Doel:€250.00
Donaties:€65.00

Per saldo:€-185.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-02-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Oude Roco ICE decoder probleem door hvyfuji
Vandaag om 02:07:40
Neutraal Moresnet in H0 door André 1976
Vandaag om 02:06:44
BNLS Werkspoor - Mesu models NS 2000 door WimM
Vandaag om 02:04:20
Atlas NS1602, statisch model, kap over te zetten op bestaand onderstel? door Biesje
Vandaag om 01:52:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:12:06
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door clickmaniac
Vandaag om 00:06:57
Baan in Los Angeles door Wim Vink
22 februari 2020, 23:55:38
Projekt 083-338 door 44
22 februari 2020, 23:10:29
Holland Rail DE2 verdient toch een plekje op de baan door Biesje
22 februari 2020, 23:10:05
Videoritten 2020 door Thai-Bundesbahn
22 februari 2020, 22:57:03
Putdeksels! door Edsko Hekman
22 februari 2020, 22:42:10
NS C-4704 coupérijtuig in messing. Spoor-0 door FritsT
22 februari 2020, 22:38:54
MB-module: "Chicago Union" door Eric B
22 februari 2020, 22:18:24
Scratchbuilt locloods, afmetingen realistisch? door Klaas Zondervan
22 februari 2020, 22:14:35
Seinplaatsing conform Duits HV-stelsel door Jelmer
22 februari 2020, 21:46:03
VERPLAATST: DR4018 eerste 4 outs zijn niet te gebruiken ondanks reset CV8=8 door Bert van Gelder
22 februari 2020, 21:29:10
IRM Rivarossi klappert door Heiko
22 februari 2020, 21:28:43
DAF YP406 prototype door Carel Ruysink
22 februari 2020, 21:23:10
Mardec, optocouplers raken defect. Suggesties? door Klaas Zondervan
22 februari 2020, 21:07:11
Heen, En en Weer door DE-II
22 februari 2020, 21:00:57
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
22 februari 2020, 20:29:27
RAIL 2020 21, 22 en 23 februari, Houten. door Floris
22 februari 2020, 20:27:48
MB-module: Stukje Frankrijk door Paulus
22 februari 2020, 20:27:13
BNLS-Module: La vie...Cote d'Azur door Paulus
22 februari 2020, 20:24:10
Oersik etsplaat spoor 0 van Erwin, beginnersbouwverslag door 1795
22 februari 2020, 19:14:56
Achterzijde Nederlandse lichtseinen door Sander.
22 februari 2020, 19:10:13
Diorama V80 voor Billy kast door wpinkhof
22 februari 2020, 19:04:48
MB-module: “Roubaix” door wpinkhof
22 februari 2020, 18:30:32
DR4018 eerste 4 outs zijn niet te gebruiken ondanks reset CV8=8 door Bert_Apd
22 februari 2020, 18:14:36
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
22 februari 2020, 18:09:22
  

Auteur Topic: De Hoekse Lijn nader bekeken.  (gelezen 31410 keer)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 10598
    • sleutelspoor
Re: De Hoekse Lijn nader bekeken.
« Reactie #45 Gepost op: 24 juni 2019, 12:05:27 »

Dit is toch een hoopvol plaatje.


Door het hek heen gezien ligt alles voor het goederenvervoer er goed bij...


Alleen als je je omdraai dan zinkt de moet je in de schoenen..


Ik vraag mij af of dat het ooit weer goed zal/kan worden met de Matex?
« Laatst bewerkt op: 24 juni 2019, 13:22:35 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 3581
  • NS tijdperk III b/c
    • Obdam in H0 op Facebook
Re: De Hoekse Lijn nader bekeken.
« Reactie #46 Gepost op: 24 juni 2019, 14:53:57 »
Pittig klusje voor de sproeitrein strooitrein Hans  ;)
Hoewel... eerst maar een paar man met bosmaaiers...
Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

RikM

  • Offline Offline
  • Berichten: 353
Re: De Hoekse Lijn nader bekeken.
« Reactie #47 Gepost op: 24 juni 2019, 15:42:58 »
Hans toch even in Vlaardingen?
Bramen, verse bramen. Voor de oogst rijd er toch nog niks.... Of is dit old school toegangsbeveiliging :police:
Interesse Scandinavië,NS IV-V en scenery

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 3581
  • NS tijdperk III b/c
    • Obdam in H0 op Facebook
Re: De Hoekse Lijn nader bekeken.
« Reactie #48 Gepost op: 24 juni 2019, 15:55:24 »
Zou ook kunnen  ;D In "Dual Survival" noemden ze bramen recentelijk "natures razor wire".
Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Arjen-V

  • Offline Offline
  • Berichten: 686
  • Internationaal Cargo-MCN
    • http://www.flickr.com/photos/arjenverlaan/
Re: De Hoekse Lijn nader bekeken.
« Reactie #49 Gepost op: 08 juli 2019, 15:54:53 »
Twee weken geleden een instructie rit gemaakt op de hoekse lijn.
Dit in het kader van de goederentreinen die straks gaan rijden tussen Schiedam en Vlaardingen Vulcaanhaven.
<a href="https://www.youtube.com/v/XpONglL_TpQ&amp;" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/XpONglL_TpQ&amp;</a>
Schaal 1:1 analoog Tijdperk V/VI. En Duisterhuizen  1:87 digitaal Tijdperk V/VI met Multimaus.
Bekijk ook eens de door mij gemaakte en gereden Cabineritten op: https://www.youtube.com/channel/UChuGR8MaMjYiE29gUXZpKQA

Arjen-V

  • Offline Offline
  • Berichten: 686
  • Internationaal Cargo-MCN
    • http://www.flickr.com/photos/arjenverlaan/
Re: De Hoekse Lijn nader bekeken.
« Reactie #50 Gepost op: 16 juli 2019, 06:39:31 »
In navolging van de instructie rit met de metro werd in 3 op een volgende weekenden een intensief proefbedrijf gereden waarbij er een goederentrein tussen het metrobedrijf door gestuurd werd.
Onderstaand filmpje is de afvoer van de loccen vanaf Vlaardingen Vulcaanhaven naar Dordrecht.
Hierbij is goed te zien hoe er via het Strengelspoor gereden wordt.
<a href="https://www.youtube.com/v/gTAX--RzaB0&amp;" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/gTAX--RzaB0&amp;</a>


Alleen als je je omdraai dan zinkt de moet je in de schoenen..
Dit is inmiddels ook helemaal gesnoeid en en het spoor is weer vrij van alle bramenstruiken.
Schaal 1:1 analoog Tijdperk V/VI. En Duisterhuizen  1:87 digitaal Tijdperk V/VI met Multimaus.
Bekijk ook eens de door mij gemaakte en gereden Cabineritten op: https://www.youtube.com/channel/UChuGR8MaMjYiE29gUXZpKQA

metresil

  • Offline Offline
  • Berichten: 227
Re: De Hoekse Lijn nader bekeken.
« Reactie #51 Gepost op: 16 juli 2019, 12:11:57 »
Mogen ddl  15 treinbewegingen per week tussen de dienstregeling van het metroverkeer van de RET , dat moet verdeeld worden tussen de VOPAC en DFDS  heb ik begrepen.... dat er nieuw spoor wordt aangelegd op de terminal van DFDS is ook vrij zeker.

ronald2016

  • Offline Offline
  • Berichten: 93
Re: De Hoekse Lijn nader bekeken.
« Reactie #52 Gepost op: 16 juli 2019, 12:57:55 »
Leuke en mooie video's, dank voor het delen.

Dennis.

  • Offline Offline
  • Berichten: 750
    • De Hoekselijn
Re: De Hoekse Lijn nader bekeken.
« Reactie #53 Gepost op: 16 juli 2019, 19:25:59 »
Grappig dat prorail om het spoor ‘robuuster’ te maken (lees bezuinigen op onderhoud van wissels) overal wissels verwijdert, en hier bij de RET na praktisch elk station een mogelijkheid is om van het linker naar het rechterspoor te wisselen is gebouwd.

Groet Dennis

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 10598
    • sleutelspoor
Re: De Hoekse Lijn nader bekeken.
« Reactie #54 Gepost op: 19 juli 2019, 14:13:08 »
Heeft hier allemaal mee te maken.

"citaat"
Bijzonder aan dit project is dat het traject tot Maassluis en eventueel tot Hoek van Holland, toegankelijk moet blijven voor goederentreinen. Dat vereist creatieve oplossingen. De instapspleet tussen de (smallere)metrovoertuigen en de perrons moet bijvoorbeeld worden gereduceerd, terwijl de perrons door de goederentreinen gepasseerd moeten kunnen worden. Omdat metrovoertuigen smaller zijn dan goederentreinen, wordt er bij stations strengelspoor toegepast. Het blijft dus een spoorlijn en het wordt daarom geen metrobaan.
Volgens de huidige plannen wordt het goederenvervoer afgehandeld over het zuidelijke spoor met maximaal 40 km per uur. In Schiedam komt een overgavespoor van 520 meter. Goederentreinen mogen alleen buiten de spits rijden, met maximaal een goederentrein per uur. Omdat 750 Volt te weinig is voor een elektrische locomotief, bestaat de tractie voor deze treinen uit diesellocomotieven. Als er een goederentrein op het traject rijdt, vindt het metroverkeer met een interval van 10 minuten in beide richtingen over de noordelijke sporen plaats. Op de te passeren stations komt strengelspoor (zie kaartje). Er komen in Vlaardingen (Vopak) en Maassluis (Conline) separate rangeersporen met de nodigde omloopwissels.
"einde citaat"

Ik heb dit ooit eens geschreven voor een hobby blad, maar na publikatie van het artikel zijn er heel wat veranderingen doorgevoerd. Al was het alleen maar de datum van in dienst stelling ;D
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Arjen-V

  • Offline Offline
  • Berichten: 686
  • Internationaal Cargo-MCN
    • http://www.flickr.com/photos/arjenverlaan/
Re: De Hoekse Lijn nader bekeken.
« Reactie #55 Gepost op: 19 juli 2019, 15:14:35 »
In Maassluis zal niets meer komen.
Goederentreinen kunnen niet verder dan de Vulkaanhaven bij Vlaardingen Oost komen.
Conline (als die daar nog zit) heeft geen aansluiting meer op het spoor.
Schaal 1:1 analoog Tijdperk V/VI. En Duisterhuizen  1:87 digitaal Tijdperk V/VI met Multimaus.
Bekijk ook eens de door mij gemaakte en gereden Cabineritten op: https://www.youtube.com/channel/UChuGR8MaMjYiE29gUXZpKQA

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 18671
Re: De Hoekse Lijn nader bekeken.
« Reactie #56 Gepost op: 19 juli 2019, 21:31:31 »
Grappig dat prorail om het spoor ‘robuuster’ te maken (lees bezuinigen op onderhoud van wissels) overal wissels verwijdert, en hier bij de RET na praktisch elk station een mogelijkheid is om van het linker naar het rechterspoor te wisselen is gebouwd.

Overloopwissels voor en na ieder station zijn gebruikelijk bij de metro. Omdat de meeste wissels normaal toch niet worden gebruikt, veroorzaakt een defect exemplaar niet snel problemen, zoals bij het gewone spoor wel.

De boel schijnt eind september dan toch te gaan rijden ... is de bedoeling.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 3112
Re: De Hoekse Lijn nader bekeken.
« Reactie #57 Gepost op: 20 juli 2019, 10:08:56 »
Arjen, dank voor het maken en delen van de video-opnames. Wat mij opviel, is dat op 10:27 een sein wordt gepasseerd met vier lampen. Oude tijden herleven op de Hoekse lijn?
Groet, Frank

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 2719
    • Mijn van-alles website
Re: De Hoekse Lijn nader bekeken.
« Reactie #58 Gepost op: 20 juli 2019, 13:54:39 »
Dat viel mij ook op ;) Heeft iemand overigens een verklaring voor die schuin geplaatste bovenleidingportalen? Ik dacht eerst dat het een perspectief-dingetje van de gebruikte camera was, maar naarmate de camera dichterbij kwam bleek dat de verticale profielen gewoon schuingeplaatst zijn. Dat zal vast ook al zo geweest zijn in de tijd van de Hoekse Lijn, maar ook dan zie ik het nut niet. Is er een bouwtechnische verklaring voor?

Ronald1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 814
Re: De Hoekse Lijn nader bekeken.
« Reactie #59 Gepost op: 20 juli 2019, 14:02:53 »
Die portalen die je ziet is op het viaduct over de snelweg A4, dit is altijd al zo geweest.
De portalen staan onder de zelfde hoek als hoe het viaduct aansluit op het ballastbed.