Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door Martijn193
Vandaag om 07:25:34
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 07:14:29
LS Models 2024 door Martijn193
Vandaag om 06:59:04
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Corné81
Vandaag om 06:07:34
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
Vandaag om 05:08:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 01:23:06
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door frits959
Vandaag om 01:22:36
Einde Koemo ballast ??? door Ronald69
Vandaag om 01:14:28
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door Bert_Apd
Vandaag om 00:57:40
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 00:44:46
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door NS264
Vandaag om 00:19:08
h0 diorama USA “The Paintshops” door Whis
Vandaag om 00:08:34
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door class 37
Vandaag om 00:06:03
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
19 april 2024, 23:05:17
Haandrecht materieel door orientexpress
19 april 2024, 23:02:39
EifelBurgenBahn door Frank 123
19 april 2024, 23:01:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
19 april 2024, 23:00:45
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door bask185
19 april 2024, 22:27:47
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door raymond erdtsieck
19 april 2024, 22:23:17
Laag-Baarlo door Benelux795
19 april 2024, 22:22:31
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door gdh
19 april 2024, 21:51:42
US diorama in H0 door Wim Vink
19 april 2024, 21:38:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door johanw
19 april 2024, 20:31:36
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
19 april 2024, 20:02:10
Cranicher Altbahn door Arjen52
19 april 2024, 19:47:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
19 april 2024, 19:41:34
Aachenau West door MichielB
19 april 2024, 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes) door thonis
19 april 2024, 18:36:00
Openen Lima Hondekop door Mispoes
19 april 2024, 17:59:32
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Ben
19 april 2024, 16:14:12
  

Auteur Topic: Keerlus of niet?  (gelezen 4320 keer)

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 7812
Re: Keerlus of niet?
« Reactie #15 Gepost op: 24 februari 2017, 13:22:48 »
Behalve dan dat er geen kruiswissel in dit baanplan voorkomt  :-X

Maar kan zo te zien met twee keerlusschakelingen opgelost worden. En misschien ook nog wat bedrading aanpassen om parallelle sporen een gelijke polariteit te geven, anders werkt het nog niet.
Gr.
Eric

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Keerlus of niet?
« Reactie #16 Gepost op: 24 februari 2017, 14:15:46 »
Engels wissel, twee gewone wissels... whatever;D
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

Goosie

  • Offline Offline
  • Berichten: 161
    • www.henkdegans.nl
Re: Keerlus of niet?
« Reactie #17 Gepost op: 24 februari 2017, 17:18:57 »
Ik ben vandaag bij Peter Kramer langs geweest, en heb weer wat nieuwe inzichten gekregen. ::)
Het baanplan gaat dus eerst weer even wat op de schop  ;)
Zijn er trouwens mensen die ervaring hebben met de boogwissels van piko?
Wel of niet gebruiken, en waarom wel of niet?
« Laatst bewerkt op: 24 februari 2017, 21:17:42 door Goosie »
Met vriendelijke groet,

Henk de Gans

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 967
  • Metrop-Märklin
Re: Keerlus of niet?
« Reactie #18 Gepost op: 27 juli 2017, 23:34:10 »
Waarschuwing: er is al tenminste 30 dagen geen nieuw bericht geplaatst :o
Hoe zinvol is een reactie nog? Waarschijnlijk niet, maar voor het geval van wel.
Het gaat om nadeel 3 in dit lijstje: bij keerlus-gebruik.

(...) ervaring hebben met de boogwissels van piko?
Wel of niet gebruiken, en waarom wel of niet?
Als je de zoekfunctie gebruikt, vind je daar van alles over, o.a. deze:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,22460.msg3221700891.html#msg3221700891

Mijn ervaring beperkt zich tot Piko-A boogwissels (schaal h0) met 2- + 3-rail.
Waarom wel: in mijn geval omdat ze lijken op 3-rail en een maatvoering hebben die in 3-rail ontbreekt, de prijs is laag, en het rijgedrag is puik (vergeleken bij Märklin boogwissels).  Anderen kiezen ervoor hoofdzakelijk vanwege de prijs in het code 100 assortiment.

Tegenover die (lagere) prijs staan wat nadelen
(Nadelen zijn met wat handigheid op te vangen,
en over elke workaround bestaan draadjes op dit forum):

1. Puntstuk is niet gepolariseerd en van plastic (zelf te maken metalen inlegkruisjes)
2. Puntstuk is op de splitsing wat aan de smalle kant, waardoor bij bredere wielflensen soms kortsluiting wordt gemaakt (puntje aflakken)
3. Onder het puntstuk door zijn de binnenste spoorstaven doorverbonden
(bij keerlus-toepassingen wissel niet openrijden).
4. Wisseltongen zijn wat zacht en sluiten met piko aandrijvingen niet altijd goed
(aansturen met andere aandrijvingen, servo, wisselmotor, o.i.d.,
opdat de stelbiels niet kan ontsnappen)
5. Bielsen zijn van ABS, een acrylaatstyreen mengsel  (oppassen met lijmkeuze)

Waarom niet:
Peco Code 100 is betrouwbaarder dan Piko-A (wisseltong en puntstuk-afwerking), heeft insulfrog (=geïsoleerd puntstuk) en electrofrog (geleidend puntstuk) wisselversies, uitvoering is dikker, steviger, robuuster, en de bielsen staan verder uit elkaar en zijn iets breder (vergeleken met die van Piko-A) wat net iets geloofwaardiger over komt.
« Laatst bewerkt op: 28 juli 2017, 17:51:55 door Te 2/2. Reden: correctie dankzij reactie »
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

Marcel112

  • Lid EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 1608
    • Project "Spoor op Vleugels"
Re: Keerlus of niet?
« Reactie #19 Gepost op: 28 juli 2017, 14:21:37 »
isofrog (=geïsoleerd puntstuk) en insulfrog (geleidend puntstuk) wisselversies,

Klopt helemaal wat je zegt over Peco wissels.
Echter heb je de benamingen verkeerd.
Insulfrog is Geïsoleerd
Electrofrog is geleidend.
Alle foto's van Spoor op Vleugels EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging op Youtube

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 967
  • Metrop-Märklin
Re: Keerlus of niet?
« Reactie #20 Gepost op: 28 juli 2017, 17:52:23 »
Bedankt voor de reactie  (y)
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail