Google+
Doel:€250.00
Donaties:€202.40

Per saldo:€-47.60

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 27-05-2017
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Werken met foamboard. door J. Moors
Vandaag om 00:47:19
Puttense treinkelder door jandcargo
Vandaag om 00:19:33
Toon hier je nieuwe (model) spooraanwinst(en)... door MDK193
Vandaag om 00:05:18
Gegevens gezocht over een AKI in de lijn Haarlem -Leiden bij Warmond door Hans Gvz
27 mei 2017, 23:53:37
Groeten uit Jottum door NS8714
27 mei 2017, 23:52:40
Roco 2017 door Rondje_HO
27 mei 2017, 23:52:03
Knipperen effect bij inschakelen TL verlichting Lopi4 door ruudns
27 mei 2017, 23:40:04
Raadplaatje door KNed
27 mei 2017, 23:30:42
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mallet96
27 mei 2017, 23:26:36
Gezocht Zweedse bovenleiding masten in H0 door nighttrain1
27 mei 2017, 23:16:23
Ervaringen met veilingsites (marktplaats, ebay, catawiki, etc) door ingenium
27 mei 2017, 23:07:01
Een NS Roco 1100 in TEE-uitvoering door nighttrain1
27 mei 2017, 22:55:55
Station Barneveld-Dorp -> wanneer vonden de grote wijzigingen plaats en waarom? door GeertK
27 mei 2017, 22:51:29
27 Mei Stoomtrein? door Nijboer
27 mei 2017, 22:21:48
BNLS-Module L'Esimé door Edsko Hekman
27 mei 2017, 21:38:25
Sporen naar het Verleden 2017 door Tulpendaal
27 mei 2017, 21:31:28
Diorama: "In de Wieldraaierij" door Hoontje
27 mei 2017, 21:29:15
HSM koelwagen 11911-11913 door Sobat Kras
27 mei 2017, 20:52:19
Saint Tourbière, een Franse enkelsporige lijn door de Ardeche door Hendrik Jan
27 mei 2017, 20:47:00
Lofterdam (N) 285x90 - meerjarenplan door jowi
27 mei 2017, 20:20:03
BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338 door 44
27 mei 2017, 19:32:55
Code 100 rails R1 & R2. Welk merk is de beste rail? door Ronald Halma
27 mei 2017, 19:17:39
Theemsweg ipv Callandbrug door Rondje_HO
27 mei 2017, 18:48:05
Beurzen board: foute banner door Ben
27 mei 2017, 18:26:56
Westlandbaan door Jan-Peter
27 mei 2017, 17:59:56
Hookyville (schaal N) door Hookies
27 mei 2017, 17:55:41
Vieze treinen, gebouwen, wegen etc. (tips en plaatjes) door RikM
27 mei 2017, 17:09:14
Voorde dok door sdz1976
27 mei 2017, 16:25:50
Piko mat 54 Hondekop door DE-II
27 mei 2017, 15:00:27
Stoptrein Ede-Wageningen, ontspoord om ongeluk te voorkomen. door dwem
27 mei 2017, 14:54:14
  

Auteur Topic: Kortsluiting op de baan  (gelezen 1678 keer)

hutski1

  • Offline Offline
  • Berichten: 112
Kortsluiting op de baan
« Gepost op: 21 april 2017, 18:06:16 »
Ik rijd digitaal en nu heb ik een probleem bij het in - en uitrijden van mijn station.
Rechts op de tekening zijn de stationsporen deze zijn beide kanten op te berijden.
Binnenkomen gaat via de bovenste en het vertrek gaat via de onderste en is tevens een keerlus.
Ik heb een plus teken aan de bovenkant.
Nu ontstaat er kortsluiting in het wisselgedeelte als ik de plus op dezelfde manier aansluit als de stationsporen.
Ik moet het aansluiten, want anders staat er geen rijstroom op het wisselgedeelte.

Wie helpt mij?

Ik heb een tekening bijgevoegd.

Johan Hut

[/url
« Laatst bewerkt op: 21 april 2017, 23:08:32 door Bert van Gelder. Reden: Titel voorzien van hoofdletter(s) »

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 2034
Re: kortsluiting op de baan
« Reactie #1 Gepost op: 21 april 2017, 18:46:31 »
Je hebt een keerlus probleem als ik je beschrijving goed begrijp.  ;D
Daar bestaat enkele keerlusschakelingen  voor. Zoek maar eens in dit forum en de encyclopedie.
Peter
Interesse in grootbedrijf NS 1924-heden .
Heb  0 baan  met NS  stoomlok 2100, eloks  1100, 1200, 1300 en Mat 24  2 rail en bovenleiding .
 De  baan bestaat uit een kopstation met een kruisingsstation in een ovaal .Er zijn werkende lichtseinen

lokloods

  • Offline Offline
  • Berichten: 862
Re: kortsluiting op de baan
« Reactie #2 Gepost op: 21 april 2017, 18:50:01 »
links en rechts van je station in het bovenste of onderste spoor moet je een spoorlengte aanhouden van je langste trein en deze beide sporen voorzien van een keerlusmodule. Daarmee is je probleem verholpen.

vr. groet,
Wiebe

hutski1

  • Offline Offline
  • Berichten: 112
Re: kortsluiting op de baan
« Reactie #3 Gepost op: 21 april 2017, 20:23:58 »
Ik doe het baanplan erbij.



Het onderste vertrekspoor gaat een schaduwstation in en loopt rond en komt als bovenste spoor links wee het station binnen.
Ik heb in het vertrek spoor een keerlus zitten van Rosoft en heb nogmaals nagekeken of de treinlengtes goed zijn.
Deze zijn conform hetgeen aangegeven wordt.

Er ontstaat kortsluiting op het moment dat ik de rails wil aansluiten tussen de afbuigende wissels en de kruiswissels.

Johan
« Laatst bewerkt op: 21 april 2017, 21:27:31 door Bert van Gelder. Reden: URL gefixt »

Bert V

  • Offline Offline
  • Berichten: 30
Re: kortsluiting op de baan
« Reactie #4 Gepost op: 21 april 2017, 21:10:08 »
Als ik het goed zie is het in feite een een hondebot met twee (!) keerlussen, dus heb je nog een keerlusmodule nodig.

Groeten,
Bert

lokloods

  • Offline Offline
  • Berichten: 862
Re: kortsluiting op de baan
« Reactie #5 Gepost op: 21 april 2017, 21:13:04 »
Lees mijn advies.

Wiebe

hutski1

  • Offline Offline
  • Berichten: 112
Re: kortsluiting op de baan
« Reactie #6 Gepost op: 21 april 2017, 21:21:40 »
Wiebe en Bert

Ik heb het alleen over de linkerkant.
De loc vertrekt aan die kant en komt via het schaduwstation ook weer aan dezelfde kant binnen.
Het onderste gaat de spiraal in en hierin zit de keerlus.

Rechts van het station zit ook een keerlus. hier vertrekt de trein en komt ook weer via een ander schaduwstation aan de zelfde kant binnen.

Dus het is niet zo dat de loc naar links vanuit het station vertrekt en aan de rechter kant terug komt.

Johan

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 13608
    • Pagina van klaas
Re: kortsluiting op de baan
« Reactie #7 Gepost op: 21 april 2017, 21:29:23 »
Inderdaad, zo simpel is het . Trein vertrekt links en komt ook weer links binnen: keerlus.
Trein vertrekt rechts en komt ook weer rechts binnen: nog een keerlus.
Keerlus + keerlus = 2 keerlussen. ;D
Take it slow, the pace is not what matters, it's the direction that you go. (J.R. Cash)

VictorPM

  • Offline Offline
  • Berichten: 92
Re: kortsluiting op de baan
« Reactie #8 Gepost op: 21 april 2017, 22:43:08 »
Al dat gedoe steeds met keerlussen, ik zou ze niet eens willen op mijn modelbaan!
Gewoon vanwege het simpele feit dat als een trein in werkelijkheid ergens naartoe rijdt en hij keert daarvan terug, dan staat het materieel nog steeds in dezelfde stand en niet 180° gedraaid  :P  ;)  ;)
« Laatst bewerkt op: 21 april 2017, 22:48:00 door VictorPM »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 13608
    • Pagina van klaas
Re: kortsluiting op de baan
« Reactie #9 Gepost op: 21 april 2017, 23:05:58 »
Victor, ik bouw ook nooit keerlussen. Mijn stelling is: de beste keerlus is geen keerlus. Maar sommige mensen hebben andere ideeën over de opbouw van hun spoorbaan en gelukkig is daar dan een oplossing voor. Kennelijk zijn er heel veel mensen die een keerlus in hun baan hebben, anders zou het voor fabrikanten commercieel niet interessant zijn om keerlusmodules te maken.
Er zijn ook mensen (zoals ik) die hun baan in een rondje leggen, en dat is ook niet realistisch.
Take it slow, the pace is not what matters, it's the direction that you go. (J.R. Cash)

Milocomarty

  • Offline Offline
  • Berichten: 7221
  • Team Mitropa FNDL / OntraX!
    • Team Mitropa
Re: Kortsluiting op de baan
« Reactie #10 Gepost op: 21 april 2017, 23:12:58 »


http://www.railpictures.net/viewphoto.php?id=376808&nseq=1

Keerlussen zijn echt wel prototypisch  ;)
« Laatst bewerkt op: 22 april 2017, 01:02:39 door Milocomarty »

VictorPM

  • Offline Offline
  • Berichten: 92
Re: Kortsluiting op de baan
« Reactie #11 Gepost op: 21 april 2017, 23:22:43 »
OK ik snap wel waarom mensen keerlussen gebruiken, veroordeel ze ook niet... ik wilde mijn eigen idee erover gewoon even kwijt als losse opmerking tussendoor :)
Ik zal er in een eigen topic nog wel een keer over beginnen, met mijn laatste grote modelbaan die ik had (1986-1992) als voorbeeld, die ben ik bezig in Anyrail te reconstrueren.
Ik zal dit topic van Johan niet verder vervuilen :)

hutski1

  • Offline Offline
  • Berichten: 112
Re: Kortsluiting op de baan
« Reactie #12 Gepost op: 22 april 2017, 10:30:18 »
Heren,

allen dank voor de reactie's.
Heb alle rijstroomverbindingen losgemaakt en opnieuw verbonden en wat schetst mijn verbazing, geen kortsluiting meer.

Johan

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 13608
    • Pagina van klaas
Re: Kortsluiting op de baan
« Reactie #13 Gepost op: 22 april 2017, 10:56:52 »
Dat is inderdaad verbazingwekkend. En wat gebeurt er als je gaat rijden, en dan met name over de kruisingen aan de ingangen van het station?
Take it slow, the pace is not what matters, it's the direction that you go. (J.R. Cash)

hutski1

  • Offline Offline
  • Berichten: 112
Re: Kortsluiting op de baan
« Reactie #14 Gepost op: 22 april 2017, 11:01:38 »
Klaas,

Dat gaat prima.
Heb een aansluiting gemaakt tussen de afbuigende wissels en de kruiswissels.

Johan