatje (bron: Pluimveemuseum)


Tenslotte een emplacementstekening die denk ik gedateerd kan worden in de jaren '40, ergens tussen 1933 en 1945 in:



Hier is uitbreiding richting de cooperatie te zien en tegelijk afbraak, want de meeste sporen ten zuiden van het stationsgebouw zijn verdwenen.

In diezelfde periode is ook de goederenopslagvleugel van het stationsgebouw uitgebreid. De datum daarvan is wel te achterhalen van foto's.

Bron voor de tekeningen: Het Utrechts Archief

Doelstelling:
De reden van mijn vraag is tweeledig. Enerzijds wil ik uit interesse een beter beeld krijgen van wat er allemaal gebeurde qua spoorbedrijf rondom Barneveld. Welke bedrijven gebruik maakte van transport per spoor. Anderzijds kijk ik naar de mogelijkheden om Barneveld Dorp in H0 te realiseren en welke optie dan de meest geschikte is.

Groet,
Geert
Schaal H0 - NS tijdperk III. Met hier en daar wat verdwaalde modellen uit andere tijdperken / landen.

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4238
    • Modeltrein projecten

Van http://www.sporenplan.nl, uit 1965. r staan wat bedrijfsactiviteiten bij.

Welk tijdperk wil je uitbeelden?
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8136
Ik heb hier op het forum wel eens iets gelezen over kippenvervoer (naar Italië?) in ombebouwde stalen D's. Kwamen die ook uit Barneveld of was dat iets heel anders?


Edit: hm, was geloof ik toch iets heel anders https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,417.msg3277.html#msg3277  Plaatjes zijn ook allemaal weg  :(


Edit 2: toch gevonden https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,61268.msg3221504694.html#msg3221504694   :)
« Laatst bewerkt op: 27 mei 2017, 06:38:20 door Rondje_HO »

Geert 84

  • Offline Offline
  • Berichten: 299
    • De Vallei
Van http://www.sporenplan.nl, uit 1965. r staan wat bedrijfsactiviteiten bij.

Welk tijdperk wil je uitbeelden?

Goed dat je die laat zien, die was me nog ontschoten. Ik heb met name gebruik gemaakt van tekeningen voor de schaal.

Bedrijven:
- Cooperatie
- Knottenbelt
- Versteeg
- Utrechtse Fouragehandel
is allemaal veevoeder

Evadag is de veiling, dus eiren en kippen
En dan nog de houthandel, dat is een leuke aanvulling.

Welk tijdperk ik wil uitbeelden:
Goede vraag. Het wordt een combinatie. Het materieel wat ik heb is jaren '60 en nieuwer (sik, hippel, 2200 e.d) maar het sporenplan van de jaren '20 en '30 vind ik interessant. Toen lag het perron nog tussen spoor 1 en 2.

Echter het materieel wat ik op foto's zie in Barneveld is niet heel varierend en het oude spul is allemaal zelfbouw (OmBC, NS7000 etc). Dat wil ik in de toekomst wel gaan proberen, maar ik heb daar nog geen ervaring mee.

Ik heb nog een mooie overzichtsfoto gevonden (jaren '60):


Daar zie je ook de cooperatie, die lijkt me vooroorlogs gezien de stijl.

Nog een foto vanaf Lunteren richting station uit de jaren '30:



Foto's uit het archief van de gemeente Barneveld (archival)

Ik heb een vertaling gemaakt naar Anyrail



Gepositioneerd op 2 modules van 120 cm en 1 module van 60 cm met een totale lengte van 3 meter. Dat is een kleine concessie aan de totale stationslengte, maar niet veel. In de breedte wordt, als zowel locloods als cooperatie wordt gerealiseerd, de totale breedte wel erg groot (ik heb het cooperatiespoor er even los bij getekend).

Lijkt me opzich haalbaar. Het spoor richting Lunteren en het uithaalspoor verdwijnen in een fiddleyard.

@Rondje_HO
Dank voor de link, die had ik ook al eens gezien inderdaad. Ik vraag me af hoe ze die wagens dan beladen in Barneveld en met wat voor loc/trein deze dan opgehaald werd. Wel interessant om uit te beelden in model.
Schaal H0 - NS tijdperk III. Met hier en daar wat verdwaalde modellen uit andere tijdperken / landen.

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8425
Verwarrend allemaal.

Want onderstaande tekening komt volgens het boek vermeld op de tekening uit 1913





« Laatst bewerkt op: 27 mei 2017, 16:20:07 door Jeronimos »
Jeroen

Geert 84

  • Offline Offline
  • Berichten: 299
    • De Vallei
@Jeronimos:
Hoezo verwarrend? Er is in de loop der jaren blijkbaar nogal eens wat gewijzigd op het station. Ik denk dat tussen 1910 en 1940 er flinke groei aan vraag en aanbod is geweest rondom Barneveld.

Dit vind ik overigens nog de mooiste emplacementstekening van allemaal. Alle sporen liggen er, met uitzondering van het ruimteverslindende uithaalspoor  :) Dit is nog de mooiste om in model te realiseren.

Uit welk boek komt dit?

Vertaald naar Anyrail op 3 modules (dus 60cm erbij):

« Laatst bewerkt op: 27 mei 2017, 19:13:05 door GeertK »
Schaal H0 - NS tijdperk III. Met hier en daar wat verdwaalde modellen uit andere tijdperken / landen.

hooidonk

  • Offline Offline
  • Berichten: 492
Wat een leuk initiatief, Geert!

Wordt de bebouwing helemaal zelfbouw of zijn er ook bruikbare kits op de markt?

Er is vrij recent nog een initiatief geweest om het oorspronkelijke stationsgebouw te herbouwen, dus waarschijnlijk is er wel aan betrouwbare tekeningen te komen.
Volgens mij was een huisarts één van de touwtrekkers, maar ik weet zo gauw even niet meer welke.
Misschien kun je op die manier nog wel aan meer informatie komen.
Het aanrechtbaantje: van Gasfornuis Noord tot Gootsteen CS

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8425
Verwarrend omdat eerst deze situatie er is in 1913,



dan krijg je deze, volgens jou uit 1918



en dan weer deze uit na 1930



Sporen verschijnen en verdwijnen, dat dat klopt. Maar als dat omhooglopende spoor na 1918 verdwijnt, dan lijkt het mij moeilijk voor te stellen dat het tussen 1918 en 1933? weer verschijnt. Maar dat is zo als ik er over denk.

En de naam van het boek staat op het plaatje: locomotief......
« Laatst bewerkt op: 27 mei 2017, 20:51:59 door Jeronimos »
Jeroen

Geert 84

  • Offline Offline
  • Berichten: 299
    • De Vallei
Wat een leuk initiatief, Geert!

Wordt de bebouwing helemaal zelfbouw of zijn er ook bruikbare kits op de markt?

Er is vrij recent nog een initiatief geweest om het oorspronkelijke stationsgebouw te herbouwen, dus waarschijnlijk is er wel aan betrouwbare tekeningen te komen.
Volgens mij was een huisarts één van de touwtrekkers, maar ik weet zo gauw even niet meer welke.
Misschien kun je op die manier nog wel aan meer informatie komen.

Dank je, nog een Barnevelder zie ik  :) leuk!

De bebouwing zal helemaal zelfbouw moeten ben ik bang. Maar met bouwpaketten heb ik ook weinig ervaring, dus ik ga de uitdaging maar gewoon aan. In het verleden heb ik wel ervaring opgedaan met Autocad, dus de basis is er.

Een van degenen die toen aan het tekenen zijn geslagen ken ik, dus ik kan er wel aan komen denk ik. Maar het stationsgebouw is maar één van de vele he ;). Ik wil beginnen met een klein gebouw. De timmerwerkplaats of retirade bijvoorbeeld. Hoewel... eerst de rails en electronica.

@Jeronimos:
Dan ben ik met de jaartelling waarschijnlijk abuis. Ik vermoed dat de schetsjes die op bouwtekeningen als omgevingsschets dienden ook niet altijd helemaal accuraat waren. Zie ook de opstelsporen aan de verhoogde losweg bij de locloods. Die wijken nogal af qua ligging.
Schaal H0 - NS tijdperk III. Met hier en daar wat verdwaalde modellen uit andere tijdperken / landen.