Google+
Doel:€250.00
Donaties:€19.30

Per saldo:€-230.70

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 12-12-2017
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Probleem lokdecoder door Timo
Vandaag om 11:18:54
Personenauto's in Schwarzburg door Ruud K
Vandaag om 11:17:11
Neil Young verkoopt (model)treinen door Ronald Halma
Vandaag om 11:13:13
Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969 door DE-II
Vandaag om 11:12:00
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 11:01:36
Pronsfeld door rotaspeed
Vandaag om 10:54:00
Fotowedstrijd BeneluxSpoor.net door Bob R.
Vandaag om 10:53:07
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 10:32:40
Op weg naar Apeldoorn door g-j
Vandaag om 10:29:22
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
Vandaag om 10:28:19
Roco 2200 dezelfde kant uit door Henk Veenstra
Vandaag om 10:20:31
Raadplaatje door roco
Vandaag om 09:58:38
Bidib, wat is dat? door Timo
Vandaag om 09:36:48
Volgende halte: Openluchtmuseum!' op 17-18 juni 2017 Wie komt er ook? door Sven
Vandaag om 09:08:08
Artitec Plan U rijdt opeens niet meer, nou moe?! door henk
Vandaag om 08:09:15
BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338 door Erik_omBC
Vandaag om 07:19:47
Kleine, smalle baan spoor N - Dirkjan door Gerard van de Weijer
Vandaag om 06:50:03
Piko 2017 door Bahn-AG
Vandaag om 00:17:47
Starten met digitaal rijden door Reinier Z.
11 december 2017, 23:48:07
's-Heer Heinkenspolder door Klaas Zondervan
11 december 2017, 23:29:14
BNLS/RCU Booster-Hub vraagbaak door HansQ
11 december 2017, 23:02:34
Ovaalramer in messing. Schaal 0 door FritsT
11 december 2017, 22:35:38
Beïnvloeding schakeltijden wisseldecoders door centrales door Bert_Apd
11 december 2017, 22:34:47
Westlandbaan door Tulpendaal
11 december 2017, 22:27:07
Een (verleng)snoer maken door Klaas Zondervan
11 december 2017, 22:12:18
Camera's onder de baan door Jan-Peter
11 december 2017, 22:08:38
Project 0m, iets heel anders: Rhätische Bahn door Daniels
11 december 2017, 21:56:55
binnen- en sluitverlichting Roco 26,4m-rijtuig 1/87 door wob
11 december 2017, 21:47:48
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Twinkie
11 december 2017, 21:35:41
Opdracht nieuwe fotowedstrijd: de december feestdagen. door Bob R.
11 december 2017, 21:35:30
  

Auteur Topic: Piko h0 NS 2200  (gelezen 73322 keer)

Tedo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2000
  • Wacht tot het rode licht gedoofd is
Re: Piko h0 NS 2200
« Reactie #180 Gepost op: 18 juni 2017, 11:36:17 »
Bij de trein op jouw foto zit de AB (slechts 1 op vijf rijtuigen) ook nog eens in het midden.
Grtz!
Tedo

Bert van Gelder

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 2901
Re: Piko h0 NS 2200
« Reactie #181 Gepost op: 18 juni 2017, 13:20:13 »
We dwalen een beetje af, mag het weer terug naar de Piko NS2200?

Wat beter is, we maken even een draadje: "wat past er achter de Piko NS2200", of "In welke uitvoering...etc."

Gr, Bert
Team moderatoren

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 2300
Re: Piko h0 NS 2200
« Reactie #182 Gepost op: 18 juni 2017, 13:35:13 »
Bij de trein op jouw foto zit de AB (slechts 1 op vijf rijtuigen) ook nog eens in het midden.
Het rijtuig achter de energiewagen is ook een AB.
@Bert: een apart draadje lijkt mij overbodig als het gaat om wat er achter een 2200 kan hangen: alles namelijk.
Ik zal mij gaan gedragen ;)

Groet, Frank
Groet, Frank

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3142
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: Piko h0 NS 2200
« Reactie #183 Gepost op: 18 juni 2017, 13:38:15 »
Ik heb nog niemand een opmerking zien maken over de frontnummerplaat, daarom een vraag aan de 2200-specialisten op dit forum:

Bij het getoonde Piko H0-model zit de frontnummerplaat duidelijk te hoog. Normaliter loopt de afgeronde bovenkant van het deel waarin de letters NS staan in rechte lijn met de bovenzijde van de eerste grote deuren in de zijhuiven en de aldaar bevestigde Allan-fabrieksplaten. De frontnummerplaat zou dus iets moeten zakken, hetgeen Piko wel niet meer zal aanpassen...

Of was de plaatsing op deze loc conform dit locnummer? Er zijn locs bekend waar de frontplaat nog hoger zat, zoals de 2309. Dat laatste is ook te zien in het boek van Beumer & Dierdorp.

En bij de VSM 2233 zit de frontplaat overigens weer te laag  ;)

Wie heeft een verklaring?

Grtz,
Wim
« Laatst bewerkt op: 28 juni 2017, 20:55:26 door Bert van Gelder »
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

Bouw H0 Lahntalbahn rond 1961 (Diez, Balduinstein), Traincontroller Gold 8.0 MultiZentrale Roco.

Trainhunter

  • Offline Offline
  • Berichten: 29
Re: Piko h0 NS 2200
« Reactie #184 Gepost op: 18 juni 2017, 14:59:25 »

Vanwaar die zucht??
Ik vind dit een terechte vraag, Jawel vraag en geen opmerking!

Ik was er nog niet in dit tijdperk,  en foto's bezit ik ook niet dus ook ik ben benieuwd of iemand dit kan bevestigen.

Zet Piko een detailkanon neer en dan toch deze misser,  zou zonde zijn.

Dus ook ik ben benieuwd of iemand hier wat duidelijkheid over heeft.

Grtz
« Laatst bewerkt op: 28 juni 2017, 20:54:52 door Bert van Gelder »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 14477
    • Pagina van klaas
Re: Piko h0 NS 2200
« Reactie #185 Gepost op: 18 juni 2017, 17:29:18 »
Ik vind het ook wel een terechte vraag. En daarom heb ik het boek van Dierdorp & Beumer even helemaal doorgebladerd.
Het is op de foto's lastig te zien, maar mijn algemene indruk is dat de bovenkant van de frontplaat ietsje hoger zit dan de bovenlijn van de huifdeuren. En bij het Piko model zit hij twee ietsjes hoger.

In het genoemde boek vond ik ook twee uitzonderingen:
blz. 176: bij de 2309 zit de frontplaat veel hoger, de bovenkant van de plaat zit op gelijke hoogte met de middens van de bovenste seinlampen.
blz. 260: bij de 2278 zit de plaat duidelijk lager dan de bovenlijn van de huifdeuren.

En dan de vraag of Piko het gaat aanpassen. Zou kunnen, want volgens mij is die frontplaat opgestempeld, dus met een kleine aanpassing van de instelling te verhelpen.
Take it slow, the pace is not what matters, it's the direction that you go. (J.R. Cash)

rvp

  • Offline Offline
  • Berichten: 141
Re: Piko h0 NS 2200
« Reactie #186 Gepost op: 18 juni 2017, 17:32:50 »

De frontnummerplaat op de cabine was bij de hogere nummers ook wat lager geplaatst, het betrof hier, in elk geval, de nrs 2281 t/m 2300
De bovenkant plaat liep gelijk aan de onderkant van de ramen.
Ook bij de 2297 was dat dus het geval.
Hierbij een uitsnede van mijn foto van de loc, gemaakt te Vaassen op het racc. naar de AIV op 23.12.1965.



Groet, Rein
« Laatst bewerkt op: 20 juni 2017, 17:08:31 door rvp »

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 5113
  • Spaar ze allemaal.
Re: Piko h0 NS 2200
« Reactie #187 Gepost op: 18 juni 2017, 17:36:21 »
Bij de NS 2233 van de VSM zitten zowel de voor als de achterplaat op een nogal afwijkende hoogte gemonteerd, of ze in de NS tijd ook zo hebben gezeten weet ik niet.

Stephan.

Trainhunter

  • Offline Offline
  • Berichten: 29
Re: Piko h0 NS 2200
« Reactie #188 Gepost op: 18 juni 2017, 17:45:17 »
@klaas en @rvp,

Dank voor deze verduidelijking  (y)
Hier kunnen we alvast wat mee,  nu hopen dat Piko ook een beetje meeluisterd/meeleest  ;)

Grtz

Deetrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 918
Re: Piko h0 NS 2200
« Reactie #189 Gepost op: 18 juni 2017, 18:40:04 »
Wim,

Ook bij de 2297 was dat dus het geval.
Hierbij een uitsnede van mijn foto van de loc, gemaakt te Vaassen op het racc. naar de AIV op 23.12.1965.



Groet, Rein
Bij deze kan ook mijn opmerking over de letter t van ton op de stelbalk de prullenbak in.
PIKO heeft dit goed gedaan, er stond toen nog geen t achter.

mvg, Erich

P.S. sorry voor je 'slapelose' nacht Wim W. ;)
Geen beter weer dan de brandweer

Illya Vaes

  • Offline Offline
  • Berichten: 1766
  • H0 NS 1953-nu, H0m Bernina, H0e Ybbstal/MzB
Re: Piko h0 NS 2200
« Reactie #190 Gepost op: 19 juni 2017, 12:42:20 »
Hier lijkt de achterste toch ook met de cabine tegen de rijtuigen te staan. Gezien het weggeschilderde radiosymbool op de 2271 is deze opname uit de jaren '80.
Ik had het over de treinen op Arnhem - Winterswijk...
Zie https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,74070.msg3221751077.html#msg3221751077.
Zal me leren niet in elke reactie weer al het relevante opnieuw op te nemen  ::) (ondanks pogingen van BNLS nodeloos quoten tegen te gaan)

Dus nogmaals: alléén op Ah-Ww (in de periode 12/82-5/83 en 5/85-5/87) stonden de 2200en altijd met cabine buiten, daarbuiten was het doodnormaal als een van de locs met de neus naar buiten stond.
(oh ja: Ah=Arnhem, Ww=Winterswijk; is voor de luie Facebookgeneratie kennelijk niet te onthouden en teveel moeite om op te zoeken, liever plaatsers van foto's schofferen)

Jeff

  • Offline Offline
  • Berichten: 358
Re: Piko h0 NS 2200
« Reactie #191 Gepost op: 19 juni 2017, 22:48:45 »
Vanaf wanneer kwamen de luiken tussen de frontseinen van de cabine en
wanneer verdween het handgreepje op de linkerkant van de cabine en het luik
in de schortbeplating er onder ?

Toch nog iets om te pimpen  ;D

Groet
Jeff
Met vriendelijke groet: Jeff van Alphen
Nederlands modelspoor tussen 1948 en 1960 in H0.
Zwitsers spoor, RhB in H0e en IIm

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 14477
    • Pagina van klaas
Re: Piko h0 NS 2200
« Reactie #192 Gepost op: 19 juni 2017, 23:00:27 »
De antwoorden staan in het boek van Dierdorp en Beumer op blz. 82.
1959: luiken tussen de frontseinen aan de cabinezijde.
1957: handgreep links verwijderd, maar niet bij alle locs.
Take it slow, the pace is not what matters, it's the direction that you go. (J.R. Cash)

GD

  • Offline Offline
  • Berichten: 1144
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
Re: Piko h0 NS 2200
« Reactie #193 Gepost op: 26 juni 2017, 15:06:59 »
Net op YouTube geplaatst, filmpje van Piko over de NS 2200.
klik

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 4040
  • NS tijdperk IV (1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Piko h0 NS 2200
« Reactie #194 Gepost op: 26 juni 2017, 16:53:44 »
Bentink Apeldoorn komt met nummervarianten van de bruine Piko 2297.

Uit hun nieuwsbrief:


In samenwerking met Phildie laten wij op basis van de bruine PIKO NS 2200 (zonder demper)
een gelimiteerde oplage vervaardigen van de NS 2205, NS 2242 en NS 2294.

Ieder model wordt voorzien van geëtste nummerschilden die met de hand geschilderd zullen gaan worden. Het zal hierdoor een bijzonder en uniek model worden binnen uw verzameling.

De NS 2205, NS 2242 en NS 2294 worden zowel geleverd voor het gelijk- als wisselstroomsysteem en tevens is het mogelijk deze direct met het authentieke NS 2200 geluid te bestellen.

De levering staat gepland voor september dit jaar en zal ook uniek genummerd zijn.

Wij raden u aan tijdig te bestellen! De oplage zal beperkt zijn.


Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen anno 1974