Vraag en antwoord > Modeltreinproblemen en -vragen
Liliput Onderdeel NS 7851 stoomlok
waterlelies:
Ik zoek een vervanging voor het gebroken tandwieltje op foto (meest rechtse tandwiel). zie onderstaande link.
Zou het wel kunnen lijmen, maar dat vind ik niet zo netjes, omdat ik het voor iemand anders verkoop.
Hoop dat iemand mij kan helpen.
Lokje is verder nog in orde.
https://images.beneluxspoor.net/bnls/Liliput_Lokje_onderzijde.jpg
groet,
Fre.d
jerrytrein:
Meet eens op
ziet er uit of roco ook zoiets heeft
zuylen:
Nou, ik ken het probleem. Het is wel een typisch tandwiel, want aan het tandwiel zitten vierkanten blokjes die de in de wielen geklikt kunnen worden. Ik denk dat Roco dat onderdeel nou juist niet heeft. Was typisch een Liliput oplossing. Ik kon toen nog aan reservetandwielen vanuit de fabriek komen. Inmiddels hebben ze de tandwielen niet meer. Ik hoop eigenlijk dat iemand de stoute schoenen aantrekt en het tandwiel via Shapeways kan ontwerpen en printen. Dan zou ik er graag ook een aantal laten fabriceren.
Als ik zelf wat meer tijd heb, ga ik proberen om zelf zoiets te tekenen. En dan kan dat uiteraard ook naar Shapeways.
waterlelies:
Bedankt voor de reacties.
De totale breedte is 10 mm, zijnde 4 mm as - 2 mm tandwiel en 4 mm as.
Buitendoorsnede tandwiel is ca 8 mm.
vierkant asgat is 2 x 2 mm.
De lok heeft geen assen, maar platte strippen die in het asgat passen.
Als het niet lukt, dan probeer ik het tandwiel toch te lijmen en houd ik de lok gewoon "in voorraad" tot zich misschien eens een liefhebber meldt.
Ikzelf rijd N.
Groet.
Besselspoor:
Het is ongeveer de standaard klacht van dit lokje. De bus met tandwiel houdt zowel de ashelften bij elkaar, zorgt voor tractie en is isolator voor beide helften. Het onderdeel is al jaren niet meer leverbaar en is dus alleen door ander plastic te vervangen. Ik heb het opgelost door de beide helften licht te vijlen en met secondelijm aan elkaar te plakken. Daarna de bussen links en rechts wat afgedraaid met een vijl door de tegenzijde in de boormachine te klemmen en er een dunne plastic ring omheen gelijmd. Pas daarna was het sterk genoeg om de assen weer vast te houden. Het moeilijkste is nog om te zorgen dat de vertanding precies blijft kloppen, anders gaat de lok tikken bij het rijden.
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
Naar de volledige versie