Doel:€250.00
Donaties:€197.50

Per saldo:€-52.50

Steun ons nu!
Actie: steun €2.50 via de Wim Vink kalender 2021!

Laatst bijgewerkt
op 18-09-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Haradigi
Vandaag om 00:26:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:08:35
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ArjanB
Vandaag om 00:03:22
Frans loodsje et cetera door Noordernet
19 september 2020, 23:29:07
De bouw van een modulebaan met Nederlands Landschap door Bert V
19 september 2020, 23:21:01
Britain's biggest dig BBC 2 door ivanzon
19 september 2020, 23:13:49
Beurs in Houten 10 oktober 2020 - de voor- en nabeschouwing door ivanzon
19 september 2020, 23:11:37
De Hef in N schaal... door jowi
19 september 2020, 23:01:35
Projekt 083-338 door 44
19 september 2020, 22:37:54
RTM-tijden herleven... door EddyK
19 september 2020, 22:35:22
Islington yard - Toronto Canada door NS1220
19 september 2020, 22:30:30
Ledverlichting aansluiten door NS1220
19 september 2020, 22:25:51
NL baan: Frotterdam in h0 door frenkievee
19 september 2020, 22:13:26
Bestaat er een lijstje met voedingen die niet meer veilig zijn? door Besselspoor
19 september 2020, 22:06:32
Een kleine baan in een grote schaal: Laden en lossen in 1:22.5 door NS1220
19 september 2020, 21:46:34
Bij Heukelom en Oisterwijk Oost hekken geplaatst (Fotolokatie)? door Bert van Gelder
19 september 2020, 21:44:23
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Stijn
19 september 2020, 21:42:39
Rheinburgh, TP V/VI door Falcon10
19 september 2020, 21:21:28
NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1 door FritsT
19 september 2020, 20:53:12
Eurotrein graanwagens door wmrail
19 september 2020, 19:59:22
ICM treinstel 4083 als NOS-treinstel door NL-modelspoor
19 september 2020, 19:26:24
ESU draaistel door Arnold van Heyst
19 september 2020, 19:07:17
Beurs Joure, 18 juli 2020... door ex-DR V100
19 september 2020, 18:24:34
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Falcon10
19 september 2020, 18:23:25
Mehano Blue Tiger H0, kap openen voor inbouw decoder, ASB's en andere problemen door wob
19 september 2020, 18:08:48
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
19 september 2020, 18:07:05
Spoor 1 baan Gebr. Vierling: van DB naar ÖBB door becasse
19 september 2020, 18:00:10
Bouwen van modellen bestaande uit gips door MOVisser
19 september 2020, 17:58:23
Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag door arnout
19 september 2020, 17:47:03
Baanbouw Bosje77 door bosje77
19 september 2020, 17:42:38
  

Auteur Topic: Aachenau West  (gelezen 12569 keer)

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 1260
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #45 Gepost op: 22 september 2018, 21:24:06 »
Ik doe het niet graag, maar van tijd tot tijd moet het toch echt gebeuren:
stofzuigen van het schaduwstation.
Dan moeten baandelen eruit getild worden. Het is voorzichtig werken zodat je zo min mogelijk beschadigt.

Zo ziet het er dan uit.
Ook in het schaduwstation zijn de sporen roestkleurig geverfd en geballast. Ze zijn namelijk altijd enigszins zichtbaar. En door de ballast liggen ze stevig verlijmd met de ondergrond.


Op deze foto zijn lasstaven zichtbaar waarmee de pantografen worden opgevangen.
Ook is er een veer te zien waarmee de bovenleiding wordt afgespannen.


Helemaal op achtergrond zie het weggenomen baandeel (bijna) verticaal staan. En ook een paar huizen staan daar even geparkeerd.


Het oranje huis staat weer op z'n plek. En de stekkerverbinding zit weer vast.


Het blauwe huis dekt de stekkerverbinding af.
Overigens zijn er nog wel meer stekkerverbindingen die los (en weer vast) moeten.


Alle huizen weer op hun plek. Gelukkig geen schade dit keer.


De andere zijde.
Op schone rails rijdt het materieel beduidend beter.


Groet, Bas

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 6263
  • Midland Industrie, NS IV.
    • Midland
Re: Aachenau West
« Reactie #46 Gepost op: 22 september 2018, 21:34:58 »
Hoi,

Tijd geleden alweer, gelukkig weer aan het bouwen.

Gr Koen.
Klik op de wereldbol naar topic.
Mvg Koen. Betuwse oplossing:'kumt tied, kumt road'.

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 1260
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #47 Gepost op: 22 september 2018, 22:00:52 »
Onderhoud, eigenlijk.

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 1260
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #48 Gepost op: 22 september 2018, 22:30:17 »
Hoi,

Tijd geleden alweer, gelukkig weer aan het bouwen.

Gr Koen.
De uitbreiding is even blijven liggen. Vooral bezig nu met de Weinert BR 93.

Wel wat jammer, want je moet er dan weer helemaal induiken: hoe zat het ook alweer.
Maar ik pak die uitbreiding op enig moment zeker weer op.

Groet, Bas

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 1260
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #49 Gepost op: 01 januari 2019, 13:16:55 »
Als vervolg op bericht 41 hier weer wat bouwsels aan het nieuwste (mini)baandeel.


Kantstroken van triplex aangebracht.
Het meest is handmatig uitgezaagd met de figuurzaag. Veel werk, maar dan heb je tenminste geen splinterende zaagkanten.


In de hoek is alles geschroefd en gelijmd zodat er een stijf geheel ontstaan met de tunnelportalen.


Hier hardt de lijm uit van de houten blokjes, waar later het gaas aan bevestigd gaat worden.


Het gaas zit vast met punaises. (Aandrukken doe ik met een schroevendraaier. Het is me namelijk ooit overkomen dat de pen dwars door het paddenstoeltje in m'n duim schoot)


Het plastic van een boterhamzakje moet voorkomen dat de modelleermassa zich ongewild aan de andere baandelen hecht.


Het resultaat!
Als modelleermassa heb ik het klassieke papiermaché gebruikt.


Papier-maché kost zowat niets en je kunt het heel goed modelleren.
Je moet alleen enig geduld opbrengen voor het verwerkingsgereed is. Daar zijn deze vrije dagen dus heel geschikt voor.
Je krijgt er bij de aanmaak ook heel vuile handen van.
Het grootse voordeel is dat het na droging bijna niets meer weegt, terwijl het heel hard en sterk is en ook niet scheurt.
Dat drogen kan overigens afhankelijk van de de laagdikte wel dagen duren (tot meer dan een week).
Het materiaal krimpt daarbij behoorlijk. Vandaar dat ik die stabiele onderconstructie gemaakt heb.
Als er bij droging scheuren, naden of kieren ontstaan, dan vul ik die naderhand met DAS-klei.

Het wachten is nu dus tot de maché gedroogd is.

Groet, Bas

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 6263
  • Midland Industrie, NS IV.
    • Midland
Re: Aachenau West
« Reactie #50 Gepost op: 01 januari 2019, 15:45:43 »
Hoi,

Beste wensen.
Blijf het een mooi werkstuk vinden.
Gelukkig nog voortgang.

Gr Koen.
Klik op de wereldbol naar topic.
Mvg Koen. Betuwse oplossing:'kumt tied, kumt road'.

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 1260
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #51 Gepost op: 01 januari 2019, 20:54:16 »
Dankjewel Koen!

En ook jij nog de beste wensen.

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 1260
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #52 Gepost op: 04 februari 2019, 20:57:43 »
Zo af en toe een bescheiden update.

Een belangrijk nadeel van papiermaché is dat het bij droging enorm krimpt.
Het is helemaal losgekomen van het blauwe tunnelportaal en in mindere mate ook van het gele portaal.


De ontstane naden moeten dus gevuld worden. Ik gebruik daarvoor DAS-klei.






De volgende stap is dat de rotsen geverfd worden. Maar eerst moet het blauwe tunnelportaal worden bijgewerkt vanwege vanwege vervuiling met DAS-kleiresten.

Tot later.

Groet, Bas

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 6263
  • Midland Industrie, NS IV.
    • Midland
Re: Aachenau West
« Reactie #53 Gepost op: 04 februari 2019, 21:14:25 »
Hoi,

Langzaamaan groeit dit deel ook dicht.

Heeft het een bepaalde reden dat de portalen gekleurd zijn of is het de creativiteit?

Gr Koen.
Klik op de wereldbol naar topic.
Mvg Koen. Betuwse oplossing:'kumt tied, kumt road'.

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 1260
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #54 Gepost op: 04 februari 2019, 23:09:38 »
De kleuren hebben geen speciale reden, behalve dat ze het wat afwisselender maken.

Dezelfde tinten herhalen zich op andere plekken (zie bijvoorbeeld de foto's in bericht 45). Daarmee treedt er een zekere eenheid op.
Zo heb ik het tenminste bedoeld.

De tunnelportalen op niveau 0 (4 stuks) zijn alle geel. Het tunnelportaal op niveau 1 is oranje. Het blauwe portaal ligt nog wat hoger en is als enige bestemd voor wegverkeer.

Groet, Bas

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 1260
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #55 Gepost op: 01 juni 2020, 15:03:55 »
Het werk aan dit baandeel heeft meer dan een jaar stilgelegen.
De montage van m'n Weinert BR 93 vergde namelijk veel aandacht. Bovendien lag mijn werktafel vol met allerlei klein grut van de BR 93 waarvan ik niets kwijt wilde raken.

Pas nu ben ik dus weer verder gegaan met dit baandeel.
Het lijkt misschien of er weinig gebeurd is ten opzichte van de vorige post. In zekere zin is dat ook zo. Toch zit er alweer uren werk in.

Het meest linkse brugdeel dat vanwege werking niet meer paste, is nu compleet vervangen.
De drie brugdelen zijn nu tevens alle met elkaar verbonden, waarbij de opleggingen zijn gefixeerd.
Tevens zijn de randen aan de bovenzijde verstevigd. Hierop wordt straks het wegdek opgelegd.

Ondanks dat ik altijd erg mijn best doe om haaks en strak te werken, staan de consoles uit de haak.
Afgezien daarvan was het een lastige opgave om alles passend te krijgen. Het valt misschien niet op maar de weg over het viaduct loopt enigszins af (wat in dit geval ook de bedoeling was). Dat maakt dat de bogen met de helling mee dalen. De oplegging van het meest linkse brugdeel bij de tunnelingang staat bovendien schuin op de weg geprojecteerd.
Dit alles leidt tot allebei minieme maatverschillen bij de opleggingen die niet genegeerd kunnen worden.

Er bleek op diversen plaatsen correctiewerk nodig om allerlei foutjes te verdoezelen, dusdanig dat het voor het oog niet opvalt.
Hier en daar moeten naden met plamuur worden gecorrigeerd.
Om te voorkomen dat het karton gaat opbollen door de vochtige plamuur, ga ik de brugdelen eerst in de grondverf zetten.

Voor dat de brugdelen op de de consoles worden vastgelijmd, moeten deze aan de onderzijde zijn geschilderd.
Ook moet alles onder de brugdelen definitief zijn afgewerkt.
Het kan natuurlijk allemaal wel pas nadat de brugdelen vast liggen, maar dan kun je er veel veel minder gemakkelijk bij.

De foto's 1, 5 en 6 tonen het nieuwe brugdeel.













Waar ik vaak over loop te piekeren is hoe ik dit baandeel demontabel kan houden. Deze eis beperkt me behoorlijk in de mogelijkheden.
In de praktijk pakt dit onderwerp vaak anders uit dan gedacht. Soms valt het enorm mee.

Stoppen met gepieker en nu weer aan de slag.
Wordt vervolgd.

Groet, Bas

nkob

  • Offline Offline
  • Berichten: 1534
Re: Aachenau West
« Reactie #56 Gepost op: 01 juni 2020, 16:00:15 »
Het is niet mijn stijl maar respect voor de superstrakke manier van werken !
groet kees

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 1260
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #57 Gepost op: 02 juni 2020, 22:03:59 »
Dank je Kees!

Niet jouw stijl, dat begrijp ik best. Toch ben ook ik niet wars van romantiek hoor :)

Groet, Bas

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 10446
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Aachenau West
« Reactie #58 Gepost op: 02 juni 2020, 22:10:56 »
Ja strak werk Bas!
Ik heb je baan een keer mogen aanschouwen en vond het vakwerk. En nu ook nog veranderingen en verbeteringen  (y)
Met vriendelijke groet,
Wim

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 1260
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #59 Gepost op: 04 juni 2020, 11:48:02 »
Dank je Wim!

Groet, Bas