Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Loconet over TCP/IP door Falkenberg
Vandaag om 12:19:04
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 12:16:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Harryku
Vandaag om 12:07:18
Verschil leveranciers DCC decoders? door Ronald Halma
Vandaag om 11:55:05
Zee. Land. door Huup
Vandaag om 11:51:05
FS UIC-X wagens en hun varianten door 1200blauw
Vandaag om 11:38:41
Handmatige bediening van wissels d.m.v. stangen door spoorijzer
Vandaag om 11:21:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:20:00
NS/32 door FritsT
Vandaag om 11:08:41
Perronhoogte TP3 door Pauldg
Vandaag om 10:59:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door Pauldg
Vandaag om 10:50:12
zelfbouw diesel vijf (DE-5) door FritsT
Vandaag om 10:22:10
De Hondsrugbaan door Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag om 10:22:09
Kranenberg, een exercitie in code 70 door meino
Vandaag om 10:18:27
US diorama in H0 door ES44C4
Vandaag om 10:09:14
Schneidersein door W.Broere
Vandaag om 10:04:53
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MOVisser
Vandaag om 09:56:58
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 09:52:10
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 09:36:22
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
Vandaag om 09:22:33
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door henk
Vandaag om 09:02:16
Modelbaan Beltheim. door Hans GJ
Vandaag om 08:39:25
De spoorhaven van Zuidbarge. door mass am see
Vandaag om 08:25:21
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Basilicum
Vandaag om 08:12:20
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door NS264
Vandaag om 07:49:38
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
  

Auteur Topic: Ontwerp een Modelbaan  (gelezen 21330 keer)

Arbhin

  • Planner
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 573
  • Modelbouw of op-schaal bouwen?
    • Digitaal rijden:
Re: Ontwerp een Modelbaan
« Reactie #45 Gepost op: 23 juli 2017, 21:13:46 »
Deze week: Thema banen.

Voor deze week het thema: Rangeren.
Nou zijn er een twee basis mogelijkheden voor rangeren: een enkele binnenkomst en vertrek richting en een doorgaande route.
Rangeerterreinen zijn interessante stukjes modelbaan: Veel bewegingen, veel treinen en wagons elk met doel rond getrokken van en naar bestemmingen. Voor scenery iets minder aantrekkelijk: Vooral een paar noodzakelijke gebouwen (afhankelijk van het tijdperk) en veel grind, zand, grond en vooral rails en bielsen. Misschien spaarzaam een paar plukjes gras of wat onkruid op verlaten sporen, maar veel meer dan dat zal er op de modelbaan niet zichtbaar zijn.
Op een rangeerterrein zal er vooral veel ge-, nou ja gerangeerd worden, maar net als bij stations en andere banen: het moet duidelijk zijn waar de treinen voor rijden.
Zoals zojuist gezegd zijn er twee soorten rangeerterreinen, in de basis, maar daarnaast zijn er heel veel mogelijkheden waarvoor een rangeerterrein dient. Even een paar mogelijkheden: de gemakkelijkste is die voor een station. Vooral bij een kopstation moet er veel rangeerruimte zijn voor de sporen bij de perrons komen. Bij stoom tijdperk banen zal bij een kopstation vele locomotieven klaar moeten staan, een draaischijf om loc's te kunnen keren (vaak meer dan één) en alle werkzaamheden gebeuren vóór de perrons (kolen, water, laden, lossen, etc).
Ook bestaan er rangeerterreinen voor het klaarzetten van treinen. Opslag van materieel en wagons, die klaargezet worden voor hun aanstaande geplande vertrek.
Bij industrie zijn rangeerterreinen ook te vinden. sporen voor laden en lossen, sporen waar treinen gekeerd kunnen worden en waar geloste wagons weggezet kunnen worden terwijl volle wagons weer terug klaargezet worden.
Wanneer een rangeerterrein in model wordt uitgebeeld, is het voor het beeld beter om ook duidelijk te hebben waarvoor er gerangeerd moet worden, een modelbaan die dit niet duidelijk heeft, kan een onsamenhangende beweging van treinen en wagons worden dat niet ontspannend is om naar te kijken.

Voor wie houdt van veel sporen en veel bewegingen van treinen en wagons is een modelbaan met rangeerterrein een geweldige uitdaging. Elke schaal heeft voor rangeren wel een mogelijkheid: In schaal 1 is het mogelijk een klein havenloods rangeerterreintje of klein industriespoor uit te beelden, ook hier met veel bewegingsmogelijkheden. Voor de kleinere schalen zeker voor H0 en N zijn er ruime mogelijkheden en vele voorbeelden om een rangeerterrein uit te werken. Met veel sporen, wissels en diverse seinen. Combinaties van diverse spoor breedten zijn bij rangeerterreinen ook een mogelijkheid.

Succes met bouwen,
Arbhin
Volg mijn draadje over ontwerpen en plannen van een nieuwe Modelbaan: https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,73506

Arbhin

  • Planner
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 573
  • Modelbouw of op-schaal bouwen?
    • Digitaal rijden:
Re: Ontwerp een Modelbaan
« Reactie #46 Gepost op: 02 september 2017, 13:01:28 »
Deze week: De Spanning.

De vakantie is weer voorbij en iedereen heeft weer inspiratie gekregen. Modelbanen gaan weer afgestoft worden, modelhuizen gaan weer opgebouwd worden en met de inspiratie die we hebben opgelopen tijdens het verblijf in welk land of locatie dan ook wordt een bron voor een nieuwe baan, een extra stukje in een bestaande baan of een toevoeging in de scenery.
De dagen gaan langzaam weer korten en de mogelijkheden om nog even wat aan de modelbouw te doen worden meer door regenweer, stormavonden of omdat de temperatuur binnenshuis beter wordt.

Wie herinnert zijn eerste treinset nog? Een achttal gebogen rails, de wat meer gelukkigen hadden iets meer rails, met twee wissels.
Een trafo en een trein dat rondjes kon rijden zonder dat je met de hand de wagon vooruit moest duwen. Een wonder en een geweldig cadeau, of je had het zelf bij elkaar gespaard van je krantewijk, 'heitje-voor-karweitje' of je ouders meegeholpen.
Maar die rondjes rijden op het tapijt, of tafel werd uiteindelijk niet zo spannend meer. Je zocht meer uitdaging voor je trein dus kwamen er rails bij (of zoals je dat ook een tijdje had: extra uitbreidingssets voor een startersset). Maar ook die, uiteindelijk, gingen vervelen. Hoe komt dit? Meerdere redenen zijn mogelijk: het elke keer uit elkaar halen gaat vervelen, je had mogelijk geen vaste plek voor de trein of je hebt het altijd als speelgoed gezien en als dusdanig behandeld (ergo: er gaat wel eens wat kapot).
Maar ook: er zit geen spanning in de startersset en de uitbreidingen.
Probeer eens een televisieserie te volgen waar alle spanning uit weg is: je krijgt een saai verhaal van begin naar het eind, en je bent blij als je het afgekeken hebt, als je zover al komt. Conclusie: Zonder spanning kijkt men niet.
Hetzelfde geldt voor boeken, toneel en het leven zelf. Zonder een kleine spanning is er geen ' drive' om naar een oplossing te zoeken.
Ook voor modelbanen geldt: er moet een mate van spanning in zitten wil een modelbaan als interessant gezien worden. Natuurlijk zit die spanning in hoe zo'n modelbaan opgebouwd is, maar ook in de omgeving en hoe in de layout de treinen op elkaar reageren, of hoe iemand zijn best moet doen om de verschillende treinen op elkaar af te kunnen stemmen.
Bekijk niet alleen je layout. Want de spanning moet niet alleen van je layout komen. Het moet ook van de rest komen: Een hollende man op het perron geeft al een spannend moment op je layout. Doe je dit echter bij elk perron gaat de spanning er weer vanaf. Een blote man of vrouw ergens in de scenery verstopt geeft ook spanning, maar je kunt je afvragen of dit de gewenste spanning is. Een auto dat bij de spoorbomen wacht is een stille interactie moment en dus een spanningsbron, net als een ongeluk ergens in de layout.
Maar probeer eens met een trein meer te rijden op je layout dan waar het layout eigenlijk voor bedoeld is. Dit geeft spanning. Niet alleen bij de bestuurder, ook bij de kijker die zich gaat afvragen hoe het allemaal opgelost gaat worden.
Hou hier ook rekening mee tijdens het plannen van je layout. Laat het ergens spaak lopen, maar wel zodanig dat het opgelost kan worden. Zoals een stukje enkelspoor in een dubbelspoorstraject (niet ongewoon in Nederland) of een rangeertraject dat uitloopt op een doorgaand stuk spoor, waardoor de rest van de treinen moeten wachten. Het zijn kleine dingen soms, maar met een beetje aandacht kun je van je layout en je baan net iets meer maken dan 'weer een nieuwe baan'.

Door de vakantie is het wekelijks patroon een beetje onderbroken, maar dit gaat weer opgepakt worden.

Veel bouw plezier
Arbhin
Volg mijn draadje over ontwerpen en plannen van een nieuwe Modelbaan: https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,73506

Arbhin

  • Planner
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 573
  • Modelbouw of op-schaal bouwen?
    • Digitaal rijden:
Re: Ontwerp een Modelbaan
« Reactie #47 Gepost op: 08 september 2017, 17:07:51 »
Deze week: Thema's

We gaan weer verder waar we gebleven waren, na wat intermezzo's: Thema banen ter uwer inspiratie.
Ga je voor een enkelspoors baan, of een drukke meersporen verbinding?
Wil je een eenvoudig rondje met een station, of inhaalspoor, of ga je voor een natuurgetrouwe 'tussen stations rijdende treinen'.
Je kunt ook inspiratie krijgen door niet naar sporen of natuurgetrouwe spoorbeelden (Pun intended) te kijken.
Bekijk het centrum van een oud stadje, of rijd eens rond in een ander land om inspiratie op te doen.
Soms kan een modelbaan zonder treinen.
Verschuif het accent van je ontwerp eens naar iets anders dan de trein. Een idyllisch frans dorpje zoals (om maar een voorbeeld te nemen) Chateau - Châlon. Een oud Karolinisch dorpje waar ooit een kasteel gestaan moet hebben tegen de flank van een heuvel gebouwd.
Maak dan je modelbaan van meerdere kanten zichtbaar zodat mensen van 'boven naar beneden' kunnen kijken tussen de smalle straatjes door en aan de andere kant van 'beneden naar boven' om het dorpje te kunnen aanschouwen.
Omdat we met treinen bezig zijn, kun je aan de rand nog even een spoor leggen zonder dat deze inbreuk doet op de scenery en net even het franse sfeertje ophoogd door de manier van rails aanleggen in Frankrijk: Met de franse slag.

Succes met bouwen.

Arbhin
Volg mijn draadje over ontwerpen en plannen van een nieuwe Modelbaan: https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,73506

Arbhin

  • Planner
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 573
  • Modelbouw of op-schaal bouwen?
    • Digitaal rijden:
Re: Ontwerp een Modelbaan
« Reactie #48 Gepost op: 16 september 2017, 12:41:09 »
Deze week: Thema's (paradesporen)

Genoeg van alle stations en omelkaar heen rangerende treinen?
Genoeg van de hectiek om treinen op elkaar aangepast te krijgen?
Soms wil je gewoon kijken. Laat die treinen elkaar passeren en door het station rijden zoals een intercity langs een dorpsstation raast.
Enkele wachtende reizigers het stof om de jas laten wapperen. De krant uit de handen blazen door een trein dat met 'net' aangepaste snelheid door het station raast.
Hoewel ik veelal de 'ronde' als modelbouwbaan negatief het benaderd is voor het rondjes laten rijden van een trein, mogelijk twee treinen die elkaar ergens in het modellandschap passeren of tegemoet komen, een goede mogelijkheid.
Ofwel door het paradespoor, een lang traject spoor waar de treinen duidelijk zichtbaar zijn, tussen twee tunnels in, langs een berghelling over een beekje (waar dan nog iets gebeurd) met een kleine slinger in het spoor zodat de bewegingen niet alleen voorwaarts maar ook links-rechts zijn en elk aspect de juiste aandacht krijgt. Ofwel door een groot station waar de trein soms wel, soms niet stopt samen met andere treinen als bij een echt station en op elkaar wachten met vertrekken, zoals ook in het echt gebeurd.
Met lange treinen, of hele korte 'museum'-treinen met twee of drie wagonen.

Hoewel het belangrijk is om je baan interessant te houden en er genoeg moet gebeuren; actie, mensen; actie! Moeten er op de modelbaan ook rustmomenten zijn.
Zo'n paradespoor is een geweldig puntje van rust.
Een groot station is alles behalve rustig, maar als een baan goed loopt en alles gesmeerd op elkaar afgestemd is, wordt ook dat weer rustig.

Werk je met rangeersporen? Probeer eens iets met een tweede rangeerterrein, waartussen een spoor langs het 'grote spoor' loopt. Ook hiermee creëer je een rust moment binnen het hectische rangeren.
heb je een kleine scenery met net 1 stationnetje, hou ruimte tussen het station en de tunnel waardoor de trein rustig rijdt en langzaam de tunnel in rijdt. Ook hiermee creëer je een rust moment, een klein paradespoor.

Ondanks alle hectiek en alle drama dat een modelbaan interessant maakt, denk aan een mogelijkheid waar rust heerst.

Succes met bouwen,

Groet,
Arbhin
Volg mijn draadje over ontwerpen en plannen van een nieuwe Modelbaan: https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,73506

Arbhin

  • Planner
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 573
  • Modelbouw of op-schaal bouwen?
    • Digitaal rijden:
Re: Ontwerp een Modelbaan
« Reactie #49 Gepost op: 23 september 2017, 12:11:39 »
Deze week: Ontwerp een modelbaan

Nu ik de koe bij de horens gevat heb om toch zelf een treinbaan te gaan maken kom ik mijzelf en mijn eigen adviezen tegen.
Vanuit mijn eigen ervaring kan ik enkele nieuwe adviezen aan mijn vorige toevoegen dus vandaar dit nieuwe item. Ontwerpen van een modelbaan kan net zo makkelijk of moeilijk als je het zelf wilt maken.
Soms heb je bij voorbaat al een idee dat alleen nog maar uitgewerkt moet worden, andere momenten heb je een ruimte en een mogelijke 'treintafel', maar geen idee hoe dit in te vullen.
Hoe vaak gebeurt het ons dat we naar de ruimte staren en denken: 'Dit zou echt een mooie plek zijn om een modelbaan in op te bouwen', maar daarmee is de baan nog geen werkelijkheid.
Alle mogelijkheden dringen zich aan je op, zowel in gedachten als in werkelijkheid, want er staan moderne, oude en zeer oude modellen klaar om over de baan te racen en in gedachten hebben de huizen, stations en wegen allemaal al hun plek op de plank.
De baan is in je hoofd eerder af, dan dat deze in werkelijkheid begonnen is. Daarom eerste advies: Wil niet te vlug.
Geef ook het plannen van de tafel tijd.
Mocht je bij het uitwerken erachter komen dat er iets niet kan, net niet klopt of toch niet strookt met wat je van plan was kun je er dan nog op terug komen.
Bij de eerste momenten dat ik de treintjes weer terugvond op zolder dacht ik gelijk aan alle rails dat ik had liggen en waar ik zoveel jaren zoveel plezier aan had. Weer even los wat wissels en rails aan elkaar gelegd en twee wagonnetjes door de wissels laten lopen. Het voelde weer goed en ik wilde wel weer eens een plan maken waar ik wat langer en veelvuldiger plezier aan kon hebben dan alleen wat losse wissels.
Ook had ik voor de familie met kerst al eens een kerstdorp in scene gezet met van die standaard gebakken klei-huisjes, wat de rest van de familie ook leuk vond. Met van die lichtjes die door de ramen kunnen schijnen. En waarna ik weer voelde hoe leuk het is om een gedachte te hebben en die volledig te kunnen uitwerken.
Dus het modelbouwen ging weer kriebelen.

Maar wát gaan we bouwen?
Voor dat ik werkelijk begon met het plannen heb ik een lijst gemaakt met mijn wensen:
- Sneeuw/winter dorp
- Een bestaande situatie
- stoom tijdperk, Dickens-achtig
- Op schaal (de kerst dorpen zijn heel los 1:72 verschaald, maar zijn verder niet goed te sceneren)

De treinen op zolder waren allemaal N-schaal.
Als klein jongetje kreeg ik rond mijn 8ste verjaardag mijn eerste beginnersset: Fleischmann H0 rondje met een stoomtreintje.
Later heb ik dit verkocht en er N-schaal voor gekocht. Weer een beginnerssetje van Trix/minitrix met een kleine uitbreiding van Fleischmann, in die tijd was het verschil tussen die twee nog niet zo boeiend.
Dus wilde ik wel verder met 1:160.
In de wereld en tijdens vakanties rondgekeken naar situaties en mogelijke locaties om na te kunnen bouwen, of om een baan op te baseren.
Via Frankrijk, misschien toch Duitsland, Engeland (disused railways kan een zeer grote inspiratie bron zijn!) uiteindelijk in Ierland terecht gekomen (in gedachten dan).
Tijdperk was al losjes bepaald.
Door de geschiedenis van het land te bekijken kwam ik bij begin 20ste eeuw: Ongedurigheden, veel stoom en wat geknutsel met rariteiten op het spoor.
De plannen zijn nu zo goed als concreet, maar heeft alles bij elkaar toch wel zeker een jaar geduurd.
Omdat we het hebben over een hobby, een hobby dat eigenlijk nooit klaar is (want, als deze hobby klaar is, hebben we geen hobby meer en moeten we gaan uitkijken naar een nieuw onderwerp voor onze hobby). Het is daarom niet erg als we bij de voorpret (het bedenken en plannen van de modelbaan) wat langer doen. Als de baan goed doordacht en wel overwogen is uitgedacht is de kans dat we er op uitgekeken raken ook kleiner.

Als we alleen maar plezier hebben bij het bouwen van de modelbaan missen we de voorpret van het bedenken het passen en meten.

Dus: Ontwerp je modelbaan. Als je geen plezier beleefd aan je baan in het voortraject moet je je afvragen of het eindresultaat nog wel de moeite waard is. Misschien dat je een leuk iets hebt bedacht en als jij er geen plezier aan beleefd kan een ander het nog wel hebben, dus laat vooral elkaar weten wat de plannen zijn die we hebben, maar wanneer je voor jezelf niet het gevoel hebt dat je plannen stroken met je interesse, je voorgevoel niet helemaal klopt met waar je eigenlijk je hobby aan wilt besteden, doe vooral je plannen in de ijskast en ga zoeken naar dát stukje modelbouw waar je hart wél ligt. Plan je baan en niet alleen je baan maar ook je omgeving.

Verder wens ik alle bouwers: Veel bouw plezier!

Arbhin
« Laatst bewerkt op: 23 september 2017, 12:19:41 door Arbhin »
Volg mijn draadje over ontwerpen en plannen van een nieuwe Modelbaan: https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,73506

Arbhin

  • Planner
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 573
  • Modelbouw of op-schaal bouwen?
    • Digitaal rijden:
Re: Ontwerp een Modelbaan
« Reactie #50 Gepost op: 02 oktober 2017, 16:33:08 »
Deze week: Modelbouw of Speelgoed?

Een ieder hier op het forum (en daarbuiten) kent de meest geweldige banen en shows waar geweldige scenes zich afspelen, waar mensen hard gewerkt hebben om een stad of dorp of een stukje werkelijkheid na te bouwen op schaal en dit in te passen in een stukje modelbaan.
Mooi op schaal en geweldig gevormd.
Het maken van 'echte' modellen is iets van niet zo heel gek lang. Tot zeker (in Europees vast land in ieder geval) 1980 was de modeltrein eigenlijk een stukje speelgoed.
De banen waren fantasie of gebaseerd op iets maar behalve de basis die dan wel duidelijk was, waren de treinen en de modellen vooral bedoeld als bijkomstigheid en minder als de afbeelding van de realiteit.

Bij het ontwerpen, los van de ideeën die je hebt voor het uitwerken van je baan, is het ook verstandig om je af te vragen of je wilt gaan modelleren of bezig wilt zijn met een stukje speelgoed. Speelgoed is in deze niet denigrerend bedoeld, maar bij modelleren ben je bezig zo realistisch mogelijk te werken, terwijl als het bedoeld is als speelgoed, dan ben je veel vrijer in hoe je de baan afwerkt.
Hoewel ondertussen bekend is dat de werkelijkheid nabootsen een illusie is (pun intended) omdat daarvoor meer plek nodig is dan beschikbaar (in de meeste gevallen) of dat we een dusdanige kleine schaal nodig hebben dat de treinen of details niet meer zichtbaar zijn, ben je toch minder vrij bij de uitwerking van bijvoorbeeld het station van Keulen dan wanneer je op je layout toevallig het station van Keulen wel heel mooi vind en het gebouw naast je perrons zet als zijnde het station van Keulen.
Een fantasie-modelbaan is nog steeds een modelbaan en als dusdanig vaak gebaseerd op één of meerdere stukjes werkelijkheid.
Wil je jezelf niet vastbinden kun je alsnog tijdens de verwerking van je scenery rond je layout een stukje werkelijkheid inpassen, maar dan is dat alleen omdat dat zo uitkomt.
Combineren van deze twee uitersten komt natuurlijk heel veel voor, toch is het handig om je af te vragen voor de start van het realiseren met welk oog je de baan gaat opbouwen: Zo realistisch mogelijk, kan heel leuk zijn, maar het kan ook zeer beperkend werken; of zeer los en kun je niet alleen treinen van 1 'tijdperk' laten rijden maar van alles wat over je baan laten roetsjen.

Het lijkt nutteloos om hier iets over te beslissen, velen zullen 'wel zien waar het uit komt', maar toch helpt het om het vooraf duidelijk te hebben, dan achteraf te denken dat het misschien toch iets te 'strak' of te 'los' is geworden.

Succes met bouwen.

Arbhin
Volg mijn draadje over ontwerpen en plannen van een nieuwe Modelbaan: https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,73506

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6057
Re: Ontwerp een Modelbaan
« Reactie #51 Gepost op: 02 oktober 2017, 17:12:49 »
@Arbhin,

In het kader van de EMV Kinderprojecten hebben we al verschillende keren gewerkt met groepen kinderen van 11 en 12 jaar. Voor het onderwijs op de basisscholen werd een methode ontwikkeld waarbij (spoorweg-) modelbouw wordt ingezet.
Het ontwerp gedeelte daarvan werd ontwikkeld met een aantal architecten. De kinderen ontwerpen een stukje stad met een aantal verplichte onderdelen: wonen, werken, winkels, groenvoorzieningen en verkeer (infra). En dat alles op een beperkt oppervlak van slechts 1200 x 560mm. Ofwel de grootte van één BNLS- of BMB module.

Inmiddels zijn er verschillende van dit soort projecten uitgevoerd. En het is verrassend om te zien hoe interessant en realistisch deze stukjes modelbaan er uiteindelijk uit zien. Het is geen in beton gegoten methode, maar wellicht ook geschikt voor volwassenen om het ook te proberen.

Zie: https://maakonderwijs.wordpress.com

Gr, Hans

Arbhin

  • Planner
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 573
  • Modelbouw of op-schaal bouwen?
    • Digitaal rijden:
Re: Ontwerp een Modelbaan
« Reactie #52 Gepost op: 02 oktober 2017, 18:06:21 »
Beste Hans,

Ik ben een vervend volger van de berichten rondom de Kinderprojecten.
Zeer mooi om te zien hoe de kinderen met hun projecten van gedachten tot realistische ontwerpen komen.
Meer scholen zouden dit moeten doen (misschien iets om te realiseren samen met MadScience Project?)

Succes,
Arbhin
Volg mijn draadje over ontwerpen en plannen van een nieuwe Modelbaan: https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,73506

Arbhin

  • Planner
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 573
  • Modelbouw of op-schaal bouwen?
    • Digitaal rijden:
Re: Ontwerp een Modelbaan
« Reactie #53 Gepost op: 09 oktober 2017, 17:03:13 »
Deze week: Besturing

Een onderwerp dat wel zeker aandacht verdient is de vorm van besturing.
Vóór dat er ook maar een vorm van baan-basis ligt is het aan te raden om de soort aansturing op de baan te bedenken.
Het wordt er niet leuker door wanneer je begint op te bouwen met een analoge baan, als je later bedenkt dat je toch liever alles digitaal wilt aansturen.
Maar belangrijker dan de aansturing van de baan, is de aansturing van de onderdelen op de baan: Seinen, wissels en draaischijven.
En de verlichting niet te vergeten.
Wil je de wissels analoog bedienen, zal er toch iets moeten met de bezetmelding van het seinwezen op de baan.
Ook als alles op elkaar gekoppeld moet worden dien je dit vooraf even uit te werken voor dat je begint met bouwen.
Bedenk je een digitale baan, maar wordt deze toch analoog wanneer de baan al af is, en de scenery eigenlijk al rond is, zal er toch hier en daar wat hak en breek werk verricht moeten worden. Andersom net zo.
Dus om jezelf het werk te besparen is het aan te raden om deze stap vooraf voor jezelf duidelijk te hebben.
Het mag duidelijk zijn dat het plannen en ontwerpen van de baan een leuke klus is al vóór je begint met bouwen, het is zeker aan te raden om zoveel mogelijk jezelf in te lezen in de mogelijkheden voor dat je een besluit maakt en de baan bouwt.

Heb je dus je layout al klaar liggen, en de tafel staat bijna klaar: Stap nog even terug en lees jezelf in in de mogelijkheden. Vraag jezelf er op na: Hoe gedetailleerd wil je de verlichting hebben? Huis voor huis aangesloten, of de huizen allemaal op dag/nacht verlichting.
De buitenverlichting afzonderlijk van de huizen.
Gaan de wissels met de hand bediend worden, of met relais?
Óf besturen de treinen zelf de wissels en seinen, op aanvraag?
Wil je moderne baanvakken, of toch gegroepeerde blokken per station/seinhuis?
Het zijn misschien vervelende vragen en het inlezen vraagt veel tijd en kennis voor dat je hierover een beslissing kunt maken.
Misschien niet direct de meest interessante actie van het modelbouwen, maar daarmee niet minder belangrijk.
Maak voor jezelf een lijstje met je wensen en bedenk of alle eisen op elkaar afstemmen wanneer het niet helemaal duidelijk is voor jezelf.
Zorg dat je goed beslagen ter ijs komt, want achteraf bedenken dat je het eigenlijk niet zo leuk vind, wat je eerst had bedacht is een vervelende conclusie. Kijk ook bij collega bouwers. Dit is altijd een goed advies: Bij een ander werkt het altijd, bij jezelf wil het nog wel een haperen, toch?

Succes met bouwen,

Arbhin
Volg mijn draadje over ontwerpen en plannen van een nieuwe Modelbaan: https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,73506

Arbhin

  • Planner
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 573
  • Modelbouw of op-schaal bouwen?
    • Digitaal rijden:
Re: Ontwerp een Modelbaan
« Reactie #54 Gepost op: 16 oktober 2017, 17:44:58 »
Deze week: Thema

We hebben op verschillende manieren gezien dat het nabouwen van de werkelijkheid (tenzij je groot behuisd bent, maar ook dan kan ruimte een probleem zijn) geen reële optie is.
Hiermee heb ik u al vaker mee om de oren geslagen dat zal ik niet meer doen, nou ja: voor nu dan.
Het aanpassen van de werkelijkheid naar een gedegen afmeting is daarna de meest reële optie.
Echter moet hierbij de werkelijkheid geweld aangedaan worden.
Bent u nu eenmaal niet van geweld, dan kan het nog een optie zijn om uw fantasie de vrije loop te laten.

De doorsnee modelbouwer (Geloof me die bestaan niet), is niet een man van fantasie: Het gaat om de werkelijkheid en die werkelijkheid wordt naar schaal nagebouwd. Is het niet zoals de werkelijkheid, dan klopt de baan niet.
Tja sommige mensen hebben moeite met fantasie. Omdat het lastig is iets te maken en regels te geven, wat niet echt bestaat. De draak die al gauw op de loer ligt is: Alles kan, want het is toch maar fantasie.
Ja, natuurlijk. Je kunt het zo gek niet bedenken, maar als je het fantastisch wil kan het zo gek mogelijk.
Maar wordt het daarmee ook mooi.
Leuk wordt het vast wel, maar of je daarmee ook iets maakt dat voor anderen (tenzij je natuurlijk alleen voor jezelf bouwt, maar ook dan moet je je afvragen of je het na realisatie ook nog leuk vind) leuk is, is nog maar zeer de vraag.
En niet alleen leuk. Mooi is ook een vereiste want tenslotte bouwen we iets wat mooi moet worden.
Nou is 'Mooi' een rekbaar begrip en voor een ieder apart interpreteerbaar. Maar u snapt waar ik heen wil: U wilt het allemaal zoveel mogelijk realistisch.
Hoe krijg ik een fantasie modelbaan (eigenlijk bestaan modellen niet in fantasie, want als er geen werkelijkheid is waar het model op gebaseerd is, is het dan nog wel model?) zo realistisch mogelijk? Door het te baseren op een werkelijke locatie.
Nu denkt u: We zijn weer terug bij af; maar nee er zit een nuance verschil tussen de werkelijkheid zo goed mogelijk nabouwen naar model, en een fantasie baan bouwen gebaseerd op de werkelijkheid.
Zie het als het verschil tussen 'kijken naar een ansichtkaart' en 'kijken naar hoe het eventueel ook geweest had kunnen zijn'.
Natuurlijk willen we mooie statige treinen met enkele wagons getrokken, of moderne treinen door een onbekend landschap, maar als het fantasie is, kan modern en stoom tegelijkertijd.
Alles kan in fantasie.
Maar zoals gezegd: Hier ligt ook het gevaar.
Ga dus kijken naar het groot en bewerk dit naar uw eigen idee.
Frans? Kijk hoe de Fransen denken in het uitwerken van hun sporenplannen en verwerk dit naar uw model.
Duits? Statige huizen, strakke pleinen en efficiënt sporenplan, rangeren buiten de doorgaande sporen.
Nederlands? Vlakke weiden, lichte hellingen en rangeerterreinen direct achter het station, om het doorgaand spoor heen.
Bevalt de werkelijkheid u niet? Of past het niet op uw baan? Bedenk dan eens een logische oplossing, zonder te kijken naar een voorbeeld: Begin altijd eerst in grote lijnen en cirkel langzaam terug naar details.
Het kan in zulke gevallen handig zijn om bijvoorbeeld eerst je layout van huizen en wegen uit te werken en daar je sporenplan op in te passen, naar eigen inzicht.
Wis alle sporen van de Nederlandse kaart en bedenk eens hoe de trein van Zwolle naar Amersfoort zou kunnen komen zoals het er tegenwoordig bij ligt (of zoals het in tijdperk II erbij lag). En bedenk dan eens hoe het volgens u nog beter, efficiënter of gestroomlijnder (of leuker) kan.
Of bedenk als een ware Tolkien uw eigen fantasie wereld, en laat de Orken hun eigen spoornetwerk gemaakt hebben, op z'n Orks (zoals Tolkien ze bedacht had waren ze niet heel snugger). Of laat een trein onder een vuur spuwende draak door rijden.

Het nabouwen van de werkelijkheid kan mooi en zeer gedetailleerd uitgewerkt worden, al dan niet met wat aanpassingen op de werkelijkheid. Maar het kan ook benauwend werken.
Het werken met fantasiebanen kan zeer bevrijdend werken. Alles is mogelijk, details zijn iets minder interessant, maar het gevaar is dat de baan onwerkelijk wordt.

Ik wens u veel plezier bij het ontwerpen van uw baan en veel succes bij het uitwerken.

Arbhin
« Laatst bewerkt op: 16 oktober 2017, 17:52:36 door Arbhin »
Volg mijn draadje over ontwerpen en plannen van een nieuwe Modelbaan: https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,73506

Arbhin

  • Planner
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 573
  • Modelbouw of op-schaal bouwen?
    • Digitaal rijden:
Re: Ontwerp een Modelbaan
« Reactie #55 Gepost op: 23 oktober 2017, 18:30:07 »
Deze week: Tips

Heel het forum staat bol van de tips. Van zeer realistische tot zeer onwaarschijnlijke, toch: een tip is een tip.
Toch heb ik wat tips verzameld die zeker bij het plannen van een modelbaan van nut zijn:

Probeer je baan (hoe klein ook) te breken: Ene zijde natuur, andere zijde huizen. Of bossen en andere zijde bergen en een rivier.
Hierdoor lijkt een baan groter. Zelfs een simpel ovaaltje, of rond lopend layout kan op deze manier flink verbeterd worden. De trein lijkt echt kilometers af te leggen.

Laat het hoeveelheid spoor goed verhouden ten opzichte van de beschikbare ruimte.
De meeste modelliefhebbers willen van het 'ovaaltje' of 'basisset-rondje' af, maar elke vierkante meter volstoppen met spoor kan ook teveel zijn, Stations en rangeerterreinen daargelaten, maar ook deze plekken hoeven niet helemaal dicht gepropt met spoor.

Je trein baan wil geen concurrentie! Dus heb je een geweldig layout bedacht: Verpest het niet door tussen twee stations een doorlopende weg te laten lopen. Om diverse redenen: Allereerst: Waarom zou er een treinrails gelegd worden als dezelfde afstand met de auto ook afgelegd kan worden. Ten tweede: Door de beide stations te verbinden wordt de visuele afstand die je in je scenery maakt afgebroken. Probeer zoveel mogelijk wegen haaks op het spoor te zetten. Voor een paar centimeter met het spoor meelopen kan, maar laat dit niet te lang zijn.

En vergeet niet de belangrijkste reden waarom we deze treinbaan maken: Hoe gedetailleerd je het grote voorbeeld ook wilt nabouwen, hoe je layout ook eruit gaat zien: We doen het ter ontspanning. Tenminste: De meesten van ons zullen dit ter ontspanning doen. Er zijn altijd enkelen die dit voor hun werk doen.

En dan nog een van de meest belangrijkste tips: Kijk bij anderen maar hou het bij je eigen layout voor jezelf.
Hoe vaak zal het voorkomen dat modelbanen worden afgebroken, of veranderd omdat op een beurs of tentoonstelling een nog mooiere layout of scenery te zien was.
Blijf daarom bij je eigen idee ("het gras bij de buren...").

Succes met bouwen,
Arbhin
Volg mijn draadje over ontwerpen en plannen van een nieuwe Modelbaan: https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,73506

Arbhin

  • Planner
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 573
  • Modelbouw of op-schaal bouwen?
    • Digitaal rijden:
Re: Ontwerp een Modelbaan
« Reactie #56 Gepost op: 13 november 2017, 16:36:08 »
Deze week: Het resultaat

Hoewel het ontwerp zeer belangrijk is bij het maken van een layout, is het allerbelangrijkste van de baan: Het resultaat.
Op diverse wijze zijn er mogelijkheden te vinden om tot een eindresultaat te komen, het gehele forum staat vol met tips, trucs, voorbeelden en meerdere manieren om details uit te werken, tot oplossingen te komen, of een geweldig eind resultaat te behalen.
Heel veel van dit alles kun je in de voorbereiding al mee nemen in het ontwerp, om zo tot een meer concretere uitwerking te komen ten tijde van het bouwen.
Er is echter iets dat niet van te voren met het ontwerpen kan worden gestaafd: Het eind resultaat.
Hoe goed je ook je best doet om tot een volledig ontwerp te komen, het uiteindelijk beeld kan met het ontwerp niet worden beïnvloed.

We willen allemaal een leuke baan, met leuke treinbewegingen die tot in lengte van dagen onze interesse houd en blijft trekken om elke keer weer toch nog weer even te gaan kijken, nog weer even op te zetten of aan anderen te laten zien. Want hoewel we zelf ons eigen baan erg leuk vinden: Het wordt allemaal toch net weer even iets leuker als anderen het ook net zo leuk vinden (want wie houdt er nou niet van schouderklopjes?).

Waarom ontwerpen we dan nog? Want het gaat ons allemaal om het eindresultaat en dat kunnen we niet met voorstudies beïnvloeden?

Toch wel.
(Hè? Hey! Maar je zei net iets anders!)
Klopt, ik zei iets anders en is voor een groot deel ook waar.
Wat we ook proberen: Wanneer de fase van ontwerpen voorbij is, begint de fase van uitwerken en behalve het eindresultaat van het plannen is er niks wat meegenomen wordt naar deze tweede fase.
Echter is het wel zo: Wanneer je goed ontwerpt en de plannen allemaal goed en solide op elkaar aansluiten dit in het eindresultaat te zien is.

Wanneer je de tijd hebt, de financiën en wilt geen plannen maken (we zien wel waar we uitkomen) is dit in het eindresultaat terug te zien. Mogelijk dat een Duits sporenplan opeens gekoppeld is met een Frans ogend station.
In een Nederlands landschap opeens allemaal duitse auto's rond rijden.
Het landschap erg zonnig en warm oogt, terwijl de poppetjes met warme jassen over straat gaan of dat er ergens rook uit een schoorsteen komt, omdat we het wel een leuk ideeëtje leek om met wat slierten katoen rook te imiteren.
Veel fouten kunnen weggewerkt worden, maar ook veel niet.
En hoewel een mens beperkt is in opmerkingsvermogen, doet een algemene indruk veel.
"Aandacht maak alles mooier" en dat is waar. En dat is nu precies wat er gebeurt bij het maken van een ontwerp:
Je steek even iets meer aandacht in je baan, in de layout. Je hoeft het niet heel nauwkeurig te doen. Ik heb banen gezien die tot op de dag af uitgewerkt zijn (bijv. 26 augustus 1985). Alles kan 'té'. Maar wanneer je je baan beperkt tot 'Duits', 'Eeuwwisseling 19de-20ste eeuw' rond de Nederlands-Duitse grens, of misschien midden Duitsland, kun je door fotomateriaal, geschiedenisboeken, klederdrachten een zeer gedetaileerd eindresultaat neerzetten waar over nagedacht is.
En dit is onder andere een van de dingen die het verschil maakt tussen een speelgoed baantje en een modelbaan.
Zelfs misschien wel het verschil tussen een modelbaan en een 'levend' modelbaan.

Succes met bouwen mensen en onthoud dat ondanks onze wens tot succes, detail en eindresultaat het allemaal draait om het ene ding: Plezier hebben in onze hobby.

Met vriendelijke groet,
Arbhin
Volg mijn draadje over ontwerpen en plannen van een nieuwe Modelbaan: https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,73506

Arbhin

  • Planner
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 573
  • Modelbouw of op-schaal bouwen?
    • Digitaal rijden:
Re: Ontwerp een Modelbaan
« Reactie #57 Gepost op: 24 november 2017, 10:03:20 »
Deze week: het traject

Hoe verder we komen met de realisatie van de modelbaan, hoe dieper we duiken in de details.
In het begin is de opbouw grof en met grote stappen: De tafel moet worden opgebouwd, het traject wordt uitgelegd en in grove lijnen worden grote stukken scenery neergelegd om een beeld te geven waar we heen willen met het eindresultaat.
Later worden de stappen kleiner. Hiermee wordt ook de vooruitgang kleiner, maar we gaan ook meer letten op de details: De regenpijp bij een stationsgebouw, het verkeer over de wegen, paaltjes langs het traject, etc.
Om te voorkomen dat het eindresultaat uitloopt tot iets waarvan niet meer duidelijk is waar het omgaat, is het belangrijk bij het ontwerpen alvast een kader aan te geven.
Ook in de praktijk worden kaders aangegeven waarbinnen een project loopt. Bedenk wat er zou kunnen gebeuren als de overheid een brug wil gaan zetten over een stukje rivier en het project niet kadert. Er komen allerlei zaken aan bod die later niks meer met de brug te maken hebben, maar er zijdelings wel nog mee te maken zouden kunnen hebben (reorganisatie van wegdelen, stukjes rivier die aangepast zouden moeten worden door de brughoofden die het waterloop wijzigen, etc).
Om te zorgen dat een project loopt zoals het moet lopen, kan het best door te kaderen. Het project brug als voorbeeld gaat over de bouw van de brug en een klein stukje aanpassing van de weg bij de oprit naar de brug toe. Meer niet.
Het handigste is om dit mee te nemen in de ontwerp van de modelbaan.
Ga je zonder vooraf iets bedacht te hebben aan de slag, is de kans groot dat je verzand in mogelijkheden en kan het heel lang duren voor dat er een aannemelijk banenplan ligt.
Bedenk ook de problemen waar tegenaan gelopen zou kunnen worden tijdens de bouw. De wat doorgewinterde modelbouwers weten de meeste gevaren al wel, starters doen er handig aan om deze met andere modelbouwers te bespreken.

Wanneer we een kamer hebben en de ruimte, is het handig om te kijken hoe groot de baan werkelijk gaat worden als eerste. Blijkt dat de baan niet groter is dan 3.00m worden internationale treinen met lange wagons misschien niet heel handig in H0. Deze vragen om een perronlengte van ongeveer 3.00m en dan hebben we nog geen wisselstraat gehad laat staan de bochten van de layout.
Maak een goede plattegrond van de beschikbare ruimte op schaal. En maak daarna pas een ontwerp.
Plan eerst in grove lijnen. Hoeveel plek heb je? En hoeveel plek gaat je eerste plan innemen? Het station bijvoorbeeld. Of het rangeerterrein. Of gaan we alleen een rondje bouwen? Hoe groot is dan de bocht radius?

Zet deze ideeën grof in kaart in het plattegrond en kijk daarna hoeveel plek dit alles gaat innemen.
Begin net als bij het uitwerken met grove, grote lijnen en later gaan de details meespelen: Komt er een berg, een rivier, welke soort huizen, etc.

Kader ook uw plan: Tijdsindeling, gebied, idee voor scenery.
Kader ook uw hoogte: Schaduwstation, meerdere lagen, hoge bergen of alleen een vlakke plaat?

Voor eventueel later gemak schrijf deze ideeën ook op in uw baanplan, wanneer deze uitgewerkt wordt. Zo kunt u later altijd even terug kijken of de extra opties die opeens in uw gedachten komen ook overeenkomen met eerder gemaakte ideeën.

Een Chileense baan, met toeristentreinen op stoom, enkelspoor heeft weinig plek voor een treinstel van de Nederlandse Spoorwegen.
Je kunt ook kaderen dat alle treinen kunnen rijden. Dat je hierin geen beperking wilt, ook dit is een mogelijkheid.
En je kunt bepalen dat je alle mogelijkheden open houdt. Dat kan maar dan kunt u ook vooraf rekening houden met het idee dat het eindtraject van de bouw nog wel even op zich laat wachten. En mogelijk heeft u overal al een besluit in genomen en gaat er halverwege toch de schop in, kan ook. Maar wanneer u er vooraf rekening mee houdt bent u zich er al van bewust.

Succes met bouwen,

Arbhin
Volg mijn draadje over ontwerpen en plannen van een nieuwe Modelbaan: https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,73506

Rich M.

  • Offline Offline
  • Berichten: 143
Re: Ontwerp een Modelbaan
« Reactie #58 Gepost op: 05 mei 2018, 21:01:33 »
Leuk draadje, kan je nog wat dieper op besturing ingaan?
Rich