Google+
Doel:€250.00
Donaties:€105.75

Per saldo:€-144.25

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 21-10-2017
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco NS-ongevallenkraan, hoe met Itrain bedienen? door Harry de kaste
Vandaag om 08:19:46
Mogelijke trein met WO II krijgsbuit in Polen door ivanzon
Vandaag om 08:19:30
3D/RM IG: Onshape - Wateringbury Railway Station door Hans van de Burgt
Vandaag om 08:16:43
Witte spoorstaven in Italie door fc_del_nordeste
Vandaag om 01:34:05
Toon hier je nieuwe (model) spooraanwinst(en)... door fc_del_nordeste
Vandaag om 01:23:53
Oplagegrootte van bepaald model door Chris
Vandaag om 01:22:25
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door könings
Vandaag om 00:47:59
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 00:38:36
Roco motor werkt niet goed door Wim Ros
Vandaag om 00:25:32
Heb ik hier een keerlus? door Wim Ros
Vandaag om 00:23:27
BNLS-Module: "Bh0UB's" door nighttrain1
Vandaag om 00:16:18
Project Halleberg door Marco EB
21 oktober 2017, 23:39:30
BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338 door tuurtje
21 oktober 2017, 23:33:58
Gezocht: decals voor NS-Buffetrijtuig door manette-z
21 oktober 2017, 23:32:46
Roco NS Hippel omnummeren door 5166
21 oktober 2017, 23:30:16
PWM met frequentieregeling met Arduino t.b.v. besturing analoge DC-treinbaan door dickkoning
21 oktober 2017, 23:10:02
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
21 oktober 2017, 23:04:36
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
21 oktober 2017, 23:01:59
Ferrocarril de Sóller (Mallorca, H0m) door lokloods
21 oktober 2017, 22:50:34
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
21 oktober 2017, 22:48:55
Digikeijs DR4024 servo decoder - maximale uitslag servo's door Bert_Apd
21 oktober 2017, 22:31:27
Bruntendijk gelegen aan de Jankelijn. door lokloods
21 oktober 2017, 22:20:48
BMB-Module: "Blackwater Goods Yard" door St00mboy
21 oktober 2017, 22:12:07
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
21 oktober 2017, 21:43:43
Roßnitz door Falcon10
21 oktober 2017, 21:15:08
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door St00mboy
21 oktober 2017, 20:58:58
Logo-op-museummaterieel discussie door Bastaard
21 oktober 2017, 20:52:46
BMB 00-modulebaan, Scenery door St00mboy
21 oktober 2017, 20:24:34
Nederlandse hulpverleningsvoertuigen in model door ddv
21 oktober 2017, 20:05:54
Een continentale baan in Engeland door St00mboy
21 oktober 2017, 20:01:07
  

Auteur Topic: Kortsluiting op de baan  (gelezen 1827 keer)

hutski1

  • Offline Offline
  • Berichten: 124
Kortsluiting op de baan
« Gepost op: 21 april 2017, 18:06:16 »
Ik rijd digitaal en nu heb ik een probleem bij het in - en uitrijden van mijn station.
Rechts op de tekening zijn de stationsporen deze zijn beide kanten op te berijden.
Binnenkomen gaat via de bovenste en het vertrek gaat via de onderste en is tevens een keerlus.
Ik heb een plus teken aan de bovenkant.
Nu ontstaat er kortsluiting in het wisselgedeelte als ik de plus op dezelfde manier aansluit als de stationsporen.
Ik moet het aansluiten, want anders staat er geen rijstroom op het wisselgedeelte.

Wie helpt mij?

Ik heb een tekening bijgevoegd.

Johan Hut

[/url
« Laatst bewerkt op: 21 april 2017, 23:08:32 door Bert van Gelder. Reden: Titel voorzien van hoofdletter(s) »

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 2110
Re: kortsluiting op de baan
« Reactie #1 Gepost op: 21 april 2017, 18:46:31 »
Je hebt een keerlus probleem als ik je beschrijving goed begrijp.  ;D
Daar bestaat enkele keerlusschakelingen  voor. Zoek maar eens in dit forum en de encyclopedie.
Peter
Grootbedrijf NS 1924-heden .
 0 baan  met NS loks  2100 en 3900  en  eloks  1100, 1200, 1300 en Mat 24  2 rail en bovenleiding .
 De  baan heeft een kopstation en  een kruisingsstation in een ovaal .Werkende lichtseinen Een  lok BR 023 is  in planning.

lokloods

  • Offline Offline
  • Berichten: 892
Re: kortsluiting op de baan
« Reactie #2 Gepost op: 21 april 2017, 18:50:01 »
links en rechts van je station in het bovenste of onderste spoor moet je een spoorlengte aanhouden van je langste trein en deze beide sporen voorzien van een keerlusmodule. Daarmee is je probleem verholpen.

vr. groet,
Wiebe

hutski1

  • Offline Offline
  • Berichten: 124
Re: kortsluiting op de baan
« Reactie #3 Gepost op: 21 april 2017, 20:23:58 »
Ik doe het baanplan erbij.



Het onderste vertrekspoor gaat een schaduwstation in en loopt rond en komt als bovenste spoor links wee het station binnen.
Ik heb in het vertrek spoor een keerlus zitten van Rosoft en heb nogmaals nagekeken of de treinlengtes goed zijn.
Deze zijn conform hetgeen aangegeven wordt.

Er ontstaat kortsluiting op het moment dat ik de rails wil aansluiten tussen de afbuigende wissels en de kruiswissels.

Johan
« Laatst bewerkt op: 21 april 2017, 21:27:31 door Bert van Gelder. Reden: URL gefixt »

Bert V

  • Online Online
  • Berichten: 46
Re: kortsluiting op de baan
« Reactie #4 Gepost op: 21 april 2017, 21:10:08 »
Als ik het goed zie is het in feite een een hondebot met twee (!) keerlussen, dus heb je nog een keerlusmodule nodig.

Groeten,
Bert

lokloods

  • Offline Offline
  • Berichten: 892
Re: kortsluiting op de baan
« Reactie #5 Gepost op: 21 april 2017, 21:13:04 »
Lees mijn advies.

Wiebe

hutski1

  • Offline Offline
  • Berichten: 124
Re: kortsluiting op de baan
« Reactie #6 Gepost op: 21 april 2017, 21:21:40 »
Wiebe en Bert

Ik heb het alleen over de linkerkant.
De loc vertrekt aan die kant en komt via het schaduwstation ook weer aan dezelfde kant binnen.
Het onderste gaat de spiraal in en hierin zit de keerlus.

Rechts van het station zit ook een keerlus. hier vertrekt de trein en komt ook weer via een ander schaduwstation aan de zelfde kant binnen.

Dus het is niet zo dat de loc naar links vanuit het station vertrekt en aan de rechter kant terug komt.

Johan

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 14189
    • Pagina van klaas
Re: kortsluiting op de baan
« Reactie #7 Gepost op: 21 april 2017, 21:29:23 »
Inderdaad, zo simpel is het . Trein vertrekt links en komt ook weer links binnen: keerlus.
Trein vertrekt rechts en komt ook weer rechts binnen: nog een keerlus.
Keerlus + keerlus = 2 keerlussen. ;D
Take it slow, the pace is not what matters, it's the direction that you go. (J.R. Cash)

VictorPM

  • Offline Offline
  • Berichten: 116
Re: kortsluiting op de baan
« Reactie #8 Gepost op: 21 april 2017, 22:43:08 »
Al dat gedoe steeds met keerlussen, ik zou ze niet eens willen op mijn modelbaan!
Gewoon vanwege het simpele feit dat als een trein in werkelijkheid ergens naartoe rijdt en hij keert daarvan terug, dan staat het materieel nog steeds in dezelfde stand en niet 180° gedraaid  :P  ;)  ;)
« Laatst bewerkt op: 21 april 2017, 22:48:00 door VictorPM »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 14189
    • Pagina van klaas
Re: kortsluiting op de baan
« Reactie #9 Gepost op: 21 april 2017, 23:05:58 »
Victor, ik bouw ook nooit keerlussen. Mijn stelling is: de beste keerlus is geen keerlus. Maar sommige mensen hebben andere ideeën over de opbouw van hun spoorbaan en gelukkig is daar dan een oplossing voor. Kennelijk zijn er heel veel mensen die een keerlus in hun baan hebben, anders zou het voor fabrikanten commercieel niet interessant zijn om keerlusmodules te maken.
Er zijn ook mensen (zoals ik) die hun baan in een rondje leggen, en dat is ook niet realistisch.
Take it slow, the pace is not what matters, it's the direction that you go. (J.R. Cash)

Milocomarty

  • Offline Offline
  • Berichten: 7447
  • Team Mitropa FNDL / OntraX!
    • Team Mitropa
Re: Kortsluiting op de baan
« Reactie #10 Gepost op: 21 april 2017, 23:12:58 »


http://www.railpictures.net/viewphoto.php?id=376808&nseq=1

Keerlussen zijn echt wel prototypisch  ;)
« Laatst bewerkt op: 22 april 2017, 01:02:39 door Milocomarty »

VictorPM

  • Offline Offline
  • Berichten: 116
Re: Kortsluiting op de baan
« Reactie #11 Gepost op: 21 april 2017, 23:22:43 »
OK ik snap wel waarom mensen keerlussen gebruiken, veroordeel ze ook niet... ik wilde mijn eigen idee erover gewoon even kwijt als losse opmerking tussendoor :)
Ik zal er in een eigen topic nog wel een keer over beginnen, met mijn laatste grote modelbaan die ik had (1986-1992) als voorbeeld, die ben ik bezig in Anyrail te reconstrueren.
Ik zal dit topic van Johan niet verder vervuilen :)

hutski1

  • Offline Offline
  • Berichten: 124
Re: Kortsluiting op de baan
« Reactie #12 Gepost op: 22 april 2017, 10:30:18 »
Heren,

allen dank voor de reactie's.
Heb alle rijstroomverbindingen losgemaakt en opnieuw verbonden en wat schetst mijn verbazing, geen kortsluiting meer.

Johan

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 14189
    • Pagina van klaas
Re: Kortsluiting op de baan
« Reactie #13 Gepost op: 22 april 2017, 10:56:52 »
Dat is inderdaad verbazingwekkend. En wat gebeurt er als je gaat rijden, en dan met name over de kruisingen aan de ingangen van het station?
Take it slow, the pace is not what matters, it's the direction that you go. (J.R. Cash)

hutski1

  • Offline Offline
  • Berichten: 124
Re: Kortsluiting op de baan
« Reactie #14 Gepost op: 22 april 2017, 11:01:38 »
Klaas,

Dat gaat prima.
Heb een aansluiting gemaakt tussen de afbuigende wissels en de kruiswissels.

Johan