Doel:€250.00
Donaties:€118.00

Per saldo:€-132.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 09-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Oude metalen trafo's gebruiken....... door Biessendorf
Vandaag om 18:31:21
Vergelijkings/conversie Tabel Modelverven door HuubvG
Vandaag om 18:28:02
wie heeft er ervaring met rijden met werkende schroefkoppeling van Rivarossi? door Mug
Vandaag om 18:13:29
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Biessendorf
Vandaag om 18:06:14
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:50:03
Een NS 5500 knutselen door vpeters1984
Vandaag om 17:26:13
Tachowagon door Wummeke
Vandaag om 17:07:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 16:52:17
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Frank 123
Vandaag om 16:30:11
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
Vandaag om 15:55:58
Frans/Belgisch H0e baantje door Hans GJ
Vandaag om 15:36:22
Elektrificatie spoorlijnen in Overijssel door Rick
Vandaag om 15:18:59
Ton bouwt goederenwagens door TonM
Vandaag om 14:41:40
Kent iemand deze fabrikant? door henk
Vandaag om 13:32:09
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Wim Vink
Vandaag om 13:29:57
LS Models 2024 door metpetergaathetbeter
Vandaag om 12:47:40
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 12:43:52
EifelBurgenBahn door Ferdinand Bogman
Vandaag om 12:29:21
Nederland in Z door raymond erdtsieck
Vandaag om 12:13:23
Haandrecht materieel door orientexpress
Vandaag om 11:49:41
Welke TAMS decoder heb ik? door henk
Vandaag om 11:37:30
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 11:34:00
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 11:33:35
Pools diorama H0 door spoorijzer
Vandaag om 10:05:32
Hoe (opnieuw) te beginnen? door spoorijzer
Vandaag om 09:46:52
Nahmertaler Kleinbahn door Lucien
Vandaag om 08:31:06
Station Roodeschool door Gert Arkema
14 april 2024, 23:28:42
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door raymond erdtsieck
14 april 2024, 23:17:08
PB Models, ICR-rijtuigen door VulcanRaven
14 april 2024, 22:53:48
NTM P1 in Schaal-1 door gdh
14 april 2024, 22:36:19
  

Auteur Topic: Aansluiten van Power 3 boosters aan IB  (gelezen 612 keer)

Peter Spruit

  • Online Online
  • Berichten: 1603
  • SBB en BLS baan in opbouw - Project Goschensteg
Aansluiten van Power 3 boosters aan IB
« Gepost op: 26 september 2023, 15:29:08 »
Na een ongeplande lange bouwstop ben ik langzaam de draad weer aan het oppakken.
Mijn rij lengte is ongeveer een 150 meter ( even geen rekening houdend met  schaduwstations en spiralen.   
Voeding is  2 rail - digitaal met IB .
Voorlopig loopt alles met 1 x 50 VA transfo via de IB .

Ik wel echter de baan in 3 secties  opdelen  die ik lk van stroom wil voorzien  met een aparte booster  en transfo.   
=============                      =======================           =============
=    spoor met spiraal            middensectie eveneens met spiraal =                    derde sectie spoor  =
=============                      =======================           =============

Beschouw het visueel eigenlijk gewoon als een hondenbot baan ontwerp maar dan met diverse twists en niveau's     
--------------                         --------------
-                ===========                 -
-------------                          ---------------

Ik geraak nu eigenlijk niet wijs uit de handleiding van de IB  op welke wijze men de boosters moet aansluiten.
Geldt de centrale reeds als eigen booster voor 1 sectie  of staat dat hier los van?
Hoe de booster verbinden aan de IB  en hoe de 2de  en 3de booster  verbinden aan elkaar of aan de centrale

Begreep dat per booster je een aparte voeding nodig hebt  ( heb hiervoor 3 x 50 VA transfo 's liggen )  en dat uiteraard  de overgang tussen de booster secties electrisch gescheiden moet zijn  dmv geisoleerde raillassen ?

Wie kan me hier op een eenvoudige bebrijpbare manier op weg helpen aub. 
Let wel ik heb geen kennis van electronica  en zo. 

Mvg
Peter
Petdig1

bellejt

  • Online Online
  • Berichten: 1809
Re: Aansluiten van Power 3 boosters aan IB
« Reactie #1 Gepost op: 26 september 2023, 15:57:43 »
nog ff zoeken en je vind de zoekfunctie en alvast 1 oplossing hier op het forum : https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67417.0

Of je gebruikt de handleiding van de power 3 : https://www.uhlenbrock.de/de_DE/service/download/handbook/en/archiv/Bes65600e.pdf
Greetings,salutations,groetjes,

Peter Spruit

  • Online Online
  • Berichten: 1603
  • SBB en BLS baan in opbouw - Project Goschensteg
Re: Aansluiten van Power 3 boosters aan IB
« Reactie #2 Gepost op: 26 september 2023, 20:20:37 »
De bovenste link had ik met  de zoekfunctie  helaas niet gevonden.  Ligt eraan welke trefwoorden juist ingeven worden. Maar dus inderdaad al redelijk duidelijk

De handleiding uiteraard wel en ook gelezen. 
Daarmee eigenlijk nog  steeds deel van mijn vraagstelling :

- Geldt de centrale reeds als eigen booster voor 1 sectie  of staat dat hier los van?   ( in dit geval zou ik dus met 2 boosters ipv 3 kunnen volstaan  )

- indien volgens schema 1 :     https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67417.0  Hoe bepaal je dan wat de "massa" is en je mag deze van de trafo's inderdaad zo maar met elkaar  doorverbinden ?   

- Bezetmelders  :   zoals ik lees  kan ik het best alle bezetmelders bij de IB centrale laten binnen komen en niet per booster sectie

Tx voor jullie verder hulp zodat ik niet alles  per ongeluk opblaas ;-)
 
Petdig1

R.C.Grootveld

  • Offline Offline
  • Berichten: 344
  • Na 60 jaar 3Rail overgestapt op 'die kleine Rote'
    • Robula: Preda - Muot met een ruime blik
Re: Aansluiten van Power 3 boosters aan IB
« Reactie #3 Gepost op: 26 september 2023, 20:45:42 »
IB is ook gewoon een voedingseenheid, dus voor 3 secties kun je in feite volstaan met 2 boosters en de IB
Echter, het voordeel van 3 boosters en het niet gebruiken van de IB als voeding is een stukje "veiligheid".
Je kunt beter en booster van € 100 mollen (bv kortsluiting) dan je IB van het 5-Voudige
Ik heb 2 secties, elk met een eigen booster, de voeding die de IB levert wordt niet gebruikt.

Uhlenbrock adviseert om de massa uitgangen van de IB aan elkaar te koppelen, zg common ground principe
Het nut van het aan elkaar knopen van de massa's van de trafo's ontgaat me.

Bezetmelders via de booster? Ik weet niet wat je hiermee bedoelt.
Ik weet niet wat voor BMs je gebruikt, maar die van mij worden gevoed vanuit de booster voor dat gedeelte.
Het meld signaal (S88, LocoNet) loopt direct naar de IB

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25255
    • Pagina van klaas
Re: Aansluiten van Power 3 boosters aan IB
« Reactie #4 Gepost op: 26 september 2023, 21:25:03 »
Uhlenbrock adviseert om de massa uitgangen van de IB aan elkaar te koppelen, zg common ground principe
Het nut van het aan elkaar knopen van de massa's van de trafo's ontgaat me.
Kan allebei. De massakant van de trafo-aansluiting op de IB en de boosters is intern direct doorverbonden met de massakant van de railaansluiting. Het maakt dus niet uit waar je ze aan elkaar koppelt. Het common-ground principe maakt ook dat je in de spoorstaaf aan de massakant geen isolaties hoeft aan te brengen.

bellejt

  • Online Online
  • Berichten: 1809
Re: Aansluiten van Power 3 boosters aan IB
« Reactie #5 Gepost op: 26 september 2023, 21:36:55 »
hier wordt ook de ecos enkel gebruikt als programmeerspoor en verder 3 zware boosters voor de baan etc
Greetings,salutations,groetjes,

Peter Spruit

  • Online Online
  • Berichten: 1603
  • SBB en BLS baan in opbouw - Project Goschensteg
Re: Aansluiten van Power 3 boosters aan IB
« Reactie #6 Gepost op: 27 september 2023, 09:39:08 »
Bedankt alvast voor de reacties.
Begint wal wat meer duidelijk te worden zo.

Nog 1 vraagje  mbt onderstaand
"
IB is ook gewoon een voedingseenheid, dus voor 3 secties kun je in feite volstaan met 2 boosters en de IB
Echter, het voordeel van 3 boosters en het niet gebruiken van de IB als voeding is een stukje "veiligheid".
Je kunt beter en booster van € 100 mollen (bv kortsluiting) dan je IB van het 5-Voudige
Ik heb 2 secties, elk met een eigen booster, de voeding die de IB levert wordt niet gebruikt.
"
Dus als ik de IB hier niet als voedingseenheid ga gebruiken dus volledig op de 3 boosters ga als voeding,  dan vervalt ook de aansluiting tussen de IB en de rails  en moet ik deze dus niet maken.  Maar de trafo aan de IB blijft wel aangesloten tbv het programmeerspoor en zo?


Petdig1

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25255
    • Pagina van klaas
Re: Aansluiten van Power 3 boosters aan IB
« Reactie #7 Gepost op: 27 september 2023, 09:44:20 »
De trafo aan de IB is er niet alleen voor het programmeerspoor, maar ook voor zijn eigen voeding. Zonder die trafo staat hij uit en doet dus niks. De IB blijft wel in gebruik als centrale, alleen de ingebouwde booster gebruik je dan niet.

Blausee-Mitholz

  • Offline Offline
  • Berichten: 1046
Re: Aansluiten van Power 3 boosters aan IB
« Reactie #8 Gepost op: 27 september 2023, 09:57:09 »
Ik gebruikte in de IB tijd de interne booster van de IB voor wisseldecoders aan te sturen.

Mvg Johan

Peter Spruit

  • Online Online
  • Berichten: 1603
  • SBB en BLS baan in opbouw - Project Goschensteg
Re: Aansluiten van Power 3 boosters aan IB
« Reactie #9 Gepost op: 29 september 2023, 16:13:57 »
Nog een practische vraag,  in het schema staat bruin als de zogenaamde common ground of massa.

Als ik nu begin met bepalen van bloksecties waarbij je dus de rail op 1 staaf gaat scheiden dmv isolatieraillassen om daar dan de afsplitsing te maken naar de blokmelders,   maak je deze scheidingen dan langs de kant van common ground geleider/massa of logischerwijs op de andere spoorstaaf?

Petdig1

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25255
    • Pagina van klaas
Re: Aansluiten van Power 3 boosters aan IB
« Reactie #10 Gepost op: 29 september 2023, 16:46:34 »
De common ground verbind je met de doorlopende spoorstaaf. De scheidingen komen in de andere staaf.

Peter Spruit

  • Online Online
  • Berichten: 1603
  • SBB en BLS baan in opbouw - Project Goschensteg
Re: Aansluiten van Power 3 boosters aan IB
« Reactie #11 Gepost op: 29 september 2023, 18:08:03 »
Helemaal duidelijk nu . Bedankt  Klaas  (y)
Petdig1