Doel:€250.00
Donaties:€40.00

Per saldo:€-210.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 15-08-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco BR23, motor maakt veel geluid na decoderinbouw door VAM65
Vandaag om 09:26:00
Neutraal Moresnet in H0 door Reinout van Rees
Vandaag om 09:07:06
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 08:47:09
Het Veluws landschap door MOVisser
Vandaag om 08:32:38
Raadplaatje door Nullem
Vandaag om 08:29:07
Digikeijs DR5052 draaischijfmodule door Karst Drenth
Vandaag om 08:26:34
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Floris
Vandaag om 07:53:51
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door jandejager
Vandaag om 07:39:20
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 07:31:29
Mijn baan (Erwin) door Harold Content
Vandaag om 07:20:59
Westlandbaan door Tulpendaal
Vandaag om 05:45:03
De bouw van Schellenbach door Hoontje
Vandaag om 02:04:49
(Hoontje's Beursbaan) "Kamp Rijen" door Hoontje
Vandaag om 02:03:00
Baan in Los Angeles door AndrevdG
Vandaag om 01:41:48
NS 2264 van het NSM door Thom
Vandaag om 00:37:38
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door mardig23
Vandaag om 00:08:12
Datasheet/Software om loc's te catalogiseren: ervaringen? door Sandopie
18 augustus 2019, 23:56:26
Welke bloktreinen heb jij rijden? (filmpjes!!) door nighttrain1
18 augustus 2019, 23:30:55
Lima V80/BR280, ontbrekend onderstel door wpinkhof
18 augustus 2019, 23:17:26
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
18 augustus 2019, 23:14:09
Bröckenbahn door Frank 123
18 augustus 2019, 22:28:39
CityNightLine 1:1, 1:87 en 1:160 door Peter Crossrail
18 augustus 2019, 22:17:30
Wie heeft ervaring met ESU Ecos + MultiMaus? door Ronald Koerts
18 augustus 2019, 21:22:04
Gezocht Bouwtekeningen NMBS i1 en i2 rijtuig door Rondje_HO
18 augustus 2019, 21:14:37
VERPLAATST: Datasheet/Software om loc's te catalogiseren: ervaringen? door Reinout van Rees
18 augustus 2019, 21:09:16
Baanbouw Bosje77 door bosje77
18 augustus 2019, 20:33:20
Bouw NS 2200 in spoor-0 door FritsT
18 augustus 2019, 20:22:59
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door FritsT
18 augustus 2019, 20:20:29
Station Rekerdam door Joran
18 augustus 2019, 19:41:25
Modules van Kees Gorter door ca.gorter
18 augustus 2019, 19:35:48
  

Auteur Topic: De Hoekse Lijn nader bekeken.  (gelezen 24297 keer)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 10358
    • sleutelspoor
Re: De Hoekse Lijn nader bekeken.
« Reactie #30 Gepost op: 09 mei 2017, 19:18:37 »
Nog wat nagekomen plaatjes uit Vlaardingen. De locatie is tussen station Vlaardingen Oost en Vlaardingen Centrum thv de voormalige overweg Binnensingel. Op de plek waar nu de rondweg ligt lagen vroeger de rangeer en uithaalsporen naar de haringpakhuizen, HVO, de Matex en de Vulcaanhaven. Brand is van  18 augustus 2014














« Laatst bewerkt op: 09 mei 2017, 23:05:55 door Sobat Kras »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 5241
Re: De Hoekse Lijn nader bekeken.
« Reactie #31 Gepost op: 20 mei 2017, 17:27:18 »
Ik kwam toevallig nog twee overzichtsfoto's tegen van Hoek van Holland  :)

https://www.flickr.com/photos/11087887@N03/28904063443/
https://www.flickr.com/photos/11087887@N03/29400771461/

Voor de liefhebber  :)


Edit: en deze ook nog:

https://www.flickr.com/photos/11087887@N03/14855354824/
« Laatst bewerkt op: 20 mei 2017, 17:51:08 door Rondje_HO »

vanderHoek

  • Offline Offline
  • Berichten: 263
Re: De Hoekse Lijn nader bekeken.
« Reactie #32 Gepost op: 20 mei 2017, 18:49:11 »
Plaatjes zijn wel precies zoals je zou verwachten van een Vulcaanhaven   ;D

Jammer, het is de Vulcaanhaven niet...  ;D De Romy staat aan de Wilhelminahaven...  :police: De hoogwerker staat wel op de Vulcaanweg opgesteld. :P

Ik stond daar dus als aflos in de nacht. Nog wel vlammen gezien maar niet spannend meer.

met vriendelijke groet,

Martijn

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 10358
    • sleutelspoor
Re: De Hoekse Lijn nader bekeken.
« Reactie #33 Gepost op: 19 april 2019, 18:43:16 »
Gelezen op Vlaardingen24. Het gaat goed met de Hoekselijn
COLUMN - De paniek en de wanhoop bij de RET en de Metropoolregio moet wel bijzonder groot zijn, gezien het krankzinnige plan dat zij naar voren hebben gebracht om de Hoekse Lijn toch te laten rijden. De beveiligingssoftware is nog steeds niet in orde, maar kan wel worden gebruikt als er minder metrostellen rijden op een lagere snelheid. Dan kunnen ze binnen drie maanden rijden, zo werd aan het Algemeen Dagblad toevertrouwd.

Eén Rotterdamse wethouder moest aftreden vanwege het debacle rond de Hoekse Lijn. Hij was de Barbertje die moest hangen om het falen van veel echt verantwoordelijken te maskeren. Die zitten allemaal nog hoog te paard, toucheren hun vaak riante salarissen. Het publiek wordt wijsgemaakt dat de hele ombouw van de spoorlijn naar een metroverbinding op een oortje na gevild is. Het is een kwestie van finetunen, maar – zo zei een Vlaardings gemeenteraadslid woensdag nog op een bijeenkomst in Maassluis: 'Veiligheid voor alles'. Nu blijkt dat zelfs met die veiligheid gemarchandeerd kan worden.

Het wordt tijd dat de feiten eens op tafel komen. Die feiten kunnen niet anders dan als volgt zijn: er is iets fundamenteel mis met de Hoekse Lijn. Er zijn van het begin af aan structurele, niet weg te pleisteren of te lijmen fouten gemaakt, net als met zo veel andere projecten van de overheid – vooral op het gebied van ICT.

Vroeger gingen ingenieurs die er voor hadden doorgeleerd, over het sluiten van contracten met aannemers. Nu zijn dat veelal lieden met een bestuurskundige achtergrond, die vakdeskundigheid bij adviseurs van buiten hebben ingehuurd. Zij zijn niet in staat om een goede aanbesteding te doen. Ze gaan bovendien in zee met de goedkoopste inschrijver ook als dat het Canadese bedrijf Bombardier is, dat een hele reeks mislukte projecten op zowat alle werelddelen met zich meesleept en in eigen land bekend staat als the 'worst of Canada'. Sinds een jaar of wat ontvouwt zich bovendien een groot corruptieschandaal.

Sinds 1893 had het spoor prima gefunctioneerd, met in de laatste decennia vier treinen per uur en tijdens de spits vaak nog veel meer op een groot deel van het traject. Nadat de ombouw was begonnen, leek het ene lijk na het andere uit de kast te vallen. Het spoor verzakte. Men vond zogenaamd onvermoede elektrische lijnen en buizen, maar de grote makke waren software en automatisering, net als overal waar Bombardier zijn onbekwame handen uitstrekt. Elk nadeel heb ook nog z´n voordeel. Als de lijn op tijd voltooid was geweest, had hij er nu toch uitgelegen vanwege de bouw van de Blankenburgtunnel. Die activiteiten kunnen nu worden voltooid terwijl de lijn nog niet functioneert. Mag je hopen dan.

Als je gemeenteraadsleden uit Schiedam, Vlaardingen en Maassluis vraagt waarom zij niet veel meer stampij maken over dit schandaal, vertellen ze dat ze doen wat ze kunnen. Onze gemeentes langs de Nieuwe Waterweg gaan er niet over en in de Metropoolregio maken ze met elkaar ook maar een paar procent uit. Dan volgt een vaste riedel over de arrogantie van de RET. En de concessie opzeggen gaat ook niet, want die geldt voor de komende tien jaar. Ze zitten er tot 2030 aan vast. Tja, dus daar zitten ze helaas aan vast. Toch is de RET gebonden aan strikte eisen met betrekking tot het leveren van diensten en rituitval. Het is moeilijk voorstelbaar dat de gemeentes met lege handen staan bij zoveel wanprestatie zijdens de RET, tenzij ze zich wel een heel groot oor hebben laten aannaaien, wat heel goed mogelijk is.

Misschien is het zo dat de gemeenteraden en de colleges weinig concreets kunnen doen tegen de tsunami van onbekwaamheid waarvan ze het slachtoffer zijn. Maar ze kunnen zich in ieder geval uitspreken en uit blijven spreken. Ze kunnen het woord voeren – luid en duidelijk en zonder dat omfloerste – namens hun gedupeerde burgers. Het is genoeg geweest.

Zeker nu de RET het durft om half werk te presenteren met de belofte dat er dan misschien over een maand of drie (!) weinig treinen rijden op lage snelheid, zeker nu is het tijd voor onversneden publiekelijk geuite woede. De gemeenteraadsleden en de wethouders blijven te beleefd en te welgemanierd. Daarom laten zij zich steeds opnieuw met een kluitje in het riet sturen. Zij zijn zo gewend aan 'om de tafel zitten' dat zij niet in de gaten hebben dat zij in feite niet serieus worden genomen en met een fluwelen glimlach geschoffeerd en als kleine kinderen behandeld. Het wordt tijd dat zij daarmee stoppen en duidelijk maken dat lieverkoekjes niet meer worden gebakken. Bijvoorbeeld door de steeds herhaalde eis dat de RET voorlopig op alle lijnen in Schiedam, Vlaardingen, Maassluis en de Hoek gratis openbaar vervoer aanbiedt. Voor deze *** hoort niemand te betalen.

En zelfs al gaan Schiedam, Vlaardingen en Maassluis er niet over, dan nog hebben zij gezien de overlast die hun burgers wordt aangedaan, de plicht om te blijven navragen wie precies welke rol speelt bij het proces dat tot het tegendeel van een functionerende metro leidt, welke personen dat zijn en waarom zij nog op hun plaats zitten want zij hebben afdoende bewezen daar niet te horen. En geloof mij, ook voor gemeentebestuurders kan het moment komen dat zij moeten zeggen: 'Sodemieter op met je smoesjes'. En: 'Hoe kan het zijn dat de directie van de RET na dit debacle er nog zit?' Want let wel: een gewone werknemer, zo´n Jan *** van de Hogebomen die eindeloos aan de bushalte op het vervangend vervoer staat te wachten, die gaat de deur uit als hij zogenaamd zijn resultaatafspraken niet haalt.

En als ze zich dan de deur uit laten praten, die raadsleden, voor de zoveelste keer, zijn zij geen knip voor de neus waard.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

elt-Mhv

  • Offline Offline
  • Berichten: 323
Re: De Hoekse Lijn nader bekeken.
« Reactie #34 Gepost op: 20 april 2019, 23:02:44 »
Ach, zo gaat het tegenwoordig in heel Nederland. Lage kosten en een goed verhaal zijn belangrijker geworden dan een deugdelijk ontwerp, ervaring en veiligheid. Er is zelfs voorgesteld om brandweerkazernes tussen 23:00 uur en 07:00 uur te sluiten, aangezien er dan minder branden zijn. De nachtelijke sluiting zorgt voor een enorme besparing op personeelskosten. Benieuwd of de schrijver van dat rapport nog steeds achter zijn aanbevelingen staat als zijn huis om 23:05 uur in brand staat  ;D.


Een collega heeft bij een klant aangegeven dat de gewenste aanpassingen het risico op het lekken van zeer giftige gassen sterk doet toenemen. Het management heeft een extern bedrijf onderzoek laten uitvoeren.
Eén van de conclusies: Gezien de meest voorkomende windrichtingen in Nederland komt het maximaal 20 dagen per jaar voor dat een giftige gaswolk over één van de drie omliggende steden kan trekken. De verwachte schadevergoeding voor slachtoffers en nabestaanden mag op basis van windrichting door 19 gedeeld worden.


Meermaals maak ik mee dat klanten hun papieren archief hebben laten digitaliseren door personen zonder vakinhoudelijke kennis of ervaring. Vaak zit het digitale archief daarna vol met fouten. Op basis van deze foute gegevens worden nieuwe ontwerpen en beleid gemaakt.

Een voorbeeld: Een raffinaderij heeft 4 pompen. Volgens het typeplaatje hebben deze een vermogen van 120000 Watt (120 kW) per stuk. Een stagiair plaatst 120000 in het vakje vermogen. Achter het vakje staat kW (kilowatt).
Resultaat: Een door de raffinaderij ingehuurde goedkope nieuwkomer op de ingenieursmarkt, maakt zonder nadenken zijn ontwerp op basis van vier motoren van 120000 kW in plaats van 120 kW. Een factor 1000 verschil.

Een tweede voorbeeld: Een klant laat zijn papieren archief digitaliseren door vakantiekrachten. Sommige documenten bevatten de tekst spanning met daarachter de waarde. Meestal was dit 24 volt. De vakantiekrachten vullen in het vakje spanning netjes 24 in. Bij een aanzienlijk deel van de documenten ontbreekt echter de tekst spanning (of spannung, voltage, etc.). Er staat dan bijvoorbeeld U 48V. De vakantiekrachten laten het vakje spanning leeg.
Resultaat: Een aantal jaren later ging het bedrijf zijn beveiligings installatie standaardiseren op in 1 spanning. Er werd besloten alles om te bouwen naar 24 Volt. Dat was volgens het digitale archief de meest gebruikte spanning. Achteraf bleken de kosten voor de ombouw bleken bijna 5x hoger dan geraamd door de ontbrekende gegevens. Met correcte gegevens had dit bedrijf waarschijnlijk gekozen voor 48 Volt en zo ettelijke miljoenen op de ombouw bespaard.


Bij een opdrachtgever wil men nieuwe registratiesoftware invoeren. We hebben een aantal veiligheids issues in de nieuwe software aangegeven aan de opdrachtgever. De opdrachtgever heeft onze opmerkingen gelezen.
Hun conclusie: gerekend over de afschrijvingsperiode van de software is het aanpassen van de software niet goedkoper dan de naar verwachting uit te betalen schadevergoedingen aan gewonde monteurs of hun nabestaanden veroorzaakt door de ontdekte gebreken.
Lediggang is maar schijngenot. Arbeid regeert over leven en aanwas

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 18280
Re: De Hoekse Lijn nader bekeken.
« Reactie #35 Gepost op: 21 april 2019, 04:54:05 »
En wat heeft dat allemaal met de Hoekse Lijn te maken?  ???

Het is een vreemde toestand daar.
Maar ik heb toch sterk de indruk dat die collumnist op Vlaardingen24 ook maar wat roept.

Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 2960
  • NS tijdperk III b/c
Re: De Hoekse Lijn nader bekeken.
« Reactie #36 Gepost op: 21 april 2019, 09:29:06 »
Een column hoort scherp te zijn, ander zou het een redactioneel stuk zijn  ;)

Maar ik denk dat je door de bank genomen wel kunt stellen dat incompetentie en vriendjespolitiek als rode draden door veel (grote) projecten lopen.
Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 18280
Re: De Hoekse Lijn nader bekeken.
« Reactie #37 Gepost op: 21 april 2019, 10:09:14 »
Ik denk dat door de bank genomen veel over vriendjespolitiek wordt geroepen zonder veel onderbouwing. In Nederland zijn de schaarse gevallen van echte corruptie nog altijd nieuws, in landen waar corruptie schering en inslag is, boeit niemand dat meer.

Incompetentie? Van wie dan precies? Mij valt vooral op dat er bij heel veel projecten gedoe is met het beveiligingssysteem. Er kan tegenwoordig geen tunnel of spoor meer in gebruik worden genomen zonder ellelange vertragingen doordat het beveiligingssysteem maar niet voldoende betrouwbaar wil werken. Waar zit de incompetentie dan? Die systemen worden door ingenieurs ontworpen. Of is het probleem dat we bij de huidige eisen (frequentie, veiligheid) voortdurend tegen de grenzen van de technologie aanlopen?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 2960
  • NS tijdperk III b/c
Re: De Hoekse Lijn nader bekeken.
« Reactie #38 Gepost op: 21 april 2019, 10:14:30 »
Henk, aan elke overschrijding en elke zogenaamde tegenslag ligt incompetentie ten grondslag!

En reken maar dat het onderbuikgevoel over de vriendjespolitiek klopt hoor, net een heel goed boek gelezen over het gebruik van natuurlijke gasbronnen hier in de regio.
Als je leest hoe de overheden en organisaties het omstreden beleid daaromheen gemaakt hebben, valt je mond open en zakt je broek af.
En het is alleen maar erger geworden.
« Laatst bewerkt op: 21 april 2019, 10:17:53 door Eric B »
Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 18280
Re: De Hoekse Lijn nader bekeken.
« Reactie #39 Gepost op: 21 april 2019, 10:19:37 »
Vast, maar hoe zit het nou met die beveiligingsstemen op de Hoekse Lijn, de tram in Utrecht, de Amsterdamse metro, de landtunnels in Limburg en in de A2 bij Utrecht? Dat is zo’n repeterend probleem dat het toch niet alleen maar incompetentie kan zijn.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 2960
  • NS tijdperk III b/c
Re: De Hoekse Lijn nader bekeken.
« Reactie #40 Gepost op: 21 april 2019, 10:47:08 »
Doorgedraaide drang naar absolute (onhaalbaar) veiligheid, doorgedraaide claimcultuur. Vingerwijzen op hoog niveau.
Niet in willen/kunnen zien dat absolute veiligheid onhaalbaar is, is een vorm van incompetentie, het vervolgens toch nastreven/afdwingen ook!
"Veiligheid is het bewust nemen van aanvaardbare risico's", door de doorgedraaide claimcultuur is niets meer aanvaardbaar. Daar ligt één van de basale oorzaken van deze problematiek.
Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 18280
Re: De Hoekse Lijn nader bekeken.
« Reactie #41 Gepost op: 21 april 2019, 11:00:19 »
Okay, maar dan is het voorstel van de RET om voorlopig met een wat lagere frequentie te gaan rijden, helemal zo vreemd niet. Die columnist sabelt dat meteen neer, met als argument - jawel - marchanderen met de veiligheid.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Jeanne

  • Offline Offline
  • Berichten: 191
Re: De Hoekse Lijn nader bekeken.
« Reactie #42 Gepost op: 21 april 2019, 11:47:02 »
Het is en blijft zotte zaak dat een leveringsfirma zolang met dergelijke prestaties weg kan komen en niet alleen hier ten lande. En wie dan daarna voorstelt om de metrolijn vervolgens met een soort van digitaal Laantje van der Gaag maar alvast te gaan exploiteren eveneens. Waar gaat dat heen.

Misschien moet er toch maar een enquête gehouden worden naar deze handel en wandel voor dat ze in dit land echt met ERTMS gaan beginnen. Deze firma heeft al eens eerder zaken anders opgeleverd dan in het aanbestedingsbestek stonden (Asd-Ut)!
Jeanne Kok

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 2960
  • NS tijdperk III b/c
Re: De Hoekse Lijn nader bekeken.
« Reactie #43 Gepost op: 21 april 2019, 12:18:38 »
Eén van de dingen die mij steeds opvalt in dit soort gevallen, is 'de smoes van de loodgieter'...
"Het dak hoeft niet waterdicht te zijn, als het verhaal waarom het dak niet waterdicht is maar waterdicht is".
Wat er ook gebeurt, men l*ult zich er weer uit, of; en dat is nog veel erger, het staat ergens verborgen in een duistere clausule die niemand goed gelezen heeft... Ook een vorm van incompetentie!

Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 8343
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: De Hoekse Lijn nader bekeken.
« Reactie #44 Gepost op: 21 april 2019, 13:23:54 »
Ook voor een dubbeltje op de 1ste rang willen zitten schijnt hier mee te spelen.
Degene die t goedkoopst was mocht t project doen,toen bekend werd wie t was,is men ondanks dat men wist dat elders dit zelfde bedrijf veelvuldig steken heeft laten vallen en goed ook,toch met dat bedrijf in zee gegaan terwijl er schijnbaar anders werd geadviseerd door diverse mensen.
Dat getuigd indien volledig waar,toch ook niet van helder nadenken en goede besluit vorming  :-X
Dan heb je geen bord meer voor je kop,maar gewoon geen kop meer  ;)