Google+
Doel:€250.00
Donaties:€202.40

Per saldo:€-47.60

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 27-05-2017
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO. door NS264
Vandaag om 00:44:28
Roco 1632 HSL zwartwit geblokt door Rondje_HO
Vandaag om 00:38:42
Werken met foamboard. door J. Moors
Vandaag om 00:18:26
Raadplaatje door Maarten.T
29 mei 2017, 23:48:36
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
29 mei 2017, 23:29:01
Kleine Bahn ganz Groß 2017 in Stuttgart door RobK
29 mei 2017, 23:09:32
BNLS Baanbreker - Raamsdonk, in schaal 0, en verder alles wat er op rijdt. door 1795
29 mei 2017, 22:59:02
Sporen naar het Verleden 2017 door Oosterhuis
29 mei 2017, 22:58:50
Schragenhave (1:45) door RobK
29 mei 2017, 22:53:38
Replicabouw PRR T1 in de VS door NS8714
29 mei 2017, 22:52:06
NS Diesel treinstel - ID gevraagd door janw
29 mei 2017, 22:43:46
BNLS-module: "Grasland" door Edsko Hekman
29 mei 2017, 22:31:49
HSM koelwagen 11911-11913 door Wijktrein
29 mei 2017, 22:04:17
Mijn LEGO modellen. door Joep-1851
29 mei 2017, 21:57:30
BMB 00-modulebaan, Algemeen. door Suchet
29 mei 2017, 21:54:43
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door draisinenl
29 mei 2017, 21:47:03
Toon hier je nieuwe (model) spooraanwinst(en)... door Peter Korsten
29 mei 2017, 21:41:11
Schakeling gezocht van kortsluitbeveiliging in bestaande analoge baan door Timo
29 mei 2017, 21:39:13
Saint Tourbière, een Franse enkelsporige lijn door de Ardeche door Rondje_HO
29 mei 2017, 21:32:22
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
29 mei 2017, 21:30:26
BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338 door 44
29 mei 2017, 21:26:55
Een kleine museumbaan (H0) door René 4312
29 mei 2017, 21:22:14
Liliput Onderdeel NS 7851 stoomlok door zuylen
29 mei 2017, 21:09:59
Ervaringen met veilingsites (marktplaats, ebay, catawiki, etc) door hooidonk
29 mei 2017, 21:08:02
Gegevens gezocht over een AKI in de lijn Haarlem -Leiden bij Warmond door Bart spruitje
29 mei 2017, 20:56:57
Bouw RhB station Langwies in H0m 200x47cm door Wim1969
29 mei 2017, 20:24:13
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Wim1969
29 mei 2017, 20:21:52
NME graanwagens 102 m3. Kloppen ze nu wel of niet? door HansKarel
29 mei 2017, 20:17:45
Fleischmann NS 1215 Renovatie+Ombouw door janw
29 mei 2017, 19:51:11
Tentoonstelling baan: Cornfield Yard! door Ronald Halma
29 mei 2017, 19:07:30
  

Auteur Topic: NS C 6207-6308 en NS AB 6231-6345 De Bouw  (gelezen 4338 keer)

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 4981
  • Spaar ze allemaal.
Re: NS C 6016-6026 en NS AB 6231-6345 De Bouw
« Reactie #60 Gepost op: 04 mei 2017, 01:42:21 »
Ik heb ook het plaatje van de bovenzijde gevonden.


plaatje Utrechts Archief.

Het lijkt er ook op dat de geknikte pijp die over de gastank gaat een stuk dunner is (vernauwd) dan de andere rechte pijp.

Stephan.

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 2797
    • Modeltrein projecten
Re: NS C 6016-6026 en NS AB 6231-6345 De Bouw
« Reactie #61 Gepost op: 04 mei 2017, 01:56:36 »
De rechte pijp is in het zijaanzicht zichtbaar. Het is de rechte pijp omdat ie in het zijaanzicht voor de gastank zit. De geknikte pijp, zul je uit het bovenaanzicht moeten halen. Ik zou hem gewoon gelijk houden overigens. En anders wel een leuk oefen objectje om 3d te tekenen.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 4981
  • Spaar ze allemaal.
Re: NS C 6016-6026 en NS AB 6231-6345 De Bouw
« Reactie #62 Gepost op: 07 mei 2017, 13:57:23 »
Niet veel tijd gehad de laatste dagen om er veel mee bezig te zijn maar zo denk ik het opgelost te hebben.



Dit zijn de posities waar de gasbuis en de privaatkokers ongeveer moeten komen.
Het middelste (staat ook precies in het midden) pijpje wordt waarschijnlijk nog vervangen door eentje die schuin vanonder de gasbuis naar het midden loopt. De andere staat iets meer uit het midden dan wat door de kuiltjes aan de bovenkant van het onderstel aangegeven wordt.

De beugel van de gasbuis had ik precies in het midden van het pijpje gesoldeerd (wat dus volgens de gaatjes in het onderstel onjuist is) heb ik zo gelaten. Omdat de gaspijp volgen de tekening meer naar het midden komt moest ik toch nieuwe montagegaatjes maken.
Er blijken twee 0,5mm. gaatjes in het onderstel te zitten die, als je de gaspijp omdraait, precies op de plekken van de lipjes van die beugel zitten.
Deze heb ik opgeboord naar 1,5mm. zodat de lipjes daar in vallen. Nu moest ik een nieuw gaatje boren voor het boutje, deze heb ik voor het gemak van het monteren ook 1,5mm. gemaakt.



Bovenste onderstel is geboord op het onderste staan de wijzigingen aangegeven.

En dan zit het zo.



De boutkopjes vallen nu net naast de lange strippen van het interieur.


De C.


De AB.

Bij de AB heb ik ook met zwarte stift de plek aangegeven waar de privaatkoker (poeppijp) volgens tekeningen hoort te zitten, dat is tegen het andere zijwandje aan.

Ik heb geen idee waar de twee gebruikte gaatjes eigenlijk voor bedoeld zijn en kon ook geen toepassing vinden zodoende heb ik ze maar gebruikt. Hopelijk zonder verdere consequenties.

Stephan




prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 4981
  • Spaar ze allemaal.
Re: NS C 6207-6308 en NS AB 6231-6345 De Bouw
« Reactie #63 Gepost op: 20 mei 2017, 01:05:49 »
En zo is het geworden:



De bovenste is de AB, de onderste de C.
Bij de C heb ik één pijpje schuin gezet vanonder de gastank naar het midden, de andere staat iets meer uit het midden dan de kuiltjes op de bovenkant van het onderstel aangeven, de pijp bij de AB is ook een millimeter of vijf opgeschoven.

Voordat ik de pijpjes erop kon zetten moest het andere onderstel nog af.



De trede met een zelfklemmend pincet op het uiteinde en dan met een gewone pincet in het midden vastklemmen, soldeerverf erop en de bout ertegen ging het makkelijkst, de pincet bleef nagenoeg niet vast gesoldeerd zitten.
Om de bovenste trede goed aan te laten sluiten op de steunen en stelbalk heb ik de bufferbalken afgevijld tot 18,3 mm. in de breedte. Het viel mij op dat de loopplank net de stelbalk niet raakt.

De bufferbevestigingsplaatjes moesten er ook nog op, er zitten smalle met vier bouten bij maar ik had nog wat iets grotere met zes bouten.
Ik heb de boeken er eens op na geslagen en het viel mij op dat oude korfbuffers e.d. met vier en nieuwere hulsbuffers meestal met zes vast zaten en aangezien ik jaren vijftig rij en er hulsbuffers opzet heb ik die maar gebruikt.
Op het plaatje liggen beide soorten.



Ik heb het onderstel maar rechtop tegen het werkblad gezet en het plaatje met een tandenstoker/coctailprikker goed gepositioneerd, dan met een pincet er op duwen en kort de brander erover.




prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 4981
  • Spaar ze allemaal.
Re: NS C 6207-6308 en NS AB 6231-6345 De Bouw
« Reactie #64 Gepost op: 20 mei 2017, 01:17:33 »
De bakken even glad geschuurd, vooral voor de strip onder de dakrand is een glaspotlood onmisbaar.
En de boel voor proef in elkaar gezet.







Nu komen eerst de plastic kastjes (die ik nog had i.p.v. de gesoldeerde van de kit) op de hoeken bij één kopse kant en de plastic buffers die ik recycle van de Fleischmann bakken erop gelijmd.
De koppelmechanieken en de dakfrutsels doe ik pas na het spuiten, ik vind het spuiten van de losse dakfrutsels en een kaal glad dak makkelijker gaan zodoende, ik zet ze dan van binnenuit vast met KristalClear.


Ik heb nog een opmerking over het bevestigen van het interieur op de bodemplaat.
Hiervoor zitten er uitsteeksels op de langsliggers van het interieur maar deze zijn aan de korte kant, ik heb er zo lang mogelijke lipjes aan gelaten, dus niet strak afgesneden.
Die lengte heb je nodig om het interieur aan de onderkant door het ombuigen of twisten van de lipjes vast te zetten.
Dit is wel een dingetje.

Stephan
« Laatst bewerkt op: 21 mei 2017, 22:46:25 door prutser »

e_p

  • Offline Offline
  • Berichten: 667
    • N U L S P O O R
Re: NS C 6207-6308 en NS AB 6231-6345 De Bouw
« Reactie #65 Gepost op: 20 mei 2017, 12:24:09 »
mooi! ben benieuw naar het spuitwerk
groet,

e-p

nu ook een blog!

http://nulspoor.blogspot.com/

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 4981
  • Spaar ze allemaal.
Re: NS C 6207-6308 en NS AB 6231-6345 De Bouw
« Reactie #66 Gepost op: 20 mei 2017, 14:52:22 »
Ik ook, altijd spannend  ;D.

Maar vandaag 2 zijdig halfopen korfbuffers meegenomen van Houten, misschien ga ik die nog op één rijtuig solderen.
Eens zien.



Stephan.
« Laatst bewerkt op: 21 mei 2017, 22:15:55 door prutser »