Doel:€250.00
Donaties:€95.00

Per saldo:€-155.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-10-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Syb030
Vandaag om 01:06:07
Draaistellen 1 op 1 gevonden. door janw
Vandaag om 00:29:57
antislipbandjes vervangen door Te 2/2
Vandaag om 00:02:51
NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0 door FritsT
18 oktober 2019, 23:30:44
Bouw Beel + "wat reed er achter de Beel" door Hans van de Burgt
18 oktober 2019, 23:29:25
Artitec / REE 1300, materieelbespreking. door Fritsprt
18 oktober 2019, 23:23:22
BMB-deelname aan overige rijdagen of evenementen door iarnrod
18 oktober 2019, 23:21:59
Court du Bouton, een enkelsporige Zwitserse Jura baan in H0 door Edsko Hekman
18 oktober 2019, 23:10:29
Digikeijs H0 NS Seinen DR710 en DR711 leverbaar door GerardvV
18 oktober 2019, 22:26:25
Roco Blokkendoos componentjes oververhit? door 72sonett
18 oktober 2019, 22:26:10
Boek: Jaren 80 in woord en beeld door NS8714
18 oktober 2019, 22:17:04
Foto’s uploaden met Apple? door bosje77
18 oktober 2019, 21:38:54
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
18 oktober 2019, 21:28:50
Wat is er momenteel te zien op de Betuweroute? door Falcon10
18 oktober 2019, 21:27:21
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door william_2
18 oktober 2019, 21:19:55
Westlandbaan door Tulpendaal
18 oktober 2019, 21:19:45
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door St00mboy
18 oktober 2019, 21:08:02
Rijnstraat door Gerco van Beelen
18 oktober 2019, 20:23:59
Uit en Thuis, de bouw door Klaas Zondervan
18 oktober 2019, 20:12:18
Uhlenbrock decoder 75330 21 polig, hoe sluitverlichting instellen? door Timo
18 oktober 2019, 19:36:52
BMB 00-modulebaan, Algemeen. door St00mboy
18 oktober 2019, 19:09:49
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
18 oktober 2019, 18:58:17
Drie keer twee is 702 (mat 46-4) door Pauldg
18 oktober 2019, 17:23:08
NTM goederenwagens in Spoor-0 door FritsT
18 oktober 2019, 17:07:41
De parel van Houten; een NS Hippel met lijmsporen door moonlicht
18 oktober 2019, 16:41:33
Roco Blokkendoos LokPilot4, overbelasting? door MRdirect
18 oktober 2019, 16:36:38
Digikeijs DR4018 schakeldecoder werkt niet met Roco wissels door Remunj
18 oktober 2019, 16:26:40
Stationsplein Baden Baden door Dion
18 oktober 2019, 16:07:04
Baan in Los Angeles door AndrevdG
18 oktober 2019, 15:36:13
Roco WLan-Maus en batterijen, snel leeg. door AlbertG
18 oktober 2019, 15:14:57
  

Auteur Topic: De Hoekse Lijn nader bekeken.  (gelezen 27860 keer)

Ronald1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 681
Re: De Hoekse Lijn nader bekeken.
« Reactie #75 Gepost op: 05 september 2019, 14:42:28 »
Ik het heel jammer van de mensen dat juist nu de metro eindelijk gaat rijden zo negatief doen.
Ik reis iedere dag tussen Vlaardingen West en het fransicus gasthuis in Rotterdam om op bezoek te gaan bij mijn vrouw in het ziekenhuis.
Ben een 1 a 1,5 uur onderweg wordt er alleen maar blij van als die 30 september gaat rijden dan doe ik er maar 35 minuten over

Zie de mooie foto's in reactie#68.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 10449
    • sleutelspoor
Re: De Hoekse Lijn nader bekeken.
« Reactie #76 Gepost op: 05 september 2019, 14:48:23 »
Hoe emoties en meningen kunnen veranderen en verschillen als er eigenbelang in het spel is. Dit is niet op de man, maar een algemene opmerking.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re: Het gaat écht gebeuren: De Hoekse Lijn gaat 30
« Reactie #77 Gepost op: 05 september 2019, 14:55:15 »

Al 34 jaar is de Hoekse Vishandel een begrip in Hoek van Holland. Eigenaar Cees Hofland is er dan ook stuk van dat zijn zaak moet sluiten.


Cees is er helemaal niet stuk van en Cees zeurt een beetje, het gaat om geld......
Cees is 76 en zou eigenlijk met pensioen moeten maar dat bepaalt hij natuurlijk zelf. Inmiddels heeft hij een nieuw plekje door een pand te kopen en zegt: "ik heb er enorm zin in....." ;D

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1078
Re: De Hoekse Lijn nader bekeken.
« Reactie #78 Gepost op: 05 september 2019, 15:39:57 »
Ik het heel jammer van de mensen dat juist nu de metro eindelijk gaat rijden zo negatief doen.
Ik reis iedere dag tussen Vlaardingen West en het fransicus gasthuis in Rotterdam om op bezoek te gaan bij mijn vrouw in het ziekenhuis.
Ben een 1 a 1,5 uur onderweg wordt er alleen maar blij van als die 30 september gaat rijden dan doe ik er maar 35 minuten over

Zie de mooie foto's in reactie#68.

Dat is gewoon oer-hollands gezeik. Stiekum zijn die lui wel blij dat de metro weer gaat rijden.
Ik trouwens ook, een goede vriend woont in Maassluis en als je daar met het OV heen wil moet je een wereldreis maken met die busverbinding.
Groeten,
Richard

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 18403
Re: Het gaat écht gebeuren: De Hoekse Lijn gaat 30
« Reactie #79 Gepost op: 05 september 2019, 15:47:47 »
Cees is er helemaal niet stuk van en Cees zeurt een beetje, het gaat om geld......
Cees is 76 en zou eigenlijk met pensioen moeten maar dat bepaalt hij natuurlijk zelf. Inmiddels heeft hij een nieuw plekje door een pand te kopen en zegt: "ik heb er enorm zin in....." ;D

Zo is dat. Cees heeft terecht een vergoeding van de gemeente gekregen en in staat een pand aan de Rechtestraat te kopen. Het zal best dat hij liever op de oude stek was gebleven, maar een verbinding echt naar het strand (lang geleden) is ook wat waard.

https://www.ad.nl/westland/hoekse-vishandel-verkast-naar-rechtestraat-het-doet-pijn-deze-vertrouwde-plek-op-te-moeten-geven~af447778/
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Forever Rocofan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1551
Re: De Hoekse Lijn nader bekeken.
« Reactie #80 Gepost op: 05 september 2019, 17:31:29 »
@Modelbahnwagen,

Juist omdat het korter reizen is voor jou had het fijn geweest als de oplevering niet zo schandalig vertraagd was......dan had je eerder van het lange reizen afgeweest.

Alleen wil het bij mij in mijn hoofd niet lukken om te begrijpen dat de Hoekse lijn voor NS niet rendabel was en er teveel opgeknapt moest worden. Als RET de lijn overneemt eerst bijna 500 miljoen geinvesteerd moet worden. Voor veel minder had de NS lightrail treinen kunnen kopen, de stations opknappen en dan was er nog zat overgebleven. En had er niet zo'n giga verbouwing nodig geweest omdat de afstand tussen spoor en perron niet aangepast had hoeven worden.

NS treinen naar een nieuw station op het strand had allang klaar kunnen zijn. En dan hadden de goederentreinen naar Vlaardingen kunnen blijven rijden de afgelopen 2,5 jaar.

Bijna een half miljard...maakt niet uit hoor verder. We krijgen er lelijke stations voor terug. Allemaal roestvrijstalen hekken. Het lijkt wel een gevangenis.

Veel reisplezier allemaal  ;D Groet Ruud B.

Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel.

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1078
Re: De Hoekse Lijn nader bekeken.
« Reactie #81 Gepost op: 05 september 2019, 18:34:31 »
Ruud, mijn reactie op Ronald heeft niets met jou te maken, sterker nog, ik had je reactie nog niet gelezen, het negatieve gezeur waar Ronald op doelde herken ik uit de media berichten. Daar slaat mijn reactie op ;).
Groeten,
Richard

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 2677
    • Mijn van-alles website
Re: De Hoekse Lijn nader bekeken.
« Reactie #82 Gepost op: 05 september 2019, 18:48:40 »
Alleen wil het bij mij in mijn hoofd niet lukken om te begrijpen dat de Hoekse lijn voor NS niet rendabel was en er teveel opgeknapt moest worden.
Misschien een domme opmerking, maar ik ken de geschiedenis van de Hoekse Lijn niet, maar: reden daar vroeger ook sneltreinen?
Zo niet, dan is dit niet zo raar. Het is al heel lang bekend dat NS van z'n stoptreinen af wil en alleen een hoofdnet met intercity-verbindingen over wil houden.
Als de Hoekse Lijn alleen stoptreinen bood, is dit natuurlijk een makkelijke kans om van een stukje 'irritatie' af te komen.
Als RET de lijn overneemt eerst bijna 500 miljoen geinvesteerd moet worden. Voor veel minder had de NS lightrail treinen kunnen kopen, de stations opknappen en dan was er nog zat overgebleven. En had er niet zo'n giga verbouwing nodig geweest omdat de afstand tussen spoor en perron niet aangepast had hoeven worden.
Tja, men had kunnen leren van het Randstadrail-debacle, maar heeft dat (uiteraard) niet gedaan.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 10449
    • sleutelspoor
Re: De Hoekse Lijn nader bekeken.
« Reactie #83 Gepost op: 05 september 2019, 19:15:11 »
Kijk eens op de blog van Sobat Kras, de Hoekselijn nader bekeken en begin dan op pagina 1. (Dus hier even naar boven). Gaat een wereld voor je open! :)
« Laatst bewerkt op: 05 september 2019, 19:17:45 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 18403
Re: De Hoekse Lijn nader bekeken.
« Reactie #84 Gepost op: 05 september 2019, 20:32:34 »
Het lijntje wordt nu wat het de facto al decennia was - een voorstadlijntje - maar dan met de frequentie die daarbij hoort en beter aangesloten op de stad. Als het net zo’n ‘debacle’ als Randstadrail wordt, dan heeft het een succesvolle toekomst.

Dat zelfs het aanleggen van een tramlijntje tegenwoordig jaren vertraging kan oplopen, is een heel ander verhaal.

Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 8375
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: De Hoekse Lijn nader bekeken.
« Reactie #85 Gepost op: 20 september 2019, 12:05:19 »
Of dit succes vol word hangt erg af van welke criteria je daar voor wil hanteren  ;)
Mijn persoonlijke criteria om iets als succes vol te bestempelen zouden zijn:

-Een project binnen de oorspronkelijke tijd opleveren
-Binnen het oorspronkelijke budget opleveren
-Overlast voor bewoners en reizigers zo minimaal mogelijk houden
-Leren van gemaakte fouten uit het verleden en die dus niet nogmaals maken(zoals b.v. weer met een bepaald bedrijf in zee gaan voor beveiliging van het spoor)
-Zo snel mogelijk proberen de gemaakte kosten eruit te halen door "in bedrijf te zijn" en mensen te vervoeren.
-Klanten langs de lijn zo snel mogelijk weer de mogelijkheid geven om hun producten te ontvangen en te versturen via de lijn.
-Kwalitatief en betrouwbaar vervoer aanbieden.

Ik ben van mening dat van bovenstaande criteria er tot zover nog niks is gelukt,succes vol zou ik dit project dan ook zeker niet willen noemen.  ;D
Maar dat kan ook liggen aan mijn "onlogische" criteria  ::)  ;)

Piggelmee

  • Offline Offline
  • Berichten: 153
Re: De Hoekse Lijn nader bekeken.
« Reactie #86 Gepost op: 20 september 2019, 12:15:55 »
Ondanks alles gaat de lijn op 30 september - deels - met reizigers in bedrijf.

Volgende week zaterdag kan je overdag de lijn uitproberen, tussen Schiedam Nieuwland en Hoek van Holland Haven.

Ik meende dat er ook een station Schiedam Parkweg zou komen?

Ronald van der Meer

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 18403
Re: De Hoekse Lijn nader bekeken.
« Reactie #87 Gepost op: 20 september 2019, 13:53:51 »
Dat is er al, maar dan op lijn c naar de Beneluxstunnel en door naar SpikeCity.
Zou wel handig zijn voor scholieren, maar er is voorlopig niet voorzien in een station Parkweg aan de Hoekselijn.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Piggelmee

  • Offline Offline
  • Berichten: 153
Re: De Hoekse Lijn nader bekeken.
« Reactie #88 Gepost op: 20 september 2019, 15:29:43 »
Je hebt gelijk Henk.
Maar volgens mij waren er nog tijdens de NS-exploitatie aan het spoor nabij het Beatrixpark werkzaamheden ter voorbereidings van zo'n station.
 

Ronald

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 18403
Re: De Hoekse Lijn nader bekeken.
« Reactie #89 Gepost op: 20 september 2019, 16:17:57 »
Nee, daar is een extra viaduct gebouwd ten behoeve van de goederenaansluiting naar NS-spoor.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.