Google+
Doel:€250.00
Donaties:€185.75

Per saldo:€-64.25

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 23-05-2017
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Update: baan in de tropen door phdirk
Vandaag om 16:21:45
Combe Halt, Brits smalspoor door Sven
Vandaag om 16:15:52
Controleren printplaatje Fleischmann BR81 door wob
Vandaag om 16:12:56
Kijken, Spelen, Leren ... en Maken! - 2017 door Hans van de Burgt
Vandaag om 16:07:24
Toon hier je nieuwe (model) spooraanwinst(en)... door prutser
Vandaag om 15:55:15
Maatschets van een simpel bruggetje door Paul de Goede
Vandaag om 15:47:05
ESU loksound NS3700, sound file verkrijgbaar? door Mark1979
Vandaag om 15:07:53
Ik wil de Z21 Start aan de 10764 koppelen en hiermee de rails voeden. door santerdam
Vandaag om 15:00:59
BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338 door Johnnytrein
Vandaag om 14:13:29
Sporen naar het Verleden 2017 door Rondje_HO
Vandaag om 14:12:27
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door nkob
Vandaag om 13:54:29
Zwaarste trafo voor Marklin digitaal door laurent
Vandaag om 13:41:24
Overlijden Patrick Boer. door Joep-1851
Vandaag om 13:32:53
BNLS Baanbreker - Raamsdonk, in schaal 0, en verder alles wat er op rijdt. door peterha
Vandaag om 13:06:41
Gegevens gezocht over een AKI in de lijn Haarlem -Leiden bij Warmond door Peter Kleton
Vandaag om 12:34:39
Het meest Noordelijk station door 3dscaleworks
Vandaag om 12:27:35
Westlandbaan door Tulpendaal
Vandaag om 12:19:38
BMB 00-modulebaan, Algemeen. door Suchet
Vandaag om 12:19:17
Roco 1632 HSL zwartwit geblokt door prutser
Vandaag om 12:13:15
Spoorwachtershuisje of elektriciteitshuisje? door MOVisser
Vandaag om 11:36:10
Hoekse Lijn, fotodraadje v/d afbraak & wederopbouw door Kees Hoeks
Vandaag om 11:20:00
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:03:52
Hoeveel Marklin 1126'en zijn er op dit forum? door Martijn1974
Vandaag om 09:57:57
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rondje_HO
Vandaag om 09:50:58
Vraag over Märklin Sm24 Flachwagen door Sander Fondse
Vandaag om 09:22:07
Saint Tourbière, een Franse enkelsporige lijn door de Ardeche door Daniels
Vandaag om 08:47:22
Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw door Ad Cleijsen
Vandaag om 08:34:19
Stoptrein Ede-Wageningen, ontspoord om ongeluk te voorkomen. door Thom
Vandaag om 00:29:13
Raadplaatje door GerardvV
24 mei 2017, 23:53:32
Soundfile Ree models 231 stoomloc weg uit decoder door ingenium
24 mei 2017, 23:06:32
  

Auteur Topic: Dubbele keerdriehoek digitaal aansluiten  (gelezen 1757 keer)

Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 845
Dubbele keerdriehoek digitaal aansluiten
« Gepost op: 17 februari 2017, 07:21:26 »
Mede forumleden,

Tot voor kort had ik een analoog systeem, nu ben ik overgestapt naar een digitaal systeem.

Ik wil in mijn baan een dubbele keerdriehoek opnemen zodat ik daarmee treinen op een enkelsporige baan van rijrichting kan doen wijzigen.
Ik noem dit deel een keertraject. Dit traject is als 1 blok lang genoeg voor de langste trein die op mijn baan voorkomt.

Voor het digitaal ompolen van dit traject zie ik van Fleischmann/Roco deze unit:



Is deze unit geschikt voor de situatie die ik wil aanleggen? Graag jullie advies, een andere unit is mij ook goed, hoewel ik wel een FLM fan ben. Zelf iets gaan fabrieken zie ik niet zitten, ben dus op zoek naar een kant-en-klare oplossing.

Layout Fleischmann retro baan.
De polariteit van de gehele baan is gelijk, de verschillende kleuren geven de verschillende functies aan. Alleen het gele keertraject moet geïsoleerd worden vanwege de keerdriehoeken.
(de sporen van de lokloods zijn overigens ook geïsoleerd, maar vallen nu even buiten beschouwing).


Treinbewegingen A en B:


Treinbewegingen C en D:




« Laatst bewerkt op: 17 februari 2017, 07:27:43 door Hans Grasmaijer »
Mvg,
Hans

Fleischmann retro bahn

Mijn youtube kanaal:
https://www.youtube.com/channel/UCcLNTDi4If4Tc0iLZvCzhfA

VAM65

  • Elke laatste donderdag van de maand gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 3a/3b" te drukken
  • Offline Offline
  • Berichten: 1558
  • Nederland 3a/3b
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: Dubbele keerdriehoek digitaal aansluiten
« Reactie #1 Gepost op: 17 februari 2017, 08:27:45 »
Ik ken de Roco niet. Hij zal ongetwijfeld goed werken. Persoonlijk zou ik voor de Lenz LK-200 gaan. Die is namelijk een stuk goedkoper, en werkt op onze clubbaan uitstekend!. Je moet met jouw plan alleen er wel rekening mee houden dat je niet meer dan 1 loc tegelijk in de gele sectie laat rijden. Anders krijg je alsnog sluiting. Ook dat gebeurt op onze clubbaan nog wel eens  ;).
« Laatst bewerkt op: 17 februari 2017, 08:30:30 door VAM65 »

Timo

  • Offline Offline
  • Berichten: 3085
Re: Dubbele keerdriehoek digitaal aansluiten
« Reactie #2 Gepost op: 17 februari 2017, 09:53:52 »
Hoi Hans,

Die van Roco zou ongetwijfeld wel werken maar ik vind hem flink duur. Ik zou naar een alternatief van Lenz of Digikeijs kijken ofzo.

Daarnaast zit ik naar de baan te kijken en heb je eigenlijk 3 driehoeken. Je mist namelijk nog je locloods. Ook al zou je die mee kunnen laten schakelen zou ik dat zelf niet doen maar deze gelijk polen aan spoor 1, 2 en 3. Op deze manier kan je namelijk wel tegelijk van je locloods naar spoor 1/2/3 als dat je van hoofdbaan of rangeerbaan je keertraject in gaat.

Maar zolang er maar één trein tegelijk zich in het gehele gele blok bevind is dat op te lossen met een keerlusmodule. Een op basis van kortsluitdetectie is dan wel makkelijker dan een op basis van stroomdetectie door de 3 driehoeken.



Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 845
Re: Dubbele keerdriehoek digitaal aansluiten
« Reactie #3 Gepost op: 17 februari 2017, 10:16:40 »
@Timo en VAM65, hartelijk dank voor jullie reactie. Ik weet nu dat ik hiermee verder kan gaan.
Of het ROCO, LENZ of DIGIKEIJS wordt, kan je t.z.t lezen in m'n draadje.
« Laatst bewerkt op: 17 februari 2017, 10:20:29 door Hans Grasmaijer »
Mvg,
Hans

Fleischmann retro bahn

Mijn youtube kanaal:
https://www.youtube.com/channel/UCcLNTDi4If4Tc0iLZvCzhfA

P.Kramer

  • Offline Offline
  • Berichten: 463
    • Digitaalservice
Re: Dubbele keerdriehoek digitaal aansluiten
« Reactie #4 Gepost op: 17 februari 2017, 10:39:21 »
Maak wel een keuze tussen modules gebaseerd op kortsluit detektie en modules met contact railsen. De 2e is beter maar lastiger in te bouwen dan de eerste. Zeker zoals jij het wilt toepassen.
In principe wil je geen kortsluiting op je baan, hoe kort dan ook. Sommige dekoders gaan er probleemloos mee om, anderen willen weleens 'hikken'.
Peter Kramer

Digitaalservice.nl & Modelbaandigitaal

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 16130
Re: Dubbele keerdriehoek digitaal aansluiten
« Reactie #5 Gepost op: 17 februari 2017, 10:52:41 »
Dat debat kunnen we beter niet overnieuw voeren.
We hebben al eerder geconstateerd dat de Lenz LK200 weliswaar met kortsluitdetectie werkt, maar dat zo doet dat er geen nadelen aanzitten. Niks gehik. Alleen om die reden zou ik al voor de LK200 kiezen.
Je hebt ook niet veel keus. In driehoeken is het werken met andere vormen van detectie bijna niet te doen, omdat de treinen dan in zijn geheel in de secties moeten passen. Kan je net met een enkel lokje passeren.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Timo

  • Offline Offline
  • Berichten: 3085
Re: Dubbele keerdriehoek digitaal aansluiten
« Reactie #6 Gepost op: 17 februari 2017, 11:35:55 »
Je hebt ook niet veel keus. In driehoeken is het werken met andere vormen van detectie bijna niet te doen, omdat de treinen dan in zijn geheel in de secties moeten passen. Kan je net met een enkel lokje passeren.
Dat is onzin Henk. ;) Ja, het is lastiger omdat je met meerdere detectie stukken dezelfde actie wilt activeren op de keerlusschakeling. Maar in die detectiestukken hoeft natuurlijk niet de hele trein te passen. Het is wel iets krapper want (volgens mij, but correct me if I'm wrong) de hele trein moet tussen de detectie passen maar dan houd je niet maar een locje over.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 16130
Re: Dubbele keerdriehoek digitaal aansluiten
« Reactie #7 Gepost op: 17 februari 2017, 12:35:04 »
Dat lastste was ook figuurlijk bedoeld. Maar een keerdriehoek is meestal krapper dan een lus en dat maakt het plaatsen van detectiesecties lastig. Tussen die secties moet de hele trein passen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Timo

  • Offline Offline
  • Berichten: 3085
Re: Dubbele keerdriehoek digitaal aansluiten
« Reactie #8 Gepost op: 17 februari 2017, 13:19:47 »
Dat is zeker waar :) Gelukkig kan Hans dat opvangen door de drie hoeken samen te nemen waardoor het eigenlijk meer één grote lus wordt.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

P.Kramer

  • Offline Offline
  • Berichten: 463
    • Digitaalservice
Re: Dubbele keerdriehoek digitaal aansluiten
« Reactie #9 Gepost op: 17 februari 2017, 21:24:57 »
Beste Henk,
De LK200mag een prima module zijn maar ik zeg alleen wat hij moet overwegen.
Mijn ervaring met kortsluitdetektie is niet geweldig. (en ik heb er velen getest) Het kan 100 keer goed gaan maar dan ineens bij een lok met een bepaade dekoder gaat het mis.

Ik gebruik nu de keerluis module van http://www.modelspoorelektronica.nl/webshop/keerlus-1/ goed en goedkoop met detektie.  dus ja wel wat draden.
Peter Kramer

Digitaalservice.nl & Modelbaandigitaal

phdirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 864
Re: Dubbele keerdriehoek digitaal aansluiten
« Reactie #10 Gepost op: 17 februari 2017, 22:57:29 »
Hoi Hans,

In mijn nieuwe baan komen twee keerlussen en ik zal daar zeker keerlusschakelingen op basis van detectie in zetten en niet op basis van kortsluiting. Ik overweeg heel sterk de aanschaf van de Extreme Keerlusschakeling van Wim Ros (http://www.rosoft.info/xTreme-Keerlus.html). Die werkt in twee richtingen en je hebt dan ook meteen drie bezetmeldingen in je baanstukken.
Met beste groeten,

Dirk Meijer

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 16130
Re: Dubbele keerdriehoek digitaal aansluiten
« Reactie #11 Gepost op: 18 februari 2017, 09:15:19 »
Beste Henk,
De LK200mag een prima module zijn maar ik zeg alleen wat hij moet overwegen.

En ik zeg dat de door jou genoemde overwegingen niet op dezelfde manier opgaan vor de LK200. Voor die discussie beter onderstaand topic doorlezen en eventueel daar verder gaan.
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,61421.0.html

Mijns inziens is de LK200 ideaal voor deze situatie. Werken met stroomdetectie is onhandig bij driehoeken.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 845
Re: Dubbele keerdriehoek digitaal aansluiten
« Reactie #12 Gepost op: 20 februari 2017, 05:07:24 »
Heren,

Allen hartelijk dank voor de reacties.
Ik ben hierdoor wat meer te weten gekomen over de werking keerlusmodules.
Ik heb inmiddels ook wat BNLS draadjes gelezen over de principes van kortsluiting versus detectie. 
En nog eens de beschrijving van de FLM/ROCO module lezend, valt het mij nu op dat de module van FLM/ROCO kennelijk beide principes aan boord heeft.
Dat verklaart misschien de prijs, die aan de hoge kant schijnt te zijn.
Ik ga voor deze module, te meer daar ik de Z21 heb, ook uit de FLM/ROCO stal.
Mvg,
Hans

Fleischmann retro bahn

Mijn youtube kanaal:
https://www.youtube.com/channel/UCcLNTDi4If4Tc0iLZvCzhfA

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 16130
Re: Dubbele keerdriehoek digitaal aansluiten
« Reactie #13 Gepost op: 20 februari 2017, 05:51:03 »
Combineren van beide principes in één module bestaat niet Hans. De prijs van de module van Roco/Fleischmann wordt bepaald doordat er Roco/Fleischmann op staat. De module is gebaseerd op het kortsluitprincipe en is in dat genre niet erg modern. De Lenz LK200 kost de helft en is aanzienlijk beter, feitelijk zonder de nadelen van een module volgens het kortsluitprincipe.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 845
Re: Dubbele keerdriehoek digitaal aansluiten
« Reactie #14 Gepost op: 20 februari 2017, 06:12:19 »
Hoi Henk,

Een deel uit de beschrijving van de roco unit :

Basic functions of the module
The reverse loop module features several operating modes:

1 With additional sensor tracks installed, the module operates without any short circuits. The reverse
loop module detects the polarisation of the entering train and adjusts the polarity of the reversing
loop section accordingly before the train enters the loop.

2 Alternatively the module may be used with the common short circuit detection. This requires less
wiring however the burn-off on the wheels and the track is increased significantly.
 A mixed operation with sensor tracks and short circuit detection is available. In case a sensor track does not work properly due to contaminated or corroded tracks, the short circuit detection will pro- vide a correct operation at all times. The short circuit detection may be turned on/off with a jumper
inside the module.
 A reliable operation of the module is guaranteed at all times as two separate switching relais are
utilized. Even if a train bridges a disconnecting point when the system is switched on, the module will adjust to the correct polarization. In this case the loop section will be powered up with a slight delay to the main layout.

3  The module may be operated in analog layouts as well, utilizing an additional separate power supply. However, in analog operation no train must bridge a disconnecting point when the system is swit- ched on.

De gehele beschrijving, daar kwam ik net achter, staat in de BNLS Encyclopedie.
Mvg,
Hans

Fleischmann retro bahn

Mijn youtube kanaal:
https://www.youtube.com/channel/UCcLNTDi4If4Tc0iLZvCzhfA