Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MrBoembas
Vandaag om 02:36:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 02:07:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bahnstrecke 5867 door Schachbrett
Vandaag om 00:39:27
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Schachbrett
Vandaag om 00:37:53
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Schneidersein door MartinRT
Vandaag om 00:00:05
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Modelbaan Beltheim. door Ronald69
18 maart 2024, 23:41:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door bernhard67
18 maart 2024, 23:27:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:18:36
De Hondsrugbaan door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:17:58
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door MOVisser
18 maart 2024, 23:09:27
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Perronhoogte TP3 door Klaas Zondervan
18 maart 2024, 22:35:55
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
plaatsen bezetmelders lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:33:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
18 maart 2024, 21:30:41
Zee. Land. door Huup
18 maart 2024, 21:23:57
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
US diorama in H0 door basjuh1981
18 maart 2024, 20:02:44
Kemlerborden (Gevi / UN nummers) ketelwagens door Falkenberg
18 maart 2024, 19:36:20
Rheinburg, TP V/VI door gdh
18 maart 2024, 19:15:56
  

Auteur Topic: 3D/RM IG: Onshape - Pixton Hill Mill 1:76  (gelezen 22189 keer)

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8381
    • Rangeerbanen
Re: 3D/RM IG: Onshape - Pixton Hill Mill 1:76
« Reactie #60 Gepost op: 22 mei 2017, 14:26:20 »
@ Steef: Het is een demo, het gaat in mindere mate om het gebouw:
Op verzoek van enkele gebruikers van dit forum wil ik de (on)mogelijkheden van Onshape.com uitleggen door stap voor stap een model te ontwerpen.

Groet,
michel

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: 3D/RM IG: Onshape - Pixton Hill Mill 1:76
« Reactie #61 Gepost op: 22 mei 2017, 20:38:53 »
Ja, onze hobby heeft veel aspecten en de PC is nu eenmaal ook een aspect van de hobby geworden.
Voor sommigen is dàt juist de hobby, en wat is daarop tegen?
Het staat iedereen toch nog steeds vrij om zonder PC te hobbyen?

Leen.

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6056
Re: 3D/RM IG: Onshape - Pixton Hill Mill 1:76
« Reactie #62 Gepost op: 22 mei 2017, 22:03:06 »
@Leen,

Een paar weken geleden gaf ik een Onshape workshop op het Vrijwilligerspunt in Eindhoven. Dezelfde als die ik gaf aan de leden van de BMB-groep, trouwens. Gisteren sprak ik een van de deelnemers, een man die de zeventig ruim gepasseerd is.
Hij had een onderdeel getekend voor zijn poort. Dat bleek namelijk niet meer verkrijgbaar. Met de maattekening uit Onshape, kan het desbetreffende onderdeel nagemaakt worden uit aluminium. De trots waarmee hij me dit vertelde, deed mij erg goed. Hoe hij e.e.a. voor elkaar moest krijgen, had hij zelf uitgezocht. Dat had ik nog niet uitgelegd.

Gr, Hans

Dutch

  • Offline Offline
  • Berichten: 279
Re: 3D/RM IG: Onshape - Pixton Hill Mill 1:76
« Reactie #63 Gepost op: 22 mei 2017, 22:44:13 »
In de tijd dat jij met je pc bezig bent om een hok te ontwerpen, heb ik het ding
al uitgemeten, gesneden, in elkaar gezet, vvoorzien van details en vuiligheid.
Dan moet jij nog gaan beginnen. Net als zo'n schijf, draaibank, stuk brons, lager
ø9 met asgat ø4, schuifmaat, een beitel met Ht2 plaat erin en gaan!
Een pandje vanuit de hand snijden is ook kinderlijk eenvoudig, en...... je bouwt iets
zelf. Wat je nu doet is 'en' gemakzucht, 'en' het feit dat je niet van scratch kunt bouwen.
Terwijl iedereen dat kan, en het ook nog eens meer bewonderingswaardig is.

En inderdaad, ik heb er een aversie tegen. Zelfbouw is zonder pc, al denken er een hoop van niet.

Volgens mij is een computer niet meer dan een gereedschap. Zeggen dat zelfbouw zonder computer moet, klinkt als dat je slagroom met de hand moet kloppen, anders is het geen slagroom. Je hebt dan vast een punt, maar ik kan er makkelijk iets tegenin brengen.

Nu klinkt het vast alsof ik álles met de computer doen. Nou, liever niet. Elk gereedschap kent zijn beperkingen. Zo heb ik mijn baanplan wel in Anyrail getekend, maar de finishing touch kwam toch door het leggen en het een en ander aanpassen. Soms pakken dingen anders uit dan gepland. Zo zit het ook met 3d software. Lijnen van bakstenen zijn bijvoorbeeld wel heel erg perfect en precies op de computer. Met de hand ziet het toch iets willekeuriger uit. Zo zijn er meer nadelen.

Houdt dat dan in dat je 3d software maar moet weggooien? Allicht niet. Het kent ook zijn sterke punten. Het is heel gemakkelijk om een 3d model op te bouwen en de verhoudingen te controleren. Als je geen bouwtekeningen hebt, is een 3d modelletje heel handig om te controleren of je ongeveer goed zit. Dat is weer veel makkelijker en sneller dan steeds opnieuw beginnen met scratch builden.

Kortom, voor sommige dingen pak je de computer en soms niet. Dat is steeds van de situatie afhankelijk. Je van te voren vastleggen op één gereedschap is niet handig.
Mvg, Bjorn.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: 3D/RM IG: Onshape - Pixton Hill Mill 1:76
« Reactie #64 Gepost op: 22 mei 2017, 22:44:53 »
@Hans
Het is altijd leuk als je mensen hebt kunnen helpen iets voor elkaar te krijgen.
Daar is volgens mij het forum ook voor.

Leen.

Tanks+Treinen

  • Offline Offline
  • Berichten: 458
  • Ben een beetje van het Brits af...
Re: 3D/RM IG: Onshape - Pixton Hill Mill 1:76
« Reactie #65 Gepost op: 22 mei 2017, 23:23:49 »
In de tijd dat jij met je pc bezig bent om een hok te ontwerpen, heb ik het ding
al uitgemeten, gesneden, in elkaar gezet, vvoorzien van details en vuiligheid.
Dan moet jij nog gaan beginnen. Net als zo'n schijf, draaibank, stuk brons, lager
ø9 met asgat ø4, schuifmaat, een beitel met Ht2 plaat erin en gaan!
Een pandje vanuit de hand snijden is ook kinderlijk eenvoudig, en...... je bouwt iets
zelf. Wat je nu doet is 'en' gemakzucht, 'en' het feit dat je niet van scratch kunt bouwen.
Terwijl iedereen dat kan, en het ook nog eens meer bewonderingswaardig is.

En inderdaad, ik heb er een aversie tegen. Zelfbouw is zonder pc, al denken er een hoop van niet.

Er zijn al diverse reacties gegeven op deze uitspraken, maar laat ik ook nog eens een kleine bijdrage leveren.... ;D

Ik vind het hierboven geciteerde een volstrekt onzinnige redenering.
Modelbouw is het bouwen van een model, en welke route je daarbij gebruikt is volstrekt naar eigen inzicht. Hans zijn model word niet minder een model omdat hij de computer gebruikt. De computer is een hulpmiddel, net zozeer als een schaar, een stanleymes, een tekening, en lineaal  of een vijl een hulpmiddel zijn. Of bedoelde je met zelfbouw dat je alles met je eigen ledematen doet, met je duimen uitmeet en de onderdelen op maat afbijt met je tanden?
Bovendien kan ik, als ervaren tekenaar, verzekeren dat ook het ontwerpen van iets in de computer niet automatisch gaat of "gemakzucht" is. Het ïs net zozeer werk als het fysiek uitsnijden uit plaat van een model, en ook ontwerpen in een computer doe je "zelf". En wat de snelheid betreft, sinds wanneer moet iets in een hobby snel zijn? Je doet het voor je eigen plezier, niet omdat het aangenomen werk is.
Toegegeven, Hans zijn methode zal ik niet direct in zijn geheel overnemen, maar dat is volgens mij ook niet de bedoeling van dit draadje. Hans laat, al experimenterend zien, wat voor alternatieve mogelijkheden er zoal zijn om een model te ontwerpen en te bouwen. En zolang Hans daar lol in heeft, moet hij dat vooral doen. Ik volg dit draadje met grote belangstelling, en van sommige dingen denk ik van "Ja, daar zit wat in", tot, "Nee dat lijkt mij niet een handige aanpak" Maar ik waardeer het zeker, en leer er ook nog het een en ander van.

Sierd Jan
« Laatst bewerkt op: 23 mei 2017, 18:46:35 door Tanks+Treinen »

Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR / BNLS Forumbaan
  • BNLS trambaan-deelnemer
  • Offline Offline
  • Berichten: 8379
  • Nooit uitgeklust....
Re: 3D/RM IG: Onshape - Pixton Hill Mill 1:76
« Reactie #66 Gepost op: 23 mei 2017, 09:18:48 »
Ik begrijp de opmerking van Steef wel. Steef kennende is dit niet persoonlijk tegen Hans bedoelt, maar in zijn algemeenheid, dus los van wie de demo ook geeft.
Overigens weet ik ook van sommige mensen dat zij mensen die nieuwe technieken afzweren geen echte modelbouwers noemen. Tsja....  ::) dat is de andere kant op geredeneerd. Eerlijk gezegd kan ik vaak niet zien welke techniek er gebruikt is om iets te bouwen.

Ben het wel met de strekking van een aantal mensen hierboven eens dat de computer ook een hulpmiddel is. Kijk maar eens naar wat Gerco bijvoorbeeld bouwt. Prachtig toch!?

Verder denk ik dat we dit wel kunnen laten rusten en dat Hans verder kan gaan met zijn demo van OnShape... ;)

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6056
Re: 3D/RM IG: Onshape - Pixton Hill Mill 1:76
« Reactie #67 Gepost op: 23 mei 2017, 19:35:08 »
Vandaag hebben kinderen van groep 7/8 van BS de Zevensprong uit Best hun met Onshape ontworpen huisjes écht gebouwd. Zie hier het fotoverslag. De huisjes zijn nog niet helemaal klaar.

De modelbouwmethode is vergelijkbaar met hetgeen in deze draad wordt besproken. Hoewel aanzienlijk vereenvoudigd, levert dat toch aardige bouwseltjes op.

Gr, Hans

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6056
Re: 3D/RM IG: Onshape - Pixton Hill Mill 1:76
« Reactie #68 Gepost op: 06 september 2017, 07:54:30 »
De afgelopen tijd ben ik erg druk geweest met het aankleden van mijn BMB Modulebak. Het ontwikkelwerk voor de molen kwam daardoor een beetje in het gedrang.

Nu is het ontwerpen met Onshape als het ware de theorie, en het aankleden van de module de praktijk. En de laatste zorgde voor enkele aanpassingen in het ontwerp.

Omdat ik een waterloop wilde maken met jachtlak (Ruwa), moest de waterloop apart van de molen ontworpen worden. Best wel een lastige constructie.



De molen zelf komt nu op een "betonnen" fundament.



Ook komt er een aanpassing op de wanden. Hoewel goedkoop was ik toch niet helemaal tevreden over de 3D geprinte delen. Ik heb nu losse planken gesneden uit fineer. En dat geeft een veel beter resultaat.

Gr, Hans


mdjr78

  • Kenner en liefhebber
  • Offline Offline
  • Berichten: 1509
  • Britse ModuleBaan, Msg Ht
    • Mijn Flickr pagina
Re: 3D/RM IG: Onshape - Pixton Hill Mill 1:76
« Reactie #69 Gepost op: 17 september 2017, 19:55:44 »
Vandaag gezien dat Hans, ondanks het gebruik van Onshape, het nodige handwerk niet schuwt.



Werner

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6056
Re: 3D/RM IG: Onshape - Pixton Hill Mill 1:76
« Reactie #70 Gepost op: 18 september 2017, 09:06:41 »
@Werner,

:) Ik had gisteren een prima assistent. Hij kon uitstekend potdekselen.



Dit is Martijn, hij zit in groep 7 van het basisonderwijs. Martijn kwam met zijn ouders en zijn zusje naar de Open Dag bij de EMV. Martijn bleek een slimme en snelle leerling. De familie lijkt "gewonnen" voor de modelspoorhobby. En Martijn voor Onshape.

Gr, Hans

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7027
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: 3D/RM IG: Onshape - Pixton Hill Mill 1:76
« Reactie #71 Gepost op: 18 september 2017, 09:25:08 »
Ik zie dat de planken nu handmatig worden aangebracht.
Wat ging er mis met de geprinte versie?
En zou het een optie zijn om bv clapboard van Evergreen te plotten?
https://evergreenscalemodels.com/collections/040-1-0mm-clapboard-siding

cheers
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6056
Re: 3D/RM IG: Onshape - Pixton Hill Mill 1:76
« Reactie #72 Gepost op: 18 september 2017, 09:42:43 »
@Hendrik-Jan,

Het gebruik van een 3D print was heel verleidelijk, want snel. Maar de printlagen bleken op de afgeschuinde potdeksel planken te veel zichtbaar. Niet mooi genoeg eigenlijk. Misschien was het printen met een vloeistof polymeer printer een betere optie geweest, maar dan wel erg prijzig.
Toch is de techniek ingezet. Het basismateriaal voor de potdeksel planken is ragfijn fineer. De planken zijn er met de laser uitgesneden.

Het materiaal van Evergreen - polystyreen denk ik - kan niet met een "gewone" lasersnijder (uit China) gesneden worden. Met een CNC plotter kan dat prima. Dus ja, dat had ook gekund. Overigens kan er in dit geval niets boven echt hout. Bovendien kan ik de lengte van de planken variëren.

Gr, Hans

Ferre

  • Offline Offline
  • Berichten: 25
Re: 3D/RM IG: Onshape - Pixton Hill Mill 1:76
« Reactie #73 Gepost op: 18 september 2017, 11:08:42 »
Soorten kunststoffen die geschikt zijn voor de lasermachine:

•   Polyamide (PA)
•   Polycarbonaat (PC)
•   Polyethyleen (PE)
•   Polypropyleen (PP)
•   Polyoxymethyleen (POM)
•   Polyarylsulfon (PSU, PPSU)
•   Polyetherketon (PEEK)
•   Acrylonitril-butadieen-styreen copolymeer (ABS
•   Polyiamide (PI)
•   Polystyreen (PS)
•   Polymethylmetacrylaat (PMMA)
•   Polyester (PES)
•   Polyethyleen terephthalaat (PET)
•   Silicone

In elk Fablab kunnen bovenstaande kunststoffen gesneden worden.

Chloorhoudende kunststoffen snijdt men niet omwille van het vrijkomende chloorgas. Dus NOOIT PVC.


met vriendelijke groeten,
Ferre

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6056
Re: 3D/RM IG: Onshape - Pixton Hill Mill 1:76
« Reactie #74 Gepost op: 18 september 2017, 11:22:50 »
@Ferre,

Bedankt voor deze nuttige toevoeging.

Gr, Hans