Doel:€250.00
Donaties:€147.00

Per saldo:€-103.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 20-06-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Buitenlust door Huib
Vandaag om 13:35:22
Piko 2019 door Floris
Vandaag om 13:31:06
NS sproeitrein in h0 door Thowra
Vandaag om 13:23:18
Projekt 083-338 door 44
Vandaag om 13:17:47
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door NS1220
Vandaag om 13:17:25
NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0 door edwin1974
Vandaag om 12:40:15
Raadplaatje door little feat
Vandaag om 12:39:54
FS verschil livrei XMPR - XMPR1 door Joshua
Vandaag om 12:39:47
Frico Gbs Piko wel of geen rembordes door Rondje_HO
Vandaag om 12:08:16
Petitie MBV de Wissel door mbvdewissel
Vandaag om 11:34:51
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:06:38
Van Swarzach naar Swarzburg door nkob
Vandaag om 10:54:22
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Vislijn
Vandaag om 10:05:17
Het Veluws landschap door Harold Content
Vandaag om 09:49:18
Austria Express D 217 door Madelon
Vandaag om 09:44:40
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:11:25
Update: baan in de tropen door nkob
Vandaag om 08:45:50
Atlas Reko DDR tram 'T59' gesuperd door Roy van Dijk
Vandaag om 08:44:37
MK Modelbouwstudio NBDS 118/119, een probeersel door Tomasso
Vandaag om 08:41:08
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Lobomotion69
Vandaag om 08:30:59
Ombouwen DC --> AC door Martin Domburg
Vandaag om 08:24:46
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief door MR
Vandaag om 08:23:40
Backer & Rueb in LGB II..... door Piet Groot
Vandaag om 07:45:03
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door g-j
Vandaag om 06:51:20
Modulebaan, waar kun je schaduwstation maken, en andere vragen. door Lobomotion69
Vandaag om 04:08:57
Artitec / REE 1300, materieelbespreking. door Biesje
Vandaag om 02:07:18
BNLS-actie: Artitec DAF SRV door klusser
Vandaag om 00:46:31
19 Toen door GerardvV
19 juni 2019, 23:41:07
Marklin 36501 ombouwen met een ESU 54610 decoder. door Jan-Peter
19 juni 2019, 23:09:09
MB-module "Dolce far N-te" door Hendrik Jan
19 juni 2019, 23:07:31
  

Auteur Topic: Aachenau West  (gelezen 8982 keer)

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 901
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #45 Gepost op: 22 september 2018, 21:24:06 »
Ik doe het niet graag, maar van tijd tot tijd moet het toch echt gebeuren:
stofzuigen van het schaduwstation.
Dan moeten baandelen eruit getild worden. Het is voorzichtig werken zodat je zo min mogelijk beschadigt.

Zo ziet het er dan uit.
Ook in het schaduwstation zijn de sporen roestkleurig geverfd en geballast. Ze zijn namelijk altijd enigszins zichtbaar. En door de ballast liggen ze stevig verlijmd met de ondergrond.


Op deze foto zijn lasstaven zichtbaar waarmee de pantografen worden opgevangen.
Ook is er een veer te zien waarmee de bovenleiding wordt afgespannen.


Helemaal op achtergrond zie het weggenomen baandeel (bijna) verticaal staan. En ook een paar huizen staan daar even geparkeerd.


Het oranje huis staat weer op z'n plek. En de stekkerverbinding zit weer vast.


Het blauwe huis dekt de stekkerverbinding af.
Overigens zijn er nog wel meer stekkerverbindingen die los (en weer vast) moeten.


Alle huizen weer op hun plek. Gelukkig geen schade dit keer.


De andere zijde.
Op schone rails rijdt het materieel beduidend beter.


Groet, Bas

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 5404
  • Koen Frijlink
    • Midland
Re: Aachenau West
« Reactie #46 Gepost op: 22 september 2018, 21:34:58 »
Hoi,

Tijd geleden alweer, gelukkig weer aan het bouwen.

Gr Koen.
Johny Cash'"the locomotive man".
Quote tijdperk IV: FP. Jazzy: "Let's get BBQ and getting bizzy".

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 901
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #47 Gepost op: 22 september 2018, 22:00:52 »
Onderhoud, eigenlijk.

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 901
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #48 Gepost op: 22 september 2018, 22:30:17 »
Hoi,

Tijd geleden alweer, gelukkig weer aan het bouwen.

Gr Koen.
De uitbreiding is even blijven liggen. Vooral bezig nu met de Weinert BR 93.

Wel wat jammer, want je moet er dan weer helemaal induiken: hoe zat het ook alweer.
Maar ik pak die uitbreiding op enig moment zeker weer op.

Groet, Bas

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 901
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #49 Gepost op: 01 januari 2019, 13:16:55 »
Als vervolg op bericht 41 hier weer wat bouwsels aan het nieuwste (mini)baandeel.


Kantstroken van triplex aangebracht.
Het meest is handmatig uitgezaagd met de figuurzaag. Veel werk, maar dan heb je tenminste geen splinterende zaagkanten.


In de hoek is alles geschroefd en gelijmd zodat er een stijf geheel ontstaan met de tunnelportalen.


Hier hardt de lijm uit van de houten blokjes, waar later het gaas aan bevestigd gaat worden.


Het gaas zit vast met punaises. (Aandrukken doe ik met een schroevendraaier. Het is me namelijk ooit overkomen dat de pen dwars door het paddenstoeltje in m'n duim schoot)


Het plastic van een boterhamzakje moet voorkomen dat de modelleermassa zich ongewild aan de andere baandelen hecht.


Het resultaat!
Als modelleermassa heb ik het klassieke papiermaché gebruikt.


Papier-maché kost zowat niets en je kunt het heel goed modelleren.
Je moet alleen enig geduld opbrengen voor het verwerkingsgereed is. Daar zijn deze vrije dagen dus heel geschikt voor.
Je krijgt er bij de aanmaak ook heel vuile handen van.
Het grootse voordeel is dat het na droging bijna niets meer weegt, terwijl het heel hard en sterk is en ook niet scheurt.
Dat drogen kan overigens afhankelijk van de de laagdikte wel dagen duren (tot meer dan een week).
Het materiaal krimpt daarbij behoorlijk. Vandaar dat ik die stabiele onderconstructie gemaakt heb.
Als er bij droging scheuren, naden of kieren ontstaan, dan vul ik die naderhand met DAS-klei.

Het wachten is nu dus tot de maché gedroogd is.

Groet, Bas

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 5404
  • Koen Frijlink
    • Midland
Re: Aachenau West
« Reactie #50 Gepost op: 01 januari 2019, 15:45:43 »
Hoi,

Beste wensen.
Blijf het een mooi werkstuk vinden.
Gelukkig nog voortgang.

Gr Koen.
Johny Cash'"the locomotive man".
Quote tijdperk IV: FP. Jazzy: "Let's get BBQ and getting bizzy".

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 901
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #51 Gepost op: 01 januari 2019, 20:54:16 »
Dankjewel Koen!

En ook jij nog de beste wensen.

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 901
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #52 Gepost op: 04 februari 2019, 20:57:43 »
Zo af en toe een bescheiden update.

Een belangrijk nadeel van papiermaché is dat het bij droging enorm krimpt.
Het is helemaal losgekomen van het blauwe tunnelportaal en in mindere mate ook van het gele portaal.


De ontstane naden moeten dus gevuld worden. Ik gebruik daarvoor DAS-klei.






De volgende stap is dat de rotsen geverfd worden. Maar eerst moet het blauwe tunnelportaal worden bijgewerkt vanwege vanwege vervuiling met DAS-kleiresten.

Tot later.

Groet, Bas

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 5404
  • Koen Frijlink
    • Midland
Re: Aachenau West
« Reactie #53 Gepost op: 04 februari 2019, 21:14:25 »
Hoi,

Langzaamaan groeit dit deel ook dicht.

Heeft het een bepaalde reden dat de portalen gekleurd zijn of is het de creativiteit?

Gr Koen.
Johny Cash'"the locomotive man".
Quote tijdperk IV: FP. Jazzy: "Let's get BBQ and getting bizzy".

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 901
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #54 Gepost op: 04 februari 2019, 23:09:38 »
De kleuren hebben geen speciale reden, behalve dat ze het wat afwisselender maken.

Dezelfde tinten herhalen zich op andere plekken (zie bijvoorbeeld de foto's in bericht 45). Daarmee treedt er een zekere eenheid op.
Zo heb ik het tenminste bedoeld.

De tunnelportalen op niveau 0 (4 stuks) zijn alle geel. Het tunnelportaal op niveau 1 is oranje. Het blauwe portaal ligt nog wat hoger en is als enige bestemd voor wegverkeer.

Groet, Bas