Google+
Doel:€250.00
Donaties:€63.95

Per saldo:€-186.05

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-09-2017
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bavaria door MB6400
Vandaag om 02:19:25
Voorde dok door sdz1976
Vandaag om 00:48:03
Foto sloop NS 8817 gezocht door ingenium
Vandaag om 00:45:45
Marklin z-spoorbaantje in aanbouw door bink79
Vandaag om 00:36:57
Eurospoor 2017 door sdz1976
Vandaag om 00:34:42
's-Heer Heinkenspolder door bink79
Vandaag om 00:29:39
Rijkskantoor Kempensberg Groningen, hoe verdiepingen maken? door ingenium
Vandaag om 00:16:21
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:09:27
Welke uitvoering van de br57 heeft in Nederlandse dienst gereden? door hooidonk
20 september 2017, 23:41:16
BNLS-Module L'Esimé door T.Spat
20 september 2017, 23:37:51
Roco NS Hippel omnummeren door 5166
20 september 2017, 23:24:02
Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO. door NS264
20 september 2017, 23:13:41
3D/RM IG: Onshape - Wateringbury Railway Station door Hans van de Burgt
20 september 2017, 23:13:27
2-rail of 3-rail (was: wissel of gelijkstroom) door Rondje_HO
20 september 2017, 23:08:53
3D-printer / plotter: welke meest geschikt voor vakwerkbrug? door GertW
20 september 2017, 23:07:37
Opstelsporen onder of achter de tafel door wesly
20 september 2017, 23:03:01
Schakeling voor kleurkeuze leds door Menno
20 september 2017, 22:59:40
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
20 september 2017, 22:49:55
Ermehuizen anno 1974 door 1200blauw
20 september 2017, 22:43:26
BNLS-Module: "Bh0UB's" door Paul Bender
20 september 2017, 22:43:03
3D/RM-IG: Mitchell's hoekje door Hoontje
20 september 2017, 22:42:12
Eerste Hengelose Elektrische Locomotief ESS 3201 door Jojo
20 september 2017, 22:32:33
BNLS-module: "Grasland" door Hans van de Burgt
20 september 2017, 22:29:39
Raadplaatje door RedHeart
20 september 2017, 21:57:39
LGB baan: regelbare voeding 2A door Timo
20 september 2017, 21:47:13
BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338 door 44
20 september 2017, 21:39:49
Straatspoor voor Delft/ Westlandbaan door Tulpendaal
20 september 2017, 21:37:52
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door Patrick1975
20 september 2017, 21:24:45
Roßnitz door sdz1976
20 september 2017, 21:17:24
Trein door kapotte bovenleiding geraakt. door Thom
20 september 2017, 21:14:48
  

Auteur Topic: ETA 177 motor erg traag  (gelezen 1251 keer)

JohnT

  • Offline Offline
  • Berichten: 101
ETA 177 motor erg traag
« Gepost op: 12 februari 2017, 18:51:55 »
Beste forumbezoekers, ik heb onlangs genoemd model gekocht op een beurs, zo goed als nieuw in de doos met de losse onderdelen er nog bij, handrails e.d. Dit in goed vertrouwen echter de volgende dag bij het testen vond ik de motor wel erg traag lopen. Ik had gehoopt dat dit na het inbouwen van een decoder misschien beter zou worden maar niet dus. Door het ombouwen kan ik hem ook niet meer teruggeven aan de leverancier.

Iemand ervaring met dit probleem?

Of een idee voor een vervangende motor? Het gaat om het oude model van dit treinstel dus niet de digitaal voorbereide versie.

JohnT

Haradigi

  • Offline Offline
  • Berichten: 432
  • Meet (kijk, voel) & weet.
Re: ETA 177 motor erg traag
« Reactie #1 Gepost op: 12 februari 2017, 19:16:44 »
Hi John,

De loc liep dus op analoog traag.
Had je beter eerst kunnen kijken waarom ?
Mechanisme (tand-wormwielen), loopt dat wel goed en is het gesmeerd ?
Motor loshalen van de decoder en kijken of hij goed draait.

groet
Harald
« Laatst bewerkt op: 12 februari 2017, 19:19:09 door Haradigi »

Theo v Wijngaarden

  • Offline Offline
  • Berichten: 109
Re: ETA 177 motor erg traag
« Reactie #2 Gepost op: 12 februari 2017, 19:31:44 »
John,
Deze treinstelletjes van Lilliput rijden idd langzaam, dit was overigens de bedoeling van Lilliput om ze een beetje schaalsnelheid te geven, in werkelijkheid gingen ze nl. Ook niet hard, iets van 45/50 km maar. Je zal wel horen dat het motorje op zich best toeren maakt
Dus het heeft mede te maken met een behoorlijk vertragende overbrenging.
Er kan natuurlijk ook iets aan het motortje mankeren, ( er zit een waardeloos motortje in)
Maar dat kan ik hier vandaan niet beoordelen, gezien de leeftijd van het geheel niet vreemd, het is mogelijk dat het al 20 jaar stil in de doos zit, en rust roest.
Dus op een beurs zoiets toch maar proefdraaien voor aankoop.

Mvg Theo
« Laatst bewerkt op: 13 februari 2017, 16:57:12 door 44. Reden: Irrelevante opmerking verwijderd »

JohnT

  • Offline Offline
  • Berichten: 101
Re: ETA 177 motor erg traag
« Reactie #3 Gepost op: 13 februari 2017, 09:25:21 »
Bedankt voor de reacties. Het motortje loopt vrij in de hand best wel goed. De vertraging komt dan wel overeen met de schaalsnelheid maar ten opzichte van ander materieel wil je ook wel is harder kunnen.

Maar wat ever, ik heb inmiddels een deel van de oorzaak kunnen vinden. Slipbandjes, één ontbreekt en de ander is teveel uitgelubbert. Denk dat het wiel in het bandje ronddraait. Eerst maar is een onderhoudsbeurt geven. Iemand een idee hoe je het motordraaistel uit elkaar haalt? Dit staat niet in de handleiding namelijk.

JohnT

JohnT

  • Offline Offline
  • Berichten: 101
Re: ETA 177 motor erg traag
« Reactie #4 Gepost op: 14 februari 2017, 19:19:38 »
Inmiddels weer wat verder. Omdat het stel dus best wel oud is heb ik de draaistellen er uitgehaald voor onderhoud. Vet was helemaal uitgedroogd, schoongemaakt en vervangen voor nieuw vet.

Verder waren er aan één kant de stroomafnemers boven op de wielen gedrukt (dubbel gevouwen) waardoor deze als rem werkte, deze horen aan de binnenkant tegen de wielen aan te liggen. Als laatste heb ik het BEMF gebeuren in de decoder uitgeschakeld, met rijd het model erg soepel maar toch nog te langzaam. Met uitgeschakelde BEMF kan ik het model met Koploper op 50 Kmh ijken.

JohnT

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1250
Re: ETA 177 motor erg traag
« Reactie #5 Gepost op: 14 februari 2017, 20:59:35 »
Die snelheid is redelijk conform de originele KPEV levering. Maximum was 60, maar de bedrijfssnelheid op basis waarvan de reikwijdte bepaald werd is de 50 die je in Koploper ziet. Later zijn er zwaardere accus in gezet en werd de topsnelheid verhoogd naar 70

Om de snelheden in context te plaatsen:
Een gemiddelde sneltrein locomotief had in die tijd een topsnelheid van 110 km/h, bij uitzondering 120 km/h
Op lokaalspoor, waar deze treinstellen hoofdzakelijk werden ingezet lag de snelheid ruim de helft lager, een T3 ging niet harder dan 40

JohnT

  • Offline Offline
  • Berichten: 101
Re: ETA 177 motor erg traag
« Reactie #6 Gepost op: 17 februari 2017, 15:11:08 »
Inmiddels ben ik wel tevreden met het resultaat. Uiteindelijk allemaal mechanische problemen die je niet verwacht. Nog een ontbrekend trapje gemaakt en het model kan de baan op.


JohnT

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2779
Re: ETA 177 motor erg traag
« Reactie #7 Gepost op: 17 februari 2017, 21:50:31 »
Heb het altijd wel een leuk treinstel gevonden!  :laugh:

JohnT

  • Offline Offline
  • Berichten: 101
Re: ETA 177 motor erg traag
« Reactie #8 Gepost op: 18 februari 2017, 09:07:54 »
Nou ik heb er wel is naar gekeken maar nooit met een blik van die moet ik hebben. Maar op genoemde beurs kon ik hem voor de gevraagde prijs niet laten liggen.

JohnT