Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Schrootplaats door ruudns
25 april 2024, 23:48:05
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
25 april 2024, 23:33:55
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
25 april 2024, 23:09:03
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
25 april 2024, 23:04:33
diorama, voor lange treinen. door Wim Vink
25 april 2024, 23:01:07
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Bob R.
25 april 2024, 22:40:14
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
25 april 2024, 22:31:45
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
25 april 2024, 22:23:03
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door peterha
25 april 2024, 22:20:53
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
25 april 2024, 22:10:05
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door Frank 123
25 april 2024, 21:56:33
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
25 april 2024, 21:39:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door DavidNS400 Grote sik
25 april 2024, 21:38:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Schachbrett
25 april 2024, 21:09:44
Pfarrerwinkel bahn door Schachbrett
25 april 2024, 21:08:37
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door basjuh1981
25 april 2024, 20:53:29
Station Roodeschool door Torikoos
25 april 2024, 20:52:40
US diorama in H0 door basjuh1981
25 april 2024, 20:51:10
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
25 april 2024, 20:11:23
Les Billards du Vivarais door Frank 123
25 april 2024, 20:07:55
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
25 april 2024, 19:59:22
Gewoon wat busfoto's door Keska
25 april 2024, 19:20:28
Aachenau West door wob
25 april 2024, 19:10:24
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door MartinRT
25 april 2024, 19:04:37
19 Toen door defender
25 april 2024, 19:01:10
20 en 21 april MobExpo door class 37
25 april 2024, 18:16:26
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
25 april 2024, 17:45:39
Al mijn goede ideeën... door maartenvdb
25 april 2024, 17:22:59
Raadplaatje door Benelux795
25 april 2024, 17:18:39
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ronald Halma
25 april 2024, 15:58:27
  

Auteur Topic: Stoptrein Ede-Wageningen, ontspoord om ongeluk te voorkomen.  (gelezen 6886 keer)

RobK

  • Offline Offline
  • Berichten: 339
    • Blog: Eiland Waan (el. tram in 0)
Re: Stoptrein Ede-Wageningen, ontspoord om ongeluk te voorkomen!
« Reactie #15 Gepost op: 23 mei 2017, 14:20:05 »
Kan het uitroepteken achter de topictitel s.v.p. worden weggehaald? We zijn geen sensatiekrant hier.

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4387
Re: Stoptrein Ede-Wageningen, ontspoord om ongeluk te voorkomen!
« Reactie #16 Gepost op: 23 mei 2017, 14:51:22 »
Daar heb je de 'meld dit bericht aan moderator' voor.

Gr, Bert
Team moderatoren

Pas, die zelf de titel aangepast heeft en er geen noodzaak van inziet om deze te verwijderen..

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3869
Re: Stoptrein Ede-Wageningen, ontspoord om ongeluk te voorkomen!
« Reactie #17 Gepost op: 23 mei 2017, 15:38:50 »
Het artikel in het AD is tenminste nog in redelijk Nederlands geschreven, blijkbaar door een journalist met verstand.
Vanmorgen last ik dit artikel op nu.nl:


Teksten als "was het gevolg van het rijden over een beveiliging in het spoor" en "liet de beveiliging de trein ontsporen" doen mij wat vreemd aan. Wij noemen beveiliging de electronica of mechanica die op de achtergrond zorgt dat treinen worden afgeremd of stoppen. Daarbij denk ik meer aan ATB, ECTS of indusi. Rijden over een beveiliging doet me denken aan een balise of zoiets. Ik moest even lachen toen ik het stukje op nu.nl las.

Wim K
Met het woordje beveiliging word hier de baan beveiliging bedoeld; het seinen stelsel en de bijhorende blokken in het spoor.

Officieel is ATB ook geen beveiliging, het staat immers voor Automatische Trein Beïnvloeding en is een hulpmiddel.
Het is immers niet 100% water dicht.

De baanbeveiliging zorgt er hier voor dat bij een STS passage de trein niet door kan rijden en in een andere rijweg kan komen, op het moment dat een andere rijweg ingesteld word loopt de ontspoortong om waardoor een trein die het rode sein passeert zal ontsporen en geen andere treinen kan raken.

Feitelijk is de trein dus wel degelijk ontspoort door toe doen van de baanbeveiliging.

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3342
    • Mijn van-alles website
Re: Stoptrein Ede-Wageningen, ontspoord om ongeluk te voorkomen!
« Reactie #18 Gepost op: 23 mei 2017, 19:41:47 »
Dat afvoeren op eigen kracht, was natuurlijk wel na herspoord te zijn door de ongevallen bestrijding en controle aan het treinstel :)

Bij het ontsporen op een ontspoor tong vallen de wielen eigenlijk gewoon naast de spoorstaven, en de het staal van de wielen is wel zo hard dat het meer schade berokkend aan de bielzen dan aan de wielen zelf.
Tuurlijk, dat begrijp ik ook best ;)

Maar ik kan me voorstellen dat een trein die met 30-35 km/u zo'n ontspoortong bereikt er niet best aan toe is. Dat die wielen heel hard zijn betekent niet dat alles onder die trein berekent is op de klappen die het krijgt (vooral afvering van de bak lijkt me niet uitgerust op dergelijk zwaar werk)
Ik denk dat het in dit geval dus ook niet zo hard gegaan is.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3869
Re: Stoptrein Ede-Wageningen, ontspoord om ongeluk te voorkomen.
« Reactie #19 Gepost op: 23 mei 2017, 22:34:23 »
Mwa, dat spul kan toch best een hoop hebben hoor, vergis je daar ook niet in en zo groot is de val ook niet natuurlijk :)

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8419
    • Rangeerbanen
Re: Stoptrein Ede-Wageningen, ontspoord om ongeluk te voorkomen.
« Reactie #20 Gepost op: 24 mei 2017, 09:25:44 »

Bron: Foksuk.nl

Groet,
Michel

guest7823

  • Gast
Re: Stoptrein Ede-Wageningen, ontspoord om ongeluk te voorkomen.
« Reactie #21 Gepost op: 24 mei 2017, 10:08:04 »
in Nederland zijn stop-ontspoorblokken het meest voorkomende:


www.klassiekebeveiliging.com

Hier in de sperstand



www.klassiekebeveiliging.com

Hier in de open stand

Het nadeel van stop-ontspoorblokken is dat die eigenlijk alleen maar helpen tegen niet al te veel lege wagens. Locomotieven en (zwaar) beladen wagens hebben de neiging gewoon het stop-ontspoorblok aan gruzelementen te rijden zonder dat het veroorzakende voertuig ontspoort.


Ontspoortongen heb je in de enkele en dubbele uitvoering. In Engeland worden veelal enkele ontspoortongen gebruikt. Hierbij wordt het buitenbeen het grind in gestuurd. Bij een dubbele ontspoortong wordt ook het binnenbeen afgebogen.


Zowel bij stop-ontspoorblokken als bij ontspoortongen is de afbuigende richting altijd zo gedaan dat het betreffende voertuig van eventuele andere (hoofd)sporen wordt afgeleid.


Wat in Nederland ipv ontspoortongen regelmatig gebruikt wordt is een zgn veiligheidskopje. Een dergelijk zijspoortje heeft geen andere functie dan het opvangen van door stoptonend sein rijdende trein op een emplacement of nevenspoor


www.klassiekebeveiliging.com

Hierboven zie je een hier een voorbeeld van, al is dit strikt genomen geen veiligheidskopje. Het spoortje hier dient namelijk ook nog als uithaalspoor voor het omlopen van een locomotief. Op veel emplacementen is het uithaalspoor tegelijkertijd ook een flankbescherming. Daar waar "normaal" wissels gewoon blijven liggen in de laatst gebruikte stand worden wissels die een dergelijke functie hebben (het dienen tot flankbescherming) na gebruik weer in de zgn ruststand teruggelegd. Hiermee ontstaat daarmee een intrinsiek veilige(re) situatie nl dat treinen die door een stoptonend sein rijden af worden geleid van de hoofdbaan.

En hierin zit ook mijn grootste bezwaar tegen de formulering die in het artikel gebruikt wordt: het lijkt nu alsof er een oplettende ProRail medewerker een (heldhaftige) actie heeft ondernomen door een wissel / ontsppoortong in een andere (veiligere) stand te brengen. Echter ...... niemand heeft iets gedaan om een potentieel ongluk te voorkomen. Dit is gewoon een in het systeem ingebouwde veiligheidsmaatregel, bedoeld "om erger te voorkomen" Een trein die van een zijspoor of emplacement komt heeft een relatief lage snelheid en een dergelijk trein in het grind te laten eindigen levert aanzienlijk minder schade / risicio op dan een flankaanrijding of botsing. De enige "bewuste" actie in het hele proces was de STS van de machinist, de rest was "collateral damage"

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3207
Re: Stoptrein Ede-Wageningen, ontspoord om ongeluk te voorkomen.
« Reactie #22 Gepost op: 24 mei 2017, 14:00:33 »
Ik.mag toch hopen dat het geen bewuste actie is geweest van de machinist!

dwem

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
Re: Stoptrein Ede-Wageningen, ontspoord om ongeluk te voorkomen.
« Reactie #23 Gepost op: 24 mei 2017, 15:16:29 »
Die ontspoortong is een jaar of twee geleden in Ede-Wageningen aan de Arnhemse kant aangebracht.
Waar hij voor dient is door dit voorval wel duidelijk geworden. Vreemd eigen lijk dat men pas zo recent met die "uitvinding" is gekomen.

In Driebergen-Zeist liggen ze volgens mij aan beide uiteinden van het zijspoor (spoor 3?).

Zoals al geschreven, in de UK vind/vond je ze (vroeger) overal "zomaar" in de hoofdbaan, vooral onderaan hellingen. De reden was dat goederentreinen daar nog heel lang losgekoppeld en zonder doorgaande rem reden, waardoor een losgeraakte wagen of treindeel vrijelijk een helling kon afrijden met alle vervelende gevolgen van dien.
Door catch points te leggen werden "verkeerd spoor rijdende" losgeraakte wagens tot staan gebracht.  Vooral in lijnen met veel industrieel- en kolenvervoer zag je ze veel.

Dirk

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8419
    • Rangeerbanen
Re: Stoptrein Ede-Wageningen, ontspoord om ongeluk te voorkomen.
« Reactie #24 Gepost op: 24 mei 2017, 15:26:13 »
In Driebergen-Zeist liggen ze volgens mij aan beide uiteinden van het zijspoor (spoor 3?).
Aan de oostzijde liggen twee wissels. De westzijde heeft de ontspoortong

Groet,
Michel

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3342
    • Mijn van-alles website
Re: Stoptrein Ede-Wageningen, ontspoord om ongeluk te voorkomen.
« Reactie #25 Gepost op: 24 mei 2017, 18:37:17 »
En hierin zit ook mijn grootste bezwaar tegen de formulering die in het artikel gebruikt wordt: het lijkt nu alsof er een oplettende ProRail medewerker een (heldhaftige) actie heeft ondernomen door een wissel / ontsppoortong in een andere (veiligere) stand te brengen.
Dat is inderdaad wel een ding wat ik ook vond: alsof iemand in een spannende actiefilm nog net op tijd het schakelaartje omhaalt om dat ding te bedienen...

@ dwem: ontspoortongen bestaan al een aardige tijd hoor ;)
Ik denk dat de risico's in Nederland over het algemeen meevallen daar we amper heuvels hebben en veel inmiddels afgedekt wordt door ATB in z'n vele uitvoeringen en er daarom niet zoveel zijn.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3704
Re: Stoptrein Ede-Wageningen, ontspoord om ongeluk te voorkomen.
« Reactie #26 Gepost op: 24 mei 2017, 21:36:06 »
Ontspoortongen  bestaan al meer dan 50 jaar, zijn passieve dingen . 8)
De suggestie  dat een Prorailer zwaaiend met een rode vlag de trein liet ontsporen is  natuurlijk ook belachelijk. ::)
Peter
« Laatst bewerkt op: 24 mei 2017, 22:44:22 door Peter Kleton »
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

guest7823

  • Gast
Re: Stoptrein Ede-Wageningen, ontspoord om ongeluk te voorkomen.
« Reactie #27 Gepost op: 24 mei 2017, 21:50:36 »
Ik denk dat de risico's in Nederland over het algemeen meevallen daar we amper heuvels hebben en veel inmiddels afgedekt wordt door ATB in z'n vele uitvoeringen en er daarom niet zoveel zijn.

Het ontbreken van hoogteverschillen brengt andere risico's met zich mee door werkwijzen die in heuvelachtig gebied niet mogelijk zijn. Dus de kansen dat er onbedoeld rollend materieel aan de haal gaat zijn grofweg gelijk.

En nee ATB doet niets aan losse wagens en nee ATB doet bij aangedreven voertuigen niets beneden de 40 km/u

Dus nut en noodzaak om het per ongeluk verlaten van emplacementen of zijsporen te voorkomen zijn ook hier gewoon aanwezig.

Alleen: in de NL uitvoering zijn veel van die oplossingen (ogenschijnlijk) afwezig door dat ze opgelost worden met een uithaalspoor. Maar dat wil niet zeggen dat de oplossing niet aanwezig is.

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2048
Re: Stoptrein Ede-Wageningen, ontspoord om ongeluk te voorkomen.
« Reactie #28 Gepost op: 24 mei 2017, 23:56:36 »
Ik heb het idee dat sinds pakweg 2011 flankbeveiliging wel meer aandacht heeft gekregen, en dus ook ontspoortongen. Hebben we ook oudere voorbeelden hier in t land? (gewoon interesse)

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3869
Re: Stoptrein Ede-Wageningen, ontspoord om ongeluk te voorkomen.
« Reactie #29 Gepost op: 25 mei 2017, 00:29:13 »
Dat is inderdaad wel een ding wat ik ook vond: alsof iemand in een spannende actiefilm nog net op tijd het schakelaartje omhaalt om dat ding te bedienen...

@ dwem: ontspoortongen bestaan al een aardige tijd hoor ;)
Ik denk dat de risico's in Nederland over het algemeen meevallen daar we amper heuvels hebben en veel inmiddels afgedekt wordt door ATB in z'n vele uitvoeringen en er daarom niet zoveel zijn.
Nou, feitelijk dekt de ATB dat dus niet af, want met 40 kun je vrolijk door rood kachelen en de ATB laat je dat prima doen dan.

Alleen de toevoeging ATB-Vv vind daar wat van, maar dan moet én de infra daar toevallig in voorzien zijn en het materieel en dat is nou juist voor beide geen verplichting.

Volgens mij worden ontspoortongen, veiligheidskopjes en eis-wissels ingepast op plaatsen waar het mogelijk is om na een STS passage terecht te komen in een rijweg die een hogere snelheid heeft dan 40 km/u