Google+
Doel:€250.00
Donaties:€19.30

Per saldo:€-230.70

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 12-12-2017
Algemeen

De stichting

Recente berichten

"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door CAW
Vandaag om 06:31:21
Baan in Los Angeles door AndrevdG
Vandaag om 06:21:05
Welke modellen staan boven aan verlanglijst voor komende Nürnberg Toy Fair? door Meppelspoor
Vandaag om 04:11:29
Toon hier je nieuwe (model) spooraanwinst(en)... door Deetrein
Vandaag om 00:41:52
Mabar Tren, waar leverbaar in NL? door Rondje_HO
Vandaag om 00:29:04
Vrachtauto's in Schwarzburg door Ruud K
Vandaag om 00:16:34
BIELZ en het jaar 2017 door 3dscaleworks
Vandaag om 00:12:41
Nieuwbouw container overslag terminal door NS264
14 december 2017, 23:55:43
B-Models Sggmrss90 MAERSK Koelcontainer: in welke trein in te zetten? door jandcargo
14 december 2017, 23:06:03
3d Printen door 72sonett
14 december 2017, 22:48:49
vergroten van railsafstand Roco-Line zonder bedding door Nederlaantje
14 december 2017, 22:46:13
Documentaire over de verbouwing van de Hoekse Lijn door ReneN
14 december 2017, 22:38:39
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Gérard Drost
14 december 2017, 22:35:38
Interieur foto's 1200 loc door evert bennekom
14 december 2017, 22:34:17
Piko/Gutzold BR 52 2006 met kondenztender door Bahn-AG
14 december 2017, 22:18:35
Beďnvloeding schakeltijden wisseldecoders door centrales door Bert_Apd
14 december 2017, 22:08:53
3D/RM-IG: NS seinen (H0) door De eerste Ivo
14 december 2017, 21:54:11
Koploper crash met onbekende fout, i.c.m. DR5000 door Bert_Apd
14 december 2017, 21:49:31
Rangeren met de Sik - 120x40 in H0 door Jes
14 december 2017, 21:44:31
Rijtuigen spoorwegbouwbedrijf. 2 kleurig in 1955 door Jeff
14 december 2017, 21:29:26
Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0 door waldberg
14 december 2017, 21:29:14
Railtalk Magazine December 2017 door Erik de Zeeuw
14 december 2017, 21:16:38
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
14 december 2017, 21:09:00
BNLS-module: "De Kolk" door Tulpendaal
14 december 2017, 20:46:52
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Ruud K
14 december 2017, 18:59:12
Hatzum, NL modelbaan naar voorbeeld uit Friesland door mass am see
14 december 2017, 18:28:41
Aansluiten schakelaar 1xAAN/UIT/AAN door frodo
14 december 2017, 18:25:04
Project Halleberg, een digitale tandrad pendelbaan door Robkop
14 december 2017, 17:44:24
Index artikelen Railmagazine door martijnhaman
14 december 2017, 17:44:21
BMB 00-modulebaan, Algemeen. door St00mboy
14 december 2017, 17:37:27
  

Auteur Topic: Without automatisch  (gelezen 15067 keer)

lokloods

  • Offline Offline
  • Berichten: 920
Re: Without automatisch
« Reactie #120 Gepost op: 12 november 2017, 22:32:28 »
Klaas,
 Een hele prestatie. Ik neem mijn petje er voor af.

Vr. Groet,
Wiebe

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 14482
    • Pagina van klaas
Re: Without automatisch
« Reactie #121 Gepost op: 12 november 2017, 22:50:41 »
Dank u.
Omdat ik in mijn werk veel met dit type IC's te maken had was het principe niet erg moeilijk. Maar het was vooral doorzetten om al die duizenden solderingen te maken. Nu komt er nog een saai karweitje: alle kladjes omzetten naar nette schema's zodat ik over een jaar nog weet wat ik in elkaar gebakken heb.
Take it slow, the pace is not what matters, it's the direction that you go. (J.R. Cash)

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1202
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: Without automatisch
« Reactie #122 Gepost op: 12 november 2017, 23:25:40 »
Knap stukje werk Klaas...  (y)
Mijn complimenten!

Groeten,
Bert

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 14482
    • Pagina van klaas
Re: Without automatisch
« Reactie #123 Gepost op: 18 november 2017, 13:28:50 »
De doos met elektronica is voorzien van een open front. De inhoud is daardoor beschermd terwijl het lichtorgel zichtbaar blijft.
Het geheel in stemmig zwart gekwast.


Ook de documentatie is aangepast aan de definitieve toestand. Totaal 22 bladen A3 formaat, zigzag aan elkaar geplakt tot een soort draaiorgelboek. Helemaal uitgevouwen een strook behang van ruim 9 meter. Te lang voor mijn huiskamer.
Voor mij is het project hiermee afgerond, klaar voor de show!
« Laatst bewerkt op: 18 november 2017, 13:31:32 door Klaas Zondervan »
Take it slow, the pace is not what matters, it's the direction that you go. (J.R. Cash)

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 2146
Re: Without automatisch
« Reactie #124 Gepost op: 18 november 2017, 14:24:44 »
Het ziet er erg netjes uit ,Klaas!
Kan je alle bedrading en zo nu nog goed bereiken als je iets wilt  wijzigen of  fout moet zoeken ?
De documentatie ziet er eveneens verzorgd uit.
Groeten ,
Peter, die zijn Siemens relaisjes niet meer goed bereiken kan. :(

Grootbedrijf NS 1924-heden .
 0 baan  met NS loks  2100 en 3900  en  eloks  1100, 1200, 1300 en Mat 24  2 rail en bovenleiding .
 De  baan heeft een kopstation en  een kruisingsstation in een ovaal .Werkende lichtseinen Een  lok BR 023 is  in planning.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 14482
    • Pagina van klaas
Re: Without automatisch
« Reactie #125 Gepost op: 18 november 2017, 14:30:59 »
Peter, ik kan overal nog goed bij. Het front en de achterplaat zitten met koffersluitingen vast. Zijn dus in een handomdraai te verwijderen.
Take it slow, the pace is not what matters, it's the direction that you go. (J.R. Cash)

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 2146
Re: Without automatisch
« Reactie #126 Gepost op: 18 november 2017, 14:34:40 »
Dag Klaas ,
Zo had ik het eigenlijk ook moeten doen als jij deed.
Je kent de Siemens relais nog wel. Heb e.e.a. ingebouwd en onder de baan geplaatst,ik kan er vanwege de bedrading niet meer goed bij . :(
 Peter
Grootbedrijf NS 1924-heden .
 0 baan  met NS loks  2100 en 3900  en  eloks  1100, 1200, 1300 en Mat 24  2 rail en bovenleiding .
 De  baan heeft een kopstation en  een kruisingsstation in een ovaal .Werkende lichtseinen Een  lok BR 023 is  in planning.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 14482
    • Pagina van klaas
Re: Without automatisch
« Reactie #127 Gepost op: 18 november 2017, 14:54:14 »
Ja Peter, ik bouw elektronica en relaisschakelingen altijd in losse kasten die dan met een veelpolige stekker met de baan worden verbonden.
Bij mijn nieuwe baan die nog in planning is wil ik zoveel mogelijk van de besturing inbouwen in een goot aan de voorkant van de baan.
Voor een idee, zie mijn draadje Uit en thuis
« Laatst bewerkt op: 18 november 2017, 14:56:08 door Klaas Zondervan »
Take it slow, the pace is not what matters, it's the direction that you go. (J.R. Cash)

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 2146
Re: Without automatisch
« Reactie #128 Gepost op: 18 november 2017, 16:06:06 »
Dat van die goot wist ik al, ook een idee voor mij om te gaan gebruiken.
En dan alle schakelingen en printjes via een meerpolige steker met de baan verbinden.
 Heb je nog speciale tips over connectors ?
Conrad zal wss wel wat hebben...
Peter
Grootbedrijf NS 1924-heden .
 0 baan  met NS loks  2100 en 3900  en  eloks  1100, 1200, 1300 en Mat 24  2 rail en bovenleiding .
 De  baan heeft een kopstation en  een kruisingsstation in een ovaal .Werkende lichtseinen Een  lok BR 023 is  in planning.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 14482
    • Pagina van klaas
Re: Without automatisch
« Reactie #129 Gepost op: 18 november 2017, 16:18:38 »
Connectors is een kwestie van persoonlijke voorkeur. Ik heb mezelf gestandaardiseerd op 25-polige sub-D connectors. Eén type voor alles. Alleen in situaties waar maximaal 5 polen nodig zijn gebruik ik ronde DIN-pluggen. Gewoon omdat ik daar nog wat voorraad van heb liggen.
« Laatst bewerkt op: 18 november 2017, 16:28:55 door Klaas Zondervan »
Take it slow, the pace is not what matters, it's the direction that you go. (J.R. Cash)

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 2146
Re: Without automatisch
« Reactie #130 Gepost op: 18 november 2017, 16:22:13 »
Ha ha ,Ik ben net aan het zoeken bij  de firma C. en aangeland bij de Sub D connectors. :D
 Dat type ken ik van mijn werk.
Voor ik maar iets bestel moet ik wel van te voren weten hoeveel ik nodig denk te hebben .....
 Bedankt.
Peter
Grootbedrijf NS 1924-heden .
 0 baan  met NS loks  2100 en 3900  en  eloks  1100, 1200, 1300 en Mat 24  2 rail en bovenleiding .
 De  baan heeft een kopstation en  een kruisingsstation in een ovaal .Werkende lichtseinen Een  lok BR 023 is  in planning.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 14482
    • Pagina van klaas
Re: Without automatisch
« Reactie #131 Gepost op: 21 november 2017, 14:07:10 »
Hoewel alles goed werkte was er nog een puntje waar ik niet erg tevreden over was. De bezetmeldingen op de print zaten netjes op een rij op numerieke volgorde. De leds hadden verschillende kleuren omdat de groene op waren. Bovendien werkten  ze achterstevoren: spoor bezet = led uit. Allemaal niet erg overzichtelijk, zeker niet voor een bezoeker. Daar moest dus wat aan gedaan worden.
Eerst zag het er zo uit:


Ik besloot om er nog wat transistors tegen aan te gooien om de signaalrichting om te keren. De leds werden rood en kwamen op een apart bordje in een simpel sporenplan, Nu ziet dat hoekje er zo uit, veel beter:
« Laatst bewerkt op: 21 november 2017, 14:42:50 door Klaas Zondervan »
Take it slow, the pace is not what matters, it's the direction that you go. (J.R. Cash)

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1202
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: Without automatisch
« Reactie #132 Gepost op: 21 november 2017, 15:47:33 »
Klaas,

Dat ziet er heel "aanschouwelijk" uit...  ;)  (y)

Groeten,
Bert

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 9281
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: Without automatisch
« Reactie #133 Gepost op: 21 november 2017, 15:57:27 »
Leuk en begrijpelijk, zelfs voor mij.

Groet Jaap
Duits, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 14482
    • Pagina van klaas
Re: Without automatisch
« Reactie #134 Gepost op: 21 november 2017, 16:08:40 »
 ;D ;D ;D
Take it slow, the pace is not what matters, it's the direction that you go. (J.R. Cash)