Google+
Doel:€250.00
Donaties:€105.75

Per saldo:€-144.25

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 21-10-2017
Algemeen

De stichting

Recente berichten

3D/RM IG: Onshape - Wateringbury Railway Station door Hans van de Burgt
Vandaag om 08:16:43
Witte spoorstaven in Italie door fc_del_nordeste
Vandaag om 01:34:05
Toon hier je nieuwe (model) spooraanwinst(en)... door fc_del_nordeste
Vandaag om 01:23:53
Oplagegrootte van bepaald model door Chris
Vandaag om 01:22:25
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door könings
Vandaag om 00:47:59
Mogelijke trein met WO II krijgsbuit in Polen door prutser
Vandaag om 00:47:11
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 00:38:36
Roco motor werkt niet goed door Wim Ros
Vandaag om 00:25:32
Heb ik hier een keerlus? door Wim Ros
Vandaag om 00:23:27
BNLS-Module: "Bh0UB's" door nighttrain1
Vandaag om 00:16:18
Project Halleberg door Marco EB
21 oktober 2017, 23:39:30
BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338 door tuurtje
21 oktober 2017, 23:33:58
Gezocht: decals voor NS-Buffetrijtuig door manette-z
21 oktober 2017, 23:32:46
Roco NS Hippel omnummeren door 5166
21 oktober 2017, 23:30:16
PWM met frequentieregeling met Arduino t.b.v. besturing analoge DC-treinbaan door dickkoning
21 oktober 2017, 23:10:02
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
21 oktober 2017, 23:04:36
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
21 oktober 2017, 23:01:59
Ferrocarril de Sóller (Mallorca, H0m) door lokloods
21 oktober 2017, 22:50:34
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
21 oktober 2017, 22:48:55
Digikeijs DR4024 servo decoder - maximale uitslag servo's door Bert_Apd
21 oktober 2017, 22:31:27
Bruntendijk gelegen aan de Jankelijn. door lokloods
21 oktober 2017, 22:20:48
BMB-Module: "Blackwater Goods Yard" door St00mboy
21 oktober 2017, 22:12:07
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
21 oktober 2017, 21:43:43
Roßnitz door Falcon10
21 oktober 2017, 21:15:08
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door St00mboy
21 oktober 2017, 20:58:58
Logo-op-museummaterieel discussie door Bastaard
21 oktober 2017, 20:52:46
BMB 00-modulebaan, Scenery door St00mboy
21 oktober 2017, 20:24:34
Nederlandse hulpverleningsvoertuigen in model door ddv
21 oktober 2017, 20:05:54
Een continentale baan in Engeland door St00mboy
21 oktober 2017, 20:01:07
Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw door Timaximus
21 oktober 2017, 19:53:43
  

Auteur Topic: Exact Train 2017  (gelezen 15362 keer)

Silvolde

  • Online Online
  • Berichten: 837
Re: Exact Train 2017
« Reactie #120 Gepost op: 05 oktober 2017, 11:49:09 »
Rob, wat bedoel je precies met niet gerecycled virgin materiaal? Als grondstof?

Hallo Richard,
Kunststof spuitgiet producten worden in een metalen matrijs gevormd door het granulaat (kunststof korrels) met hoge druk en temperatuur hierin te spuiten. Het uiteindelijke product komt na het openen van de matrijs vrij en moet alleen nog van de aangietsels bevrijd worden. Deze aangietsels worden vervolgens vermalen en worden bij de meeste toepassingen met nieuw en ongebruikt granulaat vermengd. Hoeveel gerecycled granulaat er bijgemengd wordt hangt af van de toegepaste kunststof en de eisen die aan het product worden gesteld. Bij lage druk PVC fittingen is 10-15% acceptabel mits de menging homogeen is. Een uit 50% gerecycled materiaal gespoten 50 mm fitting barst in stukken uiteen bij een vrije val van 1 meter.

Willy Ade was een kunststof spuitgiet expert. Al in 1948 bracht hij onder de naam Wiad kunststof huisjes in bouwpakket uit. Gebaseerd op zijn kennis en ervaring  gebruikte hij voor de vanaf 1975 op de markt gebrachte Ade producten uitsluitend ongebruikt granulaat omdat de mechanische eigenschappen van gerecycled materiaal teruglopen. Een bouwpakket, dat 40 jaar geleden geproduceerd is, is ook nu nog zonder breuk problemen te bouwen. Veel  producten die in de huidige tijd geproduceerd worden vertonen na korte tijd al enige brosheid.   

Groet, Rob

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 86
Re: Exact Train 2017
« Reactie #121 Gepost op: 05 oktober 2017, 13:55:07 »

Rob,

Bedankt voor je uitleg. Hopelijk heeft Exact-train en ook Artitec en natuurlijk ook de in hun opdracht producerende bedrijven gekozen voor ongebruikt granulaat. Het is dan wel goed dat aangietsels worden gerecycled tot nieuwe maar minder kwalitatieve granulaat, maar dat kan beter gebruikt worden voor producten met een korte levensduur en dus geen modeltreinen.

Bij Ade had Willy er dus zelf zicht op welke granulaat werd gebruikt.

Volgens mij speelde dit jaren terug al bij Klein Modellbahn waar sommige gietstukken begonnen krom te trekken en bij een poging dit weer recht te buigen de kunststof in vele stukjes brak.

Groeten, Richard


zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2795
Re: Exact Train 2017
« Reactie #122 Gepost op: 05 oktober 2017, 14:13:05 »
De Polahuisjes hadden ook last van het bros worden van het plastic

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 86
Re: Exact Train 2017
« Reactie #123 Gepost op: 05 oktober 2017, 14:13:30 »
Nou Martijn, jou idee vond ik ook aannemelijk klinken in eerste instantie.

Groeten, Richard

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 86
Re: Exact Train 2017
« Reactie #124 Gepost op: 05 oktober 2017, 14:22:12 »

Ja klopt!! Heb wel eens geprobeerd een gelijmd oud Pola gebouw te demonteren voor scratchbuilding maar toen ik een schroevendraaiertje achter een vet ingelijmd stuk glas zette en een beetje wrikte.....PATS, het hele wandje dat ik nodig had aan gruzels, alsof het gortdroog was. Natuurlijk was ik niet voor 1 gat te vangen en ben er toch wel uitgekomen met m'n projectje.  8)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 16384
Re: Exact Train 2017
« Reactie #125 Gepost op: 05 oktober 2017, 18:33:41 »
Bij Ade had Willy er dus zelf zicht op welke granulaat werd gebruikt.


Dat zal best, want het was het eigen fabriiekje van Willy Ade. Ade rijtuigen worden niet bros, maar ze trekken soms wel krom. Ik heb een complete DB-trein gehad. Alle rijtuigen werden onder dezelfde goede omstandigheden bewaard. Maar twee stuks zijn in de loop van de jaren in standje banaan gaan staan.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3779
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re: Exact Train 2017
« Reactie #126 Gepost op: 05 oktober 2017, 18:46:15 »
Roco rijtuigen hebben ook een poos problemen gehad met brosheid, ergens half tot eind jaren '90
Vraag Mispoes maar eens naar het omwisselen van Plan D daken  ::)
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Coen Burki

  • Offline Offline
  • Berichten: 520
Re: Exact Train 2017
« Reactie #127 Gepost op: 05 oktober 2017, 19:18:09 »
Niet alleen probleem met wagons.

Ik had ooit een nieuwe Roco 2200 zonder demper gekocht. Na een tijdje wilde ik voor inbouw van een nieuwe decoder de kap verwijderen. Toen ik de kap wat indrukte om het machinistenhuis te verwijderen brak de kap in meerdere delen, helemaal bros!
 
Geen kap zonder demper meer beschikbaar toen maar kap met demper gekocht. Geen garantie!!
Met het dak van een Roco turquoise plan D hetzelfde probleem gehad!

Inmiddels Piko exemplaar aangeschaft. Deze kap zit geschroefd vast op onderstel dus minder breukrisico bij demontage.

Groet,
Coen.

Silvolde

  • Online Online
  • Berichten: 837
Re: Exact Train 2017
« Reactie #128 Gepost op: 05 oktober 2017, 19:54:48 »
Dat zal best, want het was het eigen fabriiekje van Willy Ade. Ade rijtuigen worden niet bros, maar ze trekken soms wel krom. Ik heb een complete DB-trein gehad. Alle rijtuigen werden onder dezelfde goede omstandigheden bewaard. Maar twee stuks zijn in de loop van de jaren in standje banaan gaan staan.

Henk, dat zijn waarschijnlijk modellen uit de eerste productie zonder verende balgen geweest. Ik ben later ook nog een licht kromgetrokken TEE rijtuig tegengekomen. In mijn verzameling Ade rijtuigen ben ik nog geen 'banaan' tegengekomen. 

Groet, Rob

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 258
Re: Exact Train 2017
« Reactie #129 Gepost op: 05 oktober 2017, 21:00:35 »
Volgens mij speelde dit jaren terug al bij Klein Modellbahn waar sommige gietstukken begonnen krom te trekken en bij een poging dit weer recht te buigen de kunststof in vele stukjes brak.

Dat was voornamelijk zinkpest in het wagongewicht, waardoor deze ging uitzetten/kromtrekken en vervolgens de hele kunststof wagonbak meenam in de vervorming...
Op Ebay staan nog diverse kromgetrokken containerwagens uit deze periode...

Arnold van Heyst

  • Offline Offline
  • Berichten: 453
    • Treinenfoto's (en meer).
Re: Exact Train 2017
« Reactie #130 Gepost op: 05 oktober 2017, 21:28:39 »
Hallo Richard,
Kunststof spuitgiet producten worden in een metalen matrijs gevormd door het granulaat (kunststof korrels) met hoge druk en temperatuur hierin te spuiten. Het uiteindelijke product komt na het openen van de matrijs vrij en moet alleen nog van de aangietsels bevrijd worden. Deze aangietsels worden vervolgens vermalen en worden bij de meeste toepassingen met nieuw en ongebruikt granulaat vermengd. Hoeveel gerecycled granulaat er bijgemengd wordt hangt af van de toegepaste kunststof en de eisen die aan het product worden gesteld. Bij lage druk PVC fittingen is 10-15% acceptabel mits de menging homogeen is. Een uit 50% gerecycled materiaal gespoten 50 mm fitting barst in stukken uiteen bij een vrije val van 1 meter.

Willy Ade was een kunststof spuitgiet expert. Al in 1948 bracht hij onder de naam Wiad kunststof huisjes in bouwpakket uit. Gebaseerd op zijn kennis en ervaring  gebruikte hij voor de vanaf 1975 op de markt gebrachte Ade producten uitsluitend ongebruikt granulaat omdat de mechanische eigenschappen van gerecycled materiaal teruglopen. Een bouwpakket, dat 40 jaar geleden geproduceerd is, is ook nu nog zonder breuk problemen te bouwen. Veel  producten die in de huidige tijd geproduceerd worden vertonen na korte tijd al enige brosheid.   


Klopt voor de volle 100%.
Een paar jaar geleden heb ik de bahnpostwagen van Ade gebouwd.
Plastic was in topconditie.
Hoofdzakelijk treinen op: https://www.flickr.com/photos/heyst/

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 5070
  • Spaar ze allemaal.
Re: Exact Train 2017
« Reactie #131 Gepost op: 05 oktober 2017, 22:26:45 »
Exact Train richt zich hier op de kwaliteit en eigenschappen van de rijtuigen die Willy Ade destijds op de markt heeft gebracht. Afgeveerde draaistellen, stroomafname in de aslagers, op maat gemaakte interieurinrichting enz. In hoeverre  Exact Train bij de productie niet gerecycled 'virgin' materiaal heeft toegepast is mij niet bekend. Op de beurs in Neurenberg kreeg ik hieromtrent geen uitsluitsel alhoewel we het over het kwaliteitsniveau volledig eens waren. Het model ziet er erg goed uit.

Groet, Rob

Als ze het bij Exact Train niet weten zal het wel niet zo zijn want dat doen ze in de fabriek heus niet per ongeluk of op eigen houtje, dus geen maagdelijk plastic.

Stephan.