Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
Vandaag om 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
Vandaag om 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
Vandaag om 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door mamory
Vandaag om 21:13:06
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Menno
Vandaag om 20:58:29
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:52:48
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 20:43:38
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
  

Auteur Topic: Digikeijs DR 4018, hoe in te stellen?  (gelezen 9981 keer)

jantje74

  • Offline Offline
  • Berichten: 24
Digikeijs DR 4018, hoe in te stellen?
« Gepost op: 04 februari 2017, 10:23:03 »
Hallo,
Ik ben nog maar een leek in het digitale gebeuren maar het is wel mooier dan analoog rijden met je trein.
Maar ik heb ook een probleem ik heb een wisseldecoder aangeschaft een Digikeijs DR 4018 mijn vraag hierover is hoe moet ik nu beginnen met het instellen?
Ik heb een Z21 als centrale met router. De voeding aansluiten is geen probleem alleen het programmeren van je decoder en de wissels aansluiten.

Mvrgr,
Jan de Bont
« Laatst bewerkt op: 06 februari 2017, 13:59:24 door Bert van Gelder. Reden: Titel »

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6129
  • ***
Re: Aansluiten Digikeijs DR 4018
« Reactie #1 Gepost op: 04 februari 2017, 10:42:22 »
Zoekfunctie op: DR4018
Door gebruiker: Karst Drenth

daar vind je alle mogelijke info door de bedenker van deze decoder ;).
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

RobiN TeunisseN

  • Lui? Nee hoor, maar ik rust graag uit na treinwerk!
  • Offline Offline
  • Berichten: 42
  • N-schaal digitale bestuurder 55+
Re: Aansluiten Digikeijs DR 4018
« Reactie #2 Gepost op: 04 februari 2017, 15:07:41 »
Aansluiten en bedienen via z21 is een eitje. Als je de handleiding maar hebt en deze eerst goed doorleest.
Ik stuur zelf ook mijn wissels en ontkoppelrailen aan met de DR4018. Dus als je nog vragen hebt, mag je me altijd een bericht sturen.

Veel digitaal rijplezier.
Lui? Nee hoor, maar ik rust graag uit na treinwerk!

jantje74

  • Offline Offline
  • Berichten: 24
Re: Aansluiten Digikeijs DR 4018
« Reactie #3 Gepost op: 06 februari 2017, 07:41:42 »
Hallo,
Ik kom er niet uit om de decoder goed te laten werken. Ik heb een wissel aangesloten maar die werkt niet ik hoor als ik hem bedien alleen brommen.
Ik heb het wissel aangesloten op het normale schakelkastje en dan werkt het wissel wel. En hoe sluit je nu een tweede wissel aan?

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 7805
Re: Aansluiten Digikeijs DR 4018
« Reactie #4 Gepost op: 06 februari 2017, 12:57:05 »
Hoe je de wissels aansluit vindt je op blz 32 van de handleiding.
En ik neem aan dat je preset 0 gekozen hebt in CV47. Kan in de handleiding niet terugvinden wat de default preset is.
Gr.
Eric

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1843
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: Aansluiten Digikeijs DR 4018
« Reactie #5 Gepost op: 06 februari 2017, 13:55:59 »
De default instelling van de DR4018 is preset 0 (wisseldecoder voor 8 wissels).

Nieuw uit de doos is hij dus ingesteld als wisseldecoder in DCC formaat.

Maar... Als hij niet meer "nieuw" in de doos zat (bijvoorbeeld tweedehands via Ebay/Marktplaats/Beurs) dan is het zeker raadzaam om de decoder eerst weer mbv POM op preset 0 te zetten via CV47 = 0, dan weet je zeker dat de DR4018 weer terug staat in zijn originele instellingen.

Aansluitschema wissels (zoals Eric hierboven ook zegt, zie blz 32 van de handleiding):

         


Aansluitschema DR4018:

         


« Laatst bewerkt op: 06 februari 2017, 14:38:48 door Bert_Apd. Reden: Aansluitschema\'s toegevoegd »

rudie

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 4
Re: Digikeijs DR 4018, hoe in te stellen?
« Reactie #6 Gepost op: 06 februari 2017, 16:14:17 »
Vraag over dr 4018 wel ze achter elkaar zetten dus van 1/8 van van 9/16 dus 4 decoders  het gaat dan via koploper op de pc waar kan ik dat vinden om dat te doen er wordt wil gesproken ga naar blz 32 maar nog is daar een grote vraag????.

wie kan mij daar verder in helpen om er achter te komen.

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 7805
Re: Digikeijs DR 4018, hoe in te stellen?
« Reactie #7 Gepost op: 06 februari 2017, 19:17:58 »
Rudie, zou het een idee zijn als je leestekens gebruikt en nieuwe zinnen met een hoofdletter. Maakt je bericht een stuk leesbaarder  :angel:

Het eerste gedeelte is nog enigszins te ontcijferen. Blijkbaar heb je 4 decoders? Dan geef je ze opeenvolgende adressen zodat elke decoder 8 wissels kan adresseren.
Hoe? Dat vindt je in de handleiding  8) Gewoon doen wat daar staat.
Blz. 32 geeft aan hoe je 8 wissels op de decoder kan aansluiten  (y) Wat is daar voor grote vraag over? Plaatje lijkt me duidelijk genoeg.

En in koploper maak je bij digitale onderdelen 8 wisseldecoders aan om de 32 wissels te kunnen gebruiken.
Gr.
Eric

rudie

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 4
Re: Digikeijs DR 4018, hoe in te stellen?
« Reactie #8 Gepost op: 10 februari 2017, 14:32:35 »
De vraag is hoe kan ik de decoders achter elkaar zetten dus 4 x.
Via pc , daar gebruik ik koploper bij.
Dus wel ze van 1/8 te schakelen maar ook van 9/16 te schakelen enz.
Waar kan ik dat vinden NIET OP BLZ 32.
Maar dan wel het wordt nergens over geschreven en ook net in de bijlagen.

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 7805
Re: Digikeijs DR 4018, hoe in te stellen?
« Reactie #9 Gepost op: 10 februari 2017, 15:45:29 »
Wat ik al schrijf.
Je moet ze alle 4 een eigen adres geven zodat de eerste wissesl 1-8 bedient, de volgende wissels 9-16. etc
Hoe je dat doet staat in de handleiding. Maar niet op blz 32 daar wordt alleen aangegeven hoe je ze fysiek aansluit.
Maar aangezien er nog 31  blz. voor staan vindt je het daar ergens  (y) Oftewel op blz 5.
En dat heeft verder niets met koploper te maken. Daar kies je alleen maar de adressen die je in de DR4018's geprogrammeerd hebt. Eerst zorgen dat je de decoders goed ingesteld hebt.
« Laatst bewerkt op: 10 februari 2017, 15:48:28 door Remunj »
Gr.
Eric

elroy15

  • Offline Offline
  • Berichten: 52
Re: Digikeijs DR 4018, hoe in te stellen?
« Reactie #10 Gepost op: 10 februari 2017, 19:18:52 »
Beste Jan.

Ben je er al uit.
Anders zal ik je verder helpen.

Mvg,
Wout

Keessap

  • Offline Offline
  • Berichten: 22
Re: Digikeijs DR 4018, hoe in te stellen?
« Reactie #11 Gepost op: 20 maart 2017, 21:52:52 »
Jammer dat deze discussie je in raadsels en vertwijfeling achterlaat.
Ik word er niet wijzer van.

Ik heb hetzelfde probleem, maar met 1 DR4018 die in koploper wil definiëren.
Ik heb Multimaus. De DR4015 met de POM methode gereset. Het adres is dan 1 (om in jullie trant te blijven blz 36).
De wissels werken goed vanaf Multimaus controller. Wanneer ik de wissels in Koploper definieer gaat het mis.
In koploper "digitale onderdelen" kun je kiezen tussen een wissel decoder met 2, 4 of 6 wissels. Ik kies voor 4 wissels
Ik kies natuurlijk adres 1 zoals in mijn Multimaus controler. Ik krijg dan wissel 5-8 beschikbaar.
Ga naar mijn baanoverzicht en geef de wissels nummer 5 en 6.
Alles opgeslagen en dan proberen.... NIETS... De wissels reageren niet.
Leg mij eens uit wat ik fout doe??


Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Digikeijs DR 4018, hoe in te stellen?
« Reactie #12 Gepost op: 20 maart 2017, 23:14:36 »
Goed, helemaal los van het merk of type decoder.

In koploper maak je wisseladressen aan en dat doe per 2 per 4 of per 6,

Het eenvoudigste is om het per 4 te doen

Het gaat dus om het aanmaken van wisseladressen die je aan een wissel kan toekennen in je baanoverzicht.

Adres 0 geeft de adressen 1 t/m 4
Adres 1 geeft de adressen 5 t/m 8

En als de decoder 8 wisseladresen groot is dan is 2 x 4 = 8

Adres 2 geeft de adressen 9 t/m 12
Adres 3 geeft de adressen 13 t/m 16 enz. enz.

Nu moet je alleen zorgen dat het wissel symbool wat je in je sporenplan tekening met adres 1 bedien ook aansluit op de decoder met de uitgang die op adres 1 reageert.

Het is allemaal geen raket wetenschap, het is een kwestie van 1 +1 =
Gewoon doen wat er staat, en niet iedere keer zelf het buskruit uitvinden.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Digikeijs DR 4018, hoe in te stellen?
« Reactie #13 Gepost op: 21 maart 2017, 11:13:50 »
@Keessap, beetje gek dat het je in raadsels achter laat. Maar goed, als je met de Multimuis gewoon een wissel kunt schakelen is dat deel (dus decoder en muis) in orde. Je probleem zit hem dus echt puur in het gebruik van Koploper ;)


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1843
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: Digikeijs DR 4018, hoe in te stellen?
« Reactie #14 Gepost op: 21 maart 2017, 15:11:21 »
Hallo eenieder met DR4018/Koploper instel-problemen...

Ik begrijp nu dat het probleem mogelijk niet in het aansluiten zelf en instellen van het (eerste) wisseladres van de DR4018 zit maar in de wijze waarop je de koppeling tussen Koploper-definities en de betreffende DR4018 tot stand brengt...

En dat vind je noch op bladzijde 32 van de DR4018-handleiding, noch op bladzijde 32 van de Koploper-handleiding... 
Verwarring alom? :-\

Misschien helpt het met de uitleg bij onderstaand voorbeeld, dat ik zelf heb gebruikt om de koppeling Koploper --> DR5000 --> DR4018 (en tevens het instellen van de betreffende wisseladressen) uit te testen.

  1. Definieer in Koploper (via > Algemeen > Nieuwe database) een nieuwe database met bijvoorbeeld de naam "DR4018-test". Zie voor de daarvoor benodigde definities de handleiding van Koploper en/of de handleiding van de betreffende centrale.
In onderstaand voorbeeld zijn de definities voor de Digikeijs DR5000 centrale via USB gebruikt.

         

Controleer na het voltooien van de nieuwe database of de verbinding met centrale tot stand komt door op het groene "spiegelei" linksboven te klikken. Verbreek daarna de verbinding met de centrale weer door op het rode "spiegelei" te klikken.


  2. Definieer in Koploper (via > Onderhouden > Baan definities > Digitale onderdelen) een willekeurig aantal wisseldecoders. 
Zelf heb ik meteen een ruim aantal van 60 stuks genomen, dan heb ik voorlopig voldoende wisseladressen beschikbaar: 240 stuks...  ;)

         


  3. Teken daarna een "Test-Baanontwerp" (via > Onderhouden > Baan definities > Baanontwerp) door een aantal (losse) wissels naar het het ontwerp te slepen. Zelf heb ik twee rijtjes van acht wissels genomen, die ik de wisseladressen 1 t/m 16 zal geven (dus precies twee DR4018's) nog twee losse wissels eronder die voor mijn specifieke test het wisseladres 17 en 41 zullen krijgen.

           

De cijfers onder de getekende wissels zijn de beginnummers van de wisselreeksen die ik handmatig via de Koploper "Tekst"-functie heb toegevoegd, de werkelijke wisseladressen (die na het tekenen nog steeds op 0 staan) moeten nog worden opgegeven, zie hieronder.

 
  4. Ken door "rechts-klikken" op het betreffende wissel via Wisseleigenschappen de betreffende wisselnummers (= wisseladressen)  toe, in mijn voorbeeld dus 1 t/m 8, 9 t/m 16, 17 en 41:

         

LET OP: Sluit elke keer nadat je een wisselnummer hebt ingevoerd de wijziging af met het klikken op het groene OK-vinkje.

         

NB: Je kunt de wisselnummers uiteraard ook inbrengen/wijzigen via de TOOL "Wissel eigenschappen".


  5. Wanneer alle wissels hun wisselnummer hebben gekregen kun je het onderhouden/tekenen van het baanontwerp afsluiten door op het rode kruisje rechtsboven te klikken. Op de vraag of je de wijzigingen wilt wegschrijven kies je natuurlijk voor JA.


  6. Activeer nu de communicatie met de centrale door op het groene "spiegelei" te klikken.
Vervolgens kun je nu de wissels op het baanontwerp schakelen door met de muis op het betreffende wissel te klikken. De betreffende wissel aan de DR4018 zal dan netjes omschakelen.
Ook kun je via deze wissels aan elke DR4018 zonodig een "eerste wisseladres" toekennen door het PROGRAM-knopje op de DR4018 in te drukken (het rode ledje gaat aan) en vervolgens het wissel met het gewenste begin-adres (1, 9, 17 enz) te schakelen (het rode ledje gaat weer uit).

         


Als je het voor elkaar hebt gekregen om de wissels via je aangesloten DR4018's op deze wijze te schakelen dan weet je zeker dat de verbinding tussen Koploper en de DR4018's correct tot stand is gebracht. Zonodig kun je natuurlijk de door mij gebruikte wisseladressen aanpassen naar je eigen behoeftes, je kunt op die manier op eenvoudige wijze alle aangesloten DR4018's met hun wissels allemaal uittesten.

Werkt alles via deze "test-database" naar behoren, dan kun je weer terugkeren naar je eigen database (met je eigen echte baanontwerp) om daar verder mee te testen. Je weet nu in ieder geval dat de DR4018's goed zijn ingesteld en zijn te schakelen via Koploper.

Mogelijk dat deze "beginners"-methode handig is om je eerste ervaringen op te doen met het gebruik van wissels op de DR4018 in combinatie met Koploper. Je kunt deze "test-database" eventueel ook later nog eens gebruiken als extra "schakelpaneel"...

Maar ik denk dat ervaren Koploper-gebruikers wel betere methodes kennen...   ::)

Mocht ik als niet Koploper-gebruiker onjuistheden hebben geschreven, dan hoor ik dat graag van jullie.

Groeten,
Bert
« Laatst bewerkt op: 22 maart 2017, 10:46:45 door Bert_Apd. Reden: kleine aanvullingen »