Doel:€250.00
Donaties:€102.50

Per saldo:€-147.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 23-07-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Verbindingsstukjes voor houten treinbaan door knar46
Vandaag om 14:07:23
Leuke film over een restauratierijtuig door Thom
Vandaag om 14:03:24
Door de hitte moet Goes-Borselen vandaag de treindienst staken door Blausee-Mitholz
Vandaag om 14:02:36
Peco rails code 55 of 80 voor ouder materieel? door Wilthagen
Vandaag om 13:46:43
Baan in Los Angeles door meino
Vandaag om 13:39:20
Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Marty
Vandaag om 13:38:31
"Southern Pacific's Coos Bay Branchline in H0", een nieuwe thuisbaan. door meino
Vandaag om 13:25:11
Beneluxforum Kalender 2021 door Wim Vink
Vandaag om 12:57:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 12:51:18
Beurs in Houten 29 augustus 2020 - de voor- en nabeschouwing door Reinout van Rees
Vandaag om 12:43:53
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Reinout van Rees
Vandaag om 12:40:26
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Josephes
Vandaag om 12:32:37
versterker uitgang LocSound5 door De eerste Ivo
Vandaag om 12:28:56
Koploper Delft stopt door arnout
Vandaag om 12:14:47
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door dh3201
Vandaag om 11:57:44
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door nkob
Vandaag om 11:50:49
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 11:49:27
Wat is er momenteel te zien op de Betuweroute? door Erik Mijd
Vandaag om 11:18:49
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door VvKan
Vandaag om 11:09:13
Schwarzburg door tuurtje
Vandaag om 11:00:04
Mooi weer om buiten te spelen door Rondje_HO
Vandaag om 10:47:24
Havenbaantje, Duitse havenstad, periode 2e wereldoorlog. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 10:00:29
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door sdz1976
Vandaag om 09:47:33
Worsteling over mogelijke uitbreiding van gekozen systeem door H0_trainiac
Vandaag om 09:25:26
Fremo module - Boerderij van Meurs door Harold Content
Vandaag om 08:28:23
artitec PLAN W vs LS Models door ES44AC
Vandaag om 07:26:40
Nieuws over oud spul in Colombia door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 06:02:29
Railways of Zimbabwe Beyer Garratt type 15 stoomlok door AndrevdG
Vandaag om 05:16:24
NS baan in Las Vegas door Daan in Las Vegas
Vandaag om 05:14:54
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 01:38:17
  

Auteur Topic: Baanbouw: NL Baan Kleindrecht in H0  (gelezen 14085 keer)

AdLoc

  • Tijdperk V-VI-Nederlands - Baanbouw Kleindrecht
  • Offline Offline
  • Berichten: 328
  • Esu-Roco-RockyRail-MCC Car system-LSmodels-Artitec
    • Kleindrecht
Re: Baanbouw: NL Baan Kleindrecht in H0
« Reactie #60 Gepost op: 06 juli 2020, 11:05:50 »
Afgelopen zaterdag 4 juli was ik jarig en kreeg ik (natuurlijk) treingerelateerde cadeau's.  (y)

Omdat dat ik net begonnen met het leggen van rails, wilde ik de nieuwe Preisertjes gelijk maar aan het werk zetten met ballasten...
Zo te zien zijn ze niet echt hard bezig...  ;D .... toch zelf maar doen...



Ontkoppel je hersens op tijd!

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 964
Re: Baanbouw: NL Baan Kleindrecht in H0
« Reactie #61 Gepost op: 06 juli 2020, 11:30:34 »
Nog gefeliciteerd met je verjaardag!

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

AdLoc

  • Tijdperk V-VI-Nederlands - Baanbouw Kleindrecht
  • Offline Offline
  • Berichten: 328
  • Esu-Roco-RockyRail-MCC Car system-LSmodels-Artitec
    • Kleindrecht
Re: Baanbouw: NL Baan Kleindrecht in H0
« Reactie #62 Gepost op: 10 juli 2020, 14:10:29 »
Na wat uitzoeken, prutsen en tijdelijk wat draadjes trekken heb ik het voor elkaar:

Mijn eerste testrondje in het schaduwstation van Kleindrecht.  (y)

Zie link naar YouTube: https://youtu.be/ApO8VJfuzm8

Ik kon niet wachten met testrijden totdat alle rails er lag. ;D 
Moest voor het aanleggen van meer sporen ook nog even wat uitzoeken m.b.t. tot de blokindeling en terugmelders in iTrain.
En dan moet je klein beginnen. Maar het eerste resultaat is er…
Natuurlijk moet er nog veel ge-fine-tuned worden, want het komt allemaal wel nauw als je automatisch wil gaan rijden.
De loks moeten bijv. een goede snelheidsmeting in iTrain hebben gehad.... anders wordt het niks.

Als de wissels voorzien zijn van servo's zal ik nog een filmpje maken... (speciaal voor Jelmer  ;))

mvg. Ad
Ontkoppel je hersens op tijd!

AdLoc

  • Tijdperk V-VI-Nederlands - Baanbouw Kleindrecht
  • Offline Offline
  • Berichten: 328
  • Esu-Roco-RockyRail-MCC Car system-LSmodels-Artitec
    • Kleindrecht
Re: Baanbouw: NL Baan Kleindrecht in H0
« Reactie #63 Gepost op: 21 juli 2020, 10:00:01 »
Tijd voor een update...

Het testrondje is weer afgebroken... tijd om het schaduwstation permanent van rails te voorzien.
Met inrij en stopsecties.

En testen met de langste rijtuigen uit mijn collectie, om te kijken of alles goed door de bochten komt. Kan het nu nog aanpassen...
Het schaduwstation is voorzien van 8 bochtwissels en 2 'normale' wissels. Om een beetje opstelspoorlengte te krijgen ontkomt ik daar niet aan.
Maar straks zie je toch niet veel meer van...

En natuurlijk de foto's....





En aan elk stukje rail en wissel zit een draadje gesoldeerd...
Bruin gaat straks aan de ringleiding, rood naar de S88 modules en geel naar de puntstukpolarisaties.
Dat is de meest optimale manier om storingen te voorkomen.

Het zijn wel veel draadjes...
En dan te bedenken dat dit nog maar 10 van de 52 wissels zijn en 15 van de 100 meter rails...





Nu eerst alles aansluiten en testrijden voor dit gedeelte...

mvg.
Ad
« Laatst bewerkt op: 21 juli 2020, 10:37:49 door AdLoc. Reden: Spelfput »
Ontkoppel je hersens op tijd!

Chiel

  • Offline Offline
  • Berichten: 940
Re: Baanbouw: NL Baan Kleindrecht in H0
« Reactie #64 Gepost op: 21 juli 2020, 19:06:05 »
Met inrij en stopsectie bedoel je dat elk opstelspoor 2 terugmeld punten heeft, 1 aan het begin en 1 aan het eind?
Ben mezelf aan het verdiepen in geautomatiseerd rijden om binnenkort eens een testbaantje te maken. Interessant dus om je stappen te volgen  :)

AdLoc

  • Tijdperk V-VI-Nederlands - Baanbouw Kleindrecht
  • Offline Offline
  • Berichten: 328
  • Esu-Roco-RockyRail-MCC Car system-LSmodels-Artitec
    • Kleindrecht
Re: Baanbouw: NL Baan Kleindrecht in H0
« Reactie #65 Gepost op: 22 juli 2020, 08:19:41 »
Hoi Chiel,

Traditioneel heb je in een blok een inrij- rem- en stopsectie.
Ik heb geen ervaring met andere programma's, maar in iTrain kan je op verschillende manieren werken met blokken. 1, 2 of 3 melders.
Ik heb ze allemaal uitgeprobeerd. Meer terugmelders geeft meer precisie..
Als je locs goed ingeregeld zijn, dat kun je op positie rijden. Dat gaat al redelijk goed. Wil je altijd precies op de juiste plaats stoppen dan is een stopsectie wel handig.
Voor het schaduwstation heb ik de inrij- en remsectie op één melder staan.... ik geef gewoon op dat na 80 cm na het inrijden de loc oet afremmen. En stoppen doet hij bij het bereiken van de stopsectie....

Maar wat ik vertel, staat ook in allerlei documentatie en instructiefilmpjes....

Maar zoals je kan lezen in eerdere posts heb ik het eerst uitgeprobeerd, dan krijg er gevoel bij wat er gaande is als je gaat testrijden.

Gr.
Ad
Ontkoppel je hersens op tijd!

Chiel

  • Offline Offline
  • Berichten: 940
Re: Baanbouw: NL Baan Kleindrecht in H0
« Reactie #66 Gepost op: 23 juli 2020, 19:28:50 »
Bedankt Ad voor de toelichting. De instructiefilmpjes van itrain heb ik gezien op Youtube, heel leerzaam!

AdLoc

  • Tijdperk V-VI-Nederlands - Baanbouw Kleindrecht
  • Offline Offline
  • Berichten: 328
  • Esu-Roco-RockyRail-MCC Car system-LSmodels-Artitec
    • Kleindrecht
Re: Baanbouw: NL Baan Kleindrecht in H0
« Reactie #67 Gepost op: 30 juli 2020, 16:20:56 »
Tijd voor een uitgebreide test van het schaduwstation met alle onderdelen en componenten.

Alle servo aansturingen voor de wissels gemonteerd en afgesteld. Puntstuk polarisatie aangesloten op de SwitchPilots. De blokken aan de S88 bus gehangen... Booster aangesloten... e.d.
Kortom... alle loshangende draden zijn aangesloten...  maar nog steeds experimenteel... dus let niet op de dradenbende...  ;D (ik weet hoe het zit...  (y))

Als alle tests in het schaduwstation afgerond zijn, gaan alle draden weer los en krijgt alles een definitieve plaats, liggen er ringleidingen en loopt alles door kabelgoten.

Ik heb eerst voor 4 locs een snelheidsmeting gedaan in iTrain. Als je dat niet doet dan is de test op voorhand al mislukt.
Des te nauwkeuriger de meeting, hoe beter alles rijdt.
Maar voor we gaan rijden en testen eerst alles in de Ecos2 en iTrain gezet... dat zeg ik snel maar dat was nog wel even wat werk... maar met de handleiding, het forum en de instructiefilmpjes op YouTube is het gelukt.

En dan ziet er uit zoals hieronder:



En de draden(bende):



En natuurlijk willen jullie bewijs zien.
Jelmer had al om een filmpje gevraagd, met name voor de servo aansturing. Dus ben ik maar even aan het filmen geslagen.
Ik gebruik 2 soorten bevestiging voor de servo's: de aluminium versie en de mdf gelaserde versie.
Het werkt allebei goed. De aluminium versie is wat beter de monteren, maar doordat je met het vastschroeven in de tafel ook het geluid van de servo overbrengt heb ik dat aangepast. Ik heb nu wat bevestigingsbeugeltjes gemaakt van styreen en gebruik dubbelzijdig foamtape om alles vast te zetten en om direct contact te voorkomen. De beugeltjes zet ik wel vast met een schroefje.
De mdf versie heb ik wat aangepast, zoals al eerder aangegeven. Dan kan ik hem op dezelfde manier monteren als de aluminiumversie. Voordeel van mdf is dat het geluid van de servo minder wordt overgebracht... Wel weer foamtape gebruikt... maar het schroefje kan direct door het gaatje in de mdf-steun.
Als je het filmpje ziet wordt het wel duidelijk.

Maar nu dan het filmpje waar je kan zien dat alles naar behoren automatisch schakelt en rijdt. Het heeft ongeveer een uur zo gereden zonder haperingen.
Ik zeg: test geslaagd !!!  (y)  :)

Kleindrecht: https://www.youtube.com/watch?v=bpTFJp6QfAA&t=57s
« Laatst bewerkt op: 30 juli 2020, 16:23:15 door AdLoc »
Ontkoppel je hersens op tijd!

haes

  • Offline Offline
  • Berichten: 726
  • Hellendoorn en NAM Schoonebeek in FiNe
Re: Baanbouw: NL Baan Kleindrecht in H0
« Reactie #68 Gepost op: 30 juli 2020, 16:24:42 »
Ik krijg een bericht op de u buis: video niet beschikbaar. Staat deze soms nog op prive?
Correctie: nu doet ie ut wel  ;D ;D
Hellendoorn station en Schoonebeek Olieverlading in FiNescale/Fremo normen

AdLoc

  • Tijdperk V-VI-Nederlands - Baanbouw Kleindrecht
  • Offline Offline
  • Berichten: 328
  • Esu-Roco-RockyRail-MCC Car system-LSmodels-Artitec
    • Kleindrecht
Re: Baanbouw: NL Baan Kleindrecht in H0
« Reactie #69 Gepost op: 30 juli 2020, 16:25:27 »
Als het goed is moet het nu wel werken...

Ontkoppel je hersens op tijd!

AdLoc

  • Tijdperk V-VI-Nederlands - Baanbouw Kleindrecht
  • Offline Offline
  • Berichten: 328
  • Esu-Roco-RockyRail-MCC Car system-LSmodels-Artitec
    • Kleindrecht
Re: Baanbouw: NL Baan Kleindrecht in H0
« Reactie #70 Gepost op: 08 augustus 2020, 15:26:19 »
Afgelopen week even iets anders gedaan dan aan de baan bouwen.

Als programmeerspoortje aan de LokProgrammer had ik een stukje rails van 60 cm met op de railstaven 2 krokodillenbekjes geklemd.
Dat werkt natuurlijk wel, maar voor de langere termijn geen oplossing.  ;D

Even de schuur in gedoken om te kijken of ik nog wat restplanken had liggen... Ja, natuurlijk... van het frame van de treintafel, 95 x 18 mm, perfect voor mijn nieuwe project.
Omdat ik er ook de snelheidmeting van de locs voor Itrain op wil doen, heb ik gelijk wat railstaven geïsoleerd en wat schakelaars toegevoegd. En een stripje kroonsteentjes voor de aanlsuitingen. Lekker flexibel.

De snelheidsmeting gaat over 3 railstukken van precies 30 cm. Voor de langere treinstellen kan ik daar aan beide kanten nog 2 stukken van 30 cm via de schakelaars aan toevoegen.
En dan zijn er nog aan beide kanten uitloopstukken van 50 cm. Die kan ik stroomloos maken om ongelukken te voorkomen.
De 3 stukken van 30 cm zitten aan een S88 bezetmelder.
Ik kan dus elk stukje naar wens schakelen, dus ook buiten de S88 module om.
Voor het programmeren via de LokProgrammer zet ik alle schakelaar naar 'live' en dan heb ik gewoon een stuk rails van 250 cm om de locs goed te kunnen inregelen.
De delen die naar live geschakeld zijn zitten via een diodebrug aan de rode draad om spanningverschil met de diodebrug van de S88 module te voorkomen. Dan klopt de meting met de 'echte' baan.

Klinkt misschien ingewikkeld, maar dat valt wel mee.

Zie hieronder de foto's van het programmeerspoor in volle lengte. De beide uiteinden van 50 cm kan ik omklappen. Die zitten via aan scharnier vast.
Heb niet altijd de volle lengte nodig om te programmeren en is wat makkelijker op te bergen.



Het schakelpaneeltje met de labeltjes en de Railpro Hippel om de meting mee te doen.



In iTrain een apart tabblad gemaakt met het programmeer- en snelheidsmeetspoor. Daarna de bezetmelders aangemaakt en aan de meting gehangen en de lengte van de blokken aangegeven.
Ik heb de lengtes aanghouden die genoemd worden in een instructievideo van Jeroen Balkema. Ik heb gekozen voor de meting met de centrale melder. Wat je ook kan zien aan de namen op de labeltjes.

Ik doe de meting voor beide richtingen. Dat duurt langer, maar dan heb je wel een zuivere meting.
De loc rijdt dan 2 x 28 maal heen en weer.
Maar je hoeft er niet bij de blijven... tijd voor koffie.  (y)

De Hippel rijdt in grootspoor maximaal 32 km/h. Dat heb ik dus ook zo geprogrammeerd in de decoder. (= aparte studie  ;D)
En als ik het goed heb gedaan, meet iTrain dat dus ook in stap 28. Nou ja, in zijn achteruit, 0,2 km/h verschil.... ik doe het ervoor!



Daarna de Hippel op de baan gezet om te kijken of dat alles goed is ingeregeld en ingemeten. Nou ik ben tevreden!!!

Die PIKO Meetwagen is trouwens ook weer zo'n handig hulpje.
Hij meet de snelheid op de baan, maar daarnaast ook het hellingspercentage, de verkanting in % en de afstand in cm.
Ik heb de blokken en de (bezet- en stop)secties van de baan er mee ingemeten en dat is verrekte handig.
En er zit een appje bij zodat je op je telefoon of tablet de waarden kan meelezen en kan resetten.
Gemak dient de mens (en de treinhobbyist).



En dan nog even een paar testrondjes op de baan en door het schaduwstation... let op de 4e wagon... mag natuurlijk niet ontbreken!!!  ;)



Zo, en nu aan de verfrissing. Ik zit buiten met mijn laptop en het is 35 graden in de schaduw.
Dus voorlopig even niet in de treinenkamer bezig.
Het wordt vanzelf weer koeler.

mvg,
Ad

Ontkoppel je hersens op tijd!