Doel:€250.00
Donaties:€150.00

Per saldo:€-100.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 08-12-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Very USA: The Slug door ArjanB
Vandaag om 00:40:02
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Debvd
Vandaag om 00:24:49
Frans loodsje door Daniel Caso
Vandaag om 00:12:25
BMB-Module: “Wateringbury” door Hans van de Burgt
Vandaag om 00:09:18
Heen, En en Weer door DE-II
11 december 2019, 23:45:40
Mardec WIDO door ronald2016
11 december 2019, 23:22:18
's-Heer Heinkenspolder door Klaas Zondervan
11 december 2019, 23:16:01
Raadplaatje door Klaas Zondervan
11 december 2019, 23:10:15
Montage bouwkit Weinert BR 93 door wob
11 december 2019, 23:01:05
Aansluiten digiboost van digikeijs door Jimari
11 december 2019, 22:53:52
Afzekeren stroomkringen door hgr
11 december 2019, 22:43:44
Piko NS1100, materieelbespreking door GerardvV
11 december 2019, 22:41:53
Projekt 083-338 door 44
11 december 2019, 22:40:18
De Hondsrugbaan, H0 door Jelmer
11 december 2019, 22:40:13
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door 44
11 december 2019, 22:37:38
Update: baan in de tropen door phdirk
11 december 2019, 22:36:01
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
11 december 2019, 22:18:11
Het opknappen van: treintjes door Carl
11 december 2019, 22:18:08
NS modelbaan Hoekdam H0 door bask185
11 december 2019, 22:03:21
Digikeijs DR4018 schakelt verkeerde uitgang door Norway13
11 december 2019, 21:59:27
Wensendraadje Nederlands 2020 door sneek
11 december 2019, 21:56:19
Fleischmann 1306 probeersels door San-Markos
11 december 2019, 21:42:30
De Wim Vink 2020 H0 treinen kalender komt eraan. door Eric B
11 december 2019, 21:33:35
Gezocht: beschrijving om mini pijpenbuiger te maken. Messing buis. door Pauldg
11 december 2019, 21:33:13
Dönsdorfer Bauberichte door Basilicum
11 december 2019, 21:28:41
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door SvenW
11 december 2019, 21:28:15
Haardvuurtje in de hut door jerrytrein
11 december 2019, 21:23:27
Ostmühle, rangeerbaan in spoor 0 door Daniels
11 december 2019, 21:04:21
Bemo 2018 door martijn v m
11 december 2019, 20:28:31
Probleem met Loksound 3.5 (lok start niet) door rtna
11 december 2019, 20:23:18
  

Auteur Topic: De Hoekse Lijn nader bekeken.  (gelezen 29502 keer)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 10570
    • sleutelspoor
Re: De Hoekse Lijn nader bekeken.
« Reactie #45 Gepost op: 24 juni 2019, 12:05:27 »

Dit is toch een hoopvol plaatje.


Door het hek heen gezien ligt alles voor het goederenvervoer er goed bij...


Alleen als je je omdraai dan zinkt de moet je in de schoenen..


Ik vraag mij af of dat het ooit weer goed zal/kan worden met de Matex?
« Laatst bewerkt op: 24 juni 2019, 13:22:35 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 3261
  • NS tijdperk III b/c
Re: De Hoekse Lijn nader bekeken.
« Reactie #46 Gepost op: 24 juni 2019, 14:53:57 »
Pittig klusje voor de sproeitrein strooitrein Hans  ;)
Hoewel... eerst maar een paar man met bosmaaiers...
Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

RikM

  • Offline Offline
  • Berichten: 327
Re: De Hoekse Lijn nader bekeken.
« Reactie #47 Gepost op: 24 juni 2019, 15:42:58 »
Hans toch even in Vlaardingen?
Bramen, verse bramen. Voor de oogst rijd er toch nog niks.... Of is dit old school toegangsbeveiliging :police:
Interesse Scandinavië,NS IV-V en scenery

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 3261
  • NS tijdperk III b/c
Re: De Hoekse Lijn nader bekeken.
« Reactie #48 Gepost op: 24 juni 2019, 15:55:24 »
Zou ook kunnen  ;D In "Dual Survival" noemden ze bramen recentelijk "natures razor wire".
Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Arjen-V

  • Offline Offline
  • Berichten: 686
  • Internationaal Cargo-MCN
    • http://www.flickr.com/photos/arjenverlaan/
Re: De Hoekse Lijn nader bekeken.
« Reactie #49 Gepost op: 08 juli 2019, 15:54:53 »
Twee weken geleden een instructie rit gemaakt op de hoekse lijn.
Dit in het kader van de goederentreinen die straks gaan rijden tussen Schiedam en Vlaardingen Vulcaanhaven.
<a href="https://www.youtube.com/v/XpONglL_TpQ&amp;" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/XpONglL_TpQ&amp;</a>
Schaal 1:1 analoog Tijdperk V/VI. En Duisterhuizen  1:87 digitaal Tijdperk V/VI met Multimaus.
Bekijk ook eens de door mij gemaakte en gereden Cabineritten op: https://www.youtube.com/channel/UChuGR8MaMjYiE29gUXZpKQA

Arjen-V

  • Offline Offline
  • Berichten: 686
  • Internationaal Cargo-MCN
    • http://www.flickr.com/photos/arjenverlaan/
Re: De Hoekse Lijn nader bekeken.
« Reactie #50 Gepost op: 16 juli 2019, 06:39:31 »
In navolging van de instructie rit met de metro werd in 3 op een volgende weekenden een intensief proefbedrijf gereden waarbij er een goederentrein tussen het metrobedrijf door gestuurd werd.
Onderstaand filmpje is de afvoer van de loccen vanaf Vlaardingen Vulcaanhaven naar Dordrecht.
Hierbij is goed te zien hoe er via het Strengelspoor gereden wordt.
<a href="https://www.youtube.com/v/gTAX--RzaB0&amp;" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/gTAX--RzaB0&amp;</a>


Alleen als je je omdraai dan zinkt de moet je in de schoenen..
Dit is inmiddels ook helemaal gesnoeid en en het spoor is weer vrij van alle bramenstruiken.
Schaal 1:1 analoog Tijdperk V/VI. En Duisterhuizen  1:87 digitaal Tijdperk V/VI met Multimaus.
Bekijk ook eens de door mij gemaakte en gereden Cabineritten op: https://www.youtube.com/channel/UChuGR8MaMjYiE29gUXZpKQA

metresil

  • Offline Offline
  • Berichten: 222
Re: De Hoekse Lijn nader bekeken.
« Reactie #51 Gepost op: 16 juli 2019, 12:11:57 »
Mogen ddl  15 treinbewegingen per week tussen de dienstregeling van het metroverkeer van de RET , dat moet verdeeld worden tussen de VOPAC en DFDS  heb ik begrepen.... dat er nieuw spoor wordt aangelegd op de terminal van DFDS is ook vrij zeker.

ronald2016

  • Offline Offline
  • Berichten: 82
Re: De Hoekse Lijn nader bekeken.
« Reactie #52 Gepost op: 16 juli 2019, 12:57:55 »
Leuke en mooie video's, dank voor het delen.

Dennis.

  • Offline Offline
  • Berichten: 726
    • De Hoekselijn
Re: De Hoekse Lijn nader bekeken.
« Reactie #53 Gepost op: 16 juli 2019, 19:25:59 »
Grappig dat prorail om het spoor ‘robuuster’ te maken (lees bezuinigen op onderhoud van wissels) overal wissels verwijdert, en hier bij de RET na praktisch elk station een mogelijkheid is om van het linker naar het rechterspoor te wisselen is gebouwd.

Groet Dennis

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 10570
    • sleutelspoor
Re: De Hoekse Lijn nader bekeken.
« Reactie #54 Gepost op: 19 juli 2019, 14:13:08 »
Heeft hier allemaal mee te maken.

"citaat"
Bijzonder aan dit project is dat het traject tot Maassluis en eventueel tot Hoek van Holland, toegankelijk moet blijven voor goederentreinen. Dat vereist creatieve oplossingen. De instapspleet tussen de (smallere)metrovoertuigen en de perrons moet bijvoorbeeld worden gereduceerd, terwijl de perrons door de goederentreinen gepasseerd moeten kunnen worden. Omdat metrovoertuigen smaller zijn dan goederentreinen, wordt er bij stations strengelspoor toegepast. Het blijft dus een spoorlijn en het wordt daarom geen metrobaan.
Volgens de huidige plannen wordt het goederenvervoer afgehandeld over het zuidelijke spoor met maximaal 40 km per uur. In Schiedam komt een overgavespoor van 520 meter. Goederentreinen mogen alleen buiten de spits rijden, met maximaal een goederentrein per uur. Omdat 750 Volt te weinig is voor een elektrische locomotief, bestaat de tractie voor deze treinen uit diesellocomotieven. Als er een goederentrein op het traject rijdt, vindt het metroverkeer met een interval van 10 minuten in beide richtingen over de noordelijke sporen plaats. Op de te passeren stations komt strengelspoor (zie kaartje). Er komen in Vlaardingen (Vopak) en Maassluis (Conline) separate rangeersporen met de nodigde omloopwissels.
"einde citaat"

Ik heb dit ooit eens geschreven voor een hobby blad, maar na publikatie van het artikel zijn er heel wat veranderingen doorgevoerd. Al was het alleen maar de datum van in dienst stelling ;D
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Arjen-V

  • Offline Offline
  • Berichten: 686
  • Internationaal Cargo-MCN
    • http://www.flickr.com/photos/arjenverlaan/
Re: De Hoekse Lijn nader bekeken.
« Reactie #55 Gepost op: 19 juli 2019, 15:14:35 »
In Maassluis zal niets meer komen.
Goederentreinen kunnen niet verder dan de Vulkaanhaven bij Vlaardingen Oost komen.
Conline (als die daar nog zit) heeft geen aansluiting meer op het spoor.
Schaal 1:1 analoog Tijdperk V/VI. En Duisterhuizen  1:87 digitaal Tijdperk V/VI met Multimaus.
Bekijk ook eens de door mij gemaakte en gereden Cabineritten op: https://www.youtube.com/channel/UChuGR8MaMjYiE29gUXZpKQA

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 18535
Re: De Hoekse Lijn nader bekeken.
« Reactie #56 Gepost op: 19 juli 2019, 21:31:31 »
Grappig dat prorail om het spoor ‘robuuster’ te maken (lees bezuinigen op onderhoud van wissels) overal wissels verwijdert, en hier bij de RET na praktisch elk station een mogelijkheid is om van het linker naar het rechterspoor te wisselen is gebouwd.

Overloopwissels voor en na ieder station zijn gebruikelijk bij de metro. Omdat de meeste wissels normaal toch niet worden gebruikt, veroorzaakt een defect exemplaar niet snel problemen, zoals bij het gewone spoor wel.

De boel schijnt eind september dan toch te gaan rijden ... is de bedoeling.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 3052
Re: De Hoekse Lijn nader bekeken.
« Reactie #57 Gepost op: 20 juli 2019, 10:08:56 »
Arjen, dank voor het maken en delen van de video-opnames. Wat mij opviel, is dat op 10:27 een sein wordt gepasseerd met vier lampen. Oude tijden herleven op de Hoekse lijn?
Groet, Frank

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 2701
    • Mijn van-alles website
Re: De Hoekse Lijn nader bekeken.
« Reactie #58 Gepost op: 20 juli 2019, 13:54:39 »
Dat viel mij ook op ;) Heeft iemand overigens een verklaring voor die schuin geplaatste bovenleidingportalen? Ik dacht eerst dat het een perspectief-dingetje van de gebruikte camera was, maar naarmate de camera dichterbij kwam bleek dat de verticale profielen gewoon schuingeplaatst zijn. Dat zal vast ook al zo geweest zijn in de tijd van de Hoekse Lijn, maar ook dan zie ik het nut niet. Is er een bouwtechnische verklaring voor?

Ronald1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 771
Re: De Hoekse Lijn nader bekeken.
« Reactie #59 Gepost op: 20 juli 2019, 14:02:53 »
Die portalen die je ziet is op het viaduct over de snelweg A4, dit is altijd al zo geweest.
De portalen staan onder de zelfde hoek als hoe het viaduct aansluit op het ballastbed.