Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Seinen van AliExpress: hoe aansluiten? door bellejt
Vandaag om 14:32:56
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Hendrik Jan
Vandaag om 14:28:26
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 13:56:44
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door Pauldg
Vandaag om 13:45:27
Efteling spoorweg gaat elektrisch door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:03:39
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 13:03:03
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 12:42:42
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Arjan6511
Vandaag om 12:36:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:27:17
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Bert Jolink
Vandaag om 12:16:06
19 Toen door spoorzeven
Vandaag om 12:00:34
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM? door Eric v C
Vandaag om 11:50:56
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door Henk Veenstra
Vandaag om 11:20:45
Einde Koemo ballast ??? door Rick
Vandaag om 11:16:57
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 10:27:41
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door grossraumwagen
Vandaag om 10:18:47
Treinreizen met m'n vader door defender
Vandaag om 09:36:49
Update: baan in de tropen door tuurtje
Vandaag om 09:30:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 09:15:54
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:05:18
Station Roodeschool door Cor--24
Vandaag om 08:29:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
23 april 2024, 23:06:56
Starten met messing kits door 1795
23 april 2024, 22:43:57
NS gaat weer thuis oefenen in klanttevredenheid door MaraNCS
23 april 2024, 22:31:45
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Ronald69
23 april 2024, 22:14:29
Pools diorama H0 door Klaas Zondervan
23 april 2024, 21:44:11
Ton bouwt goederenwagens door TonM
23 april 2024, 21:33:46
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
23 april 2024, 20:59:05
weerstandje en relais door Klaas Zondervan
23 april 2024, 20:47:42
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
23 april 2024, 20:45:40
  

Auteur Topic: Materiaal voor landschapsbouw  (gelezen 1208 keer)

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2659
  • Wel Belg, niet gek !
Materiaal voor landschapsbouw
« Gepost op: 23 mei 2017, 11:38:30 »
Binnenkort ga ik zelf stilletjesaan aan men landschapsbouw beginnen van men fotodioramatje.
En heb zo al eens zitten nadenken wat ik allemaal aan materiaal nodig heb, of praktisch hiervoor kan zijn.

Buiten de gekende Grasmaster (alikes ) zijn er buiten het groen materiaal een heleboel andere nuttige zaken.

Ik vraag me zo oa af : wat voor stofzuiger gebruiken jullie om het overtollige groen etc van jullie baan te zuigen ? Kan moeilijk geloven dat je daar een grote superdeluxe Dyson ofzo voor gebruikt.
Had in Houten al eens snel even gekeken op de stand van Proxon ivm stofzuigertje, maar niet direct gezien.

Voor het verlijmen van ballast zijn kleine/medium potjes met pippetjes ofzo nuttig om het houtlijm/watermengsel te dippen op het ballast.

Op de beurs in Houten wist een verkoper van Woodland Scenics materiaal me te zeggen dat oa een bus haarlak ook wel handig is om van dat fijn strooisel op wat grover spul te doen voor mooie kleurschakeringen te verkrijgen.
Ik zou dan ook bv denken dat een soort watervernevelflesje voor je plantjes handig kan zijn om houtlijm/water mengsel zo ook te vernevelen over je baan, of is dit een slecht idee ? Vermoed wel achteraf goed spoelen om te voorkomen dat heel het ding op de duur vol uitgedroogde lijmresten zit.

Dus de algemene vraag : wat voor spul gebruiken jullie allemaal om de afwerking van jullie baan te doen ?

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9164
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: Materiaal voor landschapsbouw
« Reactie #1 Gepost op: 23 mei 2017, 11:53:04 »
Gebruik dus daadwerkelijk een Dyson, makkelijk met dat bakkie en is een top stofzuiger..

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2659
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Materiaal voor landschapsbouw
« Reactie #2 Gepost op: 23 mei 2017, 13:06:52 »
Hey Martin,

Zo'n kruimelstofzuigertje ? Of echt zo'n grote stofzuiger ?

Forever Rocofan

  • Online Online
  • Berichten: 2395
Re: Materiaal voor landschapsbouw
« Reactie #3 Gepost op: 23 mei 2017, 13:53:39 »
Hoi Falcon,

Een plantenspuit alleen gebruiken om het grind,gras en groen nat te maken en dan indruppelen met mix van water, houtlijm en een paar druppeltjes afwasmiddel. Maak eerst een paar proefstukjes voor je aan de spoorbaan zelf begint.

Succes !!!

Groeten Ruud B.
Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.

wimk

  • Offline Offline
  • Berichten: 825
    • kusee.nl
Re: Materiaal voor landschapsbouw
« Reactie #4 Gepost op: 23 mei 2017, 13:57:32 »
Wat betreft je eerste deel van je vraag:
Een gewone huis-tuin-en-keuken stofzuiger bevalt mij prima.
Ik gebruik alleen de zuigmond, dus niet de stang en vloer-opzuig-opzet-stuk.
Ik doe eerst een oude panty over de zuigmond (met de hand vasthouden om de stang).
Vervolgens zet ik met mijn voet de stofzuiger aan. Die panty wordt in de zuigbuis naar binnen gezogen, inclusief op te zuigen strooi-materiaal. Als de zuigkracht afneemt (omdat dat stukje in de zuigbuis tegen die panty aan de boel blokkeert) zet ik de zuiger uit, en klop wat ik heb opgezogen uit in een doosje (ijsbakje, boterdoosje, maakt niet uit). Dat proces van aan-zuigen-uit-uitkloppen herhaal je een aantal malen.

Deze werkwijze bevalt mij uitstekend.

En wat betreft het onderste deel van je vraag, ik gebruik houtlijm van de bouwmarkt, verdun dat (2 delen water, 1 deel lijm) en voeg een drupje afwasmiddel toe. Dat gebruik ik om ballast e.d. te verlijmen.  Gras en ander strooisel lijm ik ook wel vast met onverdunde houtlijm. Flink dik opbrengen, en na een dag de rest volgens bovengemelde methode weghalen (opzuigen).

Wim K

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9164
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: Materiaal voor landschapsbouw
« Reactie #5 Gepost op: 23 mei 2017, 14:00:13 »
Hey Martin,

Zo'n kruimelstofzuigertje ? Of echt zo'n grote stofzuiger ?

Beide..

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9164
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: Materiaal voor landschapsbouw
« Reactie #6 Gepost op: 23 mei 2017, 14:08:28 »
Citaat
Flink dik opbrengen

Nergens voor nodig, breng het juist relatief dun op en vlekkerig..houtlijm blijf ik een slecht idee vinden over het algemeen aangezien deze relatief snel een vlies vormt. Heb allerlei lijmen en middelen getest en zweer op dit moment bij een acrylbinder voor het vastzetten van je basislagen. Acrylbinder is een grondstof voor het maken van acrylverf en verkrijgbaar bij de kunstemakerswinkel, Harolds oid. Daarnaast van allerlei lijmsoorten uit het knutselrek voor kinderen. Als het mar transparant droogt.

Basis latex op kleur gemaakt uit de bouwmarkt, geeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeen groen onder je gras.

Grasmaster, vind die van Noch ronduit slecht functioneren voor dat wat ie kost, adviseer hier de RTS greenkeeper.

Vezels Mininatur of Modelscene, ook hier de grote Merken links laten liggen vanwege de absoluut lelijke knal gele en rode vezels in hun mixen.

Haarlak, niet doen..laat uiteindelijk los. Gewoon spuitlijm en sealen met blanke lak..beetje oefening baart kunst in het gedoseerd gebruik.

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2659
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Materiaal voor landschapsbouw
« Reactie #7 Gepost op: 23 mei 2017, 14:39:29 »
Al een aantal fijne tips hier zien langskomen, super !

Vermoed dat je trouwens op de duur een hele hoop doosjes hebt met verschillende kleuren/lengtes/mixen van gras etc, wat op zich ook wel weer goed is om diversiteit te creeëren op je baan met kleuren van grasstukken etc.

Was me inderdaad ook al opgevallen wat Martin zegt : de grote merken links laten liggen voor vezels enz. Busch etc zijn dikwijls heel onnatuurlijk/te fel van kleur heb ik het idee, waar oa bv Welberg etc veel natuurlijker en fijner overkomen. In Houten heb ik zo een paar doosjes/zakjes van hen meegebracht voor op mijn fotodioramatje en hoewel ik ze nog niet gebruikt heb, ben ik er al supertevreden van hoe ze eruit zien !