Google+
Doel:€250.00
Donaties:€156.49

Per saldo:€-93.51

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 18-11-2017
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Zand happen met dieselloc door Thom
Vandaag om 01:08:29
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door iarnrod
Vandaag om 00:15:31
RTM in 0m door Sven
Vandaag om 00:13:33
Stremming Goes-Vlissingen door T.Spat
23 november 2017, 23:46:11
BNLS-module: "Groeten uit Jottum" door T.Spat
23 november 2017, 23:41:08
Vieze treinen, gebouwen, wegen etc. (tips en plaatjes) door ingenium
23 november 2017, 23:37:33
Toon hier je nieuwe (model) spooraanwinst(en)... door ingenium
23 november 2017, 23:36:15
BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338 door Falkenberg
23 november 2017, 23:27:51
CC 72000 en Corail + rijtuigen, suggestie treinsamenstelling gevraagd. door Erwin Schuurman
23 november 2017, 23:19:11
Plaatjes gezocht auto's afladen van treinwagons door Buurman
23 november 2017, 23:09:45
Herrijzende Harlinger Jeugd op tafel: mijn eerste treinbaan. door jandcargo
23 november 2017, 23:08:42
DR4088LN-CS 1e contact zwak, 2e contact geen bericht door Karst Drenth
23 november 2017, 23:08:14
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door 44
23 november 2017, 22:59:17
Vuurtoren, bouwtekening of maatschets gezocht door FritsT
23 november 2017, 22:32:21
Servo bevestigingsbeugel. Suggesties? door Olivier77
23 november 2017, 22:14:54
Rangeerbolster door Arnold van Heyst
23 november 2017, 22:11:22
NS 2200 van Roco door Tedo
23 november 2017, 22:09:41
Bouw van een omC bij de SGB in Goes. door Pt47-65
23 november 2017, 22:08:38
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Jan Bennink
23 november 2017, 21:26:26
Stoomtram op batterij radiografisch bestuurd. door Scratchbuilt
23 november 2017, 21:21:12
Combe Halt, Brits smalspoor door GD
23 november 2017, 21:05:10
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ruud K
23 november 2017, 20:45:10
Mini-oscilloscoop voor weinig door Timo
23 november 2017, 20:43:32
Without automatisch door Klaas Zondervan
23 november 2017, 20:34:57
Ervaringen met veilingsites (marktplaats, ebay, catawiki, etc) door tothebeach
23 november 2017, 20:14:20
Roco Kraan 41296 Led knippert zeer snel door jerrytrein
23 november 2017, 19:59:18
Holnieten drijfstangen door JohnT
23 november 2017, 19:43:35
Mšrklin/Trix Koploper: reservekoppeling in 3D printen door MOVisser
23 november 2017, 19:34:24
Fleischmann sprinter beter rijgedrag geven door Stuurman Wil
23 november 2017, 19:11:48
Lima pannekoekmotor met kuren --aan uit aan uit door 72sonett
23 november 2017, 17:16:48

Auteur Topic: Gefantaseer over NL materieel in MolvaniŽ  (gelezen 5911 keer)

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Gefantaseer over NL materieel in MolvaniŽ
« Reactie #15 Gepost op: 15 mei 2017, 18:55:17 »
Klopt, ik heb het gesplitst omdat het net deed alsof het serieus was in een draadje wat wel degelijk serieus was. Even de goede info van de nep info scheiden. Maar goed, daar hebben we het stationsplein voor :)

Reinout-de-bewuste-moderator
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

MOVisser

• Offline Offline
    • Modelbouw in't algemeen.
« Reactie #16 Gepost op: 15 mei 2017, 22:58:32 »
Wordt vervolgd.
 (y)
Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen.

MOVisser

• Offline Offline
« Reactie #17 Gepost op: 16 mei 2017, 23:01:45 »
Ik zag dat buurman zijn koffer had gepakt.
Net voor het instappen in de taxi heeft hij nog een selfie gemaakt waar hij met z'n koffer opstaat. Ik vroeg hem of ik de foto kon krijgen om het op dit  forum te kunnen plaatsen. De polaroid camera was echter niet beschikbaar (dan had ik de foto moeten scannen dus). Dan maar even wachten tot het rolletje vol is (nog 7 foto's te gaan, dacht ik.) aleer het kan worden ontwikkeld.

Ronald Visser

MOVisser

• Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 28 mei 2017, 20:17:24 »
Beste allen,
het volgende kwam bij me binnen:

Citaat
Geachte Buurman, beste Pat.
Je hebt me een mooie streek geleverd. De vertrektijdentabel voor de trein met de eindbestemming Amsterdam klopte niet helemaal. Ben ik op de trein gestapt, kwam deze niet verder dan in Haarlemmermeer op een vliegveld. Omdat iedereen daar ook met koffers en tassen liep te schouwen ben ik ze maar gevolgd. Via een roltrap kwam ik in een grote hal terecht. Het was net een mierennest, je kon er geen touw aan vastknopen. Allemaal zenuwachtig en maar kijken op van die borden. Blijken het ook vertrektijden te zijn, met nummers waar je je koffer kon laten. Ik wist even niet wat te doen. Aan een juffrouw in een blauw tenue gevraagd hoe ik naar Amsterdam kon komen en dan daarvandaan naar MolvaniŽ. Denkt ze dat MolvaniŽ niet bestaat, maar dat heb ik kunnen weerleggen door de reisgids te laten zien. Ik was toch goed blijkbaar, alleen mijn treinkaartje kon ik niet gebruiken. Ze heeft de zaken voor mij kunnen regelen en ik heb nog een plaatsje kunnen bemachtigen aan het raampje.
Bij het uitstappen blijkt het, dat ze me naar SiciliŽ heeft gestuurd. Dat er daar iets te doen was klopte wel. Daar een goede foto kunnen maken van Trump die daar zomaar een wandelingetje maakte. Mijn foto is niet gelukt, maar ik zag er een op het internet. Blijk ik daar op te staan.
Het is erg heet hier. Ik ga nu wat drinken en dan maar eens bedenken wat ik nu moet gaan doen.

De volgende foto's waren bijgevoegd:

Groeten Ronald Visser

« Laatst bewerkt op: 29 mei 2017, 22:21:11 door MOVisser »

MOVisser

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 14 juni 2017, 23:02:59 »
Beste Pat.
Sinds de vorige keer is er wel weer veel gebeurd. Ik ben intussen niet meer op SiciliŽ. Het is een kwestie van liften geworden samen met John, een andere wereldreiziger.
Zoals je weet had ik niet veel geld bij me. Gelukkig kunnen we onderweg wat bijverdienen door op te treden. Zo af en toe mag ik op het podium wat kunstjes doen of een mop vertellen. Ik heb John gevraagd  of hij jou wilde spelen. Dat vindt je vast niet erg, hŤ. Ik moet bijna weer optreden. Ook heb ik ontdekt dat er stiekum filmpjes worden gemaakt.

Groet Mat
P.S. Ik ga echt nog wel op zoek naar het NL Grootspoor in MolvaniŽ hoor.

« Laatst bewerkt op: 14 juni 2017, 23:05:24 door MOVisser »

MOVisser

• Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 18 juni 2017, 22:42:07 »
Hi Pat, goed nieuws.
Tijdens ťťn van mijn optredens kwam kwam ik een vrachtwagen chauffeur tegen, die me wel mee wilde nemen naar MolvaniŽ.
Hij rijdt voornamelijk suikerbieten. Mijn reisgids komt nu goed van pas.
Waar het land exact ligt staat op de kaart. Die heb ik bijgevoegd. We gaan Lutenblag de hoofdstad (gele stip)
Volgens die man is hij een kennis van Viordar Czervkle. Dat blijkt een beroemde voetballer geweest te zijn. Ik zal proberen een T-shirt te bemachtigen en die zal ik dan meenemen voor je. Hopelijk met zijn handtekening erop.

"бортунда келгиле.  кеттик.  теке алып турушат"

O, hij wil gaan. Je hoort van me.

Je buurman Mat.

« Laatst bewerkt op: 24 juni 2017, 21:39:09 door MOVisser »

MOVisser

• Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: 19 juni 2017, 08:44:06 »

"бортунда келгиле.  кеттик.  теке алып турушат"

O, hij wil gaan. Je hoort van me.

Allen,
Ik ben toch maar even aan het zoeken geweest wat voor tekst daar nu opgenomen is.
Via, via de "gratis vertalen" site geraadpleegd.

In het Tadzjieks (lijkt me in de buurt van MolvaniŽ te liggen. De kaart is niet erg duidelijk) is het:  "ʙortunda kelgile. kettik. teke alыp turuşat".
Kom ik er nog niet uit. Het meest lijkt het op het Kirgizisch, dat vertaald wordt als:

"Kom aan boord. laten we gaan. van de bokken".

Van de bokken?
Ik probeer Mat te bereiken, maar dat is me nog niet gelukt
Ronald Visser
« Laatst bewerkt op: 24 juni 2017, 21:38:44 door MOVisser »

MOVisser

• Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 21 juni 2017, 13:50:49 »
Allen, meelezers.

Ik ben er achter gekomen dat "van de bokken" meer een verbastering is van "Vooruit met de geit".
Zelf ben ik diverse malen in RoemeniŽ geweest (Brasov) en weet dat ze daar nog steeds op het platteland met paard en wagen rondrijden (of anders). Wellicht kleinere karren met een geit, alleen dat heb ik nooit gezien. De chauffeur zal wellicht zoiets bedoeld hebben: vooruit met de (vracht) wagen, maar dan met een geit ervoor.

Al vele malen geprobeerd, maar ik heb Pat nog niet kunnen bereiken en weet dus niet tot hoever hij gekomen is of al in MolvaniŽ is.
Wellicht contact hij me nog de komende weken. Mijn wifi bereik is dan echter minimaal.

Ronald Visser

« Laatst bewerkt op: 24 juni 2017, 21:40:29 door MOVisser »

MOVisser

• Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 24 juni 2017, 21:34:09 »
Nog net voordat ik vertrek komt dit binnen.
Ronald Visser

Citaat van: MOVisser link
Beste Pat.
Het gaat helemaal goed met me. Ik heb er wel een zeer lange rit opzitten. Meer dan 72 uur zijn we onderweg geweest, ben nu MolvaniŽ. De eerste honderden kilometers hebben we kunnen afleggen op een toch wel goed onderhouden asfaltweg. Gelukkig was ik SiciliŽ al af en was op de vaste laars van ItaliŽ, maar dat had ik je de vorige keer al gemeld. Роналд балыкчы is een vrij goede chauffeur. Hij rijdt voorzichtig en houdt zich netjes aan de door hem zelf vastgestelde rijtijden. Een papieren schijf heb ik wel gezien en dacht dus gelijk aan een tachograaf aan boord, maar hij zei dat het een parkeerschijf was. We vallen niet onder het AETR-verdrag liet ie zich nog wel ontvallen. Slechts ťťn keer was ie bijna in slaap gevallen, maar ik had het nog net op tijd in de gaten.
Eten had hij bij zich en dat hebben we kunnen opwarmen op een klein gasstelletje. Ik heb nog wat foto's kunnen maken onderweg. De laatste 50 kilometers net voor de grens waren een verschrikking. Geen onderhoud en zeer veel kuilen in de weg. Mijn nieren zitten in mijn tenen, bij wijze van spreken, en harde billen,maar we zijn er gelukkig. Ook hier van de eerste indrukken een foto. Douane te paard. Koeien in veterinaire omgeving. Een iets van railvervoer net naast de grens. Ik ga zeker de Nederlandse  loc's vinden hier is me bevestigd. Ik hou je op de hoogte. Dat kan best een paar weken duren, hoor!
Groet Mat

« Laatst bewerkt op: 24 juni 2017, 21:42:41 door MOVisser »

MOVisser

• Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 08 juli 2017, 23:02:10 »
Beste Mat. Hoe gaat het daar in Molvanie? Ben je al in de hoofdstad Lutenblag, daar wilde je toch als eerste naar toe?
Ik ben nu met vakantie, zoals je wellicht weet, en heb je nog niet kunnen bereiken. Geef een berichtje als je ergens bent waar je ons kan benaderen.
Heb je er wel goed te eten? Zoals we uit de reisgids kunnen halen, eten ze er bv veel suikerbieten. En begrijpen ze wel wat je daar zegt? Kan je je wel verstaanbaar maken?
Ik heb gelezen dat ze de taal wel heel raar vervormd hebben.
Als je wilt weten of je het water uit de kraan kan drinken dan is dat:"Erkjo ne szlepp statsik ne var ne vladrobzko ne", zoiets als:  Is het niet zo, dat het water hier niet ondrinkbaar is?
Maar goed, laat weten of je het goed maakt. Ik heb een tekening gevonden van (ťťn) van de loc's die je aan het zoeken bent. Die heb ik bijgevoegd. Of dit nummer ook naar MolvaniŽ gegaan is weet ik niet, Dat zou je bv kunnen uitzoeken.
Groeten van je buurman Pat.

« Laatst bewerkt op: 09 juli 2017, 17:07:03 door MOVisser »

MOVisser

• Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 11 juli 2017, 22:43:12 »
HA,HA, die Pat.
Hier een berichtje uit Molvanie. Hier is weer verbinding met de buitenwereld mogelijk. Ik zag je berichtjes, maar ben gelukkig inderdaad heelhuids in Lutenblag aangekomen. Het is deels liften geworden en deels met openbaar vervoer. Dat OV gaat hier heel gemakkelijk. Je duim omhoog en iedereen stopt om je mee te nemen. Een soort Uber. Ik heb wel geleerd om vooraf de prijs vast te leggen en om aan te geven dat je niet aan alles zomaar meedoet (vijgen/flatsen oprapen van straat bv). Ja, zo heeft elk land zijn eigen gewoonten.
.
Rijden gaat niet altijd goed zie je wel.
In de landeninfo/reisgids van MolvaniŽ staat dat ze overal suikerbieten verbouwen en die voornamelijk eten. Net zoals alles in dat soort gidsen is dat wat te veel gezegd. Slechts in de provincie met de hoofdstad Sasava is dat zo. Daar is het zo erg dat zelfs de kinderen er zonder tanden worden geboren. Op latere leeftijd groeien de tanden wel, en komen ze door, maar nooit zo goed en mooi als in Nederland. Ook dieren hebben er last van. De dierenarts denk dat de kunstgebitten voor honden ook ingezet zouden kunnen worden bij kinderen en volwassenen. Hij heeft er iets van in de krant gezet.
Citaat

Sorry Pat, even "on topic" blijven en ik mag vooral niet te veel smileys opnemen anders worden we terecht verplaatst. :P

Dat ze hier pas in 2025 zouden gaan elektrificeren is niet waar. Er wordt nu al veel werk verzet. Dwarsliggers worden vervangen en ook bovenleiding wordt voorzien.

Dat ze hier zuinig omgaan met materieel zie je op de laatste foto. Deze wagons staan klaar om te worden gerestaureerd.
Dat doet mij deugd en denk daarom dat we de locs van ons ook wel ergens zullen vinden. Al moet ik toegeven dat ik bij het spoorpersoneel nog niet veel herkenning heb gekregen op het plaatje van jou.
Groet van Mat.
« Laatst bewerkt op: 12 juli 2017, 18:15:26 door MOVisser »

MOVisser

• Offline Offline
« Reactie #26 Gepost op: 13 juli 2017, 11:57:27 »
Beste Mat, ik ben blij weer eens wat van je te horen. Je hebt al veel voorwerk verricht. Het plaatje met nummer 913 van de loc uit de NS900 serie is inderdaad niet aan MolvaniŽ geleverd. Er zijn 10 loc's in Nederland werkzaam geweest. De eerste drie waren prototypen als test, genummerd 901 t/m 903. Die zijn uiteindelijk naar MolvaniŽ overgedragen. De 10 loc's in Nederland hadden de nummers 904 t/m 913. Het plaatje heeft dus het nummer van de laatste Nederlandse loc. Waarschijnlijk dat ze het daarom daar niet herkennen. Ook heb ik ontdekt dat ze toen der tijd omgenummerd zijn. Ik laat je nog weten.
Ik heb contact met iemand die het model wil gaan maken. Leuk hŤ.

Je laat je toch niet zo'n kunstgebit aanmeten, hŤ.

Groet van Pat.

PS.
O ja, Hoe is het weer daar? Hier raken we er maar niet over uitgepraat.
« Laatst bewerkt op: 13 juli 2017, 12:00:11 door MOVisser »

MOVisser

• Offline Offline
« Reactie #27 Gepost op: 19 juli 2017, 16:55:12 »
Citaat
Geachte heer Visser,
Mijn buurman Mat, is nu in MolvaniŽ en is bezig met het traceren van een vroeger ooit geleverde loc aan dat land.
Het zou een model zijn conform de NS 900. Een schets van de loc moet hem helpen de loc op te sporen. Echter er is nog geen herkenning bij het spoorpersoneel. De tijd dat geleverd is was er namelijk geen bovenleiding aanwezig. Dat zou pas in 2025 worden gerealiseerd, echter dat wordt nu al opgepakt.
Ik heb het plaatje aangepast met het verbeteren van de 1. Is een Nul omdat iemand aangaf dat het de probeerversies van de NS900 serie, nummers 901 t/m 903, zijn.
Kan het zijn dat er omgenummerd is?
Graag een reactie.

Beste volgers van dit topic,
het bovenstaande bericht werd mij, via via, op het vakantie adres afgeleverd.
Mijn reactie erop:

Beste Buurman Pat (en Mat in MolvaniŽ uiteraard),
Op basis van zeer betrouwbare info afkomstig uit het forum van Beneluxspoor kan ik bevestigen dat de nummers aangepast zijn. Verder kan ik nog melden dat er ďeind jaren 50 er bij de NS behoefte was aan een locomotief die nog kleiner was dan de 1100, voor de inzet van buurtgoederentreinen. Het moest om een elektrische loc gaan omdat die efficiŽnter zou omgaat met energie en geen uitlaatgassen zou mogen producerenĒ. 

Mat, als je een goede verbinding hebt daar in MolveniŽ dan zou je eens kunnen kijken bij het topic over Oost-Europese locís (Oost Europa-draadje). In Nederland waren ze er dus al vroeg bij om het belang van het milieu in te zien.
Deze prototypes 901 t/m 903 hebben daar als code/nummering SP1101,SP1102, & SP1103 gekregen.
Mocht ik nog wat uit moeten zoeken dan laat maar weten. Ik ben nu vooral bezig met 3D tekenwerk en printen. Samen met Gerrit Volgers van De Modelbouwer een Crossley trekker aan het uitwerken.

Voor zover, Ronald Visser

« Laatst bewerkt op: 19 juli 2017, 17:08:45 door MOVisser »

MOVisser

• Offline Offline
« Reactie #28 Gepost op: 19 juli 2017, 17:27:21 »
Hť dat is leuk,
ik was bezig met een stukje te typen toen er net iets geplaatst werd.

De type nummers de nu geplaatst zijn, kan ik goed gebruiken.
In middels zijn ze met elektrificeren begonnen. Ik liet jullie al foto's zien.
Toen der tijd was er in het geheel nog geen bovenleiding in MolvaniŽ aanwezig, maar waren ze al wel aan het experimenteren. Er was een railtraject van een paar kilometer van draad voorzien. De 3 locs zouden daar moeten proefrijden.
Met name om uit te zoeken welke rijspanning het beste voor MolvaniŽ zou kunnen uitpakken.
Omdat er geen stroom opgewekt wordt in MolvaniŽ zelf zouden ze dat moeten inkopen. Er waren al heel wat accu's voorhanden die dan steeds naar het buurland gereden zouden moeten worden om op te laden. Deze waren echter op basis van 24 volt. Omdat ze geen ervaring hadden wisten ze niet dat dit niet hetzelfde was als 25 kV waar de loc's op waren ontworpen. Na wat spionage werk deed de term "kracht"stroom zijn intrede. De accu spanning werd dan ook direct betiteld als "slap"stroom.

Ik ga met de nummering aan de slag. Bedankt nogmaals.

Ik doe ook leuke dingen hier. Ben gisteren naar een voetbal wedstrijd geweest waar een zoon van die beroemde voetballer Viordar Czervkle ook speelde. Ik heb nog geen handtekening kunnen bemachtigen.

Groet van Mat, uit MolvaniŽ

« Laatst bewerkt op: 19 juli 2017, 17:38:15 door MOVisser »

MOVisser

• Offline Offline
« Reactie #29 Gepost op: 20 juli 2017, 11:18:00 »
Beste Mat,
Ik reageer even op het feit van de uitdrukkingen "zwak" en "slap"stroom.
Bij het napluizen van hoe deze vertaling tot stand gekomen is denk ik dat je zelf niet helemaal door hebt welke uitdrukkingen er wel zijn.
Ik ken namelijk sterkstroom en zwakstroom. Het blijkt dat начар staat voor beide: slap en zwak.
Dus 25 kV als sterkstroom en 24 V als slapzwakstroom te betitelen(maak ik bijna dezelfde fout).

Hoe is het weer daar?
Hier begon de dag met regen (en onweer vannacht). Zeker 40.000 wandelaars aan de start.

Ben je al in het museum daar geweest? Daar zou volgens de eerder genoemde bron ťťn van de loc worden geplaatst na uit-dienst stelling.

Groet Ronald Visser

« Laatst bewerkt op: 20 juli 2017, 16:38:20 door MOVisser »