Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 11:03:05
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
  

Auteur Topic: Modulebak, waar decoders plaatsen?  (gelezen 5041 keer)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Modulebak, waar decoders plaatsen?
« Reactie #15 Gepost op: 16 februari 2017, 22:17:53 »
Voor Gerard de eerste plaatjes van een laadje:




Met een sik

  • NS modellen wakkeren de hebberigheid aan
  • Offline Offline
  • Berichten: 815
  • mekkerend het leven door
Re: Modulebak, waar decoders plaatsen?
« Reactie #16 Gepost op: 16 februari 2017, 23:37:07 »
Dag Klaas,

Bedankt  (y), tof dat je dit nu al doet terwijl je ook nog heen en weer moest fietsen naar de Zeelandhallen. Overigens nogmaals veel genoegen daar.

Groet,

Gerard

WR

  • Gast
Re: Modulebak, waar decoders plaatsen?
« Reactie #17 Gepost op: 17 februari 2017, 10:46:01 »
Daniël

Je hebt zeer mooie modules gebouwt zie ik.
En die laden vind een mooie oplossing.

Ziitten deze bevestigd met railgeleiders (bv. van keuken lade)

Heb je alles inkl. pootbevesteging gebouwd van populieren triplex.
Of gebruik je ander matereaal en welke dikte,s.

Dit vraag ik om dat ik bezig ga met de bouw ervan.

Wesly

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Modulebak, waar decoders plaatsen?
« Reactie #18 Gepost op: 17 februari 2017, 19:46:44 »
@Wesly: Zo te zien is die van Daniël wel voorzien van railgeleiders. De bakken die daar bij Daniël op de tafel liggen zijn niet voorzien van lades. Persoonlijk zou ik dat ook niet doen op modules. Ik heb het zelf op de onderzijde (modules van peppelhout, afmetingen 600x1200x400mm, zie eventueel bouwdraadje voor meer info) Bij Ronald H heb ik bij één van de laatst keren alle benodigde trafo's, dimmers en connectoren op de achterzijde van de module gemaakt. Gewoon lekker op de juiste hoogte aan het knutselen.

Maar ik wordt altijd zeer blij van als ik het nette werk van Daniël zie...  (y) dat is weer een hele stap verder dan mijn prutswerk  ;D

Wat is trouwens de reden dat je alles in lades wil hebben? In principe hoef je er niet zo vaak bij  ::)

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

WR

  • Gast
Re: Modulebak, waar decoders plaatsen?
« Reactie #19 Gepost op: 17 februari 2017, 21:40:07 »
Ronald

Laden voor goede toegankelijkheid van de electronica.
Om zo min mogelijk onder de baan te hoeven werken bij het storing zoeken, bijbouwen,wijzigingen enz.

Ik kijk ook nog naar ander systeem, bv aan de voorzijde op de lijst; met daarvoor een afdek klepje.

Wesly

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Modulebak, waar decoders plaatsen?
« Reactie #20 Gepost op: 17 februari 2017, 22:06:25 »
Hoi Wesly,

Toch denk ik echt dat je daar een inschattingsfout maakt. Zo veel werk heb je niet aan het plaatsen van een module en meer dan 95% van de storingen die ik tegen ben gekomen is dat niet te wijten aan een module maar aan een kabel of aansluiting, onder de tafel... Dan ben je dus terug bij af en lig je als nog onder de tafel te klooien waar je nu langere draden heb die dichter bij elkaar uit komen wat het alleen maar lastiger maakt ::)

Naast dat het überhaupt installeren in een lade / concentreren op een plaats al meer werk is om alle draden daarheen te brengen. Tijd die je als nog onder de tafel zit... ::)

Dus ja, ik mis de handigheid  ;D


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Modulebak, waar decoders plaatsen?
« Reactie #21 Gepost op: 17 februari 2017, 22:11:31 »
Voor de modulespoorbanen van onze vereniging zijn we ook aan het nadenken over een oplossing voor dit "probleem" Een idee waar we mee bezig zijn is om de elektronica te monteren op een scharnierende klep aan de onderkant van de module. Als je de klep naar beneden laat draaien  kan je er gewoon plat op je gat voor gaan zitten en heb je alles recht voor je in plaats van boven je hoofd. Het plaatje laat het idee schematisch zien.


Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Modulebak, waar decoders plaatsen?
« Reactie #22 Gepost op: 17 februari 2017, 22:15:36 »
Kijk, dat lijkt me een veel nuttigere oplossing. Ook al kan je, als je niet onmeunig verschrikkelijk veel modules onder hetzelfde stuk hoeft te plaatsen, natuurlijk ook de module tegen de zijbalk zetten en heb je nagenoeg hetzelfde effect.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Modulebak, waar decoders plaatsen?
« Reactie #23 Gepost op: 17 februari 2017, 22:31:27 »
De elektronicamodules tegen de zijbalk zetten in naar mijn ervaring echt onhandig. Je zit toch nog boven je hoofd te werken op een plek waar je slecht zicht hebt op wat je aan het doen bent. Met die klep breng je de spullen op een plek waar je er recht tegenaan kan kijken.

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Modulebak, waar decoders plaatsen?
« Reactie #24 Gepost op: 17 februari 2017, 22:38:00 »
Dat is waar. Maar zoals ik al zei, ik vind zelden een storing bij de modules ::) En de bekabeling en distributie zit dan nog boven je hoofd.

Ook wel afhankelijk van hoe hoog de zijkanten zijn. Zijn ze maar 10cm dan is dat al best lastig om ze te monteren ja.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Daniels

  • Offline Offline
  • Berichten: 777
Re: Modulebak, waar decoders plaatsen?
« Reactie #25 Gepost op: 17 februari 2017, 22:42:15 »
@wesly

Mijn bakken zijn gemaakt van 18mm populieren, de poothouders van 18mm berken, dat is harder en steviger en meer geschikt.

Morgen en overmorgen zit ik op rail op de stand van picommit een modulebaan te bedraden samen met een forumgenoot. Mocht je willen kijken dan heb ik ongeveer zo'n zelfde bak bij me.

@Ronald, dankjewel. Ik heb het zo gebouwd omdat mijn baan meegaat naar beurzen en ook welleens als demo wordt ingezet.

@klaas, MarcoEB, heeft zo'n uitklapsysteem gemaakt op zijn trambaan.




Terug te vinden in het topic "het ontstaan van trammeldt"

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Modulebak, waar decoders plaatsen?
« Reactie #26 Gepost op: 17 februari 2017, 23:14:20 »
Zo iets bedoel ik, maar ik zou het andersom doen. Zo te zien heeft hij de elektronica tegen de onderkant van de klep gemonteerd. Voor modules die meegaan naar beurzen zou ik het liever bovenop de klep monteren, dan is het beschermd tegen beschadiging bij transport

michel-zeeland

  • Offline Offline
  • Berichten: 29
Re: Modulebak, waar decoders plaatsen?
« Reactie #27 Gepost op: 18 februari 2017, 05:03:54 »
Hallo,

zoals Klaas al zei, zijn we inderdaad aan het experimenteren met het maken van lades en (demontabele) kleppen onder de modules. Zitten op de grond (of krukje) en werken aan een bak, welke op 130cm hoogte staat, is niet bevorderlijk voor de bloedsomloop in je armen. :-\

De meeste storingen komen pas naar boven, zodra de baan overeind staat en eigenlijk "live" is. Je kan moeilijk een module op een beurs er even van tussenuit plukken en op een tafel neerzetten....

Een ander voordeel, die ik nog niet voorbij zie komen is, dat de bodemplaat dan vrij is van printen. Dus later nog even een draad door de bovenplaat steken of een boom neerzetten, is bij het gebruik van la (en dus de afwezigheid van printen direct onder je module) eenvoudiger.

Ik zal proberen vanavond nog een foto te posten van een klep, welke ik onder onze modulebaan gemonteerd heb, waar alle printen gegroepeerd gemonteerd zitten. Zo kan je zittend op een stoeltje voor je werken, zonder dat je lome armen krijgt.

Zodra je de foto('s) ziet, zal je begrijpen, dat montage direct onder de bak geen optie is/was.

Een andere discussie zou je nog kunnen voeren over de type storingen, waarbij bij onze modulebaan de meeste storingen niet uit de bedrading of connectoren (meer) komen, maar juist vanuit de printen. Maar dat is volgens mij een andere discussie.

groeten,
Michel
Loconet, Rocrail, CAN, DMX, 2-rail H0, Stoom

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Modulebak, waar decoders plaatsen?
« Reactie #28 Gepost op: 18 februari 2017, 13:10:36 »
De meeste storingen komen pas naar boven, zodra de baan overeind staat en eigenlijk "live" is. Je kan moeilijk een module op een beurs er even van tussenuit plukken en op een tafel neerzetten....
Ligt er aan. Als het na het opbouwen bij de eerste testritten naar boven kwam ging de bak er gewoon weer tussenuit bij ons. En ook op de dag zelf, als er iets stuk was wat gefixt moest worden* en niet zo simpel was als een losgeschoten draadje ging de bak er toch echt uit. Maarja, dan zat het dus ook zelden bij de decoder...

Een ander voordeel, die ik nog niet voorbij zie komen is, dat de bodemplaat dan vrij is van printen. Dus later nog even een draad door de bovenplaat steken of een boom neerzetten, is bij het gebruik van la (en dus de afwezigheid van printen direct onder je module) eenvoudiger.
En je bekabeling dan? :angel:

Een andere discussie zou je nog kunnen voeren over de type storingen, waarbij bij onze modulebaan de meeste storingen niet uit de bedrading of connectoren (meer) komen, maar juist vanuit de printen. Maar dat is volgens mij een andere discussie.
Dat is waar. Ik heb alleen ervaring met een digitale baan en daar was zelden een decoder/module de storing. Meestvoorkomende storingen waren altijd (met opbouwen)
1) Verkeerd aangesloten draad door last minute wijziging (dommmm, nooit doen! ::)) of dat een situatie niet getest bleek
2) Draad ergens niet goed vast (niet goed geklemd, niet goed gesoldeerd)

Vandaar dat ik er dus zelf niet zo veel in zou zien. Verwacht je meer storing aan decoders/modules is een klep denk ik een mooie oplossing.


Timo

* En als het niet 100% moest dan was het jammer, was het weer iets voor thuis of iets voor de volgende morgen als je vroeg naar de beurs kwam. ;D
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Ad Cleijsen

  • Offline Offline
  • Berichten: 943
Re: Modulebak, waar decoders plaatsen?
« Reactie #29 Gepost op: 25 februari 2017, 12:16:29 »
@Klaas Zondervan,

Klaas, bedankt voor de tekening - het idee uitgewerkt.

Ik was/ben het ook zo van plan, maar vanuit mijn idee wordt het veel moeilijker. Wat weer wel, blijft is dat je onder tafel moet werken. Maar vraag me ook af - hoevaak is dat, in geval je dat goed overdenkt.

gr. Ad