Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:22:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door martijn v m
Vandaag om 00:13:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:01:38
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Wim Vink
01 maart 2024, 23:45:13
Raadplaatje door Benelux795
01 maart 2024, 23:44:55
liliput L131999 (NS 3500 "Goudvink") handleiding gezocht door ArjanB
01 maart 2024, 23:31:28
Bestaande STL voor houder Lima CD motor aanpassen door Pauldg
01 maart 2024, 23:24:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Schachbrett
01 maart 2024, 23:11:18
opbouw treinbaan weer opgepakt door Schachbrett
01 maart 2024, 22:54:44
Bouw Bührtal III door Schachbrett
01 maart 2024, 22:50:27
US diorama in H0 door bigboynl
01 maart 2024, 22:31:02
Driewegwissel en rocrail door GeerC
01 maart 2024, 22:24:38
Hulp bij digitaliseren LS Models 17021 (6-delige TEE RAe) door SplatmanNL
01 maart 2024, 20:27:45
DR5000 doet niet wat die zou moeten doen. door Ben
01 maart 2024, 19:44:18
Van V36 naar Staatsmijnen 123 door Nez Cassé
01 maart 2024, 19:40:28
LSM I1 of I2 NMBS Ep IIIa door grossraumwagen
01 maart 2024, 19:38:36
Laag-Baarlo door Mark Lin
01 maart 2024, 19:25:46
Treinverzameling verzekeren door Ronald Halma
01 maart 2024, 19:13:01
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Piet Groot
01 maart 2024, 19:11:28
Overbrenging 50 0073 van VSM naar ZLSM 3 december door Eelco Storm
01 maart 2024, 18:49:45
Station Baarn HIJSM door Ronald Halma
01 maart 2024, 18:46:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door spoorzeven
01 maart 2024, 17:44:49
n-spoor locs vallen stil (stroomafname) door Nijboer
01 maart 2024, 17:25:20
Trapje tender Br 01 104 (Roco 63210) door Hasenwald
01 maart 2024, 17:19:00
H0 Fleischmann analoog baanplan 'Mariënstad'. door Klaas Zondervan
01 maart 2024, 17:09:40
Industriële scenery door MarcNL
01 maart 2024, 16:26:34
The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits. door Ronald Halma
01 maart 2024, 16:01:54
Tillig rails door cor_b
01 maart 2024, 15:17:11
Oplichting.. ? door Tinus Trein
01 maart 2024, 14:11:00
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
01 maart 2024, 13:41:03
  

Auteur Topic: Aachenau West  (gelezen 111693 keer)

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2388
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #720 Gepost op: 23 januari 2024, 13:41:24 »
Leuk om te zien Bas! Zit in de planningsfase en zie hier dezelfde problemen qua constructie/voldoende hoogteverschillen, dus volg je met interesse!
Leuk Mchiel!

Als ik het goed begrijp ben je voornemens een topic over je eigen baan(plannen) te starten.
Ben benieuwd.

@Meino
Dank!

Groet, Bas

MichielB

  • Offline Offline
  • Berichten: 336
Re: Aachenau West
« Reactie #721 Gepost op: 23 januari 2024, 17:14:16 »
Als ik het goed begrijp ben je voornemens een topic over je eigen baan(plannen) te starten.
Ben benieuwd.


Zeker ga ik dat doen. Heb sinds deze maand een kamer beschikbaar. Als eerste een vitrine gemaakt en opgehangen, waarbij het definitief een treinenkamer is geworden :)
Nu is het puzzelen wat ik kwijt kan, zodra dat concreet wordt start ik een topic.
Groet,
Michiel.

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2388
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #722 Gepost op: 27 januari 2024, 18:10:32 »
Er wordt hier stug verder gewerkt.
Het is niet het meest interessante werk, maar het moet nu gebeuren omdat ik er straks nauwelijks meer bij kan.

De 2 wissels van Piko liggen op hun plek. De rollen bedrading hangen eronder. Die worden straks aangesloten op een wisseldecoder.
Het Fleischmann-wissel links, moet nog worden gepositioneerd en aangesloten.

Aanvankelijk zouden hier 3 wissels van Fleischmann komen te liggen. Maar het zijn oudjes die op mijn vorige baan niet meer super betrouwbaar functioneerden. Daarom heb ik alsnog voor 2 nieuwe wissels van Piko gekozen.
Dat ik toch nog 1 Fleischmann-wissel gebruik is omdat het als zogenaamd "denkend" wissel veel bedrading scheelt. Dit exemplaar lijkt mij voldoende betrouwbaar. Mocht het wissel me in de steek laten, dan vervang ik 'm alsnog.

In dit hoekje is de onderplaat verstevigd en vastgezet.
Na het aanbrengen van een ondergrond (campingmatje) kunnen de rails gelegd worden.

Tevens zijn er een steun aen een randlat aangebracht voor het nieuwe opstelterrein op niveau 1. Dat is nog heel ver weg. Maar ook hiervoor geldt dat ik er in een later stadium veel lastiger (of misschien zelfs wel helemaal niet meer) bij kan.

Groet, Bas

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 3891
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Aachenau West
« Reactie #723 Gepost op: 28 januari 2024, 15:25:28 »
Je bent lekker bezig Bas, op naar het vervolg. (y)

Kees.

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 21923
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Aachenau West
« Reactie #724 Gepost op: 28 januari 2024, 15:47:36 »
Je bent inderdaad stug bezig. Helaas moet je soms ook wat minder leuk werk verrichten.
Maar wat je aangeeft beter nu dan dat je er straks niet meer goed bij kunt.

Zelf heb ik ooit de fout gemaakt om niet gelijk alle bedrading onder de baan aan te brengen toen ik er nog goed bij kon. Het heeft me bijna de rug gekost. Gelukkig heeft mijn vriendin de rug vele malen gemasseerd  ;D
Met vriendelijke groet,
Wim

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 2176
  • DB Tijdperk III
Re: Aachenau West
« Reactie #725 Gepost op: 28 januari 2024, 16:08:38 »
Elk nadeel heeft z'n voordeel ;D
Mvg,
Bas

K-rail, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1960 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2388
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #726 Gepost op: 11 februari 2024, 15:59:39 »
De sporen achter het nog te maken hellingtraject zijn gelegd.
De bedrading van de wisselspoelen is ook gereed. Die hoeven enkel nog te worden aangesloten op een wisseldecoder.


De 2 binnenbogen heb ik afgetekend met bogen van Piko R2 en R3 (ca. 42 resp. 48 cm).
Vervolgens heb ik gebruik gemaakt van flexrails van Peco code 100.
Waar ik lengte tekort kwam om de boog in één keer te leggen, heb ik de raillassen een paar bielzen laten verspringen. Het is meer werk, maar je reduceert het knikken van het spoor ter plaatse van de overgangen tot een minimum.


De buitenste boog heb ik afgetekend vanuit de middelste.
Voor de zekerheid toch nog even gecontroleeerd of 26,4m lange rijtuigen op 1/87, elkaar kunnen passeren. ;)


Het was een flinke klus. Zeker ook vanwege hergebruik van de flexrails van Peco code 100. Die moesten deels ontdaan worden van verf (ivm elektrisch contact) en ook van lijmresten.

Nu kan ik verder met het hellingtraject.

Verder heb ik me ook reeds ideeën gevormd over de opstelling van trafo's en centrale.
Realisatie staat binnenkort op het programma. De sporen voor zover gelegd, kunnen dan definitief worden aangesloten.
Genoeg te doen.

Groet, Bas

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 21923
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Aachenau West
« Reactie #727 Gepost op: 11 februari 2024, 16:08:29 »
Je heb zeker niet stilgezeten Bas. Flinke update met foto's voor de duidelijkheid.
Even uitrusten en daarna weer door  :D
Met vriendelijke groet,
Wim

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 2182
  • Duitsland TP III
Re: Aachenau West
« Reactie #728 Gepost op: 11 februari 2024, 17:06:57 »
Hoi Bas,

Mooie vorderingen heb je gemaakt. Vraagje: heb je geen ruimt voor Piko R4? Dan zit je met buitenste spoor R4(54,6), middelste spoor R3(48,4) iets ruimer qua passeren. Binnenste spoor zou dan ook in R3 gelegd kunnen worden want R2 vind ik iets te krap.
Grt, Ronald.

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2388
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #729 Gepost op: 11 februari 2024, 19:28:52 »
Ja Wim, inderdaad flink wat werk verricht :)

@Ronald
Het middelste spoor is ~R3 van Piko, dus ca. 48cm
Het buitenste spoor is ~R4 van Piko, dus ca. 54/55cm (in de praktijk een fractie krapper, maar dat is in de marge)
In theorie is het dan inderdaad mogelijk het binnenste spoor ook in R3 te leggen, maar dan ligt het niet meer parallel met de andere sporen in de boog. Ik zou daar overigens wel ruimte voor hebben gehad.

Maar die ruimte heb ik niet bij de 2 lussen aan de kopeinden. De baan zou dan nog dieper worden dan de huidige 1,04m namelijk zo'n 1,20m. Dus daar ben ik voor de dubbelsporige bogen uitgegaan van R2 (ca. 42cm) en R3 (ca.48cm).
En als er toch ergens bogen liggen in R2, waarom dan niet ook in de bewuste 3-sporige hoek?

In mijn vorige baan was ik uitgegaan van een minimum boogstraal van 40 cm. De huidige 42 cm is dus al een (lichte) verbetering. Ik had met 40 cm eigenlijk ook geen problemen (uitgezonderd met kleinseriemodellen).
Waar ik echter de mist inging, was bij de meegebogen wissels van Fleischmann met een binnenradius van 36 cm. Dat gaf beperkingen op bepaalde trajecten. Die wissels gebruik ik dus niet meer. De boogstralen van de meegebogen wissels van Piko die ik nu ga gebruiken, duiken niet onder de R2 (ca. 42 cm)

Groet, Bas

MichielB

  • Offline Offline
  • Berichten: 336
Re: Aachenau West
« Reactie #730 Gepost op: 11 februari 2024, 23:17:26 »
Ha Bas,

Met belangstelling naar je baanbouw gekeken in je draadje, ziet er gedegen uit. Vraagje: je gebruikt materiaal van een campingmatje onder de rails. Hoe heb je de rails daarop vastgemaakt? Misschien heb je dat al eens uitgelegd maar kon het zo gauw niet vinden. En aannemende dat dat voor de geluidsdemping is, geeft het een wezenlijke verbetering?
Groet,
Michiel.

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2388
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #731 Gepost op: 12 februari 2024, 19:11:44 »
Hoi Michiel,

Ja, die campingmatjes reduceren het geluid aanzienlijk.

De rails lijm ik erop met gewone hobbylijm, zoals ze die bijvoorbeeld bij de Bruna verkopen.

Die lijm hecht niet super, maar meer dan voldoende om (ook flex)rails te fixeren. Als je achteraf nog eens wat wilt wijzigen of je moet een wissel vervangen, dan is dat geen probleem.
De sporen in het zicht worden nog eens extra gefixeerd door het ballastbed.

Ik ben echter bijna door mijn voorraad oude campingsmatjes heen. En die ouderwetse matjes zijn waarschijnlijk niet meer te verkrijgen.
Misschien heb ik net voldoende voor de verdekte delen.
Ik ga daarom voor de delen in het zicht sowieso over op kurk. Op de emplacementen een enkele laag van 4mm dik. De doorgaande sporen krijgen nog een 2e kurkstrook zodat ze wat verhoogd liggen.

Ik ben benieuwd in hoeverre kurk beter of slechter isoleert. Vermoedelijk minder goed en dat zou dan goed uitkomen, want dat vergroot de verschillen in geluidniveau tussen verdekt en niet-verdekt.
Ik ga de kurk verlijmen met gewone houtlijm, wat qua geluidsreductie niet de beste optie schijnt, omdat de houtlijm enigszins in de kurk trekt. Maar dat maakt me niet zo uit. Treinen in het zicht mogen best wat rijgeluid maken.

Groet, Bas

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2388
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #732 Gepost op: 12 februari 2024, 19:15:08 »
Ja, inderdaad net voldoende vrije hoogte!

Nu maar het hellingtraject voltooien :).

Groet, Bas

MichielB

  • Offline Offline
  • Berichten: 336
Re: Aachenau West
« Reactie #733 Gepost op: 12 februari 2024, 20:35:51 »
Dank voor uitvoerige antwoord! Ik ga eens experimenteren. Met kurk heb ik qua geluidsdemping matige ervaring, wel sowieso handig materiaal om rails op te leggen.


Ik ben echter bijna door mijn voorraad oude campingsmatjes heen. En die ouderwetse matjes zijn waarschijnlijk niet meer te verkrijgen.
Misschien heb ik net voldoende voor de verdekte delen.


Bij o.a. sportwinkels (of Action geloof ik) kan je van die yogamatjes kopen. Volgens mij is dat min of meer hetzelfde als die campingmatjes van vroeger.
Ik heb ze helaas niet meer, want mijn kinderen nemen met kamperen geen genoegen meer met het luxe-niveau van de vorige generatie  :)

Groet,
Michiel.

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2388
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #734 Gepost op: 13 februari 2024, 16:16:31 »
Het komt mij wel uit als de demping met kurk maar matig is. Dat vergroot namelijk de verschillen in geluidniveau tussen zichtbare en niet-zichtbare delen. :)
....die campingmatjes van vroeger. Ik heb ze helaas niet meer, want mijn kinderen nemen met kamperen geen genoegen meer met het luxe-niveau van de vorige generatie  :)
Herkenbaar ;D
De matjes die wij - fietskampeerders - nu gebruiken zijn ook al een stuk luxer. Maar zelfs die zijn alweer ouderwets vergeleken met de superkleine pakketjes van tegenwoordig.

Groet, Bas