Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Verschil leveranciers DCC decoders? door spoorijzer
Vandaag om 11:39:14
FS UIC-X wagens en hun varianten door 1200blauw
Vandaag om 11:38:41
Handmatige bediening van wissels d.m.v. stangen door spoorijzer
Vandaag om 11:21:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:20:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door cor_b
Vandaag om 11:19:27
NS/32 door FritsT
Vandaag om 11:08:41
Perronhoogte TP3 door Pauldg
Vandaag om 10:59:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door Pauldg
Vandaag om 10:50:12
zelfbouw diesel vijf (DE-5) door FritsT
Vandaag om 10:22:10
De Hondsrugbaan door Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag om 10:22:09
Kranenberg, een exercitie in code 70 door meino
Vandaag om 10:18:27
US diorama in H0 door ES44C4
Vandaag om 10:09:14
Zee. Land. door AB 7216
Vandaag om 10:05:01
Schneidersein door W.Broere
Vandaag om 10:04:53
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MOVisser
Vandaag om 09:56:58
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 09:52:10
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 09:36:22
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
Vandaag om 09:22:33
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door henk
Vandaag om 09:02:16
Modelbaan Beltheim. door Hans GJ
Vandaag om 08:39:25
De spoorhaven van Zuidbarge. door mass am see
Vandaag om 08:25:21
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Basilicum
Vandaag om 08:12:20
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door NS264
Vandaag om 07:49:38
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
  

Auteur Topic: Aachenau West  (gelezen 112988 keer)

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2404
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #75 Gepost op: 27 december 2020, 17:44:59 »
Ondertussen was ik ook op andere fronten bezig.
Na veel piekeren weet ik nu zo'n beetje hoe ik de achterwand wil gaan maken.

Deze elementen komen straks tegen de achterwand.

Het elementje met de 2 ronde boogjes heeft een ondergrond van triplex voor voldoende stevigheid.
De twee andere andere elementen zijn van dik karton, die bedoeld zijn om de naad tussen de consoles en de achterwand te camoufleren. De boog aan de onderzijde is nog dikker, om dikte te suggereren.
Alles is al in de grondverf (op alkydbasis, net als het brugdek) gezet.


Vervolgens moeten de buitenhoeken worden bijgewerkt met plamuur. Dat is nodig omdat je anders de dikte van het karton te nadrukkelijk ziet.
(Als je de buitenhoeken in verstek zou kunnen maken, dan was dit niet nodig geweest. Maar dat krijg je met karton niet voor elkaar. En al helemaal niet bij gebogen aansluitingen)
Voor de neggekanten van de kleine boogjes heb ik printpapier gebruikt (en dus geen karton). Karton gaat namelijk bij het buigen onherroepelijk vouwen. Het papier krijgt z'n stevigheid door de verflaag en de verlijming op de ondergrond van triplex.


Hier zijn de elementen voor een eerste keer in de betonverf gezet (Heki, op waterbasis)

En hier bevinden ze zich, inmiddels een tweede keer geverfd, op hun plek.

Boven de grote bogen komt straks metselwerk (muurplaten van Slaters). Boven en in de kleine boogjes komt eveneens metselwerk.
Later meer.

Groet, Bas

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2404
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #76 Gepost op: 27 december 2020, 22:14:47 »

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 22093
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Aachenau West
« Reactie #77 Gepost op: 28 december 2020, 11:41:31 »
Jij ook een gelukkig en gezond 2021 Bas  (y) (y)
Met vriendelijke groet,
Wim

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2404
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #78 Gepost op: 29 december 2020, 12:59:12 »
Jij ook Wim!
Als corona het toelaat kom ik wel weer een keer buurten om je vorderingen te bewonderen.

Groet, Bas

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2404
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #79 Gepost op: 08 januari 2021, 16:28:47 »
Aan de slag gegaan met de metselwerkplaten van Slaters.


Links het origineel.
Die moesten natuurlijk een kleurtje krijgen.
En met kruisverband is het ook wel aardig om wat accenten aan te brengen.


Hier zijn de platen tegen de achterwand gelijmd.
Nu is tevens goed te zien waar zich de scheiding bevindt tussen de (uitneembare) baandelen.


Tegen het uitneembare baandeel is verticaal metselwerk aangebracht als een soort rollaag.
Het is duidelijk waar zich de scheiding tussen de baandelen bevindt.

Ik kan nu direct al zeggen dat het resultaat me tegenvalt......
Eerst maar de volgende plaatjes.


Hier wreekt zich dat de achterwand van de baandelen zich niet perfect in 1 vlak liggen.
Deze wand was dan ook oorspronkelijk als achterwand bedoeld en niet als zichtzijde. Met dat de baan werd uitgebreid werd het alsnog een zichtzijde.


De oplegging van het viaduct is wel geloofwaardig gelukt.
Hier zit precies het probleem, want de oplegging bevindt zich weer op een ander bouwdeel (gele kleur). Hierdoor is het niet mogelijk een achterwand compleet te plaatsen op het bouwdeel van het viaduct.
Het kan in ieder geval niet als het bouwdeel van het viaduct afneembaar moet blijven.
Hier wreekt zich ook dat de baan als het ware organisch gegroeid is met het beschikbaar komen van extra ruimte....


Een overzicht.
Als ik het verticale metselwerk uit 1 plaat van Slaters had kunnen maken, dan was het misschien nog enigszins acceptabel geweest.
Maar daar zijn die platen dus niet hoog genoeg voor. De overgangen van de ene naar de nadere plaat zijn te nadrukkelijk zichtbaar.
Horizontaal metselwerk is ook niet echt een optie omdat niet alles perfect horizontaal ligt en omdat het wat mij betreft op lagenmaat moet uitkomen.

Ik ga me nog even beraden over een alternatieve oplossing.
Waarschijnlijk moet het verticale metselwerk worden vervangen door iets anders.

Groet, Bas

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 22093
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Aachenau West
« Reactie #80 Gepost op: 08 januari 2021, 16:32:58 »
Zo lekker bezig Bas!
Het ziet er zeker niet verkeerd uit hoor.
Wel gedeelte van de baan zien we op de foto? Het smalle deel dat naar het raam loopt?
Met vriendelijke groet,
Wim

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2404
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #81 Gepost op: 08 januari 2021, 19:42:46 »
Het betreft een heel kleine uitbreiding: het trapeziumvormige deel binnen het rode kader.
Je ziet tevens de richting waarin de foto's genomen zijn.

Als ik mijn baan werkelijk rigoureus ga aanpassen dan gaat (ook) dit deel dus in de prullenbak ;D

Groet, Bas

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2404
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #82 Gepost op: 09 januari 2021, 19:53:34 »
Toch maar geprobeerd om wat aan het verticale metselwerk te doen (in plaats van het direct te vervangen door iets anders).

Ik heb het wat "smeriger" en onregelmatiger gemaakt. En de overgang naar het onderliggende metselwerk is nu juist wat geaccentueerd (als een plek waar zich het vuil verzamelt).
Vanzelfsprekend eerst het onderliggende metselwerk, dat schoon moest blijven, even afgeplakt.

(Excuus voor de wat wazige foto)

Dit is het resultaat.
(Een vergelijking met hoe het eerder was is eigenlijk lastig, want de foto's van gisteren waren bij daglicht genomen. Op deze foto heb ik er speciaal even een lamp op laten schijnen)
De verticale overgang in het middelste deel is nog vrij prominent aanwezig.

(Nogmaals excuus voor de wat wazige foto)

Op onderstaande foto vind ik het er nu best acceptabel uitzien.
Bij kunstlicht valt het metselwerk in de schaduw. Dan vallen de verticale overgangen al helemaal niet meer op. De horizontale overgangen misschien wel, maar dat is een "natuurlijke" overgang van horizontaal naar verticaal. Ook in werkelijkheid wil zich daar nog wel eens vuil ophopen.

De twee kleine boogjes zijn nu ook gevuld met metselwerk.

Groet, Bas

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2404
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #83 Gepost op: 10 januari 2021, 12:41:13 »
Nu nog een paar foto's bij (ongunstig) daglicht.







Ik vind het goed (genoeg) zo.
Het verweren volgt later.

Op dit moment ben ik me aan het oriënteren op brugleuningen (voor wegverkeer).
Weinert heeft heel filigrane (no.3252). Maar daar betaal je wel voor. Meer dan € 30/m1 exclusief verzendkosten. In totaal heb ik al snel 2,5m1 nodig (exclusief knipverlies), dus reken maar uit.
Eerst maar even verder kijken dan.

Groet, Bas

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2404
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #84 Gepost op: 13 januari 2021, 21:13:49 »
Over het resultaat van het "asfalteren" kon ik niet tevreden zijn.
Het zag er meer uit als dakgrind op platte daken dan als een geasfalteerde we (zie reactie#72)


Daarom heb ik er dikke donkergrijze latex overheen gesmeerd.
En vervolgens wat met lichtgrijs (nat in nat) geprobeerd om wegverkeerssporen te imiteren.
Die imitatie van de wegverkeerssporen is niet super gelukt, maar over het geheel genomen ben ik nu wel heel tevreden.

De foto is helaas niet helemaal scherp.

Hier het wegdek in detail.

Alweer geen scherpe foto :(

Inmiddels zijn m'n balustrades binnen.
Afgelopen maandag besteld in Duitsland, vandaag (2 dagen later!) via UPS in huis!

Mooi filigraan spul!

Vanzelfsprekend komen balustrades in de lengte niet op hele elementen uit. Dus is het nu even piekeren hoe ik deze messing hekjes ga inkorten en vervolgens weer aan elkaar bak.
Solderen geeft het meest stabiele resultaat.
Ik zou delen gedeeltelijk kunnen laten overlappen, want de hekjes zijn superdun (te dun gezien de schaal). Maar die overlappen blijf je waarschijnlijk altijd zien.
Het alternatief is dat ik koppelstukjes maak. Dat belooft dan nog een heel gepriegel te worden :-\
Wordt vervolgd.

Groet, Bas

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Aachenau West
« Reactie #85 Gepost op: 13 januari 2021, 21:46:32 »
Een prachtig draadje om te volgen, Bas. Het is wel duidelijk dat je alles goed overdenkt en absoluut geen haast hebt, heerlijk!
Ergens in het begin had je het over een campingmatje van 88 dik als ondergrond voor je rails. Heb je dat over de hele baan gebruikt? Is dat een beetje geluiddempend?

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2404
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #86 Gepost op: 14 januari 2021, 14:28:28 »
Dank je Jan :)

Ja, die campingmatjes dempen heel goed. Vooral naarmate ze minder vormvast oftewel gemakkelijker indrukbaar zijn.
Ik heb de matjes met houtlijm gelijmd op de ondergrond van spaanplaat / multiplex.
De rails zijn er vervolgens met hobbylijm opgelijmd. Dat houdt zich prima, zelfs na 30 jaar.

Op de trajectgedeelten liggen er nog kurkstroken van Faller tussen matje en rails, ter imitatie van de railbedding.
Er liggen dus nergens stijve verbindingen tussen rails en ondergrond (behalve bij de overgangen tussen de secties, wat je dan ook goed hoort als er een trein overheen rijdt).

Voor de campingmatjes heb ik gebruik gemaakt van wat er bij ons aanwezig was aan afgedankt of af te danken materiaal. Ze zijn niet allemaal van dezelfde kwaliteit en dikte.
Voor de laatste uitbreiding (waar ik nu mee bezig ben) heb ik dit matje van 8mm dik gebruikt.

Het is heel gemakkelijk te verwerken.
Ik vraag me overigens wel af of dit soort eenvoudige producten nog wel te verkrijgen is.
De tegenwoordige campingmatjes zijn veel luxer.

Hier een kijkje in het schaduwgedeelte. Zowel het blauwe als het groene matje liggen er al zo'n 30 jaar.
Toen gebruikte ik nog spaanplaat als ondergrond, verstijfd met houten regels eronder tegen het doorbuigen.


Hier een stukje traject.
Onder dit spoor liggen kurkstroken van Faller.
De breedte van de matjes wordt gemarkeerd door de inspectiepaden aan weerszijden van het spoor.


Op de voorgrond het(zelfde) trajectspoor.
Erachter liggen opstelsporen, welke direct op de matjes gelijmd zijn en daarna geballast.
Door het ballasten (met gebruikmaking van de bekende verdunde houtlijmmethode) komen de sporen muurvast te liggen. Daardoor vermindert de geluiddempende werking. Dat is niet zo heel erg, want zo ontstaat er een verschil met de schaduwgedeelten (waar de treinen dus minder hoorbaar zijn).

(Hoe ik het hoogteverschil bij de aansluiting tussen trajectspoor en opstelsporen opgelost heb, ben ik eerlijk gezegd na 25 jaar vergeten ::))

Nog een plaatje.
Alle opstelsporen zijn direct op het matje gelijmd.


De uiteindelijke geluidsisolatie hangt overigens van nog meer factoren af. Op een ondergrond uit smalle stroken is de isolatie veel beter dan op een grotere plaat.
De vorm van de ondergrond van mijn laatst gebouwde opstelterrein, een vlakke plaat met aan weerszijden de draagconstructie eronder, werkt een beetje als een klankkast.
Ik vind dat niet zo erg, want er wordt daar nooit hard en ook nooit langdurig gereden.

Groet, Bas

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 22093
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Aachenau West
« Reactie #87 Gepost op: 14 januari 2021, 14:32:54 »
Hoi Bas.
Nooit geweten dat je die campingmatjes voor demping kunt gebruiken.
Bedankt voor de tip  (y)
Met vriendelijke groet,
Wim

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2404
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #88 Gepost op: 16 januari 2021, 19:38:39 »

(Hoe ik het hoogteverschil bij de aansluiting tussen trajectspoor en opstelsporen opgelost heb, ben ik eerlijk gezegd na 25 jaar vergeten ::))
Inmiddels weet ik het me weer te herinneren:
Voor de opstelsporen heb ik een veel dikker campingmatje gebruikt (dusdanig dat trajectspoor en opstelsporen op dezelfde hoogte zijn komen te liggen).
Dit na aanvankelijk geprobeerd te hebben 2 dunne matjes met houtlijm op elkaar te lijmen. Dat werkte echter voor geen meter, want die matjes zijn dermate dampdicht dat de houtlijm niet droogt.

Groet, Bas


wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2404
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #89 Gepost op: 16 januari 2021, 20:36:55 »
Vandaag verder gegaan met de balustrade van het viaduct.

De totale lengte bedraagt twee standaardlengten plus een pasgemaakt, ingekort hekdeel.
Die moesten aan elkaar verbonden worden.
Zo solide mogelijk en zo min mogelijk opvallend.
Wat verder van groot belang was, is dat de delen horizontaal gezien, perfect in 1 lijn verbonden zijn.

De eerste stap was om een hekdeel precies op de juiste lengte in te korten.
De delen zijn vervolgens in 1 lijn gelegd en gefixeerd met schilderstape. Dit om de verbindingsstukjes erop te kunnen solderen met 188º soldeerverf.


Op deze foto is zo'n verbindingsstukje te zien.


Het solderen had ik tevoren uitgeprobeerd op de matrijs van de hekjes. Dat ging in 1 keer goed.
Het echte werk met de verbindingsstukjes bleek een stuk lastiger >:(
Waarschijnlijk omdat het warm te stoken oppervlak groter was en omdat ik in eerste instantie te weinig soldeerverf had opgebracht.
Tenslotte lijkt het toch gelukt te zijn. Op 1 van de 2 plaatsen zit het verbindingstukje een fractie scheef. Het belangrijkste is echter dat de hekdelen perfect horizontaal aan elkaar verbonden zijn. Dat lijkt gelukkig het geval.

Toen moest het het hekwerk een kleurtje krijgen.
Monnikenwerk met de kwast. Maar spuiten was met dit weer (sneeuw) geen optie.
Eigenlijk had ik eerst moeten gronden. Dat was me teveel werk. Het is tenslotte maar hekwerk en geen locomotief.

Een eerste keer bewerkt met de kwast.

Na droging de andere zijde, op z'n vroegst morgen.
Dan minimaal nog een keer om alle niet geraakte puntjes bij te werken.

Groet, Bas