Google+
Doel:€250.00
Donaties:€202.40

Per saldo:€-47.60

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 27-05-2017
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Werken met foamboard. door J. Moors
Vandaag om 00:47:19
Puttense treinkelder door jandcargo
Vandaag om 00:19:33
Toon hier je nieuwe (model) spooraanwinst(en)... door MDK193
Vandaag om 00:05:18
Gegevens gezocht over een AKI in de lijn Haarlem -Leiden bij Warmond door Hans Gvz
27 mei 2017, 23:53:37
Groeten uit Jottum door NS8714
27 mei 2017, 23:52:40
Roco 2017 door Rondje_HO
27 mei 2017, 23:52:03
Knipperen effect bij inschakelen TL verlichting Lopi4 door ruudns
27 mei 2017, 23:40:04
Raadplaatje door KNed
27 mei 2017, 23:30:42
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mallet96
27 mei 2017, 23:26:36
Gezocht Zweedse bovenleiding masten in H0 door nighttrain1
27 mei 2017, 23:16:23
Ervaringen met veilingsites (marktplaats, ebay, catawiki, etc) door ingenium
27 mei 2017, 23:07:01
Een NS Roco 1100 in TEE-uitvoering door nighttrain1
27 mei 2017, 22:55:55
Station Barneveld-Dorp -> wanneer vonden de grote wijzigingen plaats en waarom? door GeertK
27 mei 2017, 22:51:29
27 Mei Stoomtrein? door Nijboer
27 mei 2017, 22:21:48
BNLS-Module L'Esimé door Edsko Hekman
27 mei 2017, 21:38:25
Sporen naar het Verleden 2017 door Tulpendaal
27 mei 2017, 21:31:28
Diorama: "In de Wieldraaierij" door Hoontje
27 mei 2017, 21:29:15
HSM koelwagen 11911-11913 door Sobat Kras
27 mei 2017, 20:52:19
Saint Tourbière, een Franse enkelsporige lijn door de Ardeche door Hendrik Jan
27 mei 2017, 20:47:00
Lofterdam (N) 285x90 - meerjarenplan door jowi
27 mei 2017, 20:20:03
BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338 door 44
27 mei 2017, 19:32:55
Code 100 rails R1 & R2. Welk merk is de beste rail? door Ronald Halma
27 mei 2017, 19:17:39
Theemsweg ipv Callandbrug door Rondje_HO
27 mei 2017, 18:48:05
Beurzen board: foute banner door Ben
27 mei 2017, 18:26:56
Westlandbaan door Jan-Peter
27 mei 2017, 17:59:56
Hookyville (schaal N) door Hookies
27 mei 2017, 17:55:41
Vieze treinen, gebouwen, wegen etc. (tips en plaatjes) door RikM
27 mei 2017, 17:09:14
Voorde dok door sdz1976
27 mei 2017, 16:25:50
Piko mat 54 Hondekop door DE-II
27 mei 2017, 15:00:27
Stoptrein Ede-Wageningen, ontspoord om ongeluk te voorkomen. door dwem
27 mei 2017, 14:54:14
  

Auteur Topic: Roco NS1600 galoppeert (veer !)  (gelezen 1585 keer)

wesly

  • Offline Offline
  • Berichten: 61
Roco NS1600 galoppeert (veer !)
« Gepost op: 21 april 2017, 13:07:00 »
Hallo hobby spoorders

Ik heb een roco 1600 oud typje voorzien van decoder.
Hiervoor stukje van het metalen binnenwerk weggefreest om de decoder te plaatsen.
Bedrading solderen en even inregelen,, en rijden maar.
Tot dit gedeelte werkt alles goed.

Wat mij opvalt, bij kruipgang dat de loc licht gallopeerd.
Daar bedoel ik mee een schommel beweging in de lengte richting van het spoor.
Bij hogere snelheid is dit niet zichtbaar.

Dit word naar mijn inziens veroorzaakt door de veertjes tussen de aandrijving.
Herkend iemand dit euvel , en misschien een idee dit op te lossen.

Ik dacht zelf aan streepje siliconenkit, om de veer iets te dempen.
Of rubber hoesje om de buitenzijde van de veer.
Wie heeft een praktijk oplossing.
Ik hoor het graag, voor ik de veertjes verknoei.


mvg Wesly
« Laatst bewerkt op: 22 april 2017, 10:02:19 door 44. Reden: titel gecorrigeerd »

Wijbe

  • Offline Offline
  • Berichten: 848
Re: roco 1600 gallopeerd (veer !)
« Reactie #1 Gepost op: 21 april 2017, 13:19:58 »
Vervangen door een een plastic 'cardan'.

Ik zou zelf een mailtje sturen naar Etsemmen (Erwin). Heb hier uitstekende ervaring: Erwin weet altijd goed te vertellen welke onderdelen je nodig hebt om de aandrijving te 'moderniseren' en hij heeft meestal de juiste onderdeeltjes op voorraad.
Met vriendelijke groet,
Wijbe

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 335
    • Modelbouw in't algemeen.
Re: roco 1600 gallopeerd (veer !)
« Reactie #2 Gepost op: 21 april 2017, 13:48:33 »
Ik heb zelf nog wel eens fietsventiel slang gebruikt als cardan .De assen moeten dan wel bijna tegenelkaar aan liggen met een kleine hoekverdraaiing. Bij een groter afstand (zoals hier?) kan kracht overbrenging een probleem worden. Ventielslang slaat plat/dubbel. Met "try and error" lukte het me ook nog wel eens met een stukje as in het ventiel om dit dubbelslaan te voorkomen.  Ook een gewone rechte stalen veer (balpen) kan geprobeerd worden.

Try and error.
Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen.

Marcel112

  • Lid EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 635
    • Project "Spoor op Vleugels"
Re: roco 1600 gallopeerd (veer !)
« Reactie #3 Gepost op: 21 april 2017, 13:52:13 »
Probeer eerst eens een en ander in de decoder te regelen alvorens de aandrijving zelf aan te passen.

Veel decoders kun je de motorinstellingen aanpassen, en dat is met name voor de lagere stappen dan een hele verbetering. Motor loopt dan soepeler en gelijkmatiger, waardoor het schokken al af zal nemen.
Alle foto's van Spoor op Vleugels EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging op Youtube

Haradigi

  • Offline Offline
  • Berichten: 350
  • Meet (kijk, voel) & weet.
Re: roco 1600 gallopeerd (veer !)
« Reactie #4 Gepost op: 21 april 2017, 13:58:19 »
Hi Wesley,

Wat dik vet ertussen, draait het soepeler en dempt ook.

groet
Harald
« Laatst bewerkt op: 21 april 2017, 13:59:54 door Haradigi »

Arbhin

  • Digitale Modelbouw
  • Offline Offline
  • Berichten: 467
  • Sleeper
    • Digitaal rijden:
Re: roco 1600 gallopeerd (veer !)
« Reactie #5 Gepost op: 21 april 2017, 13:58:51 »
Heb je al geprobeerd om het op te lossen middels haver en hooi?
Wist je dat modelbouw tegenwoordig ook op de PC kan?
http://www.rail3d.info/default.aspx.

wesly

  • Offline Offline
  • Berichten: 61
Re: roco 1600 gallopeerd (veer !)
« Reactie #6 Gepost op: 21 april 2017, 15:47:28 »
Heren bedankt voor jullie reactie,s

- Vervangen door een een plastic cardan.  :  Ga ik info over inwinnen. (y)
- fietsventiel slang gebruikt als cardan.      :  Lijkt mij niet een betrouwbare oplossing.
- decoder instellingen wijzigen.                  : Heb ik al geprobeerd, oa lastregeling uit.
- dik vet ertussen                                        : Moet 1600 na één rondje in de vaatwasser. ;D
- haver en hooi                                            ; ik ga hen nu voeren.  ;D

Marcel112

  • Lid EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 635
    • Project "Spoor op Vleugels"
Re: Roco NS1600 gallopeert (veer !)
« Reactie #7 Gepost op: 21 april 2017, 16:31:57 »
Wesly,

Lastregeling juist niet uitzetten lijkt me?
Wat voor decoder heb je in de 1600 gezet?
Alle foto's van Spoor op Vleugels EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging op Youtube

RikM

  • Offline Offline
  • Berichten: 52
Re: roco 1600 gallopeerd (veer !)
« Reactie #8 Gepost op: 21 april 2017, 16:35:00 »
Vervangen door een een plastic 'cardan'.
Ik zou zelf een mailtje sturen naar Etsemmen (Erwin). Heb hier uitstekende ervaring: Erwin weet altijd goed te vertellen welke onderdelen je nodig hebt om de aandrijving te 'moderniseren' en hij heeft meestal de juiste onderdeeltjes op voorraad.
Heb in vrijwel gelijke situatie met een Roco 2200 en lopi4 alle suggesties doorlopen. Uiteindelijk was de oplossing met een cardanset van Erwin de beste. Niet duur en zeer eenvoudig aan te brengen. Probleem bij de veer en een decoder per definitie het wegspringen is voorgeprogrammerd. Immers de decoder bouwt vanuit de motor steeds meer rotatie op de veer totdat  de veer zoveel torsie heeft dat deze pakt. De motor is dus al aan het draaien voor dat de veer dit in asbeweging "vertaalt"
Hoop dat ik het een beetje begrijpelijk vertel :o
« Laatst bewerkt op: 21 april 2017, 18:29:17 door RikM »
Interesse Scandinavië,NS IV-V en scenery

RikM

  • Offline Offline
  • Berichten: 52
Re: Roco NS1600 gallopeert (veer !)
« Reactie #9 Gepost op: 21 april 2017, 16:35:36 »
Lastregeling uit is met veer het beste
Interesse Scandinavië,NS IV-V en scenery

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 13608
    • Pagina van klaas
Re: Roco NS1600 gallopeert (veer !)
« Reactie #10 Gepost op: 21 april 2017, 17:30:36 »
Die veer als cardan leek een slimme oplossing van Roco. Maar het was iets te simpel. Hij veert ook in de draairichting en dan krijg je dat effect van steeds opwinden en plotseling ontspannen. Gebeurde ook bij analoog rijden. Roco is er niet voor niks van afgestapt.
Vervangen door een echte cardan is de beste oplossing.
Take it slow, the pace is not what matters, it's the direction that you go. (J.R. Cash)

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 335
    • Modelbouw in't algemeen.
Re: Roco NS1600 gallopeert (veer !)
« Reactie #11 Gepost op: 21 april 2017, 18:56:12 »
Waarschijnlijk weer een probleem opgelost. Ben benieuwd of de draf er nu wel inzit.

Groet Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen.

eichddraig

  • Offline Offline
  • Berichten: 173
Re: roco 1600 gallopeerd (veer !)
« Reactie #12 Gepost op: 21 april 2017, 19:33:25 »
Ik heb zelf nog wel eens fietsventiel slang gebruikt als cardan .De assen moeten dan wel bijna tegenelkaar aan liggen met een kleine hoekverdraaiing. Bij een groter afstand (zoals hier?) kan kracht overbrenging een probleem worden. Ventielslang slaat plat/dubbel. Met "try and error" lukte het me ook nog wel eens met een stukje as in het ventiel om dit dubbelslaan te voorkomen.

Dat zag ik laatst bij het raadplaatforum de buren
gr. Ed

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 335
    • Modelbouw in't algemeen.
Re: Roco NS1600 gallopeert (veer !)
« Reactie #13 Gepost op: 21 april 2017, 20:06:47 »
Vergalloppeer je niet :).

Is inderdaad dezelfde oplossing, maar niet van mij hoor. Is een oplossing van de tijd dat er nog niet veel hulpmiddelen waren in de hobbytijd en dat je het moest doen met wat er thuis was. O ja, de tijd dat ik nog fietste met zijwielen (y) en mijn vader banden bleef plakken. >:(

Groet Ronald Visser.
« Laatst bewerkt op: 21 april 2017, 20:08:58 door MOVisser »
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen.

wesly

  • Offline Offline
  • Berichten: 61
Re: Roco NS1600 gallopeert (veer !)
« Reactie #14 Gepost op: 21 april 2017, 20:44:39 »
Mannen het is hier best gezellig. :laugh:

Maar na uitfilteren van jullie oplossingen, denk ik dat het vervangen van de veertjes door asjes toch de beste oplossing is.

Ga nu uitzoeken, wat er nodig is voor een ombouw.
Het is wel jammer dat dan het paard rijden ophoud.
Gr Wesly  de jockey.