Google+
Doel:€250.00
Donaties:€105.75

Per saldo:€-144.25

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 21-10-2017
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 03:48:33
Chinese en Indiase treinen op schaal ho 1:87 kant en klaar waar te koop? door Dion
Vandaag om 02:51:12
Ervaringen met veilingsites (marktplaats, ebay, catawiki, etc) door NS 1607
Vandaag om 02:12:41
NVM/VMF Workshops en cursussen Onshape door René 4312
Vandaag om 01:15:36
Piko h0 NS 2200 door Thowra
Vandaag om 00:57:01
FRIE NMBS/NS Benelux panto's voor op de Piko Benelux-Hondekop oa. door Thowra
Vandaag om 00:40:56
Bemo wissels of PECO wissels door Martin Hornis
Vandaag om 00:39:48
Roßnitz door Modellbahnwagen
Vandaag om 00:34:15
Fleischmann trein rijdt schokkerig. Loc probleem of rail probleem? door santerdam
Vandaag om 00:30:17
(TTAS) Lungo la parete door T.Spat
23 oktober 2017, 23:47:45
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door gsoonius
23 oktober 2017, 23:43:51
Uhlenbrock 73100 inbouwen door EricZmS
23 oktober 2017, 23:43:39
(TTAS) "Keep Calm And Put The Kettle On" door Reinout van Rees
23 oktober 2017, 23:42:47
BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338 door Reinout van Rees
23 oktober 2017, 23:39:48
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
23 oktober 2017, 23:38:19
Kap sluit niet goed op onderstel - roco wagon door klusser
23 oktober 2017, 23:02:10
Weert, maar anders door Modellbahnwagen
23 oktober 2017, 22:53:10
BMB-Module: "Blackwater Goods Yard" door St00mboy
23 oktober 2017, 22:39:16
Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969 door NS8714
23 oktober 2017, 22:27:02
Het ontstaan van Trammenlandt door Marco EB
23 oktober 2017, 22:26:45
Hét spoor 1 en 0 treffen, 10 & 11 februari! door HJ
23 oktober 2017, 22:24:05
Raadplaatje door wimk
23 oktober 2017, 22:21:07
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
23 oktober 2017, 22:11:54
Brw Kraanwagen door ddv
23 oktober 2017, 22:00:35
(TTAS) "Basdahl" door g-j
23 oktober 2017, 21:58:20
Anlage 2.0 door svries1
23 oktober 2017, 21:41:54
Ric & Rev. gegevens door Arnold van Heyst
23 oktober 2017, 21:34:05
Toon hier je nieuwe (model) spooraanwinst(en)... door 44
23 oktober 2017, 21:27:30
Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0 door waldberg
23 oktober 2017, 21:27:18
Without automatisch door Nijboer
23 oktober 2017, 21:05:02
  

Auteur Topic: Maximale hoogte trein in h0 inclusief omhoogstaande pantograaf  (gelezen 2071 keer)

Nederlaantje

  • Offline Offline
  • Berichten: 178
Beste mensen,

Kan iemand mij vertellen wat de maximale hoogte in h0 is voor een trein met omhoogstaande pantograaf? Dit lijkt bij mijn modellen nogal te verschillen en mij lijkt ook op dubbeldeks mat dat dit ook hoger uitpakt. Staat hier ergens wat over beschreven? Dit ivm ruimte in schaduw station als ik in de toekomst met bovenleiding wil rijden wil ik ze in het schaduwstation (onder de baan) gewoon omhoog laten staan (geen rijdraad)

Mvg remco
Digikeijs DR5000 Multi-bus centrale
Bezet/terugmelder(s): LocoNet & S88SD16-n
RocoLine rails
(B)aansturing: Koploper

Jelle Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 472
    • Heeresfeldbahnwagen
Re: Maximale hoogte trein in h0 inclusief omhoogstaande pantograaf
« Reactie #1 Gepost op: 19 mei 2017, 17:49:23 »
Dit is omschreven in de NEM-normen 201 en 202 van de MOROP:

https://www.morop.eu/downloads/nem/de/nem201_d.pdf
https://www.morop.eu/downloads/nem/de/nem202_d.pdf

Handig voor iedere modelspoorder om de overzichtslijst te bookmarken:

https://www.morop.eu/index.php/de/nem-normen.html
Groeten van Jelle Jan


Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 14197
    • Pagina van klaas
Re: Maximale hoogte trein in h0 inclusief omhoogstaande pantograaf
« Reactie #3 Gepost op: 19 mei 2017, 18:57:02 »
De normen geven de hoogte van de rijdraad aan en de maximale hoogte waarbij de stroomafnemer nog moet functioneren. Maar als de stroomafnemer wordt vrijgelaten kan hij nog wel hoger komen, en dat wordt niet beschreven.
Je zou het ook zelf kunnen meten.
Take it slow, the pace is not what matters, it's the direction that you go. (J.R. Cash)

Nederlaantje

  • Offline Offline
  • Berichten: 178
Re: Maximale hoogte trein in h0 inclusief omhoogstaande pantograaf
« Reactie #4 Gepost op: 19 mei 2017, 19:02:41 »
Ik wou net reageren totdat ik zag dat klaas ook reageerde. En precies hetzelfde als wat ik.wou zeggen. Pagina 43/44 nem 201 geeft meer duidelijkheid, maar alsnog niet duidelijk wanneer de panto zonder rijdraad omhoog zou staan. Zelf opmeten kan, maar ik.kom al achter dat het per materieel verschilt en ik heb ook geen dubbeldeks materieel met oanto om op.te meten. Het gaat om enkele mm's  zo als het eruit ziet. En zou zonden zijn als dan toekomstig materieel er niet onder past omdat die enkele mm's hoger staan (panto) als het materieel wat ik nu heb. Daarom was ik op zoek naar de juiste maatgeving omtrent hiervan.

Groet Remco
Digikeijs DR5000 Multi-bus centrale
Bezet/terugmelder(s): LocoNet & S88SD16-n
RocoLine rails
(B)aansturing: Koploper

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 14197
    • Pagina van klaas
Re: Maximale hoogte trein in h0 inclusief omhoogstaande pantograaf
« Reactie #5 Gepost op: 19 mei 2017, 19:19:52 »
Je kan ook het zekere voor het onzekere nemen en 10 cm ruimte laten. Dan loopt er niks vast.
Een beetje extra hoogte in een schaduwstation kan geen kwaad, bij calamiteiten zal je er toch met je handen tussen moeten.
Take it slow, the pace is not what matters, it's the direction that you go. (J.R. Cash)

Milocomarty

  • Offline Offline
  • Berichten: 7448
  • Team Mitropa FNDL / OntraX!
    • Team Mitropa
Re: Maximale hoogte trein in h0 inclusief omhoogstaande pantograaf
« Reactie #6 Gepost op: 19 mei 2017, 19:28:14 »
Ga maar voor Klaas zijn advies, heb hier een baan staan met een minimale ruimte van 7cm in de klimspiraal maar dat is wel weinig als je er bij moet..

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 644
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Maximale hoogte trein in h0 inclusief omhoogstaande pantograaf
« Reactie #7 Gepost op: 19 mei 2017, 20:08:15 »
Volgens de NEM norm is dat 7,3 cm maximaal, gemeten vanaf bovenkant spoorstaaf tot tegen de bovenleidingsdraad zelf.
Echter, snel even gemeten hier met een Roco BR103, als ik de panto op zet ( zonder bovenleiding die hem naar beneden drukt ), dan komt ie toch op een 8,2 cm gemeten vanaf bovenkant spoorstaaf.
Dus 8,5 cm is toch wel de minimum denk ik als je zonder rijdraad neemt, en ik zou toch maar zeker 9 cm nemen.

Gebruik je wel rijdraad, dan is het dus tussen minimaal 6 cm en max 7,3 cm.

Nederlaantje

  • Offline Offline
  • Berichten: 178
Re: Maximale hoogte trein in h0 inclusief omhoogstaande pantograaf
« Reactie #8 Gepost op: 19 mei 2017, 20:10:19 »
Als dat kon zou ik het ook doen, ik ben echter bezig al met de bouw. Het punt is, ik had 12 cm verschil tussen de niveaus bedacht/gemaakt, echter nu het 2e niveau er deels ligt ben ik niet tevreden, het buigt teveel door. Daar wil ik nu stroken van 3 cm onder bevestigen, tevens ook 3cm stroken gemonteerd aan het 'skelet' waar de bovenverdieping op rust.(zie eventueel mijn topic van de bouw van mijn baan) Minder dan 3cm gaat niet anders buigt de strook zelf ook mee. Inclusief de topplaat (9mm) blijft er dus 8,1 cm over. Bij calamiteit is het kwestie van bedrading uit de kroonsteen schroeven en dan de bovenste segment omhoog tillen (geheel demontabel wil ik het maken). De helling kan niet echt hoger of langer, het geheel zit nu al.op 2,4 of 2,5 procent.

Gr remco
Digikeijs DR5000 Multi-bus centrale
Bezet/terugmelder(s): LocoNet & S88SD16-n
RocoLine rails
(B)aansturing: Koploper

Bjor

  • Offline Offline
  • Berichten: 299
Re: Maximale hoogte trein in h0 inclusief omhoogstaande pantograaf
« Reactie #9 Gepost op: 19 mei 2017, 20:46:52 »
Remco,

Kun je een foto van de situatie plaatsen?
Als de plaat boven het schaduwstation doorbuigt, zou je die kunnen vervangen door een stabielere plaat, of  het aantal steunpunten kunnen vergroten, of, als het een smal deel is, op de randen haakse aluminiumprofielen schroeven met om de paar cm een schroef. Een haaks profiel buigt veel minder snel door.
En zoals anderen al schreven, zonder bovenleiding staan veel pantografen veel te hoog. Je kunt ze dus beter met een dun draadje op een lagere hoogte fixeren.

Ben
Liefhebber van de Deutsche Reichsbahn Gesellschaft in tijdperk II in N en verder van alles dat met model- en grootspoor te maken heeft.

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 644
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Maximale hoogte trein in h0 inclusief omhoogstaande pantograaf
« Reactie #10 Gepost op: 19 mei 2017, 21:22:23 »
Je kan onder de plaat een soort pantovangergeleidingsrail plaatsen die de pantos naar beneden drukt zodat ze niet tegen de plaat komen.
In principe moet je gewoon zorgen dat deze pantogeleiddraad op 7,3 cm hangt.
Veel speling heb je niet, maar het zou kunnen.

Nederlaantje

  • Offline Offline
  • Berichten: 178
Re: Maximale hoogte trein in h0 inclusief omhoogstaande pantograaf
« Reactie #11 Gepost op: 19 mei 2017, 22:53:41 »
Ik zal morgen wat fotos erop zetten.  Ik werk overigens in modules/segmenten dus allemaal losse tafels, afijn dat zal morgen wel duidelijk worden.

Gr Remco
Digikeijs DR5000 Multi-bus centrale
Bezet/terugmelder(s): LocoNet & S88SD16-n
RocoLine rails
(B)aansturing: Koploper

Nederlaantje

  • Offline Offline
  • Berichten: 178
Re: Maximale hoogte trein in h0 inclusief omhoogstaande pantograaf
« Reactie #12 Gepost op: 20 mei 2017, 11:48:43 »
Ik ga hier even een aantal foto's plaatsen van de situatie, ik hoop dat ik 1 en ander duidelijker kan maken. eerst wat fotos, de tekst die bij de foto's hoort plaats ik eronder:



Het 2e niveau rust op deze 2 laten, die net iets hoger liggen als de zijschotten van de module's. de hoogte van de latten kunnen nog iets aangepast worden (lees: stellen voor waterpas o.i.d) dmv de draadeindes. als de plaat erop ligt gaan er schroeven doorheen (door de plaat en de latten) en aan de onderkant worden ze vastgedraaid door vleugelmoeren. Iedere module heeft de latten (ik noem het skelet) anders zitten ivm de beschikbare ruimte, maar ik heb meestal maximaal 15 cm van de kant aangehouden. omdat de modules 60 breed zijn heb je dus na 15 cm 1 lat, dan 30 cm niets en dan weer een lat, die weer 15 cm van de andere kant afstaat.



Hier een plaatje van een andere module, waarbij deze hoek nogal "los zit", met de vinger is het geheel wat naar beneden te drukken. oke, ik had de draadeinde wel verder naar rechts kunnen zetten voor betere ondersteuning, maar dan nog zit er naar mijn gevoel teveel beweging in de lat. alsmede op de uiteindes van de modules waar de latten niet zitten. de latten dichter naar de buitenkanten zetten lukt niet zo makkelijk, vanwege de constructie moet ik minimaal 7,5 cm van de kant af werken.



hierbij een uitleg, echter staat er borgmoer maar dit moet koppelmoer zijn. dit was hoe ik het in gedachten had, maar nu blijkt dit dus teveel te buigen, niet stijf genoeg. dus kwam ik met het volgende idee:



Met dit idee zijn er wat verbeterpunten, ik hoef de 2e verdieping niet meer vast te zetten met de vleugelmoeren, hij rust op de 3cm hoge latten. hij wordt door die latten ook in de juiste positie "geduwd". rondom de plaat van het 2e niveau komt dus een soort van bekisting.

Wat betreft de panto fixeren met een draadje, wss ga je dit zien toch? bovendien heb ik best dikke vingers en ben bang dat dat prielwerk daardoor zeer lastig gaat worden. dan heb ik het nog niet over het daarna weer loshalen moet dat ooit van toepassing zijn. :P

gr remco
Digikeijs DR5000 Multi-bus centrale
Bezet/terugmelder(s): LocoNet & S88SD16-n
RocoLine rails
(B)aansturing: Koploper

Andre64

  • Offline Offline
  • Berichten: 238
    • Mijn foto's op Clickasnap
Re: Maximale hoogte trein in h0 inclusief omhoogstaande pantograaf
« Reactie #13 Gepost op: 20 mei 2017, 16:05:27 »
Hoi Remco,

In je eerste bericht schreef je dat je liever geen rijdraad in het schaduwstation wilt.
Waarschijnlijk is het toch de beste oplossing om het wel te doen.

Ik heb het een tijdje geleden op deze wijze gedaan (vanaf bericht 89)
https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,40590.75.html

Heeft altijd prima gewerkt en je weet zeker dat in de toekomst alle loks met panto's zonder problemen door het schaduwstation rijden.

André

W. Thomas

  • Offline Offline
  • Berichten: 974
  • 145 025 met de ambrogio KLV door Köln süd
    • flickr foto's van treinen
Re: Maximale hoogte trein in h0 inclusief omhoogstaande pantograaf
« Reactie #14 Gepost op: 20 mei 2017, 16:35:05 »
Op mijn baan heb ik het schaduwstation 25 cm lager als de gewone laag.
Als er eens iets ontspoort kom ik er ook makkelijk bij.
Ook om het schoon te maken met de oude vertrouwde railgum.
Bij mijn baan is niet het schaduwstation maar de helix het probleem.

De hoogte van de pantograaf hangt ook van het merk af.
Op de fleischmann 145 en 146 die ik heb rijden staat de panto nog bijna een cm hoger dan de exemplaren op de roco 182/185 en 189.
Heeft met de bouw van de panto te maken.
Keine Minsch dä es perfek'

Voor al mijn treinen foto's http://www.flickr.com/photos/37440353@N08/
en mijn modelbaan in aanbouw
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,37661.0.html