Google+
Doel:€250.00
Donaties:€105.75

Per saldo:€-144.25

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 21-10-2017
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Combe Halt, Brits smalspoor door Sven
Vandaag om 13:10:34
Line-up foto's van modellen door clickmaniac
Vandaag om 13:09:48
Mehano thalys en fabriek door jean2020
Vandaag om 12:53:04
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Henk Hooijmans
Vandaag om 12:51:09
Piko 2018/2019 Zwitserland door Rob van Kooy
Vandaag om 12:40:56
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door svdwal
Vandaag om 12:35:31
Fleischmann trein rijdt schokkerig. Loc probleem of rail probleem? door Stuurman Wil
Vandaag om 12:24:20
Crowdfunding gestart voor ex-ZHESM 9952 door janw
Vandaag om 12:17:29
BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338 door 44
Vandaag om 11:54:52
EMV - Stationskwartier Eindhoven 1920-1950 door Pinkelpa
Vandaag om 11:45:32
Piko h0 NS 2200 door Thowra
Vandaag om 11:38:01
BMB-Module: "Blackwater Goods Yard" door St00mboy
Vandaag om 10:59:46
FRIE NMBS/NS Benelux panto's voor op de Piko Benelux-Hondekop oa. door Met een sik
Vandaag om 10:40:21
Ric & Rev. gegevens door Arnold van Heyst
Vandaag om 10:36:50
Anlage 2.0 door a.moonen
Vandaag om 09:44:50
Treinenbeurs in de Koggenhal de Goorn door ca.gorter
Vandaag om 09:27:24
Kap sluit niet goed op onderstel - roco wagon door spoorfan
Vandaag om 09:21:10
Ervaringen met veilingsites (marktplaats, ebay, catawiki, etc) door VAM65
Vandaag om 08:43:44
(TTAS) Lungo la parete door Edsko Hekman
Vandaag om 08:23:09
Chinese en Indiase treinen op schaal ho 1:87 kant en klaar waar te koop? door roco
Vandaag om 08:18:51
Raadplaatje door wimk
Vandaag om 07:41:39
NVM/VMF Workshops en cursussen Onshape door NS2408
Vandaag om 07:38:58
Westlandbaan door Tulpendaal
Vandaag om 06:38:31
Weert, maar anders door Tulpendaal
Vandaag om 06:28:09
Ovaalramer in messing. Schaal 0 door Tulpendaal
Vandaag om 06:15:52
Bemo wissels of PECO wissels door Martin Hornis
Vandaag om 00:39:48
Roßnitz door Modellbahnwagen
Vandaag om 00:34:15
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door gsoonius
23 oktober 2017, 23:43:51
Uhlenbrock 73100 inbouwen door EricZmS
23 oktober 2017, 23:43:39
(TTAS) "Keep Calm And Put The Kettle On" door Reinout van Rees
23 oktober 2017, 23:42:47
  

Auteur Topic: Piko h0 NS 2200  (gelezen 59810 keer)

Tedo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1992
  • Wacht tot het rode licht gedoofd is
Re: Piko h0 NS 2200
« Reactie #180 Gepost op: 18 juni 2017, 11:36:17 »
Bij de trein op jouw foto zit de AB (slechts 1 op vijf rijtuigen) ook nog eens in het midden.
Grtz!
Tedo

Bert van Gelder

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 2842
Re: Piko h0 NS 2200
« Reactie #181 Gepost op: 18 juni 2017, 13:20:13 »
We dwalen een beetje af, mag het weer terug naar de Piko NS2200?

Wat beter is, we maken even een draadje: "wat past er achter de Piko NS2200", of "In welke uitvoering...etc."

Gr, Bert
Team moderatoren

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 2274
Re: Piko h0 NS 2200
« Reactie #182 Gepost op: 18 juni 2017, 13:35:13 »
Bij de trein op jouw foto zit de AB (slechts 1 op vijf rijtuigen) ook nog eens in het midden.
Het rijtuig achter de energiewagen is ook een AB.
@Bert: een apart draadje lijkt mij overbodig als het gaat om wat er achter een 2200 kan hangen: alles namelijk.
Ik zal mij gaan gedragen ;)

Groet, Frank
Groet, Frank

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3127
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: Piko h0 NS 2200
« Reactie #183 Gepost op: 18 juni 2017, 13:38:15 »
Ik heb nog niemand een opmerking zien maken over de frontnummerplaat, daarom een vraag aan de 2200-specialisten op dit forum:

Bij het getoonde Piko H0-model zit de frontnummerplaat duidelijk te hoog. Normaliter loopt de afgeronde bovenkant van het deel waarin de letters NS staan in rechte lijn met de bovenzijde van de eerste grote deuren in de zijhuiven en de aldaar bevestigde Allan-fabrieksplaten. De frontnummerplaat zou dus iets moeten zakken, hetgeen Piko wel niet meer zal aanpassen...

Of was de plaatsing op deze loc conform dit locnummer? Er zijn locs bekend waar de frontplaat nog hoger zat, zoals de 2309. Dat laatste is ook te zien in het boek van Beumer & Dierdorp.

En bij de VSM 2233 zit de frontplaat overigens weer te laag  ;)

Wie heeft een verklaring?

Grtz,
Wim
« Laatst bewerkt op: 28 juni 2017, 20:55:26 door Bert van Gelder »
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

Bouw H0 Lahntalbahn rond 1961 (Diez, Balduinstein), Traincontroller Gold 8.0 MultiZentrale Roco.

Trainhunter

  • Offline Offline
  • Berichten: 28
Re: Piko h0 NS 2200
« Reactie #184 Gepost op: 18 juni 2017, 14:59:25 »

Vanwaar die zucht??
Ik vind dit een terechte vraag, Jawel vraag en geen opmerking!

Ik was er nog niet in dit tijdperk,  en foto's bezit ik ook niet dus ook ik ben benieuwd of iemand dit kan bevestigen.

Zet Piko een detailkanon neer en dan toch deze misser,  zou zonde zijn.

Dus ook ik ben benieuwd of iemand hier wat duidelijkheid over heeft.

Grtz
« Laatst bewerkt op: 28 juni 2017, 20:54:52 door Bert van Gelder »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 14197
    • Pagina van klaas
Re: Piko h0 NS 2200
« Reactie #185 Gepost op: 18 juni 2017, 17:29:18 »
Ik vind het ook wel een terechte vraag. En daarom heb ik het boek van Dierdorp & Beumer even helemaal doorgebladerd.
Het is op de foto's lastig te zien, maar mijn algemene indruk is dat de bovenkant van de frontplaat ietsje hoger zit dan de bovenlijn van de huifdeuren. En bij het Piko model zit hij twee ietsjes hoger.

In het genoemde boek vond ik ook twee uitzonderingen:
blz. 176: bij de 2309 zit de frontplaat veel hoger, de bovenkant van de plaat zit op gelijke hoogte met de middens van de bovenste seinlampen.
blz. 260: bij de 2278 zit de plaat duidelijk lager dan de bovenlijn van de huifdeuren.

En dan de vraag of Piko het gaat aanpassen. Zou kunnen, want volgens mij is die frontplaat opgestempeld, dus met een kleine aanpassing van de instelling te verhelpen.
Take it slow, the pace is not what matters, it's the direction that you go. (J.R. Cash)

rvp

  • Offline Offline
  • Berichten: 141
Re: Piko h0 NS 2200
« Reactie #186 Gepost op: 18 juni 2017, 17:32:50 »

De frontnummerplaat op de cabine was bij de hogere nummers ook wat lager geplaatst, het betrof hier, in elk geval, de nrs 2281 t/m 2300
De bovenkant plaat liep gelijk aan de onderkant van de ramen.
Ook bij de 2297 was dat dus het geval.
Hierbij een uitsnede van mijn foto van de loc, gemaakt te Vaassen op het racc. naar de AIV op 23.12.1965.



Groet, Rein
« Laatst bewerkt op: 20 juni 2017, 17:08:31 door rvp »

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 5070
  • Spaar ze allemaal.
Re: Piko h0 NS 2200
« Reactie #187 Gepost op: 18 juni 2017, 17:36:21 »
Bij de NS 2233 van de VSM zitten zowel de voor als de achterplaat op een nogal afwijkende hoogte gemonteerd, of ze in de NS tijd ook zo hebben gezeten weet ik niet.

Stephan.

Trainhunter

  • Offline Offline
  • Berichten: 28
Re: Piko h0 NS 2200
« Reactie #188 Gepost op: 18 juni 2017, 17:45:17 »
@klaas en @rvp,

Dank voor deze verduidelijking  (y)
Hier kunnen we alvast wat mee,  nu hopen dat Piko ook een beetje meeluisterd/meeleest  ;)

Grtz

Deetrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 904
Re: Piko h0 NS 2200
« Reactie #189 Gepost op: 18 juni 2017, 18:40:04 »
Wim,

Ook bij de 2297 was dat dus het geval.
Hierbij een uitsnede van mijn foto van de loc, gemaakt te Vaassen op het racc. naar de AIV op 23.12.1965.



Groet, Rein
Bij deze kan ook mijn opmerking over de letter t van ton op de stelbalk de prullenbak in.
PIKO heeft dit goed gedaan, er stond toen nog geen t achter.

mvg, Erich

P.S. sorry voor je 'slapelose' nacht Wim W. ;)
Geen beter weer dan de brandweer

Illya Vaes

  • Offline Offline
  • Berichten: 1768
  • H0 NS 1953-nu, H0m Bernina, H0e Ybbstal/MzB
Re: Piko h0 NS 2200
« Reactie #190 Gepost op: 19 juni 2017, 12:42:20 »
Hier lijkt de achterste toch ook met de cabine tegen de rijtuigen te staan. Gezien het weggeschilderde radiosymbool op de 2271 is deze opname uit de jaren '80.
Ik had het over de treinen op Arnhem - Winterswijk...
Zie https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,74070.msg3221751077.html#msg3221751077.
Zal me leren niet in elke reactie weer al het relevante opnieuw op te nemen  ::) (ondanks pogingen van BNLS nodeloos quoten tegen te gaan)

Dus nogmaals: alléén op Ah-Ww (in de periode 12/82-5/83 en 5/85-5/87) stonden de 2200en altijd met cabine buiten, daarbuiten was het doodnormaal als een van de locs met de neus naar buiten stond.
(oh ja: Ah=Arnhem, Ww=Winterswijk; is voor de luie Facebookgeneratie kennelijk niet te onthouden en teveel moeite om op te zoeken, liever plaatsers van foto's schofferen)

Jeff

  • Offline Offline
  • Berichten: 357
Re: Piko h0 NS 2200
« Reactie #191 Gepost op: 19 juni 2017, 22:48:45 »
Vanaf wanneer kwamen de luiken tussen de frontseinen van de cabine en
wanneer verdween het handgreepje op de linkerkant van de cabine en het luik
in de schortbeplating er onder ?

Toch nog iets om te pimpen  ;D

Groet
Jeff
Met vriendelijke groet: Jeff van Alphen
Nederlands modelspoor tussen 1948 en 1960 in H0.
Zwitsers spoor, RhB in H0e en IIm

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 14197
    • Pagina van klaas
Re: Piko h0 NS 2200
« Reactie #192 Gepost op: 19 juni 2017, 23:00:27 »
De antwoorden staan in het boek van Dierdorp en Beumer op blz. 82.
1959: luiken tussen de frontseinen aan de cabinezijde.
1957: handgreep links verwijderd, maar niet bij alle locs.
Take it slow, the pace is not what matters, it's the direction that you go. (J.R. Cash)

GD

  • Offline Offline
  • Berichten: 1126
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
Re: Piko h0 NS 2200
« Reactie #193 Gepost op: 26 juni 2017, 15:06:59 »
Net op YouTube geplaatst, filmpje van Piko over de NS 2200.
klik

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 4017
  • NS tijdperk IV (1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Piko h0 NS 2200
« Reactie #194 Gepost op: 26 juni 2017, 16:53:44 »
Bentink Apeldoorn komt met nummervarianten van de bruine Piko 2297.

Uit hun nieuwsbrief:


In samenwerking met Phildie laten wij op basis van de bruine PIKO NS 2200 (zonder demper)
een gelimiteerde oplage vervaardigen van de NS 2205, NS 2242 en NS 2294.

Ieder model wordt voorzien van geëtste nummerschilden die met de hand geschilderd zullen gaan worden. Het zal hierdoor een bijzonder en uniek model worden binnen uw verzameling.

De NS 2205, NS 2242 en NS 2294 worden zowel geleverd voor het gelijk- als wisselstroomsysteem en tevens is het mogelijk deze direct met het authentieke NS 2200 geluid te bestellen.

De levering staat gepland voor september dit jaar en zal ook uniek genummerd zijn.

Wij raden u aan tijdig te bestellen! De oplage zal beperkt zijn.


Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen anno 1974