Doel:€250.00
Donaties:€352.00

Per saldo:€102.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 29-01-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975 door MacArthur
Vandaag om 10:20:47
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door Marc tramt
Vandaag om 10:13:27
Baan in Los Angeles door charp
Vandaag om 10:12:11
Lenz LZV centrale/versterker, ervaringen gevraagd. door henk
Vandaag om 10:11:41
'Mini'-elektrostaat van WW Scenics: ervaringen? door Carel Ruysink
Vandaag om 10:07:11
Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Rondje_HO
Vandaag om 10:01:58
Rheinburgh, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 09:50:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:32:22
25 jaar geleden door HRP
Vandaag om 09:24:19
Een sleepje vierassers door Gert Arkema
Vandaag om 08:44:13
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Esufreak
Vandaag om 08:36:51
Jaren ‘40-‘60 baan met haventje door Wim Vink
Vandaag om 08:31:12
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Floris
Vandaag om 07:12:43
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frycio82
Vandaag om 07:12:24
ACTS 1200 overspuiten berlijns blauw door tonberingen
Vandaag om 06:28:28
Van Swarzach naar Swarzburg door nkob
Vandaag om 05:24:57
Raadplaatje door Niekleair
Vandaag om 03:14:57
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dwergsein
Vandaag om 00:35:54
Projekt 083-338 door Freek Jonkers
03 maart 2021, 23:35:22
Roco Donderbus bagagewagen door Freek Heite
03 maart 2021, 23:21:21
Team Mitropa SS ABd 623/626, het grote avontuur door Tomasso
03 maart 2021, 23:19:43
Haarsem aan Zee H0 door Aford
03 maart 2021, 22:02:28
Frans loodsje et cetera door Noordernet
03 maart 2021, 21:45:33
Hoe groot is de vertikale beweging van een Marklin onkoppelaar? door Peter Kleton
03 maart 2021, 21:35:43
baanplan zolderbaan H0 4400x3100 door Baakie
03 maart 2021, 21:31:39
Roco gasketelwagon 76976, Eva DSM. Heeft deze echt bestaan? door ruudns
03 maart 2021, 21:26:50
Betrouwbaarheid Peco Code55 wissels door wob
03 maart 2021, 21:21:39
BNLS-Module: Grasland - de keerlussen met schaduwbakken door Edsko Hekman
03 maart 2021, 21:12:15
PIKO fabriek #61149, bouwverslag. door NS1220
03 maart 2021, 20:58:49
Kranenberg, een exercitie in code 70 door Andereré
03 maart 2021, 20:58:39
  

Auteur Topic: NS C 6207-6308 en NS AB 6231-6345 De Bouw  (gelezen 18408 keer)

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 5954
  • Spaar ze allemaal.
Re: NS C 6207-6308 en NS AB 6231-6345 De Bouw
« Reactie #120 Gepost op: 13 december 2017, 19:54:18 »
Ondanks dat het geen messing gietdelen zijn met puntlagers is de prijs zo'n beetje hetzelfde. Ik was voor 4 draaistellen met totaal acht wielen (per stuk € 1,75?) iets van € 47,- of € 48,- kwijt dacht ik.

Ik ben er nog niet echt mee begonnen maar ze zitten zo in elkaar met wat lijm, het meeste werk voor mij gaat zitten in het maken van ruimte voor het kortkoppelmechaniek wat ik onder de rijtuigen heb zitten.
Secondelijm werkt volgens mij wel prima toch om messing aan giethars te plakken? Meestal werk ik met Bison tweecomponentenlijm maar dat hard maar langzaam uit (is hier niet handig) en kleeft als je niet oplet overal aan vast.

De wielen zitten gewoon met de assen er in geklikt met evt. nog het lipje wat je eroverheen kan vouwen maar dat lijkt niet echt nodig. De punten aan de uiteinden van de assen welke normaal gesproken in de zijkant van de draaistellen steken moeten weg geslepen worden.

Ze hadden op de beurs een in elkaar gezet exemplaar als voorbeeld maar ik ben vergeten een foto te maken.

Ben trouwens nog wel twee keer langs de kraam met de Philotrain rijtuigen gelopen en ze goed bekeken maar ik zou ze niet met de mijne willen ruilen, mag ik dat zeggen, ja dat mag ik zeggen  :D.

Stephan.




Erik_omBC

  • Offline Offline
  • Berichten: 599
  • How to regognize trees from quite a long way away
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re: NS C 6207-6308 en NS AB 6231-6345 De Bouw
« Reactie #121 Gepost op: 13 december 2017, 19:59:04 »
dat mag best gezegd worden... zitten inmiddels ook een paar decennia tussen de verschillende modellen.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 4403
  • NS tijdperk III b/c
    • Obdam is h0
Re: NS C 6207-6308 en NS AB 6231-6345 De Bouw
« Reactie #122 Gepost op: 13 december 2017, 21:13:50 »
Secondelijm werkt volgens mij wel prima toch om messing aan giethars te plakken? Meestal werk ik met Bison tweecomponentenlijm maar dat hard maar langzaam uit (is hier niet handig) en kleeft als je niet oplet overal aan vast.
Hechten met secondelijm en daarna aflijmen met tweecomponentenlijm.
Persoonlijk betere ervaringen met Stabilit Express dan met Bison trouwens, maar dat kan ook aan mij liggen natuurlijk ;)
Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: NS C 6207-6308 en NS AB 6231-6345 De Bouw
« Reactie #123 Gepost op: 13 december 2017, 21:42:29 »
Prachtig Stefan.

Verstuurd vanaf mijn SM-T815 met Tapatalk

Wensenlijst: Groene BB, Rhijnboog, Zeppelin

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 5954
  • Spaar ze allemaal.
Re: NS C 6207-6308 en NS AB 6231-6345 De Bouw
« Reactie #124 Gepost op: 20 februari 2018, 23:51:25 »
Nou het duurde effe, maar er was een probleempje.
Ik had dus wat achteraf bleek te grote wielen meegekregen en ik ben driftig bezig geweest die passend te maken, ik kreeg ze er wel min of meer in maar de rijtuigen stonden wat te hoog en het liep niet helemaal lekker.
Dus tijdens de laatste beurs in Houten maar eens geïnformeerd waar de vergissing zich dus openbaarde, ik kreeg zonder problemen nieuwe wielen mee, voor vier draaistellen.
Het was een grote opluchting dat het met de nieuwe wielen stukken beter gaat. Goede service van MK modelbouw.

Ik was dus in eerste instantie met de te grote wielen door gegaan omdat deze precies schaal 1:87 volgens de originele tekening waren, achteraf had ik gelijk moeten stoppen, maar ja.
MK heeft dus om genoeg bewegingsruimte onder het rijtuig te houden de wielen een maatje kleiner genomen.

Nu wat plaatjes:

Dit moet het worden:


Dit is het:

Door mijn geschuur om de te grote (foute) wielen passend te krijgen zijn de remschoenen wel wat dun geworden.

Wel opletten dat van alle wielen van beide draaistellen de geïsoleerde wielen aan dezelfde kant zitten anders krijg je kortsluiting.




De gietdelen van de gietboom af zagen:


Ik moest, bij de een wat meer dan de andere, de verdieping in het gietdeel waar het messing in valt wat uit schrapen.

Wat ik wel vreemd vind is dat er maar aan één kant een nokje op het uiteinde van het gietdeel zit.



Om ruimte te maken voor de kortkoppeling moest ik er wel een hap uit slijpen.
De boel met secondenlijm vastgezet en later wat verstevigd met bison twee-componentenlijm.

Ik heb trouwens aan beide kanten van het messing plaatje een halve millimeter afgeschuurd en van de scheenplaten de binnenzijde waar de lagers aan de buitenkant opzitten wat weg geschuurd. Het draaistel heb ik dus een millimeter smaller gemaakt.
Tevens heb ik de lipjes waar je de assen mee op kan sluiten maar weggebroken, ze klemmen voldoende zonder en vallen er echt niet uit.



Het zijn al met al mooie en goed bruikbare Engelse draaistellen, kunnen bij rijtuigen waar foute Fleischmann pruisen onder zitten eindelijk de juiste eronder.

Stephan.


« Laatst bewerkt op: 21 februari 2018, 07:55:16 door prutser »

naoorlogsNS

  • Tm
  • Offline Offline
  • Berichten: 588
    • Veldman modelbouw
Re: NS C 6207-6308 en NS AB 6231-6345 De Bouw
« Reactie #125 Gepost op: 31 december 2020, 22:43:25 »
Hoi Stephan,

Wat gebruik jij voor materiaal als glas?
Ziet er mooi dik uit.

Ik ben nu bezig met de C van Gert en jouw draadje is een mooie extra handleiding (y)

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 5954
  • Spaar ze allemaal.
Re: NS C 6207-6308 en NS AB 6231-6345 De Bouw
« Reactie #126 Gepost op: 01 januari 2021, 14:18:17 »
Oeh, dat weet ik niet precies meer.

Ik heb transparant styreen van Evergreen maar dat is duur en rotspul want als je het wat te driftig snijdt dan beginnen de randen te rafelen. Het styreen lijkt opgebouwd in gestapelde laagjes die dan los laten.

Bij een kantoorboekhandel heb ik voor een fractie van de prijs van Evergreen een aantal doorzichtige A4 velletjes gehaald. Deze waren er in 2 soorten. De goedkope van, even uit mijn hoofd, iets van een dubbeltje per stuk en de duurdere, ik meen dat deze dikker waren, voor iets van  €0,50 cent per stuk. T'is al weer even geleden maar zoiets was het.

P.s. als ik zo de foto van het glas bekijk en de licht gerafelde rand zie lijkt dit de Evergreen te zijn.

Stephan.
« Laatst bewerkt op: 01 januari 2021, 16:36:48 door prutser »

naoorlogsNS

  • Tm
  • Offline Offline
  • Berichten: 588
    • Veldman modelbouw
Re: NS C 6207-6308 en NS AB 6231-6345 De Bouw
« Reactie #127 Gepost op: 01 januari 2021, 14:22:11 »
Goede tip  (y)

MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3334
Re: NS C 6207-6308 en NS AB 6231-6345 De Bouw
« Reactie #128 Gepost op: 18 februari 2021, 09:47:13 »
Ha Stephan,

Zelf ben ik nu ook bezig met die draaistellen van MK. Had alleen de draaistellen besteld en er geen rekening mee gehouden dat er geen wielen bij zitten. Maar misschien heb ik nog wel wat liggen.  Wat voor diameter van de wielen heb je er uiteindelijk onder gezet, 10mm of 11mm ofzo?

Groet, Mathyn

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 5954
  • Spaar ze allemaal.
Re: NS C 6207-6308 en NS AB 6231-6345 De Bouw
« Reactie #129 Gepost op: 18 februari 2021, 23:59:38 »
Ik meet ø10,4 mm. maar op de site van MK staan ze als ø10,5 mm.
Als je ze op schaal wilt, ze zijn in het echt  ø1m., zou dat dan ø11,5 mm. zijn maar dat past dus niet.

Stephan.

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5198
  • Team Mitropa
Re: NS C 6207-6308 en NS AB 6231-6345 De Bouw
« Reactie #130 Gepost op: 19 februari 2021, 00:26:01 »
prachtig eindresultaat Stephan (y)

MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3334
Re: NS C 6207-6308 en NS AB 6231-6345 De Bouw
« Reactie #131 Gepost op: 22 februari 2021, 18:55:17 »
Ik meet ø10,4 mm. maar op de site van MK staan ze als ø10,5 mm.
Als je ze op schaal wilt, ze zijn in het echt  ø1m., zou dat dan ø11,5 mm. zijn maar dat past dus niet.

Stephan.

Dank! (y)