Doel:€250.00
Donaties:€90.00

Per saldo:€-160.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 15-02-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BNLS-Module: "Spoormuseum in H0" door jakeman
Vandaag om 01:30:28
Een oude Roco E44 in een nieuw jasje door Bahn-AG
Vandaag om 01:20:13
Nieuwe intercity van NS maakt eerste meters buiten fabriek door Martijnstein
Vandaag om 01:07:30
BNLS-actie: Artitec DAF SRV door Michel Zethof
Vandaag om 00:03:28
's-Heer Heinkenspolder door NS264
20 februari 2019, 23:57:29
Jos en Sven bouwen een nieuw H0e diorama voor Rail 2019 door grove den
20 februari 2019, 23:52:45
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door Silver Fox 2512
20 februari 2019, 23:48:46
NS modelbaan Hoekdam H0 door NS264
20 februari 2019, 23:48:03
Raadplaatje door Wouter W
20 februari 2019, 23:29:09
Verbouwing Magic Train (schaal 0e) door Sven
20 februari 2019, 23:19:21
Hulp gevraagd voor baanplan, thema: Nijmeegse kolenlijn in h0 door NS264
20 februari 2019, 23:16:09
NS bestelt 88 extra sprinters door laurent
20 februari 2019, 23:10:35
www.NLinModel.nl - Nederlands modelspoor overzicht door ruudns
20 februari 2019, 23:09:36
PWM controller via ali-express door tothebeach
20 februari 2019, 22:58:17
Dat overkomt mij niet. door roadster36
20 februari 2019, 22:56:54
Schwarzwald boerderij door EricZmS
20 februari 2019, 22:49:58
Depot 2 door NS264
20 februari 2019, 22:49:48
Nieuwe baan, nieuwe schaal van N naar H0e door EricZmS
20 februari 2019, 22:27:54
Lima Hondekop komt moeizaam in beweging door Klaas Zondervan
20 februari 2019, 22:16:37
BNLS Werkspoor - De Oersik NS122 van MesuModellen door WimM
20 februari 2019, 22:03:33
BMB-Module: “Wateringbury” door Remco_Nzo
20 februari 2019, 21:53:10
Geen Captrain meer in Belgie vanaf vannacht 23:59uur door Floris
20 februari 2019, 21:10:27
Roco NS Sik Pimpen, kleur groen gezocht. door Biessendorf
20 februari 2019, 21:05:32
Terug naar het begin, van digitaal naar analoog. Ben ik de enige? door DJV
20 februari 2019, 20:56:14
Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO. door Luit
20 februari 2019, 20:52:41
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Paducah
20 februari 2019, 20:23:16
BMB 00-modulebaan, Algemeen. door St00mboy
20 februari 2019, 19:58:08
LA Yard in 0 door Ronald Halma
20 februari 2019, 19:32:14
Handige informatiefilmpjes iTrain te vinden op YouTube. door Ted von Klinkenhofen
20 februari 2019, 17:41:51
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
20 februari 2019, 17:28:53
  

Auteur Topic: Puttense treinkelder  (gelezen 27170 keer)

phdirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 1107
Re: Puttense treinkelder
« Reactie #120 Gepost op: 15 juli 2018, 18:40:48 »
Hallo Hans en Klaas,

Bedankt voor jullie commentaar.
Klaas, je analyse is helemaal correct. Eén van de kunststof stukken in de kruising lag nog te hoog. De wielen liepen daar tegenop waarbij de lok omhoog sprong. Dit bij gewerkt en de loop is nu veel rustiger.
Ik ben nu eerst met de servo's bezig, maar als het wissel weer rechtop staat werk ik een en ander zo nodig nog verder bijwerken. Wordt dus vervolgd.
Met beste groeten,

Dirk Meijer

phdirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 1107
Re: Puttense treinkelder
« Reactie #121 Gepost op: 31 juli 2018, 23:35:37 »
Hi All,

De testbaan voor het kruiswissel is gelegd. Het lijkt wel op de Bietstallbrug. De springladingen zitten er al onder.



Ik ben nu bezig met het aansluiten van de bezetmelder. De servo's zijn al geïmstalleerd en doen het prima. Ook de puntstukpolarisartie werkt zoals het hoort.
Binnenkort echte praktijktesten doen. Daarover wordt natuurlijk hier weer gerapporteerrd.


Met beste groeten,

Dirk Meijer

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 764
    • Baan in Los Angeles
Re: Puttense treinkelder
« Reactie #122 Gepost op: 01 augustus 2018, 02:17:27 »
Nou, zo zie je een foto met een stapel hout, en zo staat er in 1 keer al een gedeelte van het frame met proef wissel.

Ziet er goed uit Dirk!

Dat met de latjes ga ik denk ik ook een top idee vinden voor m'n volgende baan ipv het grotere plaatwerk, denk dat dat van jou veel meer geluiddempt dan de baan hier.
Maar ja, aldoende leert men van forum genoten.

Ga zo door !

Thai-Bundesbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2280
  • Als de trein op tijd rijdt, dan is dat perrongeluk
    • Building my model railroad in H0 scale in Chonburi Thailand
Re: Puttense treinkelder
« Reactie #123 Gepost op: 01 augustus 2018, 03:20:20 »
Hoi Dirk,

Netjes gedaan die kruiswissel. Sporen liggen ook mooi dicht naast elkaar.  (y)

phdirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 1107
Re: Puttense treinkelder
« Reactie #124 Gepost op: 01 augustus 2018, 22:13:17 »
Hallo André en Ed,

Bedankt voor de reacties.

André, de bouwwijze met de latjes heb ik een beetje afgekeken van de oude meneer Fokker, licht en toch sterk. Je kunt ook makkelijker je onderbouwspullen kwijt. Overigens zijn, conform de opzet van Klaas Zondervan, de zichtbare tafels 44 mm lager dan de tafels van het schaduwstation. Daardoor kun je meer spelen met het landschap. Er komt nog een sandwichconstructie van triplex<>zachtboard<>blauwe ondertapijtplaten op, maar ook dat is een lichte bekleding en inderdaad is het geheel goed geluiddempend.

Ed, de sporen liggen nu 50 mm hoh, de standaardafstand van PECO. Je kunt ook wel kruiswissels bouwen met Fleischmann Profi wissels, maar dan kom je op 95 mm hoh en dat vind ik te veel. Ik heb ook nog overwogen de standaard Fleischmann Profi afstand van 63,5 mm hoh te nemen, maar dit is toch wel een stuk mooier.
Met beste groeten,

Dirk Meijer

Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 1635
    • Fleischmann Retrobahn
Re: Puttense treinkelder
« Reactie #125 Gepost op: 01 augustus 2018, 23:34:52 »
Hi Dirk,

Dat is erg mooi geworden, hoe lang is het kruiswissel geworden?
En ga je nog meer van dergelijke oplossingen maken?
Dat smaakt naar meer lijkt me.  :)

Tschüss Genossen,

Hans

Hauptsache wir haben Spaß

https://flmretrobahn.jimdo.com/

phdirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 1107
Re: Puttense treinkelder
« Reactie #126 Gepost op: 02 augustus 2018, 21:47:31 »
Hallo Hans,

Bedankt voor de complimenten. Het wissel zelf is 52 cm lang. Er zitten nu aan iedere zijde twee blokken van 60 cm aan, zodat de lengte van de testbaan nu 172 cm is. Eerst maar eens goed testen en als het goed werkt netjes afwerken.
Ik had plannen om bij de inrij- en uitrijwissels van het station ook kruiswissels te maken, maar dan met Engelse wissels erin. Ik twijfel echter om twee redenen. Eén, het is veel werk en ik ben nog niet overtuigd dat het dan een goed rijdende wissel wordt en Twee, bij het grootbedrijf worden de wissels zo simpel mogelijk gehouden in verband met kosten en onderhoud. Een kruiswissel tussen de perrons kom je dus wel tegen, maar voor de rest liever twee losse wissels dan een Engelsman.
Een complexe wissel ziet er op de baan wel mooi uit, maar het zal duidelijk zijn dat ik nog ernstig twijfel. Eerst maar eens zien hoe de praktijktesten van dit kruiswissel uitpakken en wie weet krijg ik dan nog inspiratie om met de andere wissel te beginnen.

Ik houd jullie op de hoogte.
« Laatst bewerkt op: 02 augustus 2018, 21:49:26 door phdirk »
Met beste groeten,

Dirk Meijer

phdirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 1107
Re: Puttense treinkelder
« Reactie #127 Gepost op: 20 augustus 2018, 20:11:47 »
Hi All,

Zoals beloofd twee filmpjes van de testritten van het kruiswissel.

https://youtu.be/W6Kjo7kBC2o

https://youtu.be/uWbZpqopjdg

Het rijdt naar mijn gevoel niet heel slecht, met uitzondering van af en toe een hik van de BR078, maar ik ben er eigenlijk niet tevreden over. Ik denk dat het allemaal nog wat strakker kan dus ik ben nu aan het fröbelen met 1:1 prints van de wissels en kruisingen om te zien of ik het netter kan krijgen.

Het wordt dus een echt vervolgverhaal.
Met beste groeten,

Dirk Meijer

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 787
Re: Puttense treinkelder
« Reactie #128 Gepost op: 21 augustus 2018, 23:41:24 »
Mooie testprocedure. In beide filmpjes hapert de stoomloc bij het achteruitrijden over de afgebogen wissels. Rechtuit gaat prima.
Worden de linkse wissels in de toekomst (nagenoeg) tegelijk bediend? Dit in verband met flankdekking. Dat geldt natuurlijk ook voor de rechtse wissels.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32; eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32

Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 1635
    • Fleischmann Retrobahn
Re: Puttense treinkelder
« Reactie #129 Gepost op: 22 augustus 2018, 01:55:42 »
Hi Dirk,

Op de video’s ziet het er goed uit. Dat “hobbelen” , waardoor je stomer hapert, is zeker wel op te lossen, met veel meten met een rei en afvlakken met een vijl/dremel.
En de puntstukken opvullen.

Ben het met je eens dat het perfect moet zijn, anders is al je werk voor niets geweest en blijft het een ergenis.



« Laatst bewerkt op: 22 augustus 2018, 17:37:57 door Hans Grasmaijer »
Tschüss Genossen,

Hans

Hauptsache wir haben Spaß

https://flmretrobahn.jimdo.com/

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 16688
    • Pagina van klaas
Re: Puttense treinkelder
« Reactie #130 Gepost op: 22 augustus 2018, 10:16:25 »
Ik heb de video's nog eens goed bekeken, en in het algemeen ziet het er goed uit. Rechtuit gaat het in ieder geval goed, maar dat is niet zo verwonderlijk. De hobbels en hapers zie ik in de schuine oversteek. Op de video is het niet te zien, maar het kan zijn dat de sporen daar niet in een vloeiende lijn liggen. Uit ervaring weet ik dat het heel moeilijk is om dat goed te krijgen, en achteraf corrigeren is vrijwel onmogelijk.

Een andere test die je zou kunnen doen: neem een los draaistel en beweeg dat met je vinger over de wissels. Je kunt dan goed voelen waar de haperingen zitten. Bovendien heb je bij een "bloot" draaistel goed zicht op de wielen en kan je zien waar ze klemmen of tegen een richeltje aan stoten.
Opvullen van puntstukken zou niet nodig moeten zijn.
Het volgende optreden van "Without" is op 23 en 24 februari 2019 in de Zeelandhallen te Goes.

phdirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 1107
Re: Puttense treinkelder
« Reactie #131 Gepost op: 22 augustus 2018, 22:52:11 »
Hi All,

Weer hartelijk voor jullie reacties. Ik het begin was het kruiswissel inderdaad niet goed uitgevlakt. Dat heb ik met een stalen lineaal nagemeten en natuurlijk bijgewerkt. Nu is alles als ik de lineaal erover haal alles netjes vlak. Ik heb ook al alles uitgebreid getest met een korte kolenwagon en die loopt er ook netjes over.
De stoomlocomotief heeft nog steeds wat stroomafname problemen en moet nog eens goed worden nagekeken. Ook op rechte stukken heeft ze er af en toe problemen mee en bij de wissels heeft de druk waarmee de tongen tegen de rails worden gedrukt ook invloed. Dat moet niet te weinig, maar zeker ook niet te veel zijn. Dat is ook nog iets om nog eens goed na te kijken.
De uitlijning luistert inderdaad heel nauw en je gaat van een wisselboog naar een rechte kruising.
Daarom ben ik nu aan het kijken of het nog wat strakker kan.
« Laatst bewerkt op: 22 augustus 2018, 22:54:07 door phdirk »
Met beste groeten,

Dirk Meijer

Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 1635
    • Fleischmann Retrobahn
Re: Puttense treinkelder
« Reactie #132 Gepost op: 23 augustus 2018, 14:39:34 »
Hi Dirk,

Kijk ook naar de raillassen:



 :)
Tschüss Genossen,

Hans

Hauptsache wir haben Spaß

https://flmretrobahn.jimdo.com/

phdirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 1107
Re: Puttense treinkelder
« Reactie #133 Gepost op: 23 augustus 2018, 15:16:12 »
Hallo Hans,

Dat is nu het mooie van modelspoor. Er is altijd wel een situatie die ook in het echt voorkomt. In Indonesië was ik altijd onder de indruk van de 'strak recht' gelegde rails.

Ik zal binnenkort nog een foto in meer close-up maken.
Met beste groeten,

Dirk Meijer

phdirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 1107
Re: Puttense treinkelder
« Reactie #134 Gepost op: 27 september 2018, 21:32:17 »
Hi All,

Ik heb besloten het kruiswissel toch nog eens onder handen te nemen. Ik was er nog niet tevreden over, zowel niet over hoe het eruit zag als de rij-eigenschappen. Na veel gefröbel met uitgeprinte wissels en kruisingen ben ik nu bezig een en ander weer op te bouwen. Als de puzzel een beetje in elkaar zit volgen er zeker weer een fotoreportage en filmpjes van het testrijden.

Inmiddels staan van flink wat tafels de frames. Er moeten er nu nog een stuk of vijf worden gemonteerd. Dan volgen de hoektafels en vervolgens de bekleding.




Ook is het bedieningstableau inmiddels weer gereed. De juiste snoertjes zijn onderweg en dan wordt alles wat strakker neergelegd.





Met beste groeten,

Dirk Meijer