Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

19 Toen door defender
Vandaag om 18:12:54
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door Frank 123
Vandaag om 17:50:26
Piko lok digitaal rijdt direct weg door bellejt
Vandaag om 17:48:47
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 17:45:39
Al mijn goede ideeën... door maartenvdb
Vandaag om 17:22:59
Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 17:18:39
Aachenau West door Montanbahn
Vandaag om 16:32:57
Gewoon wat busfoto's door mass am see
Vandaag om 16:27:11
diorama, voor lange treinen. door Wim Vink
Vandaag om 16:12:37
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ronald Halma
Vandaag om 15:58:27
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bask185
Vandaag om 15:50:37
Station Roodeschool door Ronald Halma
Vandaag om 14:40:57
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Hans Reints
Vandaag om 14:34:08
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 14:24:44
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:14:55
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:07:41
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door MartinRT
Vandaag om 13:20:45
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 12:57:17
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door AlbertG
Vandaag om 12:10:11
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:20:49
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door RBlok
Vandaag om 10:23:55
20 en 21 april MobExpo door Ronald Halma
Vandaag om 10:14:31
Cranicher Altbahn door Eric v C
Vandaag om 10:09:34
Pfarrerwinkel bahn door Eric v C
Vandaag om 09:59:38
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door 3dbuildr
Vandaag om 09:55:45
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
Vandaag om 09:45:09
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door spoorijzer
Vandaag om 09:35:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 09:33:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door T.Spat
24 april 2024, 22:37:28
  

Auteur Topic: Verschil tussen condensator en commerciële Powerpack (alle fabrikanten)  (gelezen 13010 keer)

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7848
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Een condensator van een paar honderd Ohm kost bijna niks, maar een energiecondensator van de modelspoorfabrikanten kost ca €35. Als ik op een Zimo MX621 een stroombuffer wil aansluiten, waarom zou ik kiezen voor een dure oplossing, zoals bijvoorbeeld deze van Uhlenbrock? Die ziet er op de tekening gewoon uit als een condensator.
« Laatst bewerkt op: 29 januari 2017, 11:43:02 door Reinout van Rees. Reden: [ gestript »
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

sdz1976

  • Offline Offline
  • Berichten: 2216
  • ovmv.be
    • ovmv.be
Re: Verschil tussen condensator en commeriele Powerpack (alle fabrikanten)
« Reactie #1 Gepost op: 29 januari 2017, 11:35:47 »
Der zit blijkbaar toch nog wat meer elektronica aan

Grtz,

samuel.
Creatieve mensen hebben geen rommel.
Ze hebben overal ideeën liggen.

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 7816
Re: Verschil tussen condensator en commerciële Powerpack (alle fabrikanten)
« Reactie #2 Gepost op: 29 januari 2017, 12:10:34 »
Een condensator van een paar honderd Ohm kost bijna niks,
Dat is niet zo gek want die bestaan ook niet  ::) :D
Een condensator geef je aan in nF, uF of F.
Een weerstand geef je aan in Ohm

Maar wat Samuel schrijft. Setjes van bv ESU zijn iets meer dan een condensator. Er zit ook nog een schakelingetje op om het laden te regelen.
Gr.
Eric

henk

  • Online Online
  • Berichten: 21676
Re: Verschil tussen condensator en commerciële Powerpack (alle fabrikanten)
« Reactie #3 Gepost op: 29 januari 2017, 12:18:25 »
Normaal is zo'n bouwsteentje van de decoderfabrikanten voorzien van goldcaps. Dat type condensator is veel effectiever dan elco's. Bij gelijke omvang is de capaciteit van een goldcap gemakkelijk honderden keren groter dan van een elco. Maar er is aanvullende elektronica nodig om ze kunnen gebruiken. Bijvoorbeeld omdat goldcaps nooit onder een hogere spanning dan 5,5 volt werken.

Nu weet ik niet of deze Uhlenbrock ook goldcaps heeft. Lees ik niks over in de beschrijving. Wel lees ik daar dat het dingetje tussen stroomafname en decodervoeding (blauw en gnd) moet worden aangesloten. Dat zou betekenen dat het dingetje soort van universeel zou zijn.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Verschil tussen condensator en commerciële Powerpack (alle fabrikanten)
« Reactie #4 Gepost op: 29 januari 2017, 12:23:15 »
Citaat van: Sven
Een condensator van een paar honderd Ohm kost bijna niks, maar een energiecondensator...
Daarom juist... het is geen gewone condensator van een paar microfarad maar een supercondensator of goldcap. Dat is heel wat anders...
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7848
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Verschil tussen condensator en commerciële Powerpack (alle fabrikanten)
« Reactie #5 Gepost op: 29 januari 2017, 12:25:54 »
Eh, uF, natuurlijk. Als ik op deze pagina kijk:

http://youchoos.co.uk/Index-Shop.php?L1=Electronics

worden gewone condensators aangeboden, die kunnen zelfs nadrukkelijk met Zimo decoders werken. Krijg je daar dan wel een seconde extra voeding uit? Het gaat meer om vuiltjes op de baan te overbruggen, eventueel dode punten op wissels.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

henk

  • Online Online
  • Berichten: 21676
Re: Verschil tussen condensator en commerciële Powerpack (alle fabrikanten)
« Reactie #6 Gepost op: 29 januari 2017, 12:30:21 »
Goldcaps hebben bij dezelfde omvang een ruwweg 500 keer grotere capaciteit dan elco's. Met goldcaps kom je aan een paar seconden. Reken maar na wat een elco dan doet.
Naar mijn ervaring zijn de resultaten met een elco van bijvoorbeeld 4700 microfarad nogal teleurstellend en dat is al een flink ding.

Het hangt natuurlijk ook wel af van het stroomverbruik van de motor. Met een kleine klokanker kom je met een elco misschien nog een heel eind. Tenzij die kleine klokanker ook in een klein lokje zit waarin geen ruimte is. Gaat het om je tramlokjes?
« Laatst bewerkt op: 29 januari 2017, 12:36:38 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4238
    • Modeltrein projecten
Re: Verschil tussen condensator en commerciële Powerpack (alle fabrikanten)
« Reactie #7 Gepost op: 29 januari 2017, 12:35:07 »
Een gewone condensator is meer om ervoor te zorgen dat een stroomloos hikje niet leidt tot het opnieuw starten van de dieselmotor (bij een geluidsdecoder) en de seinen flikkervrij werken. Voor een paar seconden doorrijden heb je of een powerpack of een goldcap nodig.

Ander voordeel is dat je met een powerpack (als we het over ESU hebben) gewoon kunt programmeren met het ding nog aangesloten. Met een gewone condensator is dat vaak niet mogelijk en moet je die even lossolderen. Een overweging.

Met de ESU powerpacks heb ik inmiddels alleen maar goede resultaten.  (y)
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7848
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Verschil tussen condensator en commerciële Powerpack (alle fabrikanten)
« Reactie #8 Gepost op: 29 januari 2017, 12:41:04 »
Henk en Ingenium, dat is de informatie die ik nodig had. Bedankt!
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7848
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Verschil tussen condensator en commerciële Powerpack (alle fabrikanten)
« Reactie #9 Gepost op: 29 januari 2017, 12:43:03 »
Ik neem aan dat dat rechthoekige plaatje onder het groene ding erbij hoort. De breedte volgens ESU is 9,7 mm, is dat ook de diameter van het groene onderdeel? Weet iemand de diameter daarvan? Ik probeer 'm namelijk in de ketel van mijn tram te stoppen.



Plaatje van ESU website.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4238
    • Modeltrein projecten
Re: Verschil tussen condensator en commerciële Powerpack (alle fabrikanten)
« Reactie #10 Gepost op: 29 januari 2017, 12:51:01 »
Dat printplaatje hoort erbij inderdaad. Daarop zit wat regelelectronica.

De diameter zal ongeveer gelijk zijn aan de breedte, want dat ding is het grootste beperkende onderdeel. Bij het oude type was de printplaat nog een flink stuk groter. Ik kan hem niet opmeten, want ik heb ze allemaal ingebouwd. 8)
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 7816
Re: Verschil tussen condensator en commerciële Powerpack (alle fabrikanten)
« Reactie #11 Gepost op: 29 januari 2017, 12:52:11 »
Dat plaatje is dus die extra elektronica.
En als de breedte aangegeven is als 9.7 mm zal dat ook ongeveer de diameter zijn van de elco  :angel:
Totale hoogte zal dan iets worden als 9.7 voor de elco + dikte printplaat (gok op 1.2 mm) en dikte componenten onderzijde. Gokje 12-13 mm totaal.
Gr.
Eric

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4238
    • Modeltrein projecten
Re: Verschil tussen condensator en commerciële Powerpack (alle fabrikanten)
« Reactie #12 Gepost op: 29 januari 2017, 12:53:46 »
Ooh, goed gegokt zeg.  ;D

Citaat van: ESU site
15.7 mm x 9.7 mm x 13 mm
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 7816
Re: Verschil tussen condensator en commerciële Powerpack (alle fabrikanten)
« Reactie #13 Gepost op: 29 januari 2017, 12:56:21 »
 ;D

Nou nog goed gokken bij de lotto  :angel:
Gr.
Eric

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7848
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Verschil tussen condensator en commerciële Powerpack (alle fabrikanten)
« Reactie #14 Gepost op: 29 januari 2017, 13:04:22 »
Hm, dat gaat niet passen. Is ook iets te hoog. Ik moet iets hebben dat 5 x 8 x 21 mm is.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.