Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door ES44C4
Vandaag om 21:16:42
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door mamory
Vandaag om 21:13:06
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Menno
Vandaag om 20:58:29
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
De Hondsrugbaan door basjuh1981
Vandaag om 20:53:58
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:52:48
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 20:43:38
NS GLY omspuiten en opschriften door orientexpress
Vandaag om 20:42:10
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door Entity
Vandaag om 20:37:25
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
  

Auteur Topic: Het oudste station van Nijmegen... bestaat nog steeds  (gelezen 8712 keer)

ReneN

  • Gast
Re: Het oudste station van Nijmegen... bestaat nog steeds
« Reactie #15 Gepost op: 12 april 2017, 16:34:34 »
Ter vergelijking hier een oude ansichtkaart van het eerste Bossche station uit 1868. Het gebouw aan de Veemarktweg dat later als rijtuigloods van de tram functioneerde dateert dus uit hetzelfde jaar. Ik ben benieuwd wat er na 1993 van geworden is en zal proberen meer informatie te achterhalen.


NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: Het oudste station van Nijmegen... bestaat nog steeds
« Reactie #16 Gepost op: 12 april 2017, 22:48:28 »
Hoi,

Deze is van vandaag, vanmiddag om precies te zijn. Genomen vanaf de parkeerplaats van de voormalig Royal Haskoning op de Batavierenweg.
Vanaf hier een schitterend panoroma over de Waal, links is de oude brug, rechts via Rijksweg richting Kleef.

Vandaag moest ik boven (Hunenberg) zijn en niet op de Ooijsebanddijk maar daar zal ik van de week vast nog wel komen met de bestelroute.




Gr Koen.
« Laatst bewerkt op: 12 april 2017, 23:15:09 door NS264. Reden: pano, oei »
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Arbhin

  • Planner
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 573
  • Modelbouw of op-schaal bouwen?
    • Digitaal rijden:
Re: Het oudste station van Nijmegen... bestaat nog steeds
« Reactie #17 Gepost op: 13 april 2017, 08:19:42 »
Ik ben zo benieuwd hoe de rails gelopen heeft, toen. Er schijnen toen meerdere station Nijmegen te zijn geweest.
Heeft iemand daar informatie over? En was het Normaalspoor? Of Breed?
Volg mijn draadje over ontwerpen en plannen van een nieuwe Modelbaan: https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,73506

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 11405
    • Mijn fotoarchief
Re: Het oudste station van Nijmegen... bestaat nog steeds
« Reactie #18 Gepost op: 13 april 2017, 09:10:45 »
Normaalspoor, breedspoor werd in 1865 niet meer aangelegd.

ReneN

  • Gast
Re: Het oudste station van Nijmegen... bestaat nog steeds
« Reactie #19 Gepost op: 13 april 2017, 10:40:11 »
Zie hier een oude stafkaart van 1879.... het blijkt dat het eerste deel van de lijn naar Kleef een heel ander verloop had, dwars door de woonwijken van nu.


rolfm

  • Online Online
  • Berichten: 175
Re: Het oudste station van Nijmegen... bestaat nog steeds
« Reactie #20 Gepost op: 13 april 2017, 12:02:13 »
Ik heb naar aanleiding van dit topic nog even gezocht in het Utrechtsarchief en daar zijn de tekeningen van het eerste station van Nijmegen maar ook van de locloods, emplacement etc te downloaden

Zie ook http://www.hetutrechtsarchief.nl/onderzoek/resultaten/archieven?mivast=39&mizig=210&miadt=39&miaet=1&micode=959&minr=973817&miview=inv2

Groeten Rolf
« Laatst bewerkt op: 13 april 2017, 12:09:17 door rolfm »

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: Het oudste station van Nijmegen... bestaat nog steeds
« Reactie #21 Gepost op: 14 april 2017, 23:00:54 »
Hoi,

Vandaag was ik ter plaatse.

De brug, in het grauwe daglicht.


Vanuit het centrum kom je zo de Ooijsebanddijk op richting Kekerdom/Millingen (achter mij).


Volgens het bord komt er naast woningen ook een horecagelegenheid waar de vergunningen en paperassen nog voor afgegeven moeten worden door de gemeente Nijmegen, dan kunt U, onder het genot van een bakje koffie, zelf een kijkje nemen.






Close up vakwerk, is wel mooi gedaan.


Een onverlaat met zijn wagen op de weg, transmissie impossible.... :(.
Naast de nieuwbouw staat dit klassieke fabriekspand.


Industrieel erfgoed!?


En als je niet zo vaak in Nijmegen komt, begin dan in de oude Honigfabriek, waar tot 2022 diverse horeca ondernemers zitten om een beetje in oude industriële sferen te komen een goede start van een bezoek.


Vrolijk Pasen.

Gr Koen.
(al deze foto''s van mijzelf!




« Laatst bewerkt op: 14 april 2017, 23:39:08 door NS264. Reden: tekst en extra foto en link »
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

ReneN

  • Gast
Re: Het oudste station van Nijmegen... bestaat nog steeds
« Reactie #22 Gepost op: 15 april 2017, 00:16:30 »
 (y) Ik ben ondertussen navraag aan het doen wat er met het kleinere, soortgelijke gebouw uit Den Bosch na de demontage in 1993 is gebeurd. Volgens het boekje "Dat gaat naar Den Bosch toe" ter gelegenheid van de opening van het nieuwe station in 1998 was het de bedoeling om dit eveneens op een andere plek te herbouwen. Kan er echter niets meer over vinden, vreemd...

Jamie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1443
Re: Het oudste station van Nijmegen... bestaat nog steeds
« Reactie #23 Gepost op: 05 april 2019, 17:56:58 »
Ter vergelijking hier een oude ansichtkaart van het eerste Bossche station uit 1868. Het gebouw aan de Veemarktweg dat later als rijtuigloods van de tram functioneerde dateert dus uit hetzelfde jaar. Ik ben benieuwd wat er na 1993 van geworden is en zal proberen meer informatie te achterhalen.



Bedoel je deze ansichtkaart?

Mvg Jamie

WilcoV

  • Offline Offline
  • Berichten: 254
    • Spoorhistorie
Re: Het oudste station van Nijmegen... bestaat nog steeds
« Reactie #24 Gepost op: 23 mei 2019, 15:49:05 »
Ik kwam deze oude topic tegen en wil even een paar misverstanden wegnemen die toch door dit soort topic kunnen ontstaan.

1) het hier getoonde gebouw in de Ooi is NIET het eerste station van Nijmegen.
Het allereerste station in Nijmegen van de NSM (Nijmeegsche Spoorwegmaatschappij) stond ongeveer waar nu Gebouw de Vereeniging staat. Toen was dit net buiten de vestingmuur gelegen.
Er werd daar een stationsgebouw, een locomotiefloods en goederenloods gebouwd met stenen fundering en houten opbouw. Het lag immers in het schootsveld van de vesting en moest dus eenvoudig weggehaald kunnen worden. Dit station en emplacement werd gesloopt toen het nieuwe station werd gebouwd, waar het huidige Station Nijmegen is gesitueerd. Van dit allereerste station is maar één foto bekend waarop alleen een deel van de locomotiefloods te zien is.
2) Dat nieuwe Station moest worden gebouwd, maar tegelijkertijd wilde men al treinen daar laten stoppen. Om tijdens de bouw reizigers te kunnen laten in- en uitstappen, werd een tijdelijk gebouw geplaatst, gelegen waar nu ongeveer het busstation bij Station Nijmegen is gesitueerd, tussen de toenmalige gasfabriek (die stond waar nu het politiekantoor staat) en het bouwterrein van het nieuwe station. Dit gebouw, wat toen dus als noodgebouw werd geplaatst en derhalve het TWEEDE Nijmeegse station genoemd kan worden, is het in dit topic getoonde gebouw in de Ooipolder.
3) Toen het nieuwe station (het Derde Station dus) klaar was is het oude gesloopt en verkocht en uiteindelijk terecht gekomen waar het nu nog altijd staat.
4) Het derde Nijmeegse Station is zoals de meeste wel weten in februari 1944 bij een bombardement vernield, waarna het huidige (vierde) station werd gebouwd, dat daarna nog vele malen is verbouwd en nu weer geheel verbouwd zal gaan worden.

Op de website van het Utrechts Archief zijn de tekeningen terug te vinden van het eerste NSM station, het tweede noodstation (de hier getoonde) en het derde station.


Hier de enig bekende foto van het allereerste Nijmeegse NSM station


Detail van de foto, de locomotiefloods


De tekening van het allereerste Nijmeegse NSM station


Overzicht van het NSM emplacement nabij de Molenpoort, Nijmegen ter oriëntatie
Op het eerder getoonde kaartje is het emplacement terug te vinden.
« Laatst bewerkt op: 23 mei 2019, 15:53:08 door WilcoV »

ReneN

  • Gast
Re: Het oudste station van Nijmegen... bestaat nog steeds
« Reactie #25 Gepost op: 23 mei 2019, 17:48:16 »
Even twee reacties op dit al oudere topic:

@jamie: Ja dit is inderdaad het eerste station van Den Bosch. Het is in vestingstijl opgetrokken omdat het in tijden van oorlog snel afgebroken moest kunnen worden. Bouwjaren: 1868-1870, wat ook gold voor de rijtuigenloods. Het station heeft dienstgedaan tot 1899 en werd daarna tramstation, sloop volgde in 1916. De loods maakte deel uit van het Koudijs-complex en is in 1993 voorzichtig gedemonteerd.
Bron: http://www.bossche-encyclopedie.nl/publicaties/bossche%20bladen/pdf/1993-4Drunen.pdf
 
Navraag bij de heemkundevereniging leerde me dat aannemer Drijvers de zaak indertijd heeft verprutst. De gemeente wilde namelijk de loods laten herbouwen op een andere locatie en alle onderdelen zijn voor opslag afgevoerd naar een bouwwerf. De aannemer heeft zich echter niet aan de afspraken gehouden en na een paar jaar alles als sloopmateriaal laten afvoeren. Is bij mijn weten daarvoor nooit gestraft.

@wilco: Strikt genomen is dit het tweede station. Leden van de Nijmeegse vereniging Noviomagus stellen terecht dat de foto dus geen weergave van het "Duitse" station zou zijn, maar van de locloods (deze had kennelijk een verdieping). Het "station" was niet veel meer dan een veredelde bouwkeet, er lijken geen foto's van te zijn overgeleverd. Het gebouwtje zou hier dan wat meer naar links hebben gestaan.

De verwarring ontstaat doordat, zo wordt het geschreven, het station uit 1865 in 1879 is verplaatst naar de huidige locatie. Nijmegen is dan al geen vestingstad meer maar het opnieuw tijdelijke gebouw (al in 1878 gereed) is toch nog in deze stijl opgetrokken. Het neogotische station van Peters is in 1892 klaar en twee jaar later gaat het tijdelijke onderkomen al naar de Ooypolder.

Stationsweb noemt het eerste gebouwtje niet eens als station. De vraag die bij mij opkomt is of delen (materialen) van de oudste gebouwen gezien de geringe ouderdom niet gewoon gebruikt zijn bij de verplaatsing naar de huidige locatie, waar ze ook maar heel kort dienstdeden.

Grtz, René

« Laatst bewerkt op: 23 mei 2019, 18:01:36 door ReneN »

WilcoV

  • Offline Offline
  • Berichten: 254
    • Spoorhistorie
Re: Het oudste station van Nijmegen... bestaat nog steeds
« Reactie #26 Gepost op: 23 mei 2019, 20:39:46 »

@wilco: Strikt genomen is dit het tweede station. Leden van de Nijmeegse vereniging Noviomagus stellen terecht dat de foto dus geen weergave van het "Duitse" station zou zijn, maar van de locloods (deze had kennelijk een verdieping). Het "station" was niet veel meer dan een veredelde bouwkeet, er lijken geen foto's van te zijn overgeleverd. Het gebouwtje zou hier dan wat meer naar links hebben gestaan.

De verwarring ontstaat doordat, zo wordt het geschreven, het station uit 1865 in 1879 is verplaatst naar de huidige locatie. Nijmegen is dan al geen vestingstad meer maar het opnieuw tijdelijke gebouw (al in 1878 gereed) is toch nog in deze stijl opgetrokken. Het neogotische station van Peters is in 1892 klaar en twee jaar later gaat het tijdelijke onderkomen al naar de Ooypolder.

Stationsweb noemt het eerste gebouwtje niet eens als station. De vraag die bij mij opkomt is of delen (materialen) van de oudste gebouwen gezien de geringe ouderdom niet gewoon gebruikt zijn bij de verplaatsing naar de huidige locatie, waar ze ook maar heel kort dienstdeden.

Grtz, René

Nee, het eerste station, dat op de foto's van mij links van de locomotiefloods stond, was echt het eerste stationsgebouw. Daar zijn geen delen van gebruikt in het volgende stationsgebouw (het tweede wat eigenlijk een noodgebouw was en dus in dit topic werd besproken). Delen zijn simpelweg niet gebruikt omdat eerst het noodgebouw (het tweede Nijmeegse stationsgebouw) in gebruik is genomen terwijl het oude stationsgebouw (het eerste dus) met bijgebouwen nog steeds werd gebruikt. Is ook heel logisch omdat we het over drie verschillende spoorwegbedrijven hebben.
Het eerste gebouw was eigendom van de Nijmeegsche Spoorwegmaatschappij die de exploitatie eerst aan een Duits bedrijf over liet en later aan de HSM.
Het tweede stationsgebouw (het noodgebouw) was eigendom van de Staatsspoorwegen. Het derde station was aanvankelijk eigendom van de Staatsspoorwegen maar werd gezamenlijk geëxploiteerd met de HSM omdat beide bedrijven hun emplacementen in Nijmegen hadden. De HSM zat onder de Graafse Brug door met locomotiefloods en onderhoudsloods, het terrein dat nu bekend staat als Nijmegen REP is hier het overblijfsel van. De Staatsspoorwegen zat voor de Graafse Brug met haar locomotiefloods (de oude ronde loods) en op het terrein dat nu bekend is als GE West of Nijmegen Goederen. Beide maatschappijen hadden ook hun eigen draaischijven te Nijmegen (Nijmegen had dus twee draaischijven).

De bouw en constructie van het eerste station (van de NSM) was ook heel anders (geheel van hout opgebouwd) dan het eerste Staatsspoor noodgebouw (opgebouwd als vakwerkhuis met houten balken en leem/steen er tussen).

Dus nogmaals
1e Station: NSM station waar nu Keizer Karelplein is (bij benadering). Stationsgebouw, Goederenloods en Locomotiefloods geheel houten opbouw met alleen stenen fundering.
2e Station: Staatsspoorwegen: langs het spoor waar nu het busstation bij het huidige NS station is gelegen
3e Station: Staatsspoorwegen/Hollandse Spoorweg Maatschappij en later NS, Vooroorlogse station, geheel uit steen waar nu nog een muur aan de zijde van perron 1 over is, de gebouwtjes op het 2e perron, de overkappingen en de benedenverdieping van de linkervleugel (vanaf de straat gezien en nu perron 1b)
4e Station: het oorspronkelijke gedeelte van het huidige station

Citaat
De verwarring ontstaat doordat, zo wordt het geschreven, het station uit 1865 in 1879 is verplaatst naar de huidige locatie.
Deze informatie is pertinent incorrect en helaas ook door vele historici en liefhebbers incorrect overgenomen.


Dit is de originele tekening van dat noodgebouw, eigenlijk het tweede Stationsgebouw dus waar hier in de topic over gesproken is.
Voor alle gebouwen van het allereerste Nijmeegse Station zie ook: http://spoorhistorie.com/stationnijmegen-NSM.html
« Laatst bewerkt op: 23 mei 2019, 20:49:28 door WilcoV »

Jaap C

  • Offline Offline
  • Berichten: 42
Re: Het oudste station van Nijmegen... bestaat nog steeds
« Reactie #27 Gepost op: 23 mei 2019, 23:45:13 »
Nog maar eens verder zoeken... en zie: de historie van ook dit gebouw is compleet beschreven ;) Alleen: het is kennelijk in 1993 gedemonteerd om ook weer opnieuw opgebouwd te worden zoals in de Ooijpolder. Ik woon al vele jaren niet meer in Den Bosch, en zou niet weten wat er mee gebeurd is. Kennelijk lijdt het gebouw eveneens een schaduwbestaan als het al ooit herrezen is. Iemand die meer weet over het vervolg?

http://www.bossche-encyclopedie.nl/publicaties/bossche%20bladen/pdf/1993-4Drunen.pdf


Ik vroeg me ook al jaren af wat er met dit historisch zeer waardevolle gebouw is gebeurd en ben daar via de afdeling Erfgoed van de gemeente Den Bosch achteraan gegaan. Het resultaat was echter nogal treurig....
Na de demontage van het pand waarbij alles zeer nauwgezet is geregistreerd is het in opslag gegaan bij aannemer Drijvers in Deuteren. Daar is het nooit meer aangeraakt en uiteindelijk is alles weggerot.  :'(
Het enige overblijfsel is één van de windvanen. Als ik het goed heb is die in bezit van de gemeente.
Daar werd nu ook wel de conclusie getrokken dat een aantal mensen hebben zitten pitten...

Ik dacht overigens dat dit Bossche gebouw het laatste was van de serie demontabele stations van de vestingsteden.
Super goed nieuws dat het station van Nijmegen er nog is! (y)

Groet
Jaap

ReneN

  • Gast
Re: Het oudste station van Nijmegen... bestaat nog steeds
« Reactie #28 Gepost op: 24 mei 2019, 00:37:28 »
Hallo Jaap,

ja het antwoord had ik boven al gegeven... hier nog wat meer informatie teruggevonden:
http://www.industrieel-erfgoed.nl/sites/default/files/bijlagen/bestanden/industria_2004_nr._5.pdf

Het is al weer enkele jaren geleden dat ik er naar geïnformeerd heb, de gemeente lijkt toch (?) gezocht te hebben naar geïnteresseerden. Merkwaardig dat museumverenigingen geen belangstelling hebben getoond. De restanten zouden dus 11 jaar bij Drijvers hebben gelegen? Zoals gemeld lijkt die ook niet bepaald actief te zijn geweest, je kunt dan toch even wat berichtjes rondsturen voordat de zaak wordt weggehaald...  eerst steen voor steen afbreken en alles documenteren, vervolgens de materialen afvoeren richting puinstort...  ???

Jaap C

  • Offline Offline
  • Berichten: 42
Re: Het oudste station van Nijmegen... bestaat nog steeds
« Reactie #29 Gepost op: 27 mei 2019, 22:07:34 »
Hoi Rene,

Excuses dat ik jouw bericht niet goed gelezen had. Zat er zelf te vol van denk ik  ;)

Ik begreep overigens dat de houten bouwdelen na 11 jaar in opslag er erg slecht aan toe waren. Blijkbaar lagen ze in de open lucht en zijn pas eind jaren negentig afgedekt met zeil op aangeven van de gemeente. In die periode is de Verkadefabriek gerenoveerd en is geprobeerd te loods terug te plaatsen maar deze was al niet meer te reconstrueren. Of de loods werd opgeslagen voor herbouw of alleen om onderdelen c.q. bouwsporen veilig te stellen, daarover liepen de meningen van gemeente en aannemer uiteen en dat is er dus de oorzaak van dat dit unieke gebouw verloren is gegaan. Inderdaad wel opmerkelijk dat er niet eerder door erfgoedliefhebbers uit Den Bosch bij de gemeente is aangeklopt. Het blijft jammer maar er zijn ergere dingen natuurlijk  ::)

Groet,
Jaap