Doel:€250.00
Donaties:€85.00

Per saldo:€-165.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 20-05-2022

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco 1600, versie 2022 door Ascona
Vandaag om 00:03:14
Hoe zaag je een Lima hondekop door? door Duikeend
Vandaag om 00:01:05
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Chris Westerduin
24 mei 2022, 23:43:33
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door NS1220
24 mei 2022, 23:33:49
Airbrushes, wat is de beste tool en wat zijn de verschillen? door Tomasso
24 mei 2022, 23:22:08
Eén compressor en een hoop vragen door jerrytrein
24 mei 2022, 23:00:46
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
24 mei 2022, 22:54:14
Raadplaatje door Modellbahnwagen
24 mei 2022, 22:38:51
NTM goederenwagens in Spoor-0 door RutgerSHM
24 mei 2022, 22:37:43
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door Eric B
24 mei 2022, 22:30:29
1st Dutch US Convention, 21 en 22 mei 2022, Aalten door Ronald Halma
24 mei 2022, 21:52:14
Treinbaan verticaal opbergen. Is dat handig? door Olav
24 mei 2022, 21:49:55
Heen, En en Weer: de tram. door Huup
24 mei 2022, 21:49:31
Roco 2242 rijdt belabberd door Hielke Breider
24 mei 2022, 21:41:47
Artitec Hondekop IC-uitvoering, model 2020, materieelbespreking. door Benelux795
24 mei 2022, 21:14:49
Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm) door SimonSt
24 mei 2022, 20:30:07
Baanplannen van langgerekte stations door phdirk
24 mei 2022, 20:29:09
TEE RAm of DE4 door borotof
24 mei 2022, 19:11:35
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door MichielB
24 mei 2022, 19:01:23
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
24 mei 2022, 18:55:34
Handleiding/documentatie gezocht Pola-Maxi ? BR89 door Silvolde
24 mei 2022, 17:55:46
Rondom Charlois door Alewijn
24 mei 2022, 17:38:52
Frans loodsje et cetera door Noordernet
24 mei 2022, 17:35:27
Waar ik mee bezig ben en wat ik gemaakt heb door janvanbemmel
24 mei 2022, 17:25:51
Actuele bediening Oosterhout met goederentreinen door Rick
24 mei 2022, 15:51:06
BNLS modulebaan Werkspoor-Kathedraal hervat. door NS264
24 mei 2022, 15:01:36
Stoomtrein Goes-Borsele: Wat zijn we aan het bouwen door martijnhaman
24 mei 2022, 13:43:22
Gezocht: beschrijving Roco Modellen door eelco
24 mei 2022, 13:14:02
EifelBurgenBahn door Hendrik Jan
24 mei 2022, 11:24:06
Ex-DB TEE VT11.5 krijgt nieuw leven bij Railadventure door Modellbahnwagen
24 mei 2022, 10:47:05
  

Auteur Topic: Knooppunt aan de Twentelijn  (gelezen 21557 keer)

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2073
  • NS 1968-1980
    • Twentelijn
Re: Knooppunt aan de Twentelijn
« Reactie #90 Gepost op: 13 december 2021, 19:39:14 »
Na veel vijven en zessen is eindelijk de laatste SwitchPilot ter plaatse gearriveerd. Die had ik al in het voorjaar besteld, maar ESU kon 'm niet leveren. Anyway, nu is hij er, dus kon ik 'm monteren en aansluiten. Daardoor zijn nu de laatste opstelsporen toegankelijk geworden voor automatische besturing. Dit is, in tegenstelling tot de eerdere wisseldecoders geen SwitchPilot 2 (beide links op de foto), maar een modernere SwitchPilot 3 (rechts). Die heeft onder andere als voordeel dat hij een eigen display heeft, waardoor programmeren en instellen terwijl de decoder aan het programmeerspoor is aangesloten niet meer nodig is. Daardoor is het instellen van dit apparaat een koud kunstje geworden, zelfs het instellen van de schakeltijd. Ook het ingeven van de nieuwe wisselstraten is voor mij eenvoudig inmiddels. De komende tijd zullen de locs op de nieuwe sporen moeten leren remmen. Dat zal echter voor het treinenverloop op de overige sporen geen grote vertragingen opleveren, dus de ergernissen van voorheen zullen hopelijk niet optreden.



Mocht je hierboven geen foto zien staan, laat het me dan even weten.

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2073
  • NS 1968-1980
    • Twentelijn
Re: Knooppunt aan de Twentelijn
« Reactie #91 Gepost op: 24 december 2021, 18:01:47 »
Nèt voor de lockdown liep ik toevallig tegen dit rijtuig aan:



Het is een DB BDms272 uit Tp.IVa, mijn tijdperk dus, van Piko. Ik vind 'm fraai. Blij mee. Prima geschikt voor mijn Nord West Express uit 1978.

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2073
  • NS 1968-1980
    • Twentelijn
Re: Knooppunt aan de Twentelijn
« Reactie #92 Gepost op: 26 december 2021, 22:40:03 »
Deze dus:

1978 winter D237 Nord West Express Hoek van Holland (V19.33u) - Osnabrück (Kopenhagen)

PostmrD. PostPiko
ABm DBPiko
Bcm DBRoco
Bm  DSBHeljan
ABm DBRoco
WLABmSZDSachsen Modelle
ABm DBLS Models
BDmsDBPiko


loc + Postmr (DB, tot Osnabrück, ma-vr va Ut; za va HvH) + ABm (DB)2 + Bcm (DB)2 + Bm (DSB, ma,wo,vr,zo)2 + ABm (DB)3 + WLABm (SZD, ma wo vr zo)5 + ABm (DB)4 +BDms (DB)1
1 naar Hannover 2naar Kopenhagen 3naar Puttgarden 4naar Warschau 5naar Moskou


En natuurlijk, last but not least, de foto van de trein, getrokken door Artitec's 1315.



In die tijd kwamen de oude groene of blauwe DB-rijtuigen en de destijds nieuwe blauwbeige nog door elkaar voor. Het tweede rijtuig is een DB AB in Pop-kleuren. Die kwamen zelden in Nederland, maar het kwam wel voor. Ik vind het wel fraai omdat het de trein nog bonter maakt dan hij van zichzelf al is.

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2073
  • NS 1968-1980
    • Twentelijn
Re: Knooppunt aan de Twentelijn
« Reactie #93 Gepost op: 06 februari 2022, 12:51:25 »
Ik heb een aantal bruine Piko 2200's, Tp.III. Die wil ik voorzien van Kleinspoor NS-vignetten zodat ik ze vroeg in Tp.IVa kan gebruiken. Edwin (Mr. Kleinspoor) raadde mij aan daarvoor de kleine NS-vignetten te gebruiken, dus 12mm lang. Ik heb echter ook een tweede 2200 waarop het vignet al door Piko is aangebracht. Daarop is het vignet beduidend groter.
Ik heb daarom ook de grote vignetten van KleinSpoor laten komen, maar die zijn duidelijk te groot. Ik heb de vignetten, een Roco 2200 (links), Piko 2210 en een te bestickeren model even naast elkaar gezet met de beide afwrijfvellen. KleinSpoor Nr. 08 heeft de kleine vignetten van 12mm lengte; KleinSpoor Nr.18 heeft de grote vignetten van 14,5mm lengte. Zowel Roco als Piko houden de vignetlengte op iets meer dan 13mm, dus eigenlijk precies tussen beide in.
Als ik foto's van bruine 2200's op internet bekijk kom ik er ook niet helemaal uit. Op de ene foto lijken de vignetten kleiner dan op de andere. Misschien wordt dat vertekend door het standpunt van de fotograaf. Wie het weet mag het zeggen.



Als ik één van beide KleinSpoor-producten ga aanbrengen ga ik het verschil in vignetgrootte zien zodra de vergelijkbare Roco- of Piko-machine met vignet in de buurt is. Die kans is vrij groot, omdat ik multitractie wil gaan rijden met deze locs, motorhuif tegen motorhuif (vignetten naast elkaar dus). Ik ben nu dus op zoek gegaan naar vignetten van 13-13,5mm lengte. Ik ben inmiddels ook wel benieuwd naar hoe lang de vignetten op de huif van een bruine 2200 in werkelijkheid waren, al is dat voor mij bijzaak. Een behulpzame medemodelspoorder had op zijn te bestellen velletje watertransfers nog plek en bood mij aan ook voor mij een paar NS-emblemen op het door mij gewenste formaat mee te laten printen. Dat was erg vriendelijk en ik heb er dankbaar gebruik van gemaakt. Ruim een week geleden lagen ze bij me in de bus. Ze zien er prima uit. Gisteren ben ik ermee aan de slag gegaan.



Ik heb de vignetten zo krap mogelijk uitgeknipt om te voorkomen dat je de transparante film waarop ze geprint zijn na opbrengen blijft zien. Daarna het eerste vignet te water gelaten en na een minuut was het al geschikt om op te brengen. Dat ging soepel, het zijn prettige decals om mee te werken. Omdat het watertransfers zijn heb je nog gelegenheid de positie te veranderen zolang er nog water aanwezig is. Eenmaal op de juiste positie zuig je het water eronder weg met een tissue of in mijn geval een doekje.



Zou je nu het decal helemaal laten opdrogen, dan loop je het risico dat het zich niet helemaal prettig heeft gehecht en er een soort blaasjes of luchtbelletjes ontstaan. Om dat te voorkomen maak ik gebruik Decal Soft van Revell.



Ik ken het uit de vliegtuigmodelbouw. Het maakt de decal week en zacht, waardoor het de vormen van de onderliggende oppervlakte beter gaat volgen. De hechting wordt daardoor beter en reliëf van de ondergrond komt door de decal heen weer naar boven. Je brengt het aan met een kwastje dat in de dop van het flesje zit.



Ik breng meestal een grote druppel bovenop de decal aan, waardoor de decal volledig door de druppel wordt afgedekt. Als je het onder de decal laat zuigen loop je het risico dat die daardoor van zijn plaats gaat drijven. Dat komt ook ongewild wel voor. Dan zuig je het er gewoon weer onder vandaan met de tissue of het doekje en begin je opnieuw. Vervolgens laat je het resultaat drogen. De decal houd je gedurende het drogen bij voorkeur horizontaal, zodat de druppel er mooi op blijft liggen en de decal niet verschuift.
Zodra één kant van de locs droog was heb ik ook de andere kant gedaan, volgens hetzelfde procedé.



Of Decal Soft ook werkt voor afwrijftransfers, bijvoorbeeld die van KleiNSpoor, durf ik niet te zeggen. Iemand die het weet toevallig?

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2739
Re: Knooppunt aan de Twentelijn
« Reactie #94 Gepost op: 06 februari 2022, 13:46:26 »
Mooi geslaagd die vignetten-actie. Denk niet dat Decal soft zal werken met afwrijftranfers omdat er geen water aan te pas komt met die transfers. Heeft Decal-soft overigens niet dezelfde werking als Micro-set van Microscale?
Groeten,
Richard

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2073
  • NS 1968-1980
    • Twentelijn
Re: Knooppunt aan de Twentelijn
« Reactie #95 Gepost op: 06 februari 2022, 15:05:01 »
Dat zou best kunnen. Ik ken Micro-set alleen van horen zeggen.
Je kunt Decal Soft ook gebruiken op decals die al jaren geleden zijn aangebracht. Dan zijn ze ook kurkdroog. Het maakt het materiaal waarvan de transfer zelf gemaakt is week, vandaar dat ik het me afvroeg.

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2073
  • NS 1968-1980
    • Twentelijn
Re: Knooppunt aan de Twentelijn
« Reactie #96 Gepost op: 13 februari 2022, 13:07:48 »
Ik heb gisteren mijn Piko 1100 van nieuwe ASB's voorzien. De oude waren uitgelubberd en eraf gelopen. Dat vind ik vrij snel na 1½ jaar... Dat belooft wat voor de overige Piko's dus ik heb maar een heel zakje ingeslagen.

Vandaag ga ik weer eens stoeien met Rocrail. Bedoeling is één trein voorrang te geven, zodat die altijd als eerste wordt geselecteerd om het schaduwstation te verlaten. Hij is namelijk te lang voor de opstelsporen in dat schaduwstation, dus ik wil dat hij gewoon zsm doorrijdt. Ik heb wat tips gehad van het Rocrail-forum die ik heb toegepast, maar het is nog niet helemaal naar wens. De lange trein wordt niet ALTIJD als eerste geselecteerd en dat wil ik wel. Ik heb 'm prioriteit 1 gegeven (kortste wachttijd) en een blok in het voren laten reserveren. Dat blijkt onvoldoende.