Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MrBoembas
Vandaag om 02:36:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 02:07:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bahnstrecke 5867 door Schachbrett
Vandaag om 00:39:27
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Schachbrett
Vandaag om 00:37:53
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Schneidersein door MartinRT
Vandaag om 00:00:05
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Modelbaan Beltheim. door Ronald69
18 maart 2024, 23:41:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door bernhard67
18 maart 2024, 23:27:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:18:36
De Hondsrugbaan door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:17:58
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door MOVisser
18 maart 2024, 23:09:27
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Perronhoogte TP3 door Klaas Zondervan
18 maart 2024, 22:35:55
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
plaatsen bezetmelders lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:33:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
18 maart 2024, 21:30:41
Zee. Land. door Huup
18 maart 2024, 21:23:57
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
US diorama in H0 door basjuh1981
18 maart 2024, 20:02:44
Kemlerborden (Gevi / UN nummers) ketelwagens door Falkenberg
18 maart 2024, 19:36:20
Rheinburg, TP V/VI door gdh
18 maart 2024, 19:15:56
  

Auteur Topic: Diodeschakeling, hoe toepassen bij wisselpuntstuk?  (gelezen 3907 keer)

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: servodecoder rosoft diode schakeling
« Reactie #15 Gepost op: 18 juli 2017, 16:45:00 »
Beste Dirk,

Probleem is dat jij niet op vakantie gaat met het vliegtuig maar probeert copiloot te worden zonder de aerodynamica te leren. ;) Tja, dan wordt het lastig.

Jij hebt bepaalde verwachtingen gesteld aan je baan maar die stellen weer eisen aan jou. En in dit geval is dat het automatisch rijden / rijden met de computer. Als ik mijn baan super realistisch wil aankleden zal ik ook de basis van de aardrijkskunde of architectuur moeten kennen. Of als ik naar een een specifiek tijdperk en land wil rijden moet ik ook een halve historicus worden. Zelf ben ik juist meer van de techniek kant van deze hobby ook al kan ik enorm genieten van mooie banen. Helaas gaat mij dat niet zomaar lukken :-\ dus heb ik die verwachting ook niet.

Wil je gewoon rijden, dan is het gewoon twee draadjes aansluiten en gaan. Wil je met meer dan één trein rijden dan ja, wordt het analoog ook complexer qua elektronica. Digitaal is het nog steeds twee draadjes aansluiten en gaan. Wel zal je dan de basis van digitaal moeten snappen wat betreft je interface en adressen enzo. Wil je ook zelf instellingen kunnen aanpassen zal je je daar in moeten verdiepen enz.

Dit zijn allemaal aspecten van de hobby (dus niet alleen elektronica en digitaal, maar ook aankleding en thematisering)  en deze hoeven je echt niet allemaal te liggen. Maar het is dan wel zo handig je verwachtingen van je baan daar op aan te passen. (y) Wil je je niet verdiepen in elektronica is het ook verstandiger om het daar simpel te houden. Dus gewoon handmatig digitaal rijden en wissels met de hand. Dit kan je dan uitbreiden met waar je wel vertrouwen in hebt. Volledig automatisch rijden is nu eenmaal een tak van deze sport die zwaar leunt op digitale kennis en elektronica kennis waar een ander deel van deze gemeenschap zich dan weer erg ik kan vinden.

Fabrikanten proberen het echt wel eenvoudig te houden maar dan moet je wel gewoon domweg doen wat ze zeggen zonder ook maar een klein beetje te weten waarom. En daarnaast is het natuurlijk vaak "Wij van WC-eend adviseren WC-eend". Vaak werkt het inderdaad dan prima maar dan moet je niet gaan afvragen "kan het ook anders?" als je je er niet in wilt verdiepen.

Dus Dirk, deze reactie is echt niet negatief bedoelt! (y) Maar als jij je niet in de basis elektronica wilt verdiepen of domweg aansluitingen wilt volgen, is het dan niet beter die hele automatisering achter wegen te laten? Of als je dat wil wilt, toch de energie vinden om een beetje kennis op te doen? Zoals Klaas zegt, een club kan daar erg bij helpen. Of gewoon een andere hobby gek in de buurt waarbij dit juist meer in hun straatje ligt. ;D We moeten immers juist het deel van deze veelzijdige hobby gaan doen die ons ligt! 8)


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: servodecoder rosoft diode schakeling
« Reactie #16 Gepost op: 18 juli 2017, 16:45:34 »
Kan ook niet anders zeggen van je eigen uitleg en reacties op je eigen onwil en onkunde, je roept dat toch echt zelf over je af.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Dirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 836
Re: servodecoder rosoft diode schakeling
« Reactie #17 Gepost op: 19 juli 2017, 11:01:08 »
Goedemorgen allen,

ik heb hier nog een 20 tal diodes liggen met de opschrift
N5408  MIC, kan dat dienen om zulke diodeschakeling te maken?

mvg
Dirk
2-rail digitaal, IB antiek, DR5000, Multimaus, Rosoft servo decoders en diverse Digikeijs spullen,Peco code 100.

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: servodecoder rosoft diode schakeling
« Reactie #18 Gepost op: 19 juli 2017, 11:20:56 »
Ja
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Dirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 836
Re: servodecoder rosoft diode schakeling
« Reactie #19 Gepost op: 19 juli 2017, 11:30:48 »
OK thnx

Dirk
2-rail digitaal, IB antiek, DR5000, Multimaus, Rosoft servo decoders en diverse Digikeijs spullen,Peco code 100.

Geert2

  • Offline Offline
  • Berichten: 82
Re: servodecoder rosoft diode schakeling
« Reactie #20 Gepost op: 19 juli 2017, 13:08:31 »
Dirk,

Als je ‘geen’ gebruik maakt van bezetmelders, dan heb je deze schakeling niet nodig. Probleem opgelost…


Ga je wel gebruik maken van bezetmelders, dan wordt aangeraden een diodeschakeling te gebruiken, om het spanningsniveau op je rails min of meer gelijk te houden.

Een ‘stroom’ bezetmelder kan pas detecteren als deze een spanningsval kan meten. Deze spanningsval wordt gecreëerd door de stroom door je lok die ook door de dioden loopt van je bezetmelder. (2 dioden in serie geven een spanningsval van 1,4 Volt wat de elektronica van je bezetmelder kan meten. Maar, omdat een digitale stoom in twee richtingen loopt en de dioden de stroom maar in één richting doorlaten, worden er nog twee dioden anti-parallel geplaatst over de eerste twee om deze stoom ook in de andere richting door te laten. Dit zit allemaal al in je stroom bezetmelder, en is eigenlijk hetzelfde als de diodeschakeling)

Nu, het deel van de rails die niet via je bezetmelders gevoed worden, hebben deze spanningsval niet. Vandaar de extra diodeschakeling om deze spanningsval te creëren waardoor heel je baan werkt met dezelfde baanspanning. Als het kan gebruik je om de rest van de baan te voeden dioden met dezelfde opbouw zoals deze toegepast in de bezetmelder, meestal een diodebrug. (in een diodebrug zitten deze 4 dioden)

Een diodeschakeling heb je niet nodig voor elk puntstuk apart, in principe is één genoeg voor heel de baan die niet aangesloten is via een bezetmelder, als de stroom erdoor wel beperkt blijft!

Heb je nu geen dioden of diodebrug (en een weerstandje), dan kan je de niet te detecteren delen van je baan ook voeden via 1 van de stroom detectie ingangen van je bezetmelder, deze ingang van je bezetmelder kan je dan niet gebruik om je baan op te volgen. 

Ik raad wel aan een aparte diodeschakeling te gebruiken!

Hopelijk is het wat duidelijker,

Geert
« Laatst bewerkt op: 19 juli 2017, 13:26:20 door Geert2 »
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Dirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 836
Re: servodecoder rosoft diode schakeling
« Reactie #21 Gepost op: 19 juli 2017, 14:32:46 »
Aha, weer een lichtje.. en als ik een stroommelderpunt gebruik is de wissel gelijk terug gemeld. En ik moet niks aan de wissel knippen?

Dirk

2-rail digitaal, IB antiek, DR5000, Multimaus, Rosoft servo decoders en diverse Digikeijs spullen,Peco code 100.

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 7801
Re: servodecoder rosoft diode schakeling
« Reactie #22 Gepost op: 19 juli 2017, 14:40:02 »
Dirk,

Had je nu de tip van 72sonett op de vorige blz opgevolgd dan had het lichtje al eerder gaan branden.  ::) :angel:
Daar stond nl. de link naar de encyclopedie met daarin dezelfde uitleg als Geert hier geeft.
Maar dan moet je natuurlijk wel adviezen opvolgen.  :police:

Had ook je vraag over het typ dioden al beantwoord geweest  ;)
Gr.
Eric

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10212
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: servodecoder rosoft diode schakeling
« Reactie #23 Gepost op: 19 juli 2017, 14:40:42 »
Citaat van: Dirk
.. en als ik een stroommelderpunt gebruik is de wissel gelijk terug gemeld. En ik moet niks aan de wissel knippen?

...Ik detekteer alle wissels ook en voed die vanuit de terugmelder...

Correct, dat bedoelde ik in bovenstaande post te zeggen ;)

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: servodecoder rosoft diode schakeling
« Reactie #24 Gepost op: 19 juli 2017, 16:21:27 »
Aha, weer een lichtje.. en als ik een stroommelderpunt gebruik is de wissel gelijk terug gemeld. En ik moet niks aan de wissel knippen?

Dirk
En als je hem aansluit op een diodeschakeling dan hoef je ook niets aan het wissel te knippen, je hoeft sowieso niet aan of in het wissel te knippen.
Heeft dus helemaal niets te maken met het gebruik van een diodeschakeling of bezetmelderpunt.

Dus wissel ongedetecteerd of gedetecteerd. Als je nu vertikt om te denken, doe het dan ook niet en volg gewoon blind de gegeven aanwijzingen op.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Dirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 836
Re: servodecoder rosoft diode schakeling
« Reactie #25 Gepost op: 19 juli 2017, 16:27:13 »
Citaat
Als je nu vertikt om te denken, doe het dan ook niet en volg gewoon blind de gegeven aanwijzingen op.

Bedankt, zo ken ik je weer...   :(
2-rail digitaal, IB antiek, DR5000, Multimaus, Rosoft servo decoders en diverse Digikeijs spullen,Peco code 100.

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: servodecoder rosoft diode schakeling
« Reactie #26 Gepost op: 19 juli 2017, 17:40:51 »
Ja Dirk, jij bent ook weer Dirk ten voeten uit. Afschuiven van je eigen onkunde op de gene die je probeert te helpen.

Ik heb je nu al meerdere keren geschreven dat je aan het wissel  zelf niets hoeft te veranderen, en dat je alleen 2 isolatie raillasjes op de puntstukspoorstaven hoeft te zetten.
En als je het wissel als ongetetecteerd opneemt dat je ook het puntstuk moet aansluiten op de diodeschakeling die je ook gebruik voor je andere ongedetecteerde delen, zo ook het wissel zelf dus.

En als je het wissel opneemt in een gedetecteerde deel dat je het puntstuk aansluit op dezelfde melder als het wissel zelf.
Wat is daar nu zo moeilijk Dirk???

Gewoon niet willen lezen of niet willen doen wat ik je nu al een week schrijf en duidelijk maak, maar dat is zoals het al jaren is, en ik ben bang dat dit nooit zal veranderen gezien je onwil tot bijleren. Je krijgt nu precies dezelfde informatie die je al gekregen hebt, en nog steeds kun je er niets mee of doe je er iets mee.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR / BNLS Forumbaan
  • BNLS trambaan-deelnemer
  • Offline Offline
  • Berichten: 8379
  • Nooit uitgeklust....
Re: servodecoder rosoft diode schakeling
« Reactie #27 Gepost op: 19 juli 2017, 19:59:47 »
Ik ga een mod vragen hier even een slotje op te zetten vanwege de onvriendelijkheden die hier door dit draadje vliegen. Even een kleine periode van afkoeling.

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk


Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4387
Re: servodecoder rosoft diode schakeling
« Reactie #28 Gepost op: 19 juli 2017, 20:12:25 »
Gedaan.

Als er iets inhoudelijk te melden valt, druk dan even op de knop 'meld bericht aan de moderator'.

Gr, Bert
Team moderatoren