Google+
Doel:€250.00
Donaties:€156.49

Per saldo:€-93.51

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 18-11-2017
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model) spooraanwinst(en)... door Edsko Hekman
Vandaag om 00:26:14
Baantelefoon door Thom
Vandaag om 00:16:35
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door iarnrod
Vandaag om 00:14:13
Met Amerikaanse treinen rijden door Joop_L
Vandaag om 00:05:26
Digikeijs 4018 wisseldecoder programmeren door Bert_Apd
18 november 2017, 23:54:50
Prijs z21 start door Bastaard
18 november 2017, 23:50:06
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
18 november 2017, 23:39:20
Op weg naar Apeldoorn door Sebastiaan1201
18 november 2017, 23:24:30
Baanbouw Bosje77 door mwdb
18 november 2017, 23:07:14
Loc decoder voor schaal 0 loks door Peter Kleton
18 november 2017, 22:34:49
Fremo haven: KNZ Hengelo door 44
18 november 2017, 22:31:51
BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338 door 44
18 november 2017, 22:08:05
Welk motorschild voor oude Fleischmann lok? door heuvelbaan
18 november 2017, 21:58:00
Digikeijs DR4018 hoe verder? door Bert_Apd
18 november 2017, 21:30:46
Waarde Lima 149826K - 3 CFL Wegmann Wagens door EddyK
18 november 2017, 21:25:00
Servo type SG90, wie heeft hiermee ervaring? door wesly
18 november 2017, 21:19:11
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Boele
18 november 2017, 20:49:15
Wie gaat er naar de Spoor Groep Zuid tentoonstelling door Gerard van de Weijer
18 november 2017, 20:39:37
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door martijn v m
18 november 2017, 20:10:54
Welke software beste voor gecombineerd automatisch en handmatig rijden? door Martin Hornis
18 november 2017, 19:49:54
BNLS Baanbreker - NS 1300 Grote Groene van MK modelbouwstudio's door DE-II
18 november 2017, 19:48:58
Ferrocarril de Sóller (Mallorca, H0m) door Waelsteder
18 november 2017, 19:41:43
Bouw en vooral vervuilen / Weatheren van huisjes. door NS264
18 november 2017, 19:06:55
Saint Tourbičre, een Franse enkelsporige lijn door de Ardeche door jerrytrein
18 november 2017, 18:57:31
Utrecht Centraal en Leidsche Rijn 4-sporig door VictorPM
18 november 2017, 18:53:33
040T KDL 11 - een franse smalspoorloc in 0e door Lucien
18 november 2017, 18:43:43
Roco SJ/GC Rc4 dubbelset met DCC/Sound loks. door Timo
18 november 2017, 18:35:25
Modelbaan in Trainz door olaf99
18 november 2017, 18:28:15
1 grote Elco of meerdere parallel? door Timo
18 november 2017, 18:21:24
NS C 6207-6308 en NS AB 6231-6345 De Bouw door ingenium
18 november 2017, 18:14:06
  

Auteur Topic: Van Swarzach naar Swarzburg  (gelezen 8377 keer)

nkob

  • Offline Offline
  • Berichten: 136
Re: Van Swarzach naar Swarzburg
« Reactie #45 Gepost op: 08 juli 2017, 21:50:30 »
temperatuur wordt een beetje te hoog nu
straks als de bomen en marnan bestelling er is zal de temp wel wat beter zijn
ideen genoeg inmiddels
groetjes kees

nkob

  • Offline Offline
  • Berichten: 136
Re: Van Swarzach naar Swarzburg
« Reactie #46 Gepost op: 02 augustus 2017, 17:48:50 »
weer terug
baan lag er nog goed bij ,geen schade door de hitte of ongedierte gelukkig
Marnan was een klein paradijsje voor me ook de dozen van oa tijgernootje [dank] waren zeer welkom
Voorlopig een uurtje daags met 2 ventilators bomen planten en struikjes poten
uiteraard rails cleanen
Als de buitentemp wat zakt onder de 40 ga ik beginnen met huisjes plakken .binnen ruik je de lijm te veel .
Met vriendelijke groet
kees

nkob

  • Offline Offline
  • Berichten: 136
Re: Van Swarzach naar Swarzburg
« Reactie #47 Gepost op: 15 augustus 2017, 20:09:24 »
temperatuur zakt nog niet snel jammer genoeg
maar elke dag een uurtje is toch leuk
Een stuk kasteel muur geplaatst en vervuild en met wat groen en bankjes begint het sfeer te krijgen
Ik merk dat mn trafo de lampjes niet meer aan kan ,nu denk ik dat een marklin trafo en meer power heeft en ik de felheid van de lampjes kan regelen ,of denk ik verkeerd nu?
Voltage huisnet zakt nu regelmatig tot 150 volt
Wederom een domme vraag heeft dit effect op de gelijkstroom uitgangsspanning van mn trafo??
Een ander onderwerp
telegraafpalen
De tussen ruimte in het echt hoeveel meter ?
Zal toch gauw meer dan 16 meter zijn en in schaal n 10 cm tussenruimte ?
Lijkt me dat ze dan ver uit elkaar staan
groetjes
kees

nkob

  • Offline Offline
  • Berichten: 136
Re: Van Swarzach naar Swarzburg
« Reactie #48 Gepost op: 16 augustus 2017, 19:14:21 »
een van de vragen al beantwoord denk ik
Bij verschillende metingen uitgangsspanning op hoogste stand zowel op de rails als aan de trafo .fleischman 6735
15 -20 -30 -35 volt wisselend en op verschillende momenten
20 volt zakte na inschakelen clima tot 15 volt iets later weer terug naar 20 volt tot 35 volt max
tijdens rijden van railbus   alles tussen de 4 en ruim 25 volt wisselend met knop maximaal
Conclusies
inschakelen ,,grote stroomverbruiker,,intern geeft gelijkstroom voltage vermindering
wisselstroom continu 14 volt geeft GEEN fluctuaties
Mag ik aannemen dat de voeding van de straat niet optimaal is ?
Graag een diagnose waar ik het moet zoeken
En een max van 35 volt lijkt me extreem !!
met vriendelijke groet
kees


Ronald Koerts

  • Offline Offline
  • Berichten: 6893
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Van Swarzach naar Swarzburg
« Reactie #49 Gepost op: 16 augustus 2017, 21:12:24 »
hoi,

die 35 volt zal wel onbelast zijn maar dan is het nog veel. De voeding van de straat lijkt inderdaad niet helemaal optimaal. Je zou het kunnen oplossen door een spanningsregelaar er tussen te zetten. Deze kan de spanningsdip(jes) opvangen en zorgen dat je altijd 220 volt hebt. Mogelijk merk je het ook met de levensduur van lampen en overige apparatuur. Deze zullen iets minder lang meegaan met zulke spanningsverschillen.

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

nkob

  • Offline Offline
  • Berichten: 136
Re: Van Swarzach naar Swarzburg
« Reactie #50 Gepost op: 16 augustus 2017, 21:49:01 »
dank je ronald
inderdaad onbelast
ik ga rondsnuffelen voor een spanningsregelaar
lampen koop ik hier per dozijn gaan gemiddeld een jaartje mee
spaarlampen en tl veeeel korter
Een te lage uitgangsspanning is hier ook een oplossing voor ??
of werkt hier die regelaar ook voor?
met vriendelijke groet kees

nkob

  • Offline Offline
  • Berichten: 136
Re: Van Swarzach naar Swarzburg
« Reactie #51 Gepost op: 17 augustus 2017, 13:02:40 »
div metingen gedaan
uitgang gelijkstroom 35 volt
uitgang wisselstroom 14 volt
als de ingangspanning te hoog is zou dan de wisselspanning ook te hoog moeten zijn ?
Is mn aanname dat als de stroomleverancier te kort capaciteit heeft om alle climas,etc in het dorp te voeden een oplossing is om het voltage continu te verhogen?
Het lijkt dat er namelijk geen piekspanning optreedt maar een continu verhoogde spanning is
en regelmatig te weinig power is
spannings beveiligers treden op bij piekstromen zover ik kan vinden op internet .
Het is toch een afwisselende hobby
vriendelijke groet
kees




Ronald Koerts

  • Offline Offline
  • Berichten: 6893
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Van Swarzach naar Swarzburg
« Reactie #52 Gepost op: 17 augustus 2017, 13:40:02 »
hoi,

Er zijn verschillende vormen van "spanningsbeveiliging".
1) UPS-systeem: Bij spanningsuitval zorgen voor een opvang van de spanning zodat je kan doorwerken. Je vangt er korte onderbrekingen mee op. Dit werkt met accu's en ook aangesloten via het elektriciteitsnetwerk. Meestal hebben die ook een regelaar die de spanning op 220 / 230 volt houdt.

2) Spanningsregelaar: Deze monitort de binnenkomende spanning en houdt deze op een niveau van 220 / 230 volt. Bij uitval van de totale spanning stopt ook dit apparaat. Je vangt hier geen korte onderbrekingen mee op. Je ondervangt hiermee dus de onder- en piek-spanningen.

3) Overspanningbeveiliging: Deze monitort ook de binnenkomende spanning. Bij een te hoge piekwaarde schiet de beveiliging in werking.

Voor jou zou een spanningsregelaar, al dan niet verwerkt in een UPS moeten werken. Sommige UPS-systemen werken namelijk ook bij een lagere ingangsspanning. Dat zal je even moeten kijken wat het makkelijkste / goedkoopste is.

In principe zou de uitgang van je wisselstroom 14 volt ook mee moeten gaan met het de hoogte van het elektriciteitsnetwerk.

Is mn aanname dat als de stroomleverancier te kort capaciteit heeft om alle climas,etc in het dorp te voeden een oplossing is om het voltage continu te verhogen?

Hoeft niet. Het kan ook aan jouw aansluiting liggen :) Je kan te weinig capaciteit hebben. Maar dat is zo complex aan het worden dat een "thuis" oplossing makkelijker is ;)

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

nkob

  • Offline Offline
  • Berichten: 136
Re: Van Swarzach naar Swarzburg
« Reactie #53 Gepost op: 17 augustus 2017, 15:02:16 »
dank je ronald
ik puzzel verder met meer kennis
vriendelijke groet
kees

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 569
    • Modelbouw in't algemeen.
Re: Van Swarzach naar Swarzburg
« Reactie #54 Gepost op: 17 augustus 2017, 17:52:20 »
Neem een (aantal) accu's en sluit daar de treinbaan op aan.
Heb je gelijk gelijkstroom (als je daar mee werkt).

Let op ze zijn of 12 volt (oudere accu's) of 24 volt (tegenwoordig).

De transformator 240 >>> 12 of 16 volt kan je dan niet gebruiken.
Of wel, als je eerst weer een omvormer 24 volt >> 240 volt (wisselstroom) gebruikt en daar de transformator opaansluit.

Opladen van de accu's doe je s'nachts (nou ja, op de momenten dat je slaapt)

Ronald
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen.

nkob

  • Offline Offline
  • Berichten: 136
Re: Van Swarzach naar Swarzburg
« Reactie #55 Gepost op: 18 augustus 2017, 16:15:32 »
hoi ronald
neem ik mee
ga binnenkort eens babbelen met de locale elektra mannen wat het voltage is officieel en officieus
hoorde gisteravond dat er een trafohuisje extra in aanbouw  is
mag ook wel eens ,er komen steeds meer huizen bij .
Eigenlijk hetzelfde met mn baan ,je kan wel steeds meer lampjes en lantaarns er bij plaatsen  maar het houdt een keer op
dan maar een transformator....je er bij zetten
model en werkelijkheid scheelt niet zoveel
groetjes
kees

nkob

  • Offline Offline
  • Berichten: 136
Re: Van Swarzach naar Swarzburg
« Reactie #56 Gepost op: 26 augustus 2017, 18:26:43 »
zucht
ja voltage varieert maar hoeveel?
gisteren een uurtje of 6 o volt
en dat savonds en snachts
beetje erg warm zonder klima
zucht 2
Vandaag eens een stukje rijden
loc stopt
geen punt kan er net bij als ik op een krukje sta
Voet glijdt een beetje hand idem dito met als resultaat een echte instorting
Loc bevrijd en toen puinruimen ,bij nadere inspectie een raillasje verbogen en dat resulteerde weer in iets meer afbreken om dat stukje rails opnieuw te kunnen leggen
Moraal van het verhaal
Zorg dat je overal altijd bij kan zonder krukjes en hou er rekening mee dat bij het ouder worden het wat minder soepel gaat .
Het leuke is dat het weer nieuwe ideen geeft.
groetjes
kees

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 569
    • Modelbouw in't algemeen.
Re: Van Swarzach naar Swarzburg
« Reactie #57 Gepost op: 26 augustus 2017, 19:29:32 »
Kees,
niet prettig zo allemaal.
Vandaag op de beurs in Houten gestaan.
Was net of ik bij je om de hoek stond. Ik had echter wel stroom.

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen.

nkob

  • Offline Offline
  • Berichten: 136
Re: Van Swarzach naar Swarzburg
« Reactie #58 Gepost op: 26 augustus 2017, 20:09:33 »
valt wel mee hoor ronald
een tijdje geleden op hetzelfde punt zelfde probleem toen een achteraf te optimistische oplossing bedacht
Nu een definitieve .
hoezo <<was net of ik bij je om de hoek stond >>
stroom weer terug hier,maar wind en droog onweer komt er weer aan dus .......
in ieder geval weer batterijen voor de zaklantaarn .
groet kees

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 569
    • Modelbouw in't algemeen.
Re: Van Swarzach naar Swarzburg
« Reactie #59 Gepost op: 27 augustus 2017, 19:02:03 »
hoezo <<was net of ik bij je om de hoek stond >>
Ik bedoelde de temperatuur.

Ronald
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen.