Doel:€250.00
Donaties:€70.00

Per saldo:€-180.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 15-07-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Station Rekerdam door Eegtrain
Vandaag om 15:21:31
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Krokodil68
Vandaag om 15:03:09
Projekt 083-338 door jerrytrein
Vandaag om 15:00:59
Ervaring met giethars om water in rivier te vormen. door Wim Janse
Vandaag om 14:43:24
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 14:35:47
Waar is stroomaftap voor en hoe open ik een Jouef BR44 lok? door Nullem
Vandaag om 14:24:01
Gezocht: lichtgeleider voor Henckens HO-dwergsein. door Klaas Zondervan
Vandaag om 14:23:56
Langer Grund door Hendrik Jan
Vandaag om 14:03:33
De Hoekse Lijn nader bekeken. door Ronald Hofmeester
Vandaag om 14:02:53
Rechtstreeks uit de modelbouwwerkplaats van MCN1986 door Jamie
Vandaag om 13:50:44
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:46:37
Vloerbaan op een studentenkamer... door Pnarfk
Vandaag om 13:16:32
NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1 door spoor0
Vandaag om 13:15:11
De rondreizende goederenwagen tussen, Heen, Weer en Vlieringland door DE-II
Vandaag om 13:09:54
Vonken op booster overgang. door Gerke
Vandaag om 13:06:01
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:37:46
De bouw van Rehausen. door Lobomotion69
Vandaag om 12:32:40
Efringen-Kirchen door NS264
Vandaag om 12:26:47
Welk merk decoder voor Fleischmann rondmotoren? door zuylen
Vandaag om 12:14:22
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door edwin1974
Vandaag om 11:20:06
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Jamie
Vandaag om 10:21:18
Westlandbaan door Krazy Dre
Vandaag om 08:30:13
Nieuws over oud spul in Colombia door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 05:33:35
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 00:50:05
NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0 door FritsT
19 juli 2019, 23:55:19
Functiemapping LoPi V4.0 DCC door wob
19 juli 2019, 22:46:03
Rijnstraat door Gerco van Beelen
19 juli 2019, 21:47:22
Railmatch verf, waar verkrijgbaar? door Frank Hillebrand
19 juli 2019, 20:55:24
V-IRM in 1:45 door Mitchell
19 juli 2019, 20:23:48
Modelbaan in Trainz door olaf99
19 juli 2019, 19:51:20
  

Auteur Topic: Puttense treinkelder  (gelezen 28949 keer)

phdirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 1161
Re: Puttense treinkelder
« Reactie #120 Gepost op: 15 juli 2018, 18:40:48 »
Hallo Hans en Klaas,

Bedankt voor jullie commentaar.
Klaas, je analyse is helemaal correct. Eén van de kunststof stukken in de kruising lag nog te hoog. De wielen liepen daar tegenop waarbij de lok omhoog sprong. Dit bij gewerkt en de loop is nu veel rustiger.
Ik ben nu eerst met de servo's bezig, maar als het wissel weer rechtop staat werk ik een en ander zo nodig nog verder bijwerken. Wordt dus vervolgd.
Met beste groeten,

Dirk Meijer

phdirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 1161
Re: Puttense treinkelder
« Reactie #121 Gepost op: 31 juli 2018, 23:35:37 »
Hi All,

De testbaan voor het kruiswissel is gelegd. Het lijkt wel op de Bietstallbrug. De springladingen zitten er al onder.



Ik ben nu bezig met het aansluiten van de bezetmelder. De servo's zijn al geïmstalleerd en doen het prima. Ook de puntstukpolarisartie werkt zoals het hoort.
Binnenkort echte praktijktesten doen. Daarover wordt natuurlijk hier weer gerapporteerrd.


Met beste groeten,

Dirk Meijer

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 840
    • Baan in Los Angeles
Re: Puttense treinkelder
« Reactie #122 Gepost op: 01 augustus 2018, 02:17:27 »
Nou, zo zie je een foto met een stapel hout, en zo staat er in 1 keer al een gedeelte van het frame met proef wissel.

Ziet er goed uit Dirk!

Dat met de latjes ga ik denk ik ook een top idee vinden voor m'n volgende baan ipv het grotere plaatwerk, denk dat dat van jou veel meer geluiddempt dan de baan hier.
Maar ja, aldoende leert men van forum genoten.

Ga zo door !

Thai-Bundesbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2657
  • Als de trein op tijd rijdt, dan is dat perrongeluk
    • Building my model railroad in H0 scale in Chonburi Thailand
Re: Puttense treinkelder
« Reactie #123 Gepost op: 01 augustus 2018, 03:20:20 »
Hoi Dirk,

Netjes gedaan die kruiswissel. Sporen liggen ook mooi dicht naast elkaar.  (y)

phdirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 1161
Re: Puttense treinkelder
« Reactie #124 Gepost op: 01 augustus 2018, 22:13:17 »
Hallo André en Ed,

Bedankt voor de reacties.

André, de bouwwijze met de latjes heb ik een beetje afgekeken van de oude meneer Fokker, licht en toch sterk. Je kunt ook makkelijker je onderbouwspullen kwijt. Overigens zijn, conform de opzet van Klaas Zondervan, de zichtbare tafels 44 mm lager dan de tafels van het schaduwstation. Daardoor kun je meer spelen met het landschap. Er komt nog een sandwichconstructie van triplex<>zachtboard<>blauwe ondertapijtplaten op, maar ook dat is een lichte bekleding en inderdaad is het geheel goed geluiddempend.

Ed, de sporen liggen nu 50 mm hoh, de standaardafstand van PECO. Je kunt ook wel kruiswissels bouwen met Fleischmann Profi wissels, maar dan kom je op 95 mm hoh en dat vind ik te veel. Ik heb ook nog overwogen de standaard Fleischmann Profi afstand van 63,5 mm hoh te nemen, maar dit is toch wel een stuk mooier.
Met beste groeten,

Dirk Meijer

Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 1810
    • Fleischmann Retrobahn
Re: Puttense treinkelder
« Reactie #125 Gepost op: 01 augustus 2018, 23:34:52 »
Hi Dirk,

Dat is erg mooi geworden, hoe lang is het kruiswissel geworden?
En ga je nog meer van dergelijke oplossingen maken?
Dat smaakt naar meer lijkt me.  :)

Tschüss Genossen,

Hans

Hauptsache wir haben Spaß

https://flmretrobahn.jimdo.com/

phdirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 1161
Re: Puttense treinkelder
« Reactie #126 Gepost op: 02 augustus 2018, 21:47:31 »
Hallo Hans,

Bedankt voor de complimenten. Het wissel zelf is 52 cm lang. Er zitten nu aan iedere zijde twee blokken van 60 cm aan, zodat de lengte van de testbaan nu 172 cm is. Eerst maar eens goed testen en als het goed werkt netjes afwerken.
Ik had plannen om bij de inrij- en uitrijwissels van het station ook kruiswissels te maken, maar dan met Engelse wissels erin. Ik twijfel echter om twee redenen. Eén, het is veel werk en ik ben nog niet overtuigd dat het dan een goed rijdende wissel wordt en Twee, bij het grootbedrijf worden de wissels zo simpel mogelijk gehouden in verband met kosten en onderhoud. Een kruiswissel tussen de perrons kom je dus wel tegen, maar voor de rest liever twee losse wissels dan een Engelsman.
Een complexe wissel ziet er op de baan wel mooi uit, maar het zal duidelijk zijn dat ik nog ernstig twijfel. Eerst maar eens zien hoe de praktijktesten van dit kruiswissel uitpakken en wie weet krijg ik dan nog inspiratie om met de andere wissel te beginnen.

Ik houd jullie op de hoogte.
« Laatst bewerkt op: 02 augustus 2018, 21:49:26 door phdirk »
Met beste groeten,

Dirk Meijer

phdirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 1161
Re: Puttense treinkelder
« Reactie #127 Gepost op: 20 augustus 2018, 20:11:47 »
Hi All,

Zoals beloofd twee filmpjes van de testritten van het kruiswissel.

https://youtu.be/W6Kjo7kBC2o

https://youtu.be/uWbZpqopjdg

Het rijdt naar mijn gevoel niet heel slecht, met uitzondering van af en toe een hik van de BR078, maar ik ben er eigenlijk niet tevreden over. Ik denk dat het allemaal nog wat strakker kan dus ik ben nu aan het fröbelen met 1:1 prints van de wissels en kruisingen om te zien of ik het netter kan krijgen.

Het wordt dus een echt vervolgverhaal.
Met beste groeten,

Dirk Meijer

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 887
Re: Puttense treinkelder
« Reactie #128 Gepost op: 21 augustus 2018, 23:41:24 »
Mooie testprocedure. In beide filmpjes hapert de stoomloc bij het achteruitrijden over de afgebogen wissels. Rechtuit gaat prima.
Worden de linkse wissels in de toekomst (nagenoeg) tegelijk bediend? Dit in verband met flankdekking. Dat geldt natuurlijk ook voor de rechtse wissels.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32; eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32; controleprogramma's voor iTrain en OC32.

Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 1810
    • Fleischmann Retrobahn
Re: Puttense treinkelder
« Reactie #129 Gepost op: 22 augustus 2018, 01:55:42 »
Hi Dirk,

Op de video’s ziet het er goed uit. Dat “hobbelen” , waardoor je stomer hapert, is zeker wel op te lossen, met veel meten met een rei en afvlakken met een vijl/dremel.
En de puntstukken opvullen.

Ben het met je eens dat het perfect moet zijn, anders is al je werk voor niets geweest en blijft het een ergenis.



« Laatst bewerkt op: 22 augustus 2018, 17:37:57 door Hans Grasmaijer »
Tschüss Genossen,

Hans

Hauptsache wir haben Spaß

https://flmretrobahn.jimdo.com/

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 17193
    • Pagina van klaas
Re: Puttense treinkelder
« Reactie #130 Gepost op: 22 augustus 2018, 10:16:25 »
Ik heb de video's nog eens goed bekeken, en in het algemeen ziet het er goed uit. Rechtuit gaat het in ieder geval goed, maar dat is niet zo verwonderlijk. De hobbels en hapers zie ik in de schuine oversteek. Op de video is het niet te zien, maar het kan zijn dat de sporen daar niet in een vloeiende lijn liggen. Uit ervaring weet ik dat het heel moeilijk is om dat goed te krijgen, en achteraf corrigeren is vrijwel onmogelijk.

Een andere test die je zou kunnen doen: neem een los draaistel en beweeg dat met je vinger over de wissels. Je kunt dan goed voelen waar de haperingen zitten. Bovendien heb je bij een "bloot" draaistel goed zicht op de wielen en kan je zien waar ze klemmen of tegen een richeltje aan stoten.
Opvullen van puntstukken zou niet nodig moeten zijn.
Spoorbaan "Uit en Thuis" in aanbouw.

phdirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 1161
Re: Puttense treinkelder
« Reactie #131 Gepost op: 22 augustus 2018, 22:52:11 »
Hi All,

Weer hartelijk voor jullie reacties. Ik het begin was het kruiswissel inderdaad niet goed uitgevlakt. Dat heb ik met een stalen lineaal nagemeten en natuurlijk bijgewerkt. Nu is alles als ik de lineaal erover haal alles netjes vlak. Ik heb ook al alles uitgebreid getest met een korte kolenwagon en die loopt er ook netjes over.
De stoomlocomotief heeft nog steeds wat stroomafname problemen en moet nog eens goed worden nagekeken. Ook op rechte stukken heeft ze er af en toe problemen mee en bij de wissels heeft de druk waarmee de tongen tegen de rails worden gedrukt ook invloed. Dat moet niet te weinig, maar zeker ook niet te veel zijn. Dat is ook nog iets om nog eens goed na te kijken.
De uitlijning luistert inderdaad heel nauw en je gaat van een wisselboog naar een rechte kruising.
Daarom ben ik nu aan het kijken of het nog wat strakker kan.
« Laatst bewerkt op: 22 augustus 2018, 22:54:07 door phdirk »
Met beste groeten,

Dirk Meijer

Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 1810
    • Fleischmann Retrobahn
Re: Puttense treinkelder
« Reactie #132 Gepost op: 23 augustus 2018, 14:39:34 »
Hi Dirk,

Kijk ook naar de raillassen:



 :)
Tschüss Genossen,

Hans

Hauptsache wir haben Spaß

https://flmretrobahn.jimdo.com/

phdirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 1161
Re: Puttense treinkelder
« Reactie #133 Gepost op: 23 augustus 2018, 15:16:12 »
Hallo Hans,

Dat is nu het mooie van modelspoor. Er is altijd wel een situatie die ook in het echt voorkomt. In Indonesië was ik altijd onder de indruk van de 'strak recht' gelegde rails.

Ik zal binnenkort nog een foto in meer close-up maken.
Met beste groeten,

Dirk Meijer

phdirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 1161
Re: Puttense treinkelder
« Reactie #134 Gepost op: 27 september 2018, 21:32:17 »
Hi All,

Ik heb besloten het kruiswissel toch nog eens onder handen te nemen. Ik was er nog niet tevreden over, zowel niet over hoe het eruit zag als de rij-eigenschappen. Na veel gefröbel met uitgeprinte wissels en kruisingen ben ik nu bezig een en ander weer op te bouwen. Als de puzzel een beetje in elkaar zit volgen er zeker weer een fotoreportage en filmpjes van het testrijden.

Inmiddels staan van flink wat tafels de frames. Er moeten er nu nog een stuk of vijf worden gemonteerd. Dan volgen de hoektafels en vervolgens de bekleding.




Ook is het bedieningstableau inmiddels weer gereed. De juiste snoertjes zijn onderweg en dan wordt alles wat strakker neergelegd.





Met beste groeten,

Dirk Meijer