Google+
Doel:€250.00
Donaties:€118.25

Per saldo:€-131.75

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 23-09-2017
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Br 18 526 door Biesje
Vandaag om 19:35:31
Straatspoor voor Delft/ Westlandbaan door Marco D
Vandaag om 19:32:49
Gezocht: decals voor NS-Buffetrijtuig door janw
Vandaag om 19:31:56
Functiemapping LoPi V4.0 DCC door wob
Vandaag om 19:20:54
Wat wilde je altijd al hebben? door Stedahult
Vandaag om 19:18:41
Depot door Sobat Kras
Vandaag om 19:16:26
Bezetmelders ook splitsen bij toepassen booster door Wim Ros
Vandaag om 19:14:20
Dirty Stuff door Milocomarty
Vandaag om 19:13:08
Bramsburg door Patrick1975
Vandaag om 19:06:26
Open dag door JohnT
Vandaag om 19:05:46
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door jerrytrein
Vandaag om 18:54:31
Hoe onderdelen slim op te bergen? door MarcNL
Vandaag om 18:47:30
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door dh3201
Vandaag om 18:25:15
Aansluitschema Fleischmann Draaischijf 6052 door trabiarie
Vandaag om 18:11:51
Raadplaatje door BrightonBelle
Vandaag om 18:03:39
Ik bouw een Inglenook rangeerbaantje in 0! door Ronald Halma
Vandaag om 17:54:27
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door frys600
Vandaag om 17:35:33
Iris handregelaar, hoe aansluiten op DR5000? door W.Broere
Vandaag om 16:37:16
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door Jan Bennink
Vandaag om 16:26:59
H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland) door Jan Bennink
Vandaag om 16:17:26
Modelbaan in Trainz door olaf99
Vandaag om 16:14:41
Bouw spoor nul module baan bahnhof Königshofen tijdperk III door bernhard67
Vandaag om 15:57:40
Analoge baan aansluiting trafo en ringleiding door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:39:32
3D/RM-IG: Onshape.com kinderlijk eenvoudig door Rondje_HO
Vandaag om 15:30:32
BNLS-Module: "Bh0UB's" door Walter Smit
Vandaag om 15:22:01
Iarnród Eireann - CIE - Irish Rail door class 37
Vandaag om 14:32:21
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:31:48
NS GZG van Jos Blatter door ronald1956
Vandaag om 14:12:58
Starten vanaf 1 door Ad Cleijsen
Vandaag om 14:12:07
Jerry's baan weer verder door jerrytrein
Vandaag om 14:09:57
  

Auteur Topic: NS C 6207-6308 en NS AB 6231-6345 De Bouw  (gelezen 6187 keer)

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 5053
  • Spaar ze allemaal.
Re: NS C 6016-6026 en NS AB 6231-6345 De Bouw
« Reactie #60 Gepost op: 04 mei 2017, 01:42:21 »
Ik heb ook het plaatje van de bovenzijde gevonden.


plaatje Utrechts Archief.

Het lijkt er ook op dat de geknikte pijp die over de gastank gaat een stuk dunner is (vernauwd) dan de andere rechte pijp.

Stephan.

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 3108
    • Modeltrein projecten
Re: NS C 6016-6026 en NS AB 6231-6345 De Bouw
« Reactie #61 Gepost op: 04 mei 2017, 01:56:36 »
De rechte pijp is in het zijaanzicht zichtbaar. Het is de rechte pijp omdat ie in het zijaanzicht voor de gastank zit. De geknikte pijp, zul je uit het bovenaanzicht moeten halen. Ik zou hem gewoon gelijk houden overigens. En anders wel een leuk oefen objectje om 3d te tekenen.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 5053
  • Spaar ze allemaal.
Re: NS C 6016-6026 en NS AB 6231-6345 De Bouw
« Reactie #62 Gepost op: 07 mei 2017, 13:57:23 »
Niet veel tijd gehad de laatste dagen om er veel mee bezig te zijn maar zo denk ik het opgelost te hebben.



Dit zijn de posities waar de gasbuis en de privaatkokers ongeveer moeten komen.
Het middelste (staat ook precies in het midden) pijpje wordt waarschijnlijk nog vervangen door eentje die schuin vanonder de gasbuis naar het midden loopt. De andere staat iets meer uit het midden dan wat door de kuiltjes aan de bovenkant van het onderstel aangegeven wordt.

De beugel van de gasbuis had ik precies in het midden van het pijpje gesoldeerd (wat dus volgens de gaatjes in het onderstel onjuist is) heb ik zo gelaten. Omdat de gaspijp volgen de tekening meer naar het midden komt moest ik toch nieuwe montagegaatjes maken.
Er blijken twee 0,5mm. gaatjes in het onderstel te zitten die, als je de gaspijp omdraait, precies op de plekken van de lipjes van die beugel zitten.
Deze heb ik opgeboord naar 1,5mm. zodat de lipjes daar in vallen. Nu moest ik een nieuw gaatje boren voor het boutje, deze heb ik voor het gemak van het monteren ook 1,5mm. gemaakt.



Bovenste onderstel is geboord op het onderste staan de wijzigingen aangegeven.

En dan zit het zo.



De boutkopjes vallen nu net naast de lange strippen van het interieur.


De C.


De AB.

Bij de AB heb ik ook met zwarte stift de plek aangegeven waar de privaatkoker (poeppijp) volgens tekeningen hoort te zitten, dat is tegen het andere zijwandje aan.

Ik heb geen idee waar de twee gebruikte gaatjes eigenlijk voor bedoeld zijn en kon ook geen toepassing vinden zodoende heb ik ze maar gebruikt. Hopelijk zonder verdere consequenties.

Stephan




prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 5053
  • Spaar ze allemaal.
Re: NS C 6207-6308 en NS AB 6231-6345 De Bouw
« Reactie #63 Gepost op: 20 mei 2017, 01:05:49 »
En zo is het geworden:



De bovenste is de AB, de onderste de C.
Bij de C heb ik één pijpje schuin gezet vanonder de gastank naar het midden, de andere staat iets meer uit het midden dan de kuiltjes op de bovenkant van het onderstel aangeven, de pijp bij de AB is ook een millimeter of vijf opgeschoven.

Voordat ik de pijpjes erop kon zetten moest het andere onderstel nog af.



De trede met een zelfklemmend pincet op het uiteinde en dan met een gewone pincet in het midden vastklemmen, soldeerverf erop en de bout ertegen ging het makkelijkst, de pincet bleef nagenoeg niet vast gesoldeerd zitten.
Om de bovenste trede goed aan te laten sluiten op de steunen en stelbalk heb ik de bufferbalken afgevijld tot 18,3 mm. in de breedte. Het viel mij op dat de loopplank net de stelbalk niet raakt.

De bufferbevestigingsplaatjes moesten er ook nog op, er zitten smalle met vier bouten bij maar ik had nog wat iets grotere met zes bouten.
Ik heb de boeken er eens op na geslagen en het viel mij op dat oude korfbuffers e.d. met vier en nieuwere hulsbuffers meestal met zes vast zaten en aangezien ik jaren vijftig rij en er hulsbuffers opzet heb ik die maar gebruikt.
Op het plaatje liggen beide soorten.



Ik heb het onderstel maar rechtop tegen het werkblad gezet en het plaatje met een tandenstoker/coctailprikker goed gepositioneerd, dan met een pincet er op duwen en kort de brander erover.




prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 5053
  • Spaar ze allemaal.
Re: NS C 6207-6308 en NS AB 6231-6345 De Bouw
« Reactie #64 Gepost op: 20 mei 2017, 01:17:33 »
De bakken even glad geschuurd, vooral voor de strip onder de dakrand is een glaspotlood onmisbaar.
En de boel voor proef in elkaar gezet.







Nu komen eerst de plastic kastjes (die ik nog had i.p.v. de gesoldeerde van de kit) op de hoeken bij één kopse kant en de plastic buffers die ik recycle van de Fleischmann bakken erop gelijmd.
De koppelmechanieken en de dakfrutsels doe ik pas na het spuiten, ik vind het spuiten van de losse dakfrutsels en een kaal glad dak makkelijker gaan zodoende, ik zet ze dan van binnenuit vast met KristalClear.


Ik heb nog een opmerking over het bevestigen van het interieur op de bodemplaat.
Hiervoor zitten er uitsteeksels op de langsliggers van het interieur maar deze zijn aan de korte kant, ik heb er zo lang mogelijke lipjes aan gelaten, dus niet strak afgesneden.
Die lengte heb je nodig om het interieur aan de onderkant door het ombuigen of twisten van de lipjes vast te zetten.
Dit is wel een dingetje.

Stephan
« Laatst bewerkt op: 21 mei 2017, 22:46:25 door prutser »

e_p

  • Offline Offline
  • Berichten: 686
    • N U L S P O O R
Re: NS C 6207-6308 en NS AB 6231-6345 De Bouw
« Reactie #65 Gepost op: 20 mei 2017, 12:24:09 »
mooi! ben benieuw naar het spuitwerk
groet,

e-p

nu ook een blog!

http://nulspoor.blogspot.com/

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 5053
  • Spaar ze allemaal.
Re: NS C 6207-6308 en NS AB 6231-6345 De Bouw
« Reactie #66 Gepost op: 20 mei 2017, 14:52:22 »
Ik ook, altijd spannend  ;D.

Maar vandaag 2 zijdig halfopen korfbuffers meegenomen van Houten, misschien ga ik die nog op één rijtuig solderen.
Eens zien.



Stephan.
« Laatst bewerkt op: 21 mei 2017, 22:15:55 door prutser »

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 5053
  • Spaar ze allemaal.
Re: NS C 6207-6308 en NS AB 6231-6345 De Bouw
« Reactie #67 Gepost op: 01 juli 2017, 14:00:41 »
Omdat Photobucket de boel verklooit heeft heb ik alle foto's uit dit draadje in een apart album gezet.

Hieronder staat de link naar het album waarin alle geplaatste foto's staan, T'is even niet anders.

http://s112.photobucket.com/user/spadejong/library/NS%20C6016-6026%20%20NS%20AB6231-6345%20De%20Bouw?sort=3&page=1

Stephan.

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 5053
  • Spaar ze allemaal.
Re: NS C 6207-6308 en NS AB 6231-6345 De Bouw
« Reactie #68 Gepost op: 05 augustus 2017, 18:52:23 »
Nog een keer voor de Mods; graag  het verzoek om voor het hele draadje de verander knop weer actief te maken zodat ik de foto's kan herstellen.

Groeten, Stephan.

Bert van Gelder

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 2817
Re: NS C 6207-6308 en NS AB 6231-6345 De Bouw
« Reactie #69 Gepost op: 05 augustus 2017, 20:52:20 »
We hebben meegelezen Stephan, maar we kunnen dat als moderatoren niet veranderen. Dat doet 'techniek'..

De eerste proef was niet helemaal geslaagd, we beginnen aan proef 2.

Zover ik me kan herinneren ging het bij proef 1 mis omdat je dan alle berichten over het hele forum zou kunnen veranderen.

We zijn je niet vergeten, maar graag nog heel even geduld..

Gr, Bert

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 5053
  • Spaar ze allemaal.
Re: NS C 6207-6308 en NS AB 6231-6345 De Bouw
« Reactie #70 Gepost op: 05 augustus 2017, 23:31:04 »
Oké  (y).

Ik ben dus het proefkonijn, misschien wil ik tzt nog meer (bouw)draadjes herstellen dus hopelijk gaat het jullie lukken.
Ik hoor het wel.

Groeten, Stephan.