Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
De (3d) knutsels van Ronald. door Matthijs van Heijningen
Vandaag om 07:51:56
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
  

Auteur Topic: Oosterbeekbrug bis  (gelezen 46227 keer)

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2658
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Oosterbeekbrug bis
« Reactie #75 Gepost op: 14 september 2017, 12:56:48 »
Aan styreenwerk is er momenteel niets veranderd sinds laatste update.
Nogal drukke week gehad, en komende week zal wegens omstandigheden ook niet veel aan gebeuren.

Wel had de postbode vandaag een paketje bij :



De bovenleiding van Sommerfeldt.
2 dwarsbalken en 4 bovenleidinghouders. Dat zijn er inderdaad 2 te weinig, ik dacht dat bij de dwarsbalken ook 1 bovenleidinghouder stak, foute aanname van mijnentwege dus.
Dus binnenkort 2 extra bestellen. Is niet dringend, aangezien deze op bijna de buitenste portalen moeten gemonteerd worden, en we daar nog lang niet zijn.

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2658
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Oosterbeekbrug bis
« Reactie #76 Gepost op: 27 januari 2018, 13:29:08 »
En we zijn terug !
Sinds de vorige post is er niets aan de brug gebeurd, op de uitzondering dat de nog ontbrekende Sommerfeldt bovenleidingsleggers ondertussen in Houten aangeschaft geweest zijn en ook de verf om de brug in kleur te zetten.
Een boel andere zaken hadden voorrang ( tuinwerkzaamheden, werk, crusus volgen, studeren voor cursus, feestdagen, ... ), maar de brug ligt nu in elk geval al terug op de tafel om aan verder te werken.

Moet zelf even grappig genoeg nakijken waar ik er juist mee gebleven was.
Daarnet al even kwartiertje alle onderdelen weer zitten bekijken en passen, het naslagwerk van Jeroen erbij genomen.
Ik denk dat ik stilletjesaan de basis van de brug in zijn kleurtje kan zetten, vervolgens de rails op de brug kan monteren en dan ook de plaatafdekking op de brug kan verven en ook op de basis vastzetten. Daarna zal ik vanaf het middenportaal van de brug naar de 2 uiteindes van de brug de portalen gaan plaatsen en aan elkaar vastmaken.
Zal leuk zijn als dat eind 2018 allemaal lukt :D

Naar de brugpijlers heb ik ondertussen besloten om deze nog niet te gaan bouwen. Dit om de simpele reden dat mijn treinbaanplan nog altijd niet volledig uitgewerkt is, en ik nog niet zeker weet hoe hoog de brug boven water komt te hangen.

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2658
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Oosterbeekbrug bis
« Reactie #77 Gepost op: 17 februari 2018, 14:37:31 »
Zo, vandaag eindelijk even kunnen bezig zijn aan de brug.
Was nog een kleinigheid vergeten voor ik verder kon, en die onderdelen had ik niet, dus moest deze week nog even een paar stukjes styreen bijhalen om dit te kunnen bijwerken.
Geen grote verandering, maar eentje die wel wat extra detail geeft : ter hoogte van de plek waar de portalen komen in de brug, zijn aan de zijkanten van de brug ook nog extra verstevigingen aangebracht. Zijn eigenlijk gewoon kleine U stripjes van 4 mm hoog die tussen de langsprofielen van de brug zijn geplakt.
Ziet er eigenlijk gewoon zo uit :



In theorie nu klaar om in de verf te zetten.

En daar had ik toch eerst ook nog wat extra info verkregen van de experts hier op het forum.
Naar ik begrepen heb, bij Jeroen, probleem om nog te lijmen als er verf op styreen zit.
Tevens heb ik begrepen dat rechtstreeks verven op styreen ook niet echt een goed idee is, dat de verf niet onmiddellijk pakt op styreen.

Nu is men vraag dus : moet de styreen eerst ontvet worden ? En zoja : met wat ? Vermoed dat niet elk product mag genomen worden, of de styreen gewoon smelt, en dat willen we zeker niet.
Dan naar primer : welke kan ik best gebruiken ? Een of andere witte spuitbus van Revell, Tamiya of Humbroll ?
De eindlaag heb ik wel al klaar liggen : Tamiya acryl verf, kleur XF-63 German Grey, en X-20A Thinner, om voorgenoemde mee te verdunnen om met de airbrush op te spuiten. Mag ik deze gebruiken ? ( vooral dan de thinner om te verdunnen ).

Alvast bedankt voor het advies.

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2658
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Oosterbeekbrug bis
« Reactie #78 Gepost op: 19 mei 2018, 19:39:32 »
Ze lag nog altijd in de buurt, maar door andere verplichtingen, en het slechte weer anderzijds op dagen dat het wel ging, is ze pas vandaag in haar primer kunnen gespoten worden :



Aangezien het toch al een aanzienlijke lengte is, is het niet mogelijk het snel even binnen te doen, dus moet buiten in de tuin.
Primer laag ziet er an sich goed uit, paar plekjes waar ik minder tevreden van ben, dus die ga ik nog eens terug beetje bijwerken, en dan kan de eindlaag erop komen om vervolgens de sporen en dergelijke op de brug te bevestigen om vervolgens de portalen te gaan bevestigen.

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5121
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Oosterbeekbrug bis
« Reactie #79 Gepost op: 20 mei 2018, 07:48:37 »
Mooi werk!  (y)

Dat wordt van de zomer lekker de brug opbouwen in de tuin!  ;)

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

nighttrain1

  • Team beurzen, Powered bij Oltronix: 2x300VA
  • Offline Offline
  • Berichten: 5544
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: Oosterbeekbrug bis
« Reactie #80 Gepost op: 20 mei 2018, 11:35:56 »
Nu al mooi!  (y)

Go on!
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2658
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Oosterbeekbrug bis
« Reactie #81 Gepost op: 21 mei 2018, 17:20:36 »
Vandaag nog even verder gedaan aan de portalen, de platen in de hoeken waar de verschillende H-balken samen komenmoesten eigenlijk nog op alle portalen gedaan worden, zodat de klinknagels erin kunnen om alles op zen plek te houden ;)
Dacht eerst dat het eigenlijk niet zo nodig was, zonder ziet het er ook al leuk uit, maar blij dat ik dat intensief werkje toch maar gedaan heb, het geeft de finishing touch aan het geheel.

Overzichtje van alle portalen naast elkaar :



Is enkel 1 kant, er zijn er nog eens die dan weer van hoog naa rlaag gaan natuurlijk ;) De tegels waar de portalen opliggen zijn 60x60cm, heb je enig idee van het formaat.

Zo ziet het beginportaal er nu uit :



De verschillende klinknagelplaten zijn nu reeds zichtbaar.

Dit is het 3de portaal als ik goed voorheb, en ook hier zijn de geplaatste klinknagelpaten mooi zichtbaar, en geven het toch die extra touch :



En als laatste zie je hier een iets closer foto van dit portaal, waar je duidelijk de klinknagelplaten bij op ziet :



Als ik het goed voor heb, kan ik nu deze portalen ook hun zwarte primer laag geven, en vervolgens de definitieve kleur geven, en nadat de sporen en vloerbedekking van de brug erop ligt, de portalen op het frame bevestigen en vervolgens verder aan elkaar zetten.
Benieuwd hoelang ik daar weer allemaal ga over doen  ;D

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2658
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Oosterbeekbrug bis
« Reactie #82 Gepost op: 26 mei 2018, 16:26:55 »
Vandaag beetje goed weer geweest, en zalig voor men hooikoorts, dus maar even de portalen buiten gelegd en met de zwarte spuitbus de primer erop gespoten.
Na een laagje vanvoor en eentje vanachter ziet dat er op crappy phone pictures zo uit :



en de rest zo :



Hier en daar iets teveel gespoten met de spuitbus, maar dat maken we nog goed, en op sommige plekjes niet alle wit weg, maar dat vangen we ook op.

Volgende werk wordt de grijze laag op de primer zetten om ze meer in definitieve kleur te krijgen.

En dan vraag ik me wel af hoe ik dat voor elkaar ga krijgen bij het monteren van de verbindingen tussen de profielen onderling aan de bovenkant om de boo gin de brug te krijgen. Want het lijmen zal gebeuren met het gewone wit, dan zwarte primer, gaat zobizo zwarte nevel op de reeds geverfde grijze delen geven.
Dus moet ik toch eens over nadenken. Of hier tips ?

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5121
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Oosterbeekbrug bis
« Reactie #83 Gepost op: 17 februari 2019, 16:12:37 »
Hoe is het nu met deze brug? Al een lange tijd erg stil hier.  :-\

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2658
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Oosterbeekbrug bis
« Reactie #84 Gepost op: 17 februari 2019, 16:48:25 »
Hey Jeroen,
Ja, de brug heeft stilgelegen.
Afgelopen zomer was het te warm om te airbrushen in de definitieve kleur, en in de winter was het dan weer te nat/koud om het te doen.
En wegens de lengte ervan moet ik het buiten doen. Vrouwlief ziet het logischerwijs niet graag binnenshuis, en de zolderruimte is nog niet stofvrij, dus kan ik ook niet riskeren.
Nu is het terug mooi weer aan het worden, dus vermoed dat ik kortelings aan het airbrushwerk kan beginnen om verder te kunnen gaan.
Al moet ik ook nog het wel een eerste keer het gras afrijden dit jaar  ;D

Maar in elk geval, gene paniek, de brug is nog niet ontmanteld/geannuleerd :)

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4102
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Oosterbeekbrug bis
« Reactie #85 Gepost op: 17 februari 2019, 19:36:03 »
Ik weet eerlijk gezegd niet of ik al eens gereageerd had op de bouw van dit fenomenale ding.  Mooi werk en goed om te lezen dat je doorzet, want het is zowel qua bouw als qua vooruitdenken een hele klus.
Je vraagt je af hoe de boog te bouwen door de portalen te koppelen. Dat is wel een belangrijke: daar hangt de strakheid van het eindresultaat van af. Ik heb enige ervaring met de Rhenense brug, daar heb ik een lange koker van MDF gemaakt die 1 mm smaller en lager was dan het gat in het portaal waardoor de treinen rijden. Ik heb vervolgens alle portalen er een voor een opgeschoven en die klemvast gezet met dunne plaatjes styreen. Als dat goed uitgelijnd, netjes parallel aan elkaar en goed haaks op die koker geplaatst is weet je zeker dat alles netjes in het gelid staat. Dan kun je beginnen de portalen boven en onder met elkaar te verbinden en zo onderrand en boog op te bouwen.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2658
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Oosterbeekbrug bis
« Reactie #86 Gepost op: 24 februari 2019, 15:00:38 »
Vandaag goed weer, geen wind, en vooral : tijd !
Tijd dus om de definitieve laag te spuiten op de brug ( nuja, op een deel al ).
Alles buiten klaar gezet, want door de lengte van het ding, gaat het binnen niet. Compressor en airbrushpistool van de zolder gehaald en alles klaargezet :

Onze compressor die we ooit eens gekocht hebben toen we in jonge jaren een beetje hebben zitten airbrushen :


Ons slachtoffer klaar op de terrastafel. We beginnen met de onderkant, lijkt het veiligst aangezien het waarschijnlijk bijna 10 jaar geleden is dat ik het airbrushpistool nog in handen gehad heb.


Ongeveer 1/4 gedaan. Het verschil tussen de basiskleur zwart die er al op stond en onze grijze eindlaag is duidelijk :


Het beginstuk helemaal in de grijze kleur.


Detail van het airbrushwerk. Hier en daar nog klein beetje nat, maar ik ben zeker tevreden.


Daarmee is heel de onderkant gedaan ( sorry, vergeten overzichtsfoto te nemen ). Net als de zijkanten.
De rest van de dag zal de brug drogen, ook nog andere verplichtingen, dus de bovenkant en vervolgens de portalen is voor een later tijdstip.
Men geeft nog ganse week goed weer, dus ik hoop dat de wind ook niet te gek gaat doen, dan kan ik komende dagen s avonds na het werk nog wat spuiten.
Spijtig genoeg gaat het trager dan verwacht. De zwarte spuitbus, was op een half uurtje alles gedaan, voor de onderkant ben ik toch een 2 uur bezig geweest met het airbrushpistool.

Wim Vink

  • Online Online
  • Berichten: 22194
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Oosterbeekbrug bis
« Reactie #87 Gepost op: 24 februari 2019, 15:28:07 »
Zo, dat gaat een indrukwekkende brug worden Bart!
En nu doorbouwen en niet weer een jaar in de wacht laten staan  ;D
« Laatst bewerkt op: 24 februari 2019, 16:35:07 door Wim Vink. Reden: spelfout »
Met vriendelijke groet,
Wim

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2658
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Oosterbeekbrug bis
« Reactie #88 Gepost op: 24 februari 2019, 15:57:14 »
Gebonden aan het weer Wim :)
Zolder is nog niet klaar en dus zeker niet stofvrij, anders kon ik daar constant zulk formaat spuiten.

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 3843
Re: Oosterbeekbrug bis
« Reactie #89 Gepost op: 24 februari 2019, 16:51:05 »
Supermooi aan het worden.
Alleen ga je de brug grijs laten?
( hij is groenig )
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI