Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Handmatige bediening van wissels d.m.v. stangen door spoorijzer
Vandaag om 11:21:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:20:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door cor_b
Vandaag om 11:19:27
Verschil leveranciers DCC decoders? door Ronald Halma
Vandaag om 11:18:19
NS/32 door FritsT
Vandaag om 11:08:41
Perronhoogte TP3 door Pauldg
Vandaag om 10:59:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door Pauldg
Vandaag om 10:50:12
zelfbouw diesel vijf (DE-5) door FritsT
Vandaag om 10:22:10
De Hondsrugbaan door Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag om 10:22:09
Kranenberg, een exercitie in code 70 door meino
Vandaag om 10:18:27
US diorama in H0 door ES44C4
Vandaag om 10:09:14
Zee. Land. door AB 7216
Vandaag om 10:05:01
Schneidersein door W.Broere
Vandaag om 10:04:53
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MOVisser
Vandaag om 09:56:58
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 09:52:10
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 09:36:22
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
Vandaag om 09:22:33
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door henk
Vandaag om 09:02:16
Modelbaan Beltheim. door Hans GJ
Vandaag om 08:39:25
De spoorhaven van Zuidbarge. door mass am see
Vandaag om 08:25:21
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Basilicum
Vandaag om 08:12:20
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door NS264
Vandaag om 07:49:38
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
  

Auteur Topic: Aachenau West  (gelezen 112987 keer)

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2404
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #210 Gepost op: 18 oktober 2021, 22:12:23 »
Eerst weer even wat anders.

De hanglampjes in de loods zijn gemonteerd.
En de segmenten van de ondergrond zijn aan elkaar vastgelijmd.
Vervolgens heb ik de ondergrond - het campingmatje - op maat gesneden.
Het matje ligt nog los op de multiplexplaat omdat daarin misschien nog sleuven gezaagd moeten worden voor de inspectiekuilen.
(Freezen in plaats van zagen zou beter zijn omdat er maar een beperkte de diepte nodig is om de inspectiekuilen erin te laten zakken.)

Ik kan nu vrij nauwkeurig uitmeten waar de loods precies moet staan. Die positie is namelijk exact bepaald door de draaischijf.
Ik heb 3 spelden neergezet op de hoeken. (2 spelden was eigenlijk al genoeg geweest)


Toen kwam het punt van de hoogteligging van de sporen aan de orde.
Ik heb eerst maar eens een stukje campingmatje weggesneden om uit te proberen hoe diep de inspectiekuil daarin weg zou zakken.


Hier met een stukje inspectiekuil erin.


Van opzij gezien.

De inspectiekuil ligt met de bodem op het multiplex nog 1,3mm te hoog. Eén laagje van het uit meerdere lagen opgebouwde multiplex verwijderen is dus al voldoende. Het erop aansluitende spoor naar de draaischijf ligt precies op de goede hoogte.

Toch overweeg ik sterk om het anders aan te pakken.
Op de foto's van naamgenoot Bas (Basilicum) is te zien dat de kop van de spoorstaven in het echt boven het vloerniveau uitsteken.
Als ik dat ook zou willen (en dat wil ik), dan moet ik de kuil niet laten zakken maar gewoon koud op het multiplex leggen.
Vervolgens komt het aansluitende spoor natuurlijk te hoog te liggen ten opzichte van de draaischijf.
Om dat weer te corrigeren moet ik het multiplex iets laten zakken (wat in dit stadium nog gemakkelijk kan).

Voordeel van bovengenoemde optie is dat verdere bewerkingen aan het multiplex niet nodig zijn. Dan kan de houten onderconstructie worden vastgezet en voltooid.
En dat de spoorstaven wat hoger liggen heeft ook z'n voordelen bij het schoonmaken met railgum.

Het definitief positioneren van de loods ga ik (zoals ik het nu bekijk) ook anders aanpakken. Eerst leg ik de sporen met inspectiekuilen in een kaarsrechte lijn naar de brug van de draaischijf. En pas daarna krijgt de loods z'n plaats.
(Als ik het andersom zou doen dan komen de sporen geheid iets excentrisch te liggen, domweg omdat het lastig meten is vanuit het middelpunt van de draaischijf. En ook omdat ik zou moeten gaan rekenen aan de door Faller opgegeven maten. Een beetje vlakke meetkunde is op zich geen probleem, maar als het niet hoeft...)

Groet, Bas

Wim Vink

  • Online Online
  • Berichten: 22093
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Aachenau West
« Reactie #211 Gepost op: 19 oktober 2021, 08:00:19 »
Het gaat weer een goed doordachte bouw worden Bas  (y)
Met vriendelijke groet,
Wim


wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2404
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #213 Gepost op: 24 oktober 2021, 15:04:00 »
Dank Floris!
Heel duidelijk.

Ik had mijn eigen spaarzame foto's (van Bochum Dahlhausen) ook nog eens bekeken.
Daar zag ik dat de sporen verzonken liggen (in tegenstelling tot Rheine waar ze juist hoger liggen dan de vloer).

Uiteindelijk heb ik besloten op de sporen toch maar verzonken aan te leggen (zoals in Bochum Dahlhausen). Ze komen dan namelijk precies op de goede hoogte uit ten opzichte van de draaischijf.

Later meer.

Groet, Bas

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2404
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #214 Gepost op: 25 oktober 2021, 17:19:32 »
Ik heb dus besloten de loodssporen toch verzonken in de vloer te leggen.

Het campingmatje is 8mm dik. De inspectieputten zijn echter iets meer dan 8mm diep (al scheelt het maar heel weinig).
Er moet dus enig materiaal uit het multiplex verwijderd worden om de inspectieputten volledig in het matje te kunnen laten zakken.

Eerst aftekenen.
Heel nauwkeurig hoeft dat niet, mits er maar voldoende speling blijft om met de putten te kunnen schuiven.


Afgetekend op het multiplex.


Een poging om met de beitel om het bovenste laagje van het multiplex te verwijderen.
De beitel is echter te breed.
Een frees heb ik ook niet.
Allemaal rafels. Dat gaat 'm niet worden.


Dan toch maar sleuven door en door met de decoupeerzaag.
De rand moet dan worden vrijgehouden. Dus de sleuven voor de putten verplaats ik iets naar achteren.


Het sleuvenzaagwerk voltooid. Het campingmatje ligt er weer op.
Om de sporen met inspectieputten straks precies in lijn te leggen met de draaischijf heb ik een lange strook karton van 16mm breed afgesneden.


Het zal mij benieuwen in hoeverre de hoeken van de loods (Faller) straks exact corresponderen met de standen van de draaischijf (15 graden). Ik heb zo mijn twijfels. In dat geval moet ik toch wat sjoemelen met de sporen.
Dat alles is voor later zorg.

Groet, Bas

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 3933
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Aachenau West
« Reactie #215 Gepost op: 25 oktober 2021, 19:27:27 »
Succes er mee Bas.  (y)

Kees.

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2404
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #216 Gepost op: 25 oktober 2021, 19:50:03 »
Dank je Kees.
En Wim ook nog dank voor je stimulerende reactie.

Ik was aanvankelijk van plan mijn inspectiekuilen te voorzien van een paar lichtpuntjes.
Maar nu ik die van Jozzz gezien heb, realiseer ik mij dat ik er heel veel meer nodig zou hebben voor een natuurgetrouw beeld :-\
Dan maar geen verlichting?
Of ik zou een led-strip bij Ali moeten bestellen en dan iets met voorschakelweerstanden moeten fabrieken.

Of zouden ze met looplampen hebben gewerkt?
In dat geval kan ik per kuil met 1 stuks volstaan. Wel zo simpel ;D

Groet, Bas
« Laatst bewerkt op: 26 oktober 2021, 09:01:02 door wob. Reden: link Jozzz gecorrigeerd »

Joz

  • a.k.a. Jos
  • Offline Offline
  • Berichten: 294
  • Vaak bu'j te bange
    • Museumdepot Beekbergen in H0
Re: Aachenau West
« Reactie #217 Gepost op: 25 oktober 2021, 20:20:35 »
Let op, ik heb ook de wijsheid niet in pacht hoor... Ik heb zelf het aantal lampjes bedacht zodanig dat het een beetje leuk verdeeld was, en ik me kan voorstellen dat je als medewerker die zo'n put in moet, nooit licht genoeg kan hebben.
Ze komen bij mij overigens wel achter een schakeldecoder.

Een ledstrip heb ik ook naar gezocht, maar die hebben naar mijn smaak wat te grove ledjes. Kleine ledjes kon ik niet vinden.
Maar wellicht is het al voldoende om de ledjes van een ledstrip door een gaatje in de wand te laten schijnen? De gaatjes wellicht opvullen met een drupje Kristal Klear.

Groeten,
Jos

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5332
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Aachenau West
« Reactie #218 Gepost op: 26 oktober 2021, 07:26:35 »
De link functioneert niet, Bas. Het lijkt erop dat-ie niet compleet is.

Evenals de lengte en diepte van inspectieputten zal ook het aantal lichtpunten wel gevarieerd hebben. Veel van die putten waren überhaupt niet verlicht en had je een petroleumlamp of – iets moderner – een elektrische looplamp nodig om de boel onder de loc te inspecteren. Een echt vuil karwei, las ik onlangs in het boek Traumberuf Dampflokheizer van Steffen Lüdecke.

Groet,
Bas(ilicum)

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2404
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #219 Gepost op: 26 oktober 2021, 09:22:46 »
Dank voor de tip, Bas.
Ik heb de link aangepast.

Ik kan me voorstellen dat de putten aanvankelijk onverlicht waren.
Maar ook dat ze in de tegenwoordige tijd (museumbedrijf) juist overvloedig worden verlicht.

Ik houd nog even in beraad wat ik ga doen.
Misschien dat ik me beperk tot een enkel lichtpuntje als sfeerverlichting. Omdat de putten in de loods staan is het toch nauwelijks te zien.

Mooi boek lijkt me. Maar of stoker echt een beroep om van te dromen was.....?

Groet, Bas

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5332
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Aachenau West
« Reactie #220 Gepost op: 26 oktober 2021, 09:52:35 »
Nee, zo romantisch is het leven op en rond stoomlocomotieven niet.

Groet,
Bas(ilicum)

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 3933
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Aachenau West
« Reactie #221 Gepost op: 26 oktober 2021, 19:27:40 »
Bas kijk hier eens, tis maar een idee.

Ledjes in de zijkant van de put, overigens lijk het feller dan in de werkelijkheid.
Warm wit met een voorschakel weerstand, kun je zelf de sterkte van de leds aanpassen.

B&K slakkenput by Kees Borgers, auf Flickr

B&K slakkenput by Kees Borgers, auf Flickr

Je hebt de put diverse malen gezien op Rail, ik heb je nooit horen zeggen, dat is wel erg fel. ;D

Kees.

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2404
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #222 Gepost op: 26 oktober 2021, 21:45:58 »
Je foto's zijn op zich duidelijk, alleen ik weet niet precies wat ik zie.
Zitten er nu ook leds onder de railstaven (die nog moeten worden aangebracht)? Waarom? Voor indirecte verlichting?

Moet in het vervolg maar eens wat beter kijken als je weer op Rail staat ;D

Groet, Bas

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 3933
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Aachenau West
« Reactie #223 Gepost op: 27 oktober 2021, 19:17:32 »
Bas.

De leds zitten in de zijwand van de put, deze schijnen dus de put in en rond om. ;)

20180225_33 Bahnbetriebswerke by Kees Borgers, auf Flickr

Kees.
« Laatst bewerkt op: 27 oktober 2021, 19:24:00 door puntenglijder »

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2404
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #224 Gepost op: 01 november 2021, 19:58:45 »
Ja duidelijk zo, Kees.
Mooie foto trouwens (y).
Werden slakkenputten trouwens ook verlicht? Die waren toch bedoeld als stortplek voor sintels? Dat overleeft zo'n lamp niet, lijkt me.

Hier weer wat bouwactiviteiten.

Ik ga 3 lange putten maken van 5 stuks Peco-elementen per put. Die lengte lijkt mij het meest conform de realiteit.
Omdat ik maar over 2x 6 =12 Peco-elementen beschik, heb ik voor de 3e put maar 2 stuks over. Ik ga dan zelf aan de slag om ook deze put op lengte te brengen.
De 3e put loopt als enige door over het bestaande baandeel, waar ik beslist niet in ga zagen. Hier komt het zelf te fabriceren putdeel. Omdat ik dus niet ga zagen is de diepte van de put bepaald door het multiplex. Waarschijnlijk ligt dat multiplex dusdanig diep dat ik vlak kan aansluiten op het Peco-element.

De beide complete Peco-putten zijn gereed.
Zowel de vloer van de loods als de putten moeten betonkleurig worden. Ik had daarvoor Heki betonverf in gedachten. Die blijkt echter veel te dik voor de fijn gedetailleerde putten.
Daarom ben ik zelf aan het mengen geslagen om de kleur van Heki betonverf te benaderen.
Boven de verfpotjes ligt een groot roerhout met Heki betonverf. Dat is de kleur die ik wilde hebben.
De onderste put is geschilderd.
De kleur is goed gelukt.


Verder ben ik aan de slag gegaan met de houtconstructie (en de stalen buis).
Nu de sleuven voor de putten zijn uitgezaagd, kan de constructie worden vastgeschroefd.
Er moet nu alleen nog een verticale rand van triplex worden aangebracht.




De onderconstructie van de uibreiding


De buis die gefixeerd wordt in het bestaande baandeel. Deze vangt de kracht van de uitkragende uitbreiding op.


Het lukt me maar zelden: helemaal waterpas!


Groet, Bas