Doel:€250.00
Donaties:€345.00

Per saldo:€95.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 21-01-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

1/32 schaal, 'Papier Berken", andere bomen , grassen en meer. door Tulpendaal
Vandaag om 06:51:42
Rheinburgh, TP V/VI door martijn v m
Vandaag om 06:38:16
Artitec 2020, raad-draadje door Remunj
Vandaag om 06:28:34
KATO chassis 11-110 door Lucien
Vandaag om 06:12:16
Nederlandse geluidsprojecten (voor Loksound, Zimo of anderszins). door Marcel112
Vandaag om 02:22:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:03:01
Raadplaatje door GerardvV
23 januari 2020, 23:51:05
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door mardig23
23 januari 2020, 23:38:58
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
23 januari 2020, 23:18:44
Projekt 083-338 door 44
23 januari 2020, 23:09:33
EifelBurgenBahn door 44
23 januari 2020, 22:53:56
NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0 door FritsT
23 januari 2020, 22:41:44
Verbouwing Magic Train (schaal 0e) door Daniel Caso
23 januari 2020, 22:26:21
GATX zans knikketelwagon H0 door Michiel 80
23 januari 2020, 22:19:40
Deining in Dönsdorf door Basilicum
23 januari 2020, 22:04:16
Bouw Bührtal III door Daniel Caso
23 januari 2020, 22:02:52
Exacttrain 2020 door RodeDuivel
23 januari 2020, 21:48:18
BNLS-Werkspoor - Rivarossi 1300 anders door Olaf
23 januari 2020, 21:42:06
Rangeerbaantje cementfabriek Rhätische Bahn (H0m) door SimonSt
23 januari 2020, 21:41:10
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ruud K
23 januari 2020, 21:35:43
Flickr op zwart? gevolgen voor BNLS.... door Ronald Halma
23 januari 2020, 21:30:53
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
23 januari 2020, 21:26:54
MB-module: Hielan Ware door Chris80
23 januari 2020, 21:07:48
Wat is een goede plek om oude plastic kits te kopen? door Pauldg
23 januari 2020, 21:07:09
BNLS-actie: Ibes Interfrigo Chiquita - De Graaf koelwagen door RodeDuivel
23 januari 2020, 21:00:40
Modelspoorbeurs MSC Spijkspoor door Suchet
23 januari 2020, 20:58:03
Loewe 2020 door RodeDuivel
23 januari 2020, 20:57:15
NPE 2020 door RodeDuivel
23 januari 2020, 20:55:11
Coöperatie de Eendracht door Niks
23 januari 2020, 20:32:36
VAM wagens nummering, aantallen? door hippel44
23 januari 2020, 20:26:50
  

Auteur Topic: De Hoekse Lijn nader bekeken.  (gelezen 30867 keer)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 10588
    • sleutelspoor
Re: De Hoekse Lijn nader bekeken.
« Reactie #45 Gepost op: 24 juni 2019, 12:05:27 »

Dit is toch een hoopvol plaatje.


Door het hek heen gezien ligt alles voor het goederenvervoer er goed bij...


Alleen als je je omdraai dan zinkt de moet je in de schoenen..


Ik vraag mij af of dat het ooit weer goed zal/kan worden met de Matex?
« Laatst bewerkt op: 24 juni 2019, 13:22:35 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Eric B

  • Online Online
  • Berichten: 3482
  • NS tijdperk III b/c
Re: De Hoekse Lijn nader bekeken.
« Reactie #46 Gepost op: 24 juni 2019, 14:53:57 »
Pittig klusje voor de sproeitrein strooitrein Hans  ;)
Hoewel... eerst maar een paar man met bosmaaiers...
Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

RikM

  • Offline Offline
  • Berichten: 341
Re: De Hoekse Lijn nader bekeken.
« Reactie #47 Gepost op: 24 juni 2019, 15:42:58 »
Hans toch even in Vlaardingen?
Bramen, verse bramen. Voor de oogst rijd er toch nog niks.... Of is dit old school toegangsbeveiliging :police:
Interesse Scandinavië,NS IV-V en scenery

Eric B

  • Online Online
  • Berichten: 3482
  • NS tijdperk III b/c
Re: De Hoekse Lijn nader bekeken.
« Reactie #48 Gepost op: 24 juni 2019, 15:55:24 »
Zou ook kunnen  ;D In "Dual Survival" noemden ze bramen recentelijk "natures razor wire".
Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Arjen-V

  • Offline Offline
  • Berichten: 686
  • Internationaal Cargo-MCN
    • http://www.flickr.com/photos/arjenverlaan/
Re: De Hoekse Lijn nader bekeken.
« Reactie #49 Gepost op: 08 juli 2019, 15:54:53 »
Twee weken geleden een instructie rit gemaakt op de hoekse lijn.
Dit in het kader van de goederentreinen die straks gaan rijden tussen Schiedam en Vlaardingen Vulcaanhaven.
<a href="https://www.youtube.com/v/XpONglL_TpQ&amp;" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/XpONglL_TpQ&amp;</a>
Schaal 1:1 analoog Tijdperk V/VI. En Duisterhuizen  1:87 digitaal Tijdperk V/VI met Multimaus.
Bekijk ook eens de door mij gemaakte en gereden Cabineritten op: https://www.youtube.com/channel/UChuGR8MaMjYiE29gUXZpKQA

Arjen-V

  • Offline Offline
  • Berichten: 686
  • Internationaal Cargo-MCN
    • http://www.flickr.com/photos/arjenverlaan/
Re: De Hoekse Lijn nader bekeken.
« Reactie #50 Gepost op: 16 juli 2019, 06:39:31 »
In navolging van de instructie rit met de metro werd in 3 op een volgende weekenden een intensief proefbedrijf gereden waarbij er een goederentrein tussen het metrobedrijf door gestuurd werd.
Onderstaand filmpje is de afvoer van de loccen vanaf Vlaardingen Vulcaanhaven naar Dordrecht.
Hierbij is goed te zien hoe er via het Strengelspoor gereden wordt.
<a href="https://www.youtube.com/v/gTAX--RzaB0&amp;" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/gTAX--RzaB0&amp;</a>


Alleen als je je omdraai dan zinkt de moet je in de schoenen..
Dit is inmiddels ook helemaal gesnoeid en en het spoor is weer vrij van alle bramenstruiken.
Schaal 1:1 analoog Tijdperk V/VI. En Duisterhuizen  1:87 digitaal Tijdperk V/VI met Multimaus.
Bekijk ook eens de door mij gemaakte en gereden Cabineritten op: https://www.youtube.com/channel/UChuGR8MaMjYiE29gUXZpKQA

metresil

  • Offline Offline
  • Berichten: 225
Re: De Hoekse Lijn nader bekeken.
« Reactie #51 Gepost op: 16 juli 2019, 12:11:57 »
Mogen ddl  15 treinbewegingen per week tussen de dienstregeling van het metroverkeer van de RET , dat moet verdeeld worden tussen de VOPAC en DFDS  heb ik begrepen.... dat er nieuw spoor wordt aangelegd op de terminal van DFDS is ook vrij zeker.

ronald2016

  • Offline Offline
  • Berichten: 90
Re: De Hoekse Lijn nader bekeken.
« Reactie #52 Gepost op: 16 juli 2019, 12:57:55 »
Leuke en mooie video's, dank voor het delen.

Dennis.

  • Offline Offline
  • Berichten: 738
    • De Hoekselijn
Re: De Hoekse Lijn nader bekeken.
« Reactie #53 Gepost op: 16 juli 2019, 19:25:59 »
Grappig dat prorail om het spoor ‘robuuster’ te maken (lees bezuinigen op onderhoud van wissels) overal wissels verwijdert, en hier bij de RET na praktisch elk station een mogelijkheid is om van het linker naar het rechterspoor te wisselen is gebouwd.

Groet Dennis

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 10588
    • sleutelspoor
Re: De Hoekse Lijn nader bekeken.
« Reactie #54 Gepost op: 19 juli 2019, 14:13:08 »
Heeft hier allemaal mee te maken.

"citaat"
Bijzonder aan dit project is dat het traject tot Maassluis en eventueel tot Hoek van Holland, toegankelijk moet blijven voor goederentreinen. Dat vereist creatieve oplossingen. De instapspleet tussen de (smallere)metrovoertuigen en de perrons moet bijvoorbeeld worden gereduceerd, terwijl de perrons door de goederentreinen gepasseerd moeten kunnen worden. Omdat metrovoertuigen smaller zijn dan goederentreinen, wordt er bij stations strengelspoor toegepast. Het blijft dus een spoorlijn en het wordt daarom geen metrobaan.
Volgens de huidige plannen wordt het goederenvervoer afgehandeld over het zuidelijke spoor met maximaal 40 km per uur. In Schiedam komt een overgavespoor van 520 meter. Goederentreinen mogen alleen buiten de spits rijden, met maximaal een goederentrein per uur. Omdat 750 Volt te weinig is voor een elektrische locomotief, bestaat de tractie voor deze treinen uit diesellocomotieven. Als er een goederentrein op het traject rijdt, vindt het metroverkeer met een interval van 10 minuten in beide richtingen over de noordelijke sporen plaats. Op de te passeren stations komt strengelspoor (zie kaartje). Er komen in Vlaardingen (Vopak) en Maassluis (Conline) separate rangeersporen met de nodigde omloopwissels.
"einde citaat"

Ik heb dit ooit eens geschreven voor een hobby blad, maar na publikatie van het artikel zijn er heel wat veranderingen doorgevoerd. Al was het alleen maar de datum van in dienst stelling ;D
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Arjen-V

  • Offline Offline
  • Berichten: 686
  • Internationaal Cargo-MCN
    • http://www.flickr.com/photos/arjenverlaan/
Re: De Hoekse Lijn nader bekeken.
« Reactie #55 Gepost op: 19 juli 2019, 15:14:35 »
In Maassluis zal niets meer komen.
Goederentreinen kunnen niet verder dan de Vulkaanhaven bij Vlaardingen Oost komen.
Conline (als die daar nog zit) heeft geen aansluiting meer op het spoor.
Schaal 1:1 analoog Tijdperk V/VI. En Duisterhuizen  1:87 digitaal Tijdperk V/VI met Multimaus.
Bekijk ook eens de door mij gemaakte en gereden Cabineritten op: https://www.youtube.com/channel/UChuGR8MaMjYiE29gUXZpKQA

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 18629
Re: De Hoekse Lijn nader bekeken.
« Reactie #56 Gepost op: 19 juli 2019, 21:31:31 »
Grappig dat prorail om het spoor ‘robuuster’ te maken (lees bezuinigen op onderhoud van wissels) overal wissels verwijdert, en hier bij de RET na praktisch elk station een mogelijkheid is om van het linker naar het rechterspoor te wisselen is gebouwd.

Overloopwissels voor en na ieder station zijn gebruikelijk bij de metro. Omdat de meeste wissels normaal toch niet worden gebruikt, veroorzaakt een defect exemplaar niet snel problemen, zoals bij het gewone spoor wel.

De boel schijnt eind september dan toch te gaan rijden ... is de bedoeling.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 3093
Re: De Hoekse Lijn nader bekeken.
« Reactie #57 Gepost op: 20 juli 2019, 10:08:56 »
Arjen, dank voor het maken en delen van de video-opnames. Wat mij opviel, is dat op 10:27 een sein wordt gepasseerd met vier lampen. Oude tijden herleven op de Hoekse lijn?
Groet, Frank

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 2716
    • Mijn van-alles website
Re: De Hoekse Lijn nader bekeken.
« Reactie #58 Gepost op: 20 juli 2019, 13:54:39 »
Dat viel mij ook op ;) Heeft iemand overigens een verklaring voor die schuin geplaatste bovenleidingportalen? Ik dacht eerst dat het een perspectief-dingetje van de gebruikte camera was, maar naarmate de camera dichterbij kwam bleek dat de verticale profielen gewoon schuingeplaatst zijn. Dat zal vast ook al zo geweest zijn in de tijd van de Hoekse Lijn, maar ook dan zie ik het nut niet. Is er een bouwtechnische verklaring voor?

Ronald1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 794
Re: De Hoekse Lijn nader bekeken.
« Reactie #59 Gepost op: 20 juli 2019, 14:02:53 »
Die portalen die je ziet is op het viaduct over de snelweg A4, dit is altijd al zo geweest.
De portalen staan onder de zelfde hoek als hoe het viaduct aansluit op het ballastbed.