Doel:€250.00
Donaties:€130.55

Per saldo:€-119.45

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 11-10-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

(12V/18V) verdeelblok gezocht door Loki
Vandaag om 12:45:42
Zit er een keerlus in mijn baanplan? door bask185
Vandaag om 12:44:04
Update: baan in de tropen door NS264
Vandaag om 12:40:45
PIKO fabriek #61149, bouwverslag. door tijgernootje
Vandaag om 12:34:06
Depot + vervolg Vlieringen-2 door Hans Reints
Vandaag om 12:33:30
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0) door tijgernootje
Vandaag om 12:23:54
Asse-Bad - Assche-les-Bains door Modellbahnwagen
Vandaag om 12:21:36
Modelbouwweekend Nederlands Transport Museum, 23/24 okt. 2021 door AB 7216
Vandaag om 12:20:38
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 12:09:28
Artitec 2021, HO en N. Nieuws van de fabrikant door Modellbahnwagen
Vandaag om 12:08:56
Trein 2242 Hildesheim - Hengelo door Ronald69
Vandaag om 12:05:37
NS stoomloc (Maffei) in Spoor-1. Etsplaten, bouwproject. door FritsT
Vandaag om 12:00:36
Aangekondigd: Voor de draad ermee (Bovenleiding in Nederland 1924-1966) door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:30:11
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 11:23:37
Het oude station Wageningen (versie 3) door Station W
Vandaag om 11:14:57
Roco 78749, BR218, Zimo decoder, max. Snelheid aanpassen? door VAM65
Vandaag om 11:04:37
Baanplan K.L.ooit door Ruud-64
Vandaag om 10:03:00
Ostmühle, rangeerbaan in spoor 0 door Pauldg
Vandaag om 09:55:54
Werkplaats - (Baanplan H0) door martijnhaman
Vandaag om 09:54:19
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 09:45:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Mitchell
Vandaag om 08:20:11
Nieuw snufje op Eindhoven Centraal: een ‘afteller’ op het infobord door Rick
Vandaag om 08:08:39
Kolentrein 1e helft jaren vijftig door fissy
Vandaag om 08:08:22
Labbern in Rotzbach door wpinkhof
Vandaag om 07:44:14
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door NS1220
Vandaag om 00:41:21
Train-O-matic decoder geschikt voor Märklin 3-polige motoren? door rvredebregt
19 oktober 2021, 23:23:17
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door Lolke Bijlsma
19 oktober 2021, 23:16:11
Gezocht: LGB onderstel voor stoomtram Walcheren door MC
19 oktober 2021, 23:04:19
EifelBurgenBahn door tuurtje
19 oktober 2021, 22:48:21
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door FritsT
19 oktober 2021, 22:23:16
  

Auteur Topic: Aachenau West  (gelezen 30973 keer)

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14991
Re: Aachenau West
« Reactie #180 Gepost op: 21 september 2021, 20:30:35 »
Graag gedaan, Bas.
De remschoenen die jij daar laat zien liggen (in het echt) gewoon los op de rails, een rijdende, of liever, rollende wagon of lokomotief rijdt er op en schuift dan (als er voldoende vaart is) de remschoen over de railstaaf. De remschoen (of knaggen) die Weinert uitbeeldt zijn aan die rail bevestigd, zodat die in principe niet van z'n plaats komt als er een wagen of lok tegenaan rijdt.
Maar dat is detail, de vraag is of je dat van buiten je lokloods ook ziet.

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5180
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Aachenau West
« Reactie #181 Gepost op: 22 september 2021, 09:26:22 »
Ik twijfel ook nog of het dak afneembaar moet blijven. Als er dan maar geen lelijke naden open blijven staan. Maar anderzijds, hoe moet je die sporen schoonhouden als het dak vastgelijmd zit?
Misschien moet de loods dan in z'n geheel gelicht kunnen worden. In mijn geval van een slechts 3-standige loods is dat vast wel te doen.

Ik besloot destijds de dakdelen vast te lijmen. De kans op lichtlekkage is namelijk te groot door de vorm van het dak, als het er los op komt te liggen. Het is met slabbetjes van dik, zwart papier wel tegen te gaan, maar het blijft behelpen en de kieren blijven ongewenst in het zicht. Bovendien moeten de regenpijpen en -goten dan regelmatig netjes op elkaar worden aangesloten.



Als de loodssporen gepoetst moeten worden, kan dat met een poetswagen of – in het uiterste geval – door de loods van de modelbaan te tillen. Dat heb ik in tien jaar tijd nog maar een keer moeten doen, geloof ik.

Wellicht kun je de truc met de Oberlichtfenster ook toepassen.

Groet,
Bas

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 1571
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #182 Gepost op: 23 september 2021, 17:07:40 »
Ja Bas, ik had je verhaal over de loods al helemaal gelezen. Heel instructief (y).

Die slabbetjes zie ik op voorhand (ook) niet zo zitten.
Als je geen openstaande naden wilt dan ontkom je haast niet aan lijmen. Al was het alleen al dat muurdelen, die haast per definitie enigszins onvlak zijn, daarmee rechtgetrokken kunnen worden. En verder moet het allemaal maar precies goed uitkomen met dakhellingen en kniklijnen. Eerst zien en dan geloven.

Die truc met de Oberlichtfenster is een goeie. Ga ik vast ook toepassen.
Ik vraag me wel af of het echt nodig is om de binnenzijde van het dak tegen doorschijnen te moeten schilderen. Dat gaan we tzt zien.
N.B.
De binnenzijde van het dak is overigens niet het meest natuurgetrouwe onderdeel. In het echt moeten er welhaast balklagen liggen van spant tot spant tot wand.
En bij de grootste overspanningen aan de achterzijde, zal er vast ook een zware tussenligger (moerbalk) nodig zijn, omdat ander de overspanning in dwarsrichting te groot wordt.
Maar het is vrij zinloos dit alles weer te geven omdat de dakconstructie nauwelijks zichtbaar is. Tenzij je een deel van de loods openwerkt, maar dat is weer een heel ander verhaal.

Voor het schoonhouden van de rails voorzie ik dat het toch echt nodig is de loods in z'n geheel te lichten. Ik heb geen poetswagen maar heb ook niet zoveel fiducie in de werking van die dingen. Er gaat niets boven het handwerk met een railgum ;D

Groet, Bas

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 1571
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #183 Gepost op: 27 september 2021, 19:26:36 »
Eindelijk zijn alle gemetselde buitenwanden van binnen bekleed met een (dubbele) laag karton.


Dan zijn nu de wanden met de toegangsdeuren aan de beurt.
Delen van deze lichtgrijze wanden blijken straks als kader rond de deuren in het zicht. Er moet dus wat gedaan worden aan dat glimmende plastic.
De in het zicht blijvende delen zijn geverfd met Heki betonverf.


Dan gelijk ook maar de binnenzijde geschilderd.


Een van de delen is inmiddels voorzien van scharnieren en van een houten bekleding boven de toegang. Die bekleding moet natuurlijk nog van z'n glimmende plastic-look ontdaan worden.

Zometeen maar eens verder met de overige scharnieren. Daarvoor moet de betonverf die in de gaten gelopen is, eerst worden verwijderd.
Zo blijven we bezig ;D.

Het is nu ook tijd om te gaan bepalen welke binnen- en buitenverlichting er moet komen. En daarmee samenhangend hoe de bedrading netjes kan worden aangebracht.

Groet, Bas

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 2063
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Aachenau West
« Reactie #184 Gepost op: 27 september 2021, 19:36:13 »
Lekker bezig Bas.

Op naar het vervolg, ben benieuwd.
Jouw kennende komt dit er goed uit te zien. (y)

Kees.
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 1571
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #185 Gepost op: 27 september 2021, 19:42:30 »
Dank Kees!

Groet, Bas

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 14352
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Aachenau West
« Reactie #186 Gepost op: 27 september 2021, 19:55:13 »
Je pakt het weer erg goed aan Bas  (y)
Met vriendelijke groet,
Wim

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 1571
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #187 Gepost op: 27 september 2021, 19:57:05 »
Dank Wim!

Groet, Bas

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 1571
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #188 Gepost op: 02 oktober 2021, 22:12:29 »
Vandaag een begin gemaakt met de ruwbouw.

De kartonnen mal.


Hoeveel multiplex heb ik nodig?
Zijn de reststukjes die ik nog heb liggen groot genoeg?
Net niet. Zoals te zien op de laatste foto.


De stalen buis dient als uitkraging.
Daartoe heb ik een gat geboord door de rand van de baan.
De stalen buis steekt vervolgens door tot de achterwand waar die aan vastgezet wordt.


Het reststukje multiplex komt er zo op te liggen.


Even een check hoe de loods gepositioneerd wordt.
De eerste inkeping in het multiplex verdwijnt straks onder het campingsmatje (=ondergrond die ik gebruik als geluiddemping).
De tweede inkeping valt weg omdat ik nog een stuk van het multiplex afzaag. Dat gaat gebeuren in een kromme.


Morgen eerst die stalen buis maar eens inkorten, want die steekt nu recht de kamer in.
Ik heb wel ideeën hoe het ongeveer moet worden. Maar hoe precies, dat wijst zichzelf pas wanneer ik aan de slag ga.

Wordt dus vervolgd.

Groet, Bas

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 2063
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Aachenau West
« Reactie #189 Gepost op: 03 oktober 2021, 09:41:47 »
Succes Bas.

Ik ben benieuwd hoe je dit gaat aanpakken.
Vergeet je niet de sleuven te maken voor de onderzoek kuilen tussen het spoor?
Daar kun je nu nog goed bij. ;)

Kees.
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 14352
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Aachenau West
« Reactie #190 Gepost op: 03 oktober 2021, 10:37:00 »
Je pakt het weer secuur aan Bas!
Ik kijk nu al uit naar de volgende update  (y)
Met vriendelijke groet,
Wim

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5180
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Aachenau West
« Reactie #191 Gepost op: 03 oktober 2021, 11:20:08 »
Ik kreeg de indruk dat het een driestandige loods wordt.
De mal toont vier standen. Zijn de plannen bijgesteld? :)

Groet,
Bas

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 1571
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #192 Gepost op: 03 oktober 2021, 12:15:24 »
Dank heren!

@Kees
Ja ik heb gedacht aan inspectiekuilen. De plaat laat ik los liggen totdat de sleuven gemaakt zijn.
Een 3-tal kuilen van Peco staan in bestelling. Die hoop ik die ik binnenkort in huis te hebben.
Ik had die kuilen natuurlijk ook zelf kunnen maken, zoals op onderstaande foto, maar vond 3 stuks wel een beetje veel werk, zeker omdat ze straks maar heel beperkt zichtbaar zijn.


@Bas
De plannen zijn niet gewijzigd. Het is en blijft een 3-standige loods. Ik heb alleen wel een beetje zitten schuiven, zoekend naar een optimale positie. De 4e aansluiting is voor een spoor naast de loods.
Vanmorgen heb ik de aansluitingen van de draaischijf al aangepast aan de nieuwe situatie.


Een dan nog een plaatje om een indruk te geven van de constructie. Het nieuwe baandeel kraagt uit. Als je dat baandeel direct zou koppelen aan de bestaande baanrand, dan zou die gaan torderen. Nu gebeurt dat niet omdat de stalen buis de uitkraging draagt.
Het is door de vrijliggende buis ook mooi meegenomen dat ik geen bedrading om heb hoeven leggen.


Wordt vervolgd.

Groet, Bas

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 1571
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #193 Gepost op: 03 oktober 2021, 17:03:14 »
De definitieve vorm van de de grondplaat uit multiplex.


Nu moet ik eerst verder met de loods om de positie van sporen en loods exact te kunnen bepalen. Dan krijgen ook de inspectiekuilen een plek.
Pas daarna ga ik verder met de afwerking van het houtwerk.

Groet, Bas

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 1571
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #194 Gepost op: 04 oktober 2021, 19:58:13 »
Een poging om zelf hanglampen te maken voor in de loods.
Wat in de handel wordt aangeboden is vaak nogal grof en ook best prijzig, zeker als je de armaturen alleen maar vaag door de ramen ziet.



De kap van het aramtuur is een plat schijfje karton uit de perforator, waarin in het middelpunt een gaatje gemaakt is.
Het lampglas een stukje transparante krimpkous van 2mm lang.
De lamp is een warmwitte SMD-led aan een draad van Digikeijs, die door het gat van de kap gehaald is.
Vervolgens wordt de krimpkous gevuld met Kristal Klear. Deze wordt dan tegen de kap geplaatst met de SMD erin.

Er liggen er 4 stuks te drogen in de wasknijpers. Na een nacht is de Kristal Klear uitgehard en transparant geworden.
Op de voorgrond het eerste proefexemplaar om te kijken of het überhaupt lukken wou.

Het resultaat vind ik redelijk. De lichtopbrengst is vrij gering, maar dat brengt misschien wel extra sfeer.
Aan de bovenzijde is er nog wel een likje zwarte verf nodig tegen lichtlekkage.

Het is de bedoeling om het spul aan de spanten te rijgen, aan de zijde die het minst in het zicht komt.
Daartoe moet de voorschakelweerstand er wel af en dus later weer aan worden gesoldeerd. Dit alles komt straks onder de vloer van de loods. Vandaar dat ik me er dit stadium al mee bezig houd.

Voor de buitenlampen zoek ik nog naar een filigrane wandlamp. Die van Weinert (33802) staat mij aan, maar die is als nouveauté helaas nog niet leverbaar :(

Groet, Bas