Vraag en antwoord > Digitaal

Digikeijs DR5000 - bezetmelding werkt niet goed

(1/9) > >>

Ton van W:
Beste forumleden,
Het volgende probleem heb ik zojuist bij Digikeijs neergelegd en om er allemaal wijzer van te worden open ik deze topic.

Ik heb de DR5000 met de volgende configuratie:
- Digirails 4088LN + Digirails 4088cs, (adres 1 t/m 32)
- Digirails 4088LN + Digikeijs 4088cs + Digirails 4088cs + Digikeijs 4088cs (adres 33 t/m 96)
- Digirails 4088LN + Digirails 4088cs + Digikeijs 4088cs + Digikeijs 4088cs (adres 97 t/m 160)

Ik heb bij de bezetmelding het volgende probleem.
De baan is helemaal leeg, er staan geen locs of iets dergelijks op de rails.
Ik start de DR5000 op en start het programma.
Druk op de groene “Go” toets
Open in het “LokoNet-T” scherm de “Feedback Monitor”
In dit scherm zijn alle bezetmelders vrij.
Ik plaats een loc op de baan en de betreffende bezetmelder geeft vinkje voor bezet.
Haal ik de loc eraf dan gaat het vinkje weg; bezetmelder vrij.
Ik heb dit voor ALLE gedetecteerde stukken met een 10K weerstand zo gedaan en dat werkt goed.
Tot zover lijkt alles goed te werken.

Ik plaats de loc weer op baan en de betreffende bezetmelder geeft vink voor bezet.
Nu druk ik op de rode “Stop” toets en zoals verwacht geen spanning meer op de baan en geen bezetmelding.
Ik druk nu weer op de groene “Go” toets en zoals verwacht spanning op de baan MAAR geen bezetmelding. (rode led knippert wel !)
Deze handelingen een aantal maal herhaald op verschillende bezetmelders/adressen en soms wel bezetmelding en soms niet; altijd wel consequent. (bij bezetmelder knippert de rode led wel !)
Het aan en uitschakelen van de centrale heeft hetzelfde effect als de Stop en Go toetsen.

De locs zijn overigens wel gewoon benaderbaar, als ik deze naar een andere bezetmelder laat rijden dan reageert die melder gewoon en als de lok terugrijd naar het blok waar hij vandaan kwam werkt die melder ook weer gewoon.

Vervolgens heb ik ALLE adressen niet met een loc maar een weerstand op deze manier getest.
De uitkomst is als volgt:
adres 1 t/m 16 werken goed
adres 17 werkt goed, 18 t/m 32 werken NIET goed

adres 33 t/m 48 werken goed
adres 49 t/m 64 werken goed
adres 65 t/m 80 werken NIET goed
adres 81 t/m 96 werken NIET goed

adres 97 t/m 112 werken goed
adres 113 t/m 128 werken goed
adres 129 t/m 144 werken NIET goed
adres 145 t/m 160 werken NIET goed

Dus als er locs staan op adressen die niet goed werken worden deze adressen niet bezet gemeld bij het opstarten of na een Stop en Go van de DR5000 (de leds van de bezetmelder knipperen overigens wel), met alle gevolgen van dien.

Wie kan mij verder helpen ?

Gr. Ton

Ton van W:
Ik heb inmiddels firmware versie 1.2.8 geïnstalleerd en de bezetmelders opnieuw gecontroleerd; hieronder het resultaat.

Uitkomsten versie 1.2.8                                                    Uitkomsten versie 1.2.3
adres 1 t/m 14 goed, 15 t/m 16 NIET goed                          adres 1 t/m 16 goed
adres 1 t/m 16 NIET goed                                                     adres 17 goed, 18 t/m 32 NIET goed
     
adres 33 t/m 48 goed                                                            adres 33 t/m 48 goed
adres 49 t/m 61 goed, adres 62 t/m 64 NIET goed               adres 49 t/m 64 goed
adres 65 t/m 80 NIET goed                                                   adres 65 t/m 80 NIET goed
adres 81 t/m 96 NIET goed                                                   adres 81 t/m 96 NIET goed
     
adres 97 t/m 112 goed                                                          adres 97 t/m 112 goed
adres 113 t/m 126 goed, adres 127 t/m 128 NIET goed       adres 113 t/m 128 goed
adres 129 t/m 144 NIET goed                                               adres 129 t/m 144 NIET goed
adres 145 t/m 160 NIET goed                                               adres 145 t/m 160 NIET goed


Het lijkt er op dat de (LocoNet ?) controle van de bezetmelding te snel na de "Go" instructie controleert of er adressen bezet zijn, als ik 1 van de draden van de track output los haal voor de "Go" instructie, vervolgens de "Go" instructie geef en daarna de draad van de track output weer aansluit klopt het LocoNet-T "Monitor Feedback" scherm, voor zover ik kan zien, met de werkelijkheid.

Karst Drenth:
Vraag:

Heb jij ook bezetmelders aangesloten op de s88 bus direct aan de DR5000? Zo ja, overlappen die met de adressen van de 4088LN's zo nee, staat "Number of Contacts" onder 'ext88' wel op 0 ??

Grtzz,

Karst

Ton van W:
Hoi Karst,

Er zijn geen bezetmelders aangesloten op de s88 bus.
"Number of Contracts" onder ext88 staat op 0

Gr. Ton

Ton van W:
Iemand suggesties  ???
Gr. Ton

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie