Google+
Doel:€250.00
Donaties:€156.49

Per saldo:€-93.51

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 18-11-2017
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model) spooraanwinst(en)... door Edsko Hekman
Vandaag om 00:26:14
Baantelefoon door Thom
Vandaag om 00:16:35
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door iarnrod
Vandaag om 00:14:13
Met Amerikaanse treinen rijden door Joop_L
Vandaag om 00:05:26
Digikeijs 4018 wisseldecoder programmeren door Bert_Apd
18 november 2017, 23:54:50
Prijs z21 start door Bastaard
18 november 2017, 23:50:06
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
18 november 2017, 23:39:20
Op weg naar Apeldoorn door Sebastiaan1201
18 november 2017, 23:24:30
Baanbouw Bosje77 door mwdb
18 november 2017, 23:07:14
Loc decoder voor schaal 0 loks door Peter Kleton
18 november 2017, 22:34:49
Fremo haven: KNZ Hengelo door 44
18 november 2017, 22:31:51
BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338 door 44
18 november 2017, 22:08:05
Welk motorschild voor oude Fleischmann lok? door heuvelbaan
18 november 2017, 21:58:00
Digikeijs DR4018 hoe verder? door Bert_Apd
18 november 2017, 21:30:46
Waarde Lima 149826K - 3 CFL Wegmann Wagens door EddyK
18 november 2017, 21:25:00
Servo type SG90, wie heeft hiermee ervaring? door wesly
18 november 2017, 21:19:11
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Boele
18 november 2017, 20:49:15
Wie gaat er naar de Spoor Groep Zuid tentoonstelling door Gerard van de Weijer
18 november 2017, 20:39:37
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door martijn v m
18 november 2017, 20:10:54
Welke software beste voor gecombineerd automatisch en handmatig rijden? door Martin Hornis
18 november 2017, 19:49:54
BNLS Baanbreker - NS 1300 Grote Groene van MK modelbouwstudio's door DE-II
18 november 2017, 19:48:58
Ferrocarril de Sller (Mallorca, H0m) door Waelsteder
18 november 2017, 19:41:43
Bouw en vooral vervuilen / Weatheren van huisjes. door NS264
18 november 2017, 19:06:55
Saint Tourbire, een Franse enkelsporige lijn door de Ardeche door jerrytrein
18 november 2017, 18:57:31
Utrecht Centraal en Leidsche Rijn 4-sporig door VictorPM
18 november 2017, 18:53:33
040T KDL 11 - een franse smalspoorloc in 0e door Lucien
18 november 2017, 18:43:43
Roco SJ/GC Rc4 dubbelset met DCC/Sound loks. door Timo
18 november 2017, 18:35:25
Modelbaan in Trainz door olaf99
18 november 2017, 18:28:15
1 grote Elco of meerdere parallel? door Timo
18 november 2017, 18:21:24
NS C 6207-6308 en NS AB 6231-6345 De Bouw door ingenium
18 november 2017, 18:14:06
  

Auteur Topic: BMB-Module: "Blackwater Goods Yard"  (gelezen 12817 keer)

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 7146
Re: BMB-Module: "Blackwater Goods Yard"
« Reactie #90 Gepost op: 30 augustus 2017, 23:19:11 »
Ik was van plan om tot na zaterdag even geen foto's van dat gepruts meer te maken, maar ik kan het gewoon niet laten.

Het leggen van bullhead rails is veel lastiger dan het leggen van Peco code 75. Dat heb ik wel ondervonden.
Het is niet alleen een ontdekkingsreis, maar ook de flexrails van SMP en vooral Legacy hebben heel andere eigenschappen, waardoor het leggen er niet makkelijker op wordt. Dan zijn er nog de lassen, die eerst passend gemaakt moeten worden. En isolasjes bestaan er niet, maar ik heb ze ooit een keer van Exactoscale gekocht. Ik wens het niemand toe om die toe te passen. Je hebt een enorm geduld nodig en ze breken heel gemakkelijk. Maar langzamerhand gaat het me toch steeds een beetje beter af.

Ik hoop dat het resultaat uiteindelijk de moeite waard zal zijn: fijner en echter spoor, mooiere raillassen en hopelijk met goede rijeigenschappen.
Als dat niet zo is, dan had ik net zo goed die code 100 kunnen laten liggen.....

Leen.
« Laatst bewerkt op: 30 augustus 2017, 23:27:34 door St00mboy »

Thijs1271

  • Offline Offline
  • Berichten: 893
Re: BMB-Module: "Blackwater Goods Yard"
« Reactie #91 Gepost op: 30 augustus 2017, 23:24:55 »
 ;D ;D
BMB & GWR Branch line / Narrow Gauge 00
DMC en blij ermee  :-)

Suchet

  • Offline Offline
  • Berichten: 802
  • G5
Re: BMB-Module: "Blackwater Goods Yard"
« Reactie #92 Gepost op: 31 augustus 2017, 08:54:33 »
Ik ben ook nog niet bedreven in het leggen van Peco Bullhead, bij mij gaat het alle kanten op en ik krijg geen mooie "flows". Maar dat kan ook aan mij liggen  ::). Vandaar maar even overgestapt op de track van C&L.

Rob
Engelse banen zijn gewoon.....  anders

BMB and proud of it

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 7146
Re: BMB-Module: "Blackwater Goods Yard"
« Reactie #93 Gepost op: 31 augustus 2017, 10:44:18 »
Wat voor lassen gebruik jij?

Leen.

Suchet

  • Offline Offline
  • Berichten: 802
  • G5
Re: BMB-Module: "Blackwater Goods Yard"
« Reactie #94 Gepost op: 31 augustus 2017, 15:13:12 »
Ik gebruik de standaard code 75 lassen van Peco, zowel de gewone als de isolatie. Levert met de Bullhead rails van C&L geen problemen op.

Rob
Engelse banen zijn gewoon.....  anders

BMB and proud of it

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 7146
Re: BMB-Module: "Blackwater Goods Yard"
« Reactie #95 Gepost op: 08 september 2017, 21:46:07 »
Afgelopen weekend heeft Blackwater Goods Yard twee dagen in de BMB baan te Eindhoven meegedraaid.
De achterkant en het roof zaten er nog niet op.

Er is nog n klein hobbeltje wat ik even moet nakijken, maar het rijden ging 100% probleemloos.
Alleen als er oude dikke plastic wielen uit het stenen tijdperk of pizzacutters over de bak gaan, dan willen de wagens op de wissels en de kruising wel eens opgetild worden.
Hierbij een paar foto's.
Eerst leeg:


En daarna met karretjes:


Met langsrijdend verkeer:


Een algemene indruk:


Op de yard kon niet gereden worden, want om 22h00 's avonds op de dag vr Eindhoven kwam ik erachter dat er een kortsluiting ergens in de yard zit.
Eerst uitzoeken dus....  :-\

Leen.

Hans van de Burgt

  • BMB & EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 3277
    • Medway Valley Line
Re: BMB-Module: "Blackwater Goods Yard"
« Reactie #96 Gepost op: 08 september 2017, 22:24:30 »
Ik ben/was erg onder de indruk van de zelfgemaakte wissels.  (y)

Gr, Hans
https://medwayvalleyline.wordpress.com/ (Wateringbury, Stoneham Lock en Beltring & Branbridges Halt)
http://www.eindhovenmodelbouw.nl/ (Eindhovense Modelbouw Vereniging)
https://maakonderwijs.wordpress.com (Techniek Onderwijs)

Thijs1271

  • Offline Offline
  • Berichten: 893
Re: BMB-Module: "Blackwater Goods Yard"
« Reactie #97 Gepost op: 09 september 2017, 00:02:50 »
Fraai gezicht: mijn Gouden Dom op de nieuwe bak!

Thijs
BMB & GWR Branch line / Narrow Gauge 00
DMC en blij ermee  :-)

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 7146
Re: BMB-Module: "Blackwater Goods Yard"
« Reactie #98 Gepost op: 10 september 2017, 15:20:09 »
Hoera, de kortsluiting is er uit!  (y)
Het zat in de oude bedrading, die ik nu (pas) verwijderd heb.

Leen.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 7146
Re: BMB-Module: "Blackwater Goods Yard"
« Reactie #99 Gepost op: 10 september 2017, 21:28:38 »
Vanmiddag de oude bedrading onder bak 1 verwijderd, maar wat nu? :o ???
Kroonsteentjes? Het staat wel netjes maar ik heb een hekel aan die dingen.
Je hebt nooit een lekker gevoel tijdens het vastschroeven van dat het goed raak is. En de naastliggende schroefcontacten zijn niet met elkaar verbonden, dus dat moet je ook nog doen. Of je moet alle draden tegelijk in n gat proppen.  :-\
OK, als je klaar bent ziet het er meestal wel netjes uit, dat moet ik zeggen.  (y)
Ik heb een keer wat uitgevonden met lasdoppen, maar ik heb nog niet bedacht hoe ik ze aan de bak vast ga maken.

Onder mijn oude bak had ik vertinde printplaten geschroefd, waaraan ik de draden vastsoldeerde. Het zag er niet uit - daarom heb ik er nooit een foto van op het forum gezet ;D - want het waren erg veel draden: elk stukje rail, elk wissel en elke kruising krijgt bij mij een draadje, ook een stukje van bijv. 5 cm. Ik vertrouw absoluut niet op raillasjes, tenzij ik ze aan beide railuiteinden vast soldeer.
In mei 2014 zag het er zo uit:

(Blauw = zwart = het achterste spoor). Later heb ik het aangepast toen ik de yard elektrisch afscheidde en nog veel meer draden aansloot. Daarvan heb ik nooit een foto gemaakt.

Ik heb in 3 jaar nooit meer naar deze soldeerverbindingen gekeken en heb er nooit een probleem mee gehad. Dat het er niet mooi uitzag nam ik op de koop toe. Maar op mijn bak kon ik met mijn 2-assertjes stapvoets op de yard rijden en heb daarbij vrijwel geen problemen gehad met stotteren. Ik smeerde wel een likje ATF op de rails, dat wel.

Op de oude bak was het hoofdspoor elektrisch gescheiden van de goods yard, en dat ga ik nu opnieuw doen. Dat betekent dat ik ook voor de yard vertinde printplaten onder de bakken ga schroeven. In elk van de drie vakken zitten er twee bovenaan (de bak staat op zijn kant) voor de mainline en in het midden twee voor de yard. Er zijn drie vakken en dus komen er sowieso totaal twaalf vertinde printplaatjes in de bak. Ze zitten er op bak 1 zelfs al in en zijn per drie met elkaar verbonden met een 1mm2 draadje. In het middelste vak zit de hoofdprintplaat, die de printplaten in de zijvakken voedt.
Het op- en afrijspoor wordt operationeel en omdat ik gebruik ga maken van twee verschillende centrales wordt het elektrisch van de rest gescheiden. Normaal krijgt het de rijstroom van de yard (Centrale 2), maar als ik een wissel in het hoofdspoor omzet, dan schakelt het om naar het hoofdspoor (Centrale 1). De draadjes daarvandaan krijgen dus nog hun eigen twee printplaatjes. Die zitten er nog niet. Het worden op bak 1 dus totaal 14 van die vertinde printplaatjes met erop gesoldeerde draden.

In de buitenste twee vakken onder bak 1 zitten bovendien kroonsteentjes, die met deze printplaten verbonden zijn. Vier stuks per vak: twee voor de mainline en twee voor de yard. De contactjes hiervan zijn al doorverbonden. Ik gebruik de kroonsteentjes voor als er onverwachts iets aangesloten moet worden, dus eigenlijk voor noodgevallen. De afgelopen drie rijdagen had ik het hoofdspoor op de kroonsteentjes aangesloten, omdat de oude bedrading niet meer intact was.
Hier zie je de kroonsteentjes zitten. Er gaat per kroonsteentje 1 kabel van 1mm2 naar een vertinde printplaat:

De tie-raps heb ik nooit aangetrokken, want de draden blijven er heus wel in hangen en zo kun je ze nog een beetje verschuiven of er eentje bij steken.

Ik moet nog alle draden vanaf de rails aansluiten, die nu in de kroonsteentjes zitten of nog niet aangesloten zijn.
Het ziet er nu zo uit:


Dat is al heel wat overzichtelijker dan vanmorgen.....  ;D

Ren is begonnen met het schilderen van een nieuwe backdrop. Ik heb hem carte blanche gegeven (zo heet de kroeg bij hem om de hoek ;D).

Leen.
« Laatst bewerkt op: 13 september 2017, 22:22:13 door St00mboy »

Hans van de Burgt

  • BMB & EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 3277
    • Medway Valley Line
Re: BMB-Module: "Blackwater Goods Yard"
« Reactie #100 Gepost op: 10 september 2017, 21:36:04 »
@Leen,

(y),

Je was even van de straat. Nu maar hopen dat alles het doet n blijft doen. Anders hebt je er op een rijdag een hobby bij: "Waar zit die fout?" ...  ;D

Gr, Hans

https://medwayvalleyline.wordpress.com/ (Wateringbury, Stoneham Lock en Beltring & Branbridges Halt)
http://www.eindhovenmodelbouw.nl/ (Eindhovense Modelbouw Vereniging)
https://maakonderwijs.wordpress.com (Techniek Onderwijs)

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 7146
Re: BMB-Module: "Blackwater Goods Yard"
« Reactie #101 Gepost op: 10 september 2017, 21:44:24 »
Die "hobby" heb ik al - waarom ik eigenlijk? -  en tot nu toe niet vanwege de fouten op mijn bak.

Leen.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 7146
Re: BMB-Module: "Blackwater Goods Yard"
« Reactie #102 Gepost op: 13 september 2017, 22:33:24 »
Beide bakken zijn nu volledig bedraad op de draden van de goods yard en alle frogs na.
Alle oude bedrading en noodvoorzieningen t.b.v. de afgelopen drie rijdagen zijn verwijderd.
De nieuwe bedrading zit in 3 groepen aangesloten: de main line, de yard en het opstelspoor.
De yard wordt gevoed door een Roco kastje wat vast onder bak 2 gehangen wordt. Henk heeft daarvoor al een beugel gemaakt.  (y)
Het opstelspoor wordt omschakelbaar tussen beide centrales. Ik wil dat eenvoudig met een relais doen.
De frogs in het hoofdspoor zullen worden aangesloten op een Hex frog juicer.
Die ligt al klaar, maar ik ga eerst de yard opnieuw doen, want ik vond de sporenloop er niet mooi uitzien en ook niet praktisch.
Beetje lullig als de frog juicer onder de bak geschroefd zit, en je boort er per ongeluk doorheen, brrrrrr... :'(

Achter het hoofdspoor heb ik op de bak maar een cm of 30 waar ik de yard kwijt kan.
Zoals het er nu ligt kom ik niet mooi met mijn goods shed uit en het komt allemaal ook nogal ver naar achteren.
Erg veel schuiven kan niet en naast het eerste spoor geef ik gelijk al veel ruimte weg.
Dat ga ik dus veranderen.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 14 september 2017, 10:14:14 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 7146
Re: BMB-Module: "Blackwater Goods Yard"
« Reactie #103 Gepost op: 19 september 2017, 19:21:54 »
De bak??
Welke bak?  ???

Oja, da's waar ook. Met alle feestelijke tussendoortjes (voetbal renie met alleen een derde helft  :P, voetbalwedstrijd, andere sociale hoogtepunten) zou je het haast vergeten.
Al het spoor wat op de yard lag is weer gesloopt en ik ben weer opnieuw begonnen.
Zo'n dubbele bak geeft best meer mogelijkheden, maar de beperking van de diepte blijft.
Daardoor kun je eigenlijk niet echt veel kanten op als je zoals ik een goods yard wil maken.
Het zal dus weer aardig op de oude bak gaan lijken, maar dat geeft niet.

Maar goed, ik heb ng twee wissels gemaakt voor op de overgang en die zitten er nu provisorisch in. Het oogt nu beter dan anderhalve week geleden.
Het schiet allemaal niet erg op, maar met vallen en opstaan komt er nu een werkbaar plan in zicht met enige mogelijkheden voor het rijden.
Het spoor achteraan komt er ook weer. De kolenbakken kunnen er naar de quarry en er kan zelfs een push-pull treintje of een railcar op rijden. En het geeft mogelijkheden om evt. naar de buren te gaan.
Gewoon lekker treintje spelen!  (y)

Hoever was ik drie jaar geleden ook alweer?
Op 11 september 2014 - dat is 2 dagen voor de rijdag op de 4e Beneluxspoordag in Utrecht en 43 dagen voor Eurospoor - heb ik het hoofdspoor gelegd. Dat zag er toen zo uit:

Op 13 september op de rijdag was de bak helemaal zwart op de 2 hoofdsporen na.

We hebben nu nog 44 dagen, ik lig dus aardig op schema  :-\  ;D

Leen.
« Laatst bewerkt op: 19 september 2017, 21:28:58 door St00mboy »

Wim1969

  • Offline Offline
  • Berichten: 1011
Re: BMB-Module: "Blackwater Goods Yard"
« Reactie #104 Gepost op: 19 september 2017, 19:26:03 »
En boe is het met de Highland Park?
Kautenbach
Wolzerdange
Saint Tourbiere
Hopen lol