Doel:€250.00
Donaties:€329.50

Per saldo:€79.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 20-01-2022

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS1100, materieelbespreking door Esperopt
Vandaag om 01:09:42
Bahnstrecke 5867 door charp
Vandaag om 00:43:49
LS Models / Models World 2022, nieuws van de fabrikant. door Albert.H0
Vandaag om 00:36:28
Kleine H0-modelbaan, DB tijdperk III door Dennis1984
Vandaag om 00:33:44
TV-Programma "De Grote Kleine TreinenCompetitie" door H0ppakee
Vandaag om 00:12:16
Rondom Charlois door Alewijn
26 januari 2022, 23:44:54
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door consolidation
26 januari 2022, 23:38:30
Dinamo systeem, ervaringen gevraagd. door Martin Hornis
26 januari 2022, 23:37:57
NS 6000 ( in schaal 0) door FritsT
26 januari 2022, 23:13:52
Restauratie TEE-treinstel, verplaatsing naar NTM en sponsoren gezocht. door laurent
26 januari 2022, 23:06:33
Rheinburg, TP V/VI door Maikel van Velzen
26 januari 2022, 22:57:14
Beveiliging van locloodssporen naar draaischijf door Rondje_HO
26 januari 2022, 22:55:46
Bf Kibronn door Benelux795
26 januari 2022, 22:54:07
Piko Br 151 (51311) Oceaanblauw/beige vs Marklin 3058 door DJV
26 januari 2022, 22:48:23
Raadplaatje door Benelux795
26 januari 2022, 22:47:55
Roco 2022, nieuws van de fabrikant. door Dennis94
26 januari 2022, 22:41:14
Een soort modules voor onder de bank door Ferdinand Bogman
26 januari 2022, 22:31:54
Exact-Train 2022, nieuws van de fabrikant. door FreekH
26 januari 2022, 22:25:44
Waar in de wereld is Mme. Sousterre? door DJV
26 januari 2022, 22:23:27
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
26 januari 2022, 22:22:52
DJH 5500 door Met een sik
26 januari 2022, 22:01:55
Baan op de Zaak (voorheen Inspiratievraag over indeling van de ruimte) door Roy Hendriks
26 januari 2022, 21:45:02
19 Toen door Benelux795
26 januari 2022, 21:30:09
Maastricht-Lanaken weer open, (nieuws 2011) door RikM
26 januari 2022, 21:24:08
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Kaptein Koek
26 januari 2022, 21:22:17
Van gemeenschappelijke plus naar gemeenschappelijke min door Klaas Zondervan
26 januari 2022, 21:22:07
Frans loodsje et cetera door Noordernet
26 januari 2022, 20:40:20
Renovatie DEI 41 in 1986, Roosendaal in acht delen door Hans Reints
26 januari 2022, 20:38:47
EifelBurgenBahn door Wim Hesselink
26 januari 2022, 20:33:57
MB-module: Hielan Ware door sdz1976
26 januari 2022, 20:30:32
  

Auteur Topic: Aachenau West  (gelezen 39953 keer)

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5199
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Aachenau West
« Reactie #225 Gepost op: 01 november 2021, 20:09:56 »
Voor het zelf te maken deel van de inspectieput kun je ook een illusie van de put maken. Iets dergelijks paste ik toe in een van mijn loodsen door met "stalen" platen de putten af te dekken.



Groet,
Bas

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 1643
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #226 Gepost op: 01 november 2021, 21:08:33 »
Mooi plaatje Bas (y)
Leuk idee ook.

Vooralsnog wil ik toch een put maken.
Volgens de methode die ik al eerder toegepast heb. (De foto had ik eerder ook al gepost)

Ik ben alleen vergeten met welke lijmsoort ik de railstoeltjes indertijd op het "beton" gelijmd heb. (Ze moeten echt gelijmd zijn want anders zouden de railstaven zomaar kunnen 'spatten'.)

Groet, Bas

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 623
Re: Aachenau West
« Reactie #227 Gepost op: 02 november 2021, 16:17:57 »
Werden slakkenputten trouwens ook verlicht? Die waren toch bedoeld als stortplek voor sintels? Dat overleeft zo'n lamp niet, lijkt me.
Ik zou slakkenputten niet verlichten met verlichting in de putten, maar door er lantaarnpalen naast te plaatsen.
Mvg,
Bas

K-rail, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1960 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 1643
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #228 Gepost op: 04 november 2021, 13:30:13 »
Lijkt mij ook, Bas.

De onderconstructie van de uitbreiding voor de loods is nu gereed.


Vooral de gekromde rand kostte de nodige tijd voor die naar m'n zin was.
Eerst heb ik die in triplex gemaakt. Dat triplex had ik echter niet helemaal goed gezaagd, waardoor er 2mm van de houten constructie zichtbaar bleef, juist op de hoek.
Bij een tweede poging had ik het triplex wel goed uitgezaagd. Dit triplex verdroeg echter de kromming niet en brak steeds verder in tweeën.
Daarom tenslotte maar gekozen voor hardboard (zie foto) dat een stuk flexibeler is.

Maar ook de andere rand heb ik in 2x moeten maken. Die rand is niet gebogen, dus gewoon van triplex.
Op de foto is het niet te zien, maar de rand verloopt in hoogte. Daarnaast zijn de hoeken nergens haaks. Dan is het dus al met al best wel even prutsen voor alles precies op elkaar aansluit.

Te zijner tijd krijgt alles een kleurtje zodat het materiaalverschil van de randen niet meer opvalt.

Ik kan weer verder met loods, sporen / kuilen en verlichting, maar heb daar de komende dagen even geen gelegenheid voor.
Dus tot later.

Groet, Bas

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 1643
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #229 Gepost op: 20 november 2021, 17:47:30 »
M'n langste stomer past straks in de loods.


Groet, Bas

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5199
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Aachenau West
« Reactie #230 Gepost op: 22 november 2021, 07:49:57 »
De 10 001 past alleen in deze loods als het deurmechaniek niet wordt ingebouwd. En dan is het nog passen en meten, want bescherming van de (kort-)koppelingen aan de loc vraagt ook nog wat ruimte. Dit kan in de vorm van een eenvoudig balkje aan de achterwand ter hoogte van de buffers van de loc. Een andere mogelijkheid is remschoenen op de rails. Denk bijvoorbeeld aan Roco 40004.

Groet,
Bas

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 1643
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #231 Gepost op: 22 november 2021, 11:09:52 »
Dank voor je reactie, Bas.

Dat deurmechaniek neemt inderdaad dusdanig veel lengte in beslag, dat de BR 10 niet meer in de loods zou passen.
Ik was dan ook niet van plan dat mechaniek in te bouwen. Het is weinig natuurgetrouw en steekt bovendien boven de onderzijde van de ramen aan de achterzijde uit. Dat lijkt me weinig fraai.
Verder zou een loc, hoe kort ook, helemaal naar achteren moeten doorrijden om de deuren te laten sluiten.
Ik laat de deuren straks maar gewoon openstaan, denk ik. Met de hand kan ik er trouwens prima bij.

Er is dan voldoende ruimte voor de BR 10, inclusief de kortkoppeling (Profi).
Een eenvoudige balkje om te voorkomen dat de koppeling de achterwand raakt is dan een goed idee.

Ook heb ik nog wel een aantal remschoenen van Roco liggen. Maar of die voldoende betrouwbaar zijn om een loc af te stoppen?
Een ander punt is dat de afstand van de laatste as tot aan het uiteinde van de koppeling per loc (enigszins) verschilt. Dat vergt dus enig onderzoek.
Verder vraag ik mij af of remschoenen niet tot afbrekende baanruimers kunnen leiden. Bij bijvoorbeeld de Roco BR 93 breken die heel gemakkelijk af.

Dus ik denk dat ik al met al ga voor dat balkje.

Groet, Bas

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 1643
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #232 Gepost op: 27 november 2021, 21:50:21 »
Weer wat voortgang:

Randen van het baandeel geschilderd.
Campingmatje vastgelijmd op de ondergrond.
De vloer van de loods betonkleurig geschilderd.
2-tal loodssporen met inspectieputten op lengte gebracht.
Onderhanden werk: verlenging derde inspectieput (zelfbouw), op de foto nog niet te zien.


Groet, Bas

Thai-Bundesbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 4224
  • Bij problemen drink je gewoon een kop oploskoffie
Re: Aachenau West
« Reactie #233 Gepost op: 28 november 2021, 03:43:45 »
Ziet er al heel netjes uit Bas. En waar een campingmatje al niet goed voor is.  ;D

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 2168
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Aachenau West
« Reactie #234 Gepost op: 28 november 2021, 14:55:56 »
Ziet er goed uit Bas. (y)

Op naar de volgende update.

Kees.
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 1643
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #235 Gepost op: 06 december 2021, 13:53:35 »
Dank Ed en Kees.

De verlenging van de inspectieput in de maak.


Proefpassing op de plek.

Op de foto tevens een Roco-stootjuk, gisteren gekregen van de sint.
Dat stootjuk is straks hoogstnoodzakelijk voor het spoor dat naast de loods komt. (M'n locs moeten maar liever geen duik naar de vloer maken.)

Groet, Bas

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 14892
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Aachenau West
« Reactie #236 Gepost op: 06 december 2021, 14:42:46 »
Bas op de eerste foto zie ik aan de linkerkant van de inspectieput een deel met roosters en "pukkels". Komt dit deel uit een kit?
Met vriendelijke groet,
Wim

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 1643
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #237 Gepost op: 06 december 2021, 19:44:42 »
Ja, dat deel komt uit de kit van Peco LK-156.

Er bevinden zich 6 elementen in de kit. Ik heb 2 kits dus in totaal 12 elementen ter beschikking.
Twee inspectieputten zijn bij mij elk 5 elementen lang. Dus had ik nog maar 2 elementen over voor de derde inspectieput, die ik daarom met eigenbouw verleng.
De "verlenging" is vanwege een geringere materiaaldikte aan de onderzijde minder diep (terwijl de bovenzijde van bodem wel op gelijk niveau ligt). Net voldoende minder diep om daar geen sleuf in de ondergrondconstructie te moeten zagen.

De "pukkels" zijn de railstoelen. Daar passen spoorstaven code 75 doorheen.
Voor het zelfbouwgedeelte moet ik railstoelen van flexrails los zien te snijden. Een heel secuur werkje omdat de verbinding aan de onderzijde flinterdun is. In totaal heb ik 42 stuks railstoelen nodig.
Die railstoelen schuif ik dan op de spoorstaven. De railstoelen moeten vervolgens met spoor en al vastgelijmd worden op de randen van de inspectiekuil.

Het is een wat lang verhaal geworden.

Groet, Bas

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 14892
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Aachenau West
« Reactie #238 Gepost op: 06 december 2021, 20:29:44 »
Bedankt voor de info Bas, helemaal duidelijk nu  (y)
Met vriendelijke groet,
Wim

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 1643
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #239 Gepost op: 12 december 2021, 19:30:02 »
De eigenbouw-inspectieput op kleur gebracht


42 stuks railstoelen zijn los gesneden van de dwarsliggermat en op de spoorstaven geschoven.
Daar ben ik wel even een zoet mee geweest.
Op de foto de een spoorstaaf van onderen en een van boven gezien.


De voorste put betreft de eigenbouw-inspectieput in de maak.
De aansluitdraden zijn al aan de onderzijde van de spoorstaven gesoldeerd. (Altijd weer opletten dat er geen kunststof smelt)

De railstoelen worden straks nog regelmatig verdeeld. Het fixeren van de positie geschiedt met behulp van de verf die nog op de spoorstaven moet worden aangebracht.

Groet, Bas