Google+
Doel:€250.00
Donaties:€151.85

Per saldo:€-98.15

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 22-07-2017
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Keerlus of niet? door Te 2/2
Vandaag om 17:52:23
Autotransportwagens voor nieuwe auto's (af fabriek) door edwin1974
Vandaag om 17:51:26
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
Vandaag om 17:35:05
Baanplan Ruhrgebied door Erwinmk
Vandaag om 17:32:21
Toon hier je nieuwe (model) spooraanwinst(en)... door JaJo
Vandaag om 17:29:25
Havenbaantje door Patrick1975
Vandaag om 17:01:05
Station Rekerdam door Joran
Vandaag om 16:46:11
Geknoei in 0 door Henk ho/0
Vandaag om 16:41:16
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Floris
Vandaag om 16:38:47
25 jaar geleden door RdJ
Vandaag om 16:17:55
the Quick & Dirty Railroad Company door clickmaniac
Vandaag om 16:13:01
GTW 13 Silvolde in 1:87 H0e/H0m door ingenium
Vandaag om 16:11:22
BNLS-Module: "Spoormuseum in H0" door Rockerbox2
Vandaag om 16:02:30
Raadplaatje door Arjen52
Vandaag om 15:58:04
Arduino sketch voor aansturen servo door HansQ
Vandaag om 15:47:44
Vraag over sites met foto's over Italiaanse spoorwegen door mpol
Vandaag om 15:03:37
Ervaringen met veilingsites (marktplaats, ebay, catawiki, etc) door Besselspoor
Vandaag om 14:56:23
Toebehoren in schaal 1:45 voor de Rhätische Bahn. door JaJo
Vandaag om 14:19:11
Bouw "Bahnhofsvorfeld" door gvandersel
Vandaag om 14:14:28
Armita Wagons Amsterdam bv Tds door edwin1974
Vandaag om 14:04:50
Groenewoud 2.0 door Ronald69
Vandaag om 13:37:21
Model bestellen in VS door Ronald Halma
Vandaag om 13:28:53
Pc als eigen server inrichten i.p.v. Photobucket? door Ronald Halma
Vandaag om 13:11:29
Piko h0 NS 2200 door Chris
Vandaag om 12:14:32
Egyptisch smalspoor ( 0e ) door JaJo
Vandaag om 11:30:19
Gaugemaster PM-1 Seep Point Motor with Built-In Switch GMC-PM1 door Hendrik Jan
Vandaag om 11:02:05
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door OlivierV
Vandaag om 10:15:19
Vieze treinen, gebouwen, wegen etc. (tips en plaatjes) door Falcon10
Vandaag om 06:57:50
Vraag aan de 1:1 treinbestuurders door Falcon10
Vandaag om 06:52:28
Project " Vlaardingen Centrum" het " Oude" door Rob Kramer
Vandaag om 00:13:55
  

Auteur Topic: Leyden Terminus, een fictief Brits eindstation.  (gelezen 4887 keer)

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 6776
Re: Leyden Terminus, een fictief Brits eindstation.
« Reactie #15 Gepost op: 07 april 2017, 17:11:11 »
Goed bezig, André, en ook René!  (y)

Leen.

Andre64

  • Offline Offline
  • Berichten: 227
    • Mijn foto's op Clickasnap
Re: Leyden Terminus, een fictief Brits eindstation.
« Reactie #16 Gepost op: 07 april 2017, 17:52:05 »
Ongeveer een half uur na mijn laatste bericht stond de koerier voor de deur met het pakketje (y).

Heb meteen een paar plaatjes gemaakt van mijn nieuwe aanwinst.

Loc 1450 met Autocoach (vindt st00mboy denk ik ook wel leuk ;D).
De stoomloc is van DJ Models/Hattons
En de autocoach (auto trailer) is er een van Bachmann.



Had al zoiets rondrijden op de N-gauge baan.
N-spoor is toch wel erg klein (voor mij), ben blij dat ik overgestapt ben naar de Orrible Oversized schaal :).


Het lokje heeft net al een half uurtje gereden op het ronde testbaantje op DC spanning.
Hij rijdt fantastisch, mooi soepel en zonder geschok of gewaggel (y).
Zelfs op 2 volt rijdt ie nog braaf in de rondte incl de autocoach, ben er wel blij mee.

Zal hem later voorzien van een decoder maar eerst nog even een baantje maken :P.

Tot later,

André

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 6776
Re: Leyden Terminus, een fictief Brits eindstation.
« Reactie #17 Gepost op: 07 april 2017, 17:57:30 »
Dat is ook een heel mooie autocoach, die van Bachmann.  (y)
Jammer dat er zoiets niet in GWR is.
OK, er is de oude van Airfix,maar die is een stuk minder mooi.

Leen.

Hans van de Burgt

  • EMV en BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 3004
    • Medway Valley Line
Re: Leyden Terminus, een fictief Brits eindstation.
« Reactie #18 Gepost op: 07 april 2017, 22:00:08 »
... Ben nog lekker aan het knutselen met de scharnierbare ontkoppelmagneten.

Een stuk m4 draadeind (op zijn plek gehouden dmv kleine schroefoogjes) wordt gebruikt om de magneten via de voorzijde te kunnen bedienen.
Een paar knopjes erop en klaar.

@André,

Wat een leuke en originele oplossing. Deze oplossing lijkt ook prima te gebruiken op onze baan. Welke magneetjes heb je er voor gebruikt? Daarnaast sluit ik me bij Werner aan, het is fantastisch dat er op het BNLS forum steeds meer mensen aangeven belangstelling te hebben voor Brits modelspoor.

Gr, Hans
https://medwayvalleyline.wordpress.com/ (Wateringbury, Stoneham Lock en Beltring & Branbridges Halt)
http://www.eindhovenmodelbouw.nl/ (Eindhovense Modelbouw Vereniging)

Andre64

  • Offline Offline
  • Berichten: 227
    • Mijn foto's op Clickasnap
Re: Leyden Terminus, een fictief Brits eindstation.
« Reactie #19 Gepost op: 08 april 2017, 10:38:01 »
Goedemorgen,

Hans,
Het Litter Bin topic van Leen heeft mij ook mede over de streep getrokken om over te stappen van N naar 00 (y).

De magneetjes zijn gekocht bij Conrad (nr 542519 ).
Ze zijn niet goedkoop daar (prijs is per stuk), via een andere webshop zullen ze vast wel voordeliger aan te schaffen zijn.

Die kleine handige scharniertjes zijn ook gekocht bij Conrad ( nr 227692 ).

Leen,
Deze autocoach is toch een oudje van de GWR, of bedoel je iets anders?
Als ik het goed gezien heb is die stoomlok met nummer 1450 nog in bedrijf bij de Severn Valley Railway.
https://en.wikipedia.org/wiki/GWR_1400_Class

En de autocoach W231 schijnt nog gebruikt te worden door de Didcot Railway Centre
https://en.wikipedia.org/wiki/GWR_Autocoach

Deze 231 aangeboden wordt "as preserved" bij Hattons in de kleuren Chocolate & Cream en zo te zien rijdt ie nu rond in Red & Cream.

Misschien kopen we er later nog een mooie rooie bij en wordt de 1450 "ge-sandwiched" ;D.
https://www.youtube.com/watch?v=yGQPLNadmlk

André

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 6776
Re: Leyden Terminus, een fictief Brits eindstation.
« Reactie #20 Gepost op: 09 april 2017, 13:03:23 »
@André
De autotrailer van Bachmann is een model van de GWR coach van Hawksworth, die in 1941 Collett opvolgde als CME van de GWR.
Het ontwerp is dus nog uit de GWR-periode, maar ik zie dat dit type rijtuig blijkbaar pas onder BR in 1951 en 1954 gebouwd is. Ik kan er geen eerder gebouwde versies van vinden. Autocoach no. 231 is (evenals ikzelf ;D) gebouwd in 1951.
Dat zou betekenen dat dit type nooit in GWR-uitvoering rondgereden heeft en dat zou wel eens heel goed de reden kunnen zijn dat Bachmann ze alleen in BR-uitvoering uitbrengt.

De GWR had een hele reeks steam railcars en autotrailers. Er werden ook steam railcars omgebouwd tot auto trailer.
In 1979 bracht Airfix een model uit van een ouder type GWR-autotrailer.
Dat model maakt nu deel uit van het Hornby-assortiment.
Voor zijn tijd was het een heel geslaagd model, maar na 35 jaar kan het niet tippen aan de fraaie autotrailer van Bachmann.

Kernow Models komt binnenkort uit met een geheel nieuwe GWR steam railcar.

Leen.



« Laatst bewerkt op: 12 april 2017, 18:00:30 door St00mboy »

Andre64

  • Offline Offline
  • Berichten: 227
    • Mijn foto's op Clickasnap
Re: Leyden Terminus, een fictief Brits eindstation.
« Reactie #21 Gepost op: 12 april 2017, 16:36:16 »
Leen,

Bedankt voor de info, zo leren we elke dag weer wat (y).
Ik heb alleen gekeken naar wat er nu nog rondrijdt.

Die Steam Railcar is echt mooi, die zal zich ook wel thuis voelen op mijn baantje (wishful thinking :laugh:).

Nog een leuk filmpje gevonden van die railcar/railmotor.
https://www.youtube.com/watch?v=XpVa9__P2XE

En natuurlijk een kleine update mtb de bouw:
De eerste 4 wissels zijn gelegd en voorzien van een (omgebouwde) servo aandrijving.

Meer details over deze aandrijving zijn hier te vinden.
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,71759.msg3221703317.html#msg3221703317

Heb als test weer een simpel 5v USB voedinkje van 1000mA gebruikt, deze kan zonder problemen 3 aandrijvingen tegelijk voeden.
Er is 1 route die over 3 wissels loopt, meer zullen er nooit geschakeld worden hier.

De onderzijde met de wisselaandrijvingen en ontkoppelmagneten.
De oranje draadjes voeden het puntstuk van de wissels.


En de bovenzijde met de eerste wissels, we hopen dit weekend nog wat rails te leggen.



André
« Laatst bewerkt op: 12 april 2017, 16:41:09 door Andre64 »

Andre64

  • Offline Offline
  • Berichten: 227
    • Mijn foto's op Clickasnap
Re: Leyden Terminus, een fictief Brits eindstation.
« Reactie #22 Gepost op: 23 april 2017, 14:33:51 »
Hoi,

Weer een kleine update.
Ik neem me elke keer voor om wat vaker te posten maar de tijd gaat zo snel :).

Het bedieningstableau is klaar en operationeel.
Heb hiervoor een fotolijstje gebruikt van 18x24cm (Praxis).
Deze heeft een mooie hoge lijst om alles in weg te werken.
Hier zit wel een glazen frontje in, deze wordt weggegooid en vervangen door een kunststof plaatje.
De tekening is gemaakt in PowerPoint en afgedrukt op een simpel printertje.

De onderdelen zijn klaar om in elkaar gezet te worden.


Er kunnen 7 verschillende routes worden ingesteld worden dmv een draaischakelaar, hierna het rode schakelaartje indrukken en alle benodigde wissels gaan in de juiste stand.
Het schakelen van de juiste wisselaandrijvingen gebeurd dmv een kleine diodematrix.
Elke wissel heeft een eigen bistabiel relais die de 5v schakelt naar de servo en tevens het puntstuk de juiste polariteit geeft.
Er zullen in dit ontwerp nooit meer als 3 wissels tegelijk aangestuurd worden, heb de servo aandrijvingen getest door deze 100 keer te schakelen en ze blijven heel (y)



De draaischijf schiet ook al aardig op, plaatjes volgen spoedig.

André

« Laatst bewerkt op: 29 april 2017, 13:48:13 door Andre64. Reden: Foto\'s aangepast »

Andre64

  • Offline Offline
  • Berichten: 227
    • Mijn foto's op Clickasnap
Re: Leyden Terminus, een fictief Brits eindstation.
« Reactie #23 Gepost op: 29 april 2017, 16:45:14 »
Hoi,

Zoals beloofd een paar plaatjes van de draaischijf in aanbouw.

Heb hiervoor mijn oude Peco N-spoor draaischijfje geslacht.
Eerste klusje was de brug te voorzien van een paar wieltjes tbv een soepele rotatie ;D


Hiervoor zijn een paar draaistellen van een donor N wagonnetje gebruikt.




Ik wilde wel graag de originele stroomtoevoer van de Peco draaischijf herbruiken, deze werkte perfect (er wordt vanzelf omgepoold als de schijf rond gaat).
De N-rails is verwijderd en vervangen door 2 stukje koperdraad, deze worden straks aan de rails gesoldeerd.


De aandrijving.
Op Ebay een goedkoop 12v motortje met vertraging (3,5 omwentelingen per minuut) gekocht.
Deze draait zelfs nog goed op 2 volt en dan echt superlangzaam (y)


2 Draadjes gaan naar de motor en 2 naar de rails in de draaischijf.


Er moest ook een nieuwe constructie bedacht worden voor het dek.
Heb hiervoor een rond plaatje aluminium geknipt/gevijld, duurde wel even voor ie mooi rond was :).
In het middelste gat komt een M4 schroef gekoppeld aan de motor.
De 2 grote gaten zijn voor de stroomtoevoer, 2 gaatjes om de alu plaat op de brug te bevestigen en 2 gaatjes om de draaistellen vast te schroeven.


Hier zijn de koperdraadjes gesoldeerd aan de rails, deze zijn natuurlijk geisoleerd van het aluminium.


Het uitzicht van boven, er ligt nu al een laagje balsahout van 2mm op ter opvulling.
Later wordt het hele dek volgelegd met balsa planken, lekker knippen en plakken ;D.


Volgende de opzichter gaat het de goede kant op ;D


Ik hoop morgen een klein filmpje te maken van de schijf in actie, ben zelf ook wel benieuwd hoe het er uitziet incl lok.

André

Andre64

  • Offline Offline
  • Berichten: 227
    • Mijn foto's op Clickasnap
Re: Leyden Terminus, een fictief Brits eindstation.
« Reactie #24 Gepost op: 19 mei 2017, 16:12:16 »
Hoi,

Weer een kleine update.
De draaischijf is bijna klaar.
Nou ja, hij ligt in ieder geval op zijn plek en kan gebruikt worden, afwerken komt later wel ;D.

Hier staat een klein filmpje van de schijf in actie.


Hij wordt bedient dmv van regelbare 12v voeding, met een schakelaartje wordt de spanning omgepoold en draait de schijf de andere kant op.
De aandrijving draait op 1,2 volt voor de laagste snelheid en 10 volt voor de (onrealistische) hoogste snelheid.
Het uitlijnen gaat gewoon op het oog dus het is allemaal erg simpel om mee te werken.

Beide lokjes zijn nu voorzien van een decoder (Lenz Silver Mini).
Het was wel even een klusje om ze mooi langzaam te kunnen laten rijden op DCC maar het gaat de goede kant op.
Een kruipsnelheid heb ik nog niet voor elkaar gekregen maar dat komt nog wel.

De wisselaandrijvingen blijven ook prima funtioneren.
Het blijft toch wel een beetje wennen hoe stil ze zijn vergeleken met die goeie ouwe Seeps.
Er kan nu ook al naar hartlust gerangeerd worden dmv de Kadee koppelingen en de scharnierbare ontkoppelmagneetjes.
Nou ja, naar hartelust. Ik heb pas 2 wagonnetjes dus daar zijn we gauw op uitgekeken  ;D.
Hopen dat het rijdend materieel binnenkort een beetje wordt uitgebreid met een paar personenrijtuigen.

Er moeten nog een paar lengtes rails worden gelegd richting het schaduwstation en dan kunnen we eindelijk testen of het roteergedeelte ook naar wens werkt.

Tot later,

André




St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 6776
Re: Leyden Terminus, een fictief Brits eindstation.
« Reactie #25 Gepost op: 19 mei 2017, 22:16:48 »
Mooie constructie, André.  (y)

Leen.

rotaspeed

  • Offline Offline
  • Berichten: 592
Re: Leyden Terminus, een fictief Brits eindstation.
« Reactie #26 Gepost op: 20 mei 2017, 08:25:43 »
Mooi gedaan en een fijne uitleg.

Groet Harry

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 9075
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: Leyden Terminus, een fictief Brits eindstation.
« Reactie #27 Gepost op: 20 mei 2017, 08:43:51 »
Ziet er prima uit! (y)

Groet Jaap
Duits, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Daniels

  • Offline Offline
  • Berichten: 409
Re: Leyden Terminus, een fictief Brits eindstation.
« Reactie #28 Gepost op: 20 mei 2017, 10:18:25 »
Hoi Andre,

Ontzettend strak gebouwd! en briljant simplistisch voor het oog. (Hoewel er toch leuk veel klein pielwerk ingaat) Ik hang zelf het spul allemaal graag aan een laptop maar deze opzet is wel echt ontzettend leuk.

Ik volg.

Succes!

Daniël

Verstuurd vanaf mijn Nexus 5X met Tapatalk


Andre64

  • Offline Offline
  • Berichten: 227
    • Mijn foto's op Clickasnap
Re: Leyden Terminus, een fictief Brits eindstation.
« Reactie #29 Gepost op: 20 mei 2017, 16:18:47 »
Hoi,

Bedankt voor de veren in ...... ;D.

Goed nieuws,
De bouwmaterialen voor het dek van de draaischijf zijn afgeleverd (en dat op zaterdag  (y)).
Ik had planken besteld maar in deze schaal lijken het wel zware balken :o.


Het lossen schiet zo te zien niet erg op, de chauffeur is in discussie met de voorman en maakt hem duidelijk dat ie het spul alleen hier naar toe hoefde te rijden.

Graag een beetje opschieten mannen, André wil graag verder met de bouw :P.

Wordt vervolgd,
André